پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 06
کد خبر: ۱۶۳۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
طرح موسوم به رتبه بندی معلمان که اخیراً در برخی رسانه ها مطرح شده است، یک طرح بسیار کلی کوتاه ۹ ماده ای است که جزئیات آن مشخص نیست. برای قضاوت دقیق ترِ این طرح باید منتظر رونمایی از جزئیات بیشتری ماند. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از ملاک ها و شاخص‌های رتبه بندی و نحوه کسب امتیازات مورد نظر و اِعمال آنها وجود ندارد. اینکه این شاخص ها تا چه اندازه عینی و کسب شدنی هستند یا معلمان باید از قبل واجد چه شرایطی باشند
شعار سال : نظام رتبه بندی معلمان در واقع بخشی از قانون مستقل استخدامی جدیدی است که آموزش و پرورش به دنبال تصویب آنست تا به واسطه ایجاد سازوکارهایی بتواند بخشی از مشکلات خود را در زمینه جذب و بازنشستگی نیروی انسانی  ساماندهی کند. اینکه این سازوکارها تا چه اندازه متفاوت از نظام فعلی یعنی قانون مدیریت خدمات کشوری است، موضوعی است که تا قبل از ارائه لایحه به مجلس نمی توان در خصوص آن اظهار نظر کرد ولی بر اساس اظهارات برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، قانون جدید در نظام جذب، ارتقا، نگهداشت، پرداخت و بازنشستگی معلمان مشابه قانون فعلی آموزش عالی در مورد اعضای هیئت علمی دانشگاهها خواهد بود.
بی گمان رویکرد کلیِ معلمان به قانونی که برای هویت علمی و تربیتیِ آنها شانی ورای "کارمندی" قائل شود، مثبت خواهد بود و چنانچه رتبه بندی معلمان به شکلی اجرا شود که بتواند سازوکارهای مناسب و جذابی را طراحی و در مدارس پیاده سازی کرده و از طریق آنها بخشی از ظرفیت معلمان را به جای تدریسِ تمام وقت، در حوزه پژوهش و خودارتقایی به کار گیرد، قطعاً شاهد اثرگذاری مثبت آن در فرآیند آموزش و تربیت و افزایش کیفیت و کارآیی معلمان خواهیم بود.
اما باید دید مشوق های مالی و تسهیلات رفاهیِ در نظرگرفته شده تا چه اندازه به افزایش انگیزه های خودارتقایی و نهایتاً افزایش منزلت اجتماعی معلمان می انجامد.
نمی توان این نکته را نادیده گرفت که  مشکل همیشگی آموزش و پرورش در تامین کافی و به موقع منابع مالی مورد نیاز و همچنین مشکل کمبود نیرو بر کیفیت اجرای رتبه بندی معلمان اثرات نامطلوبی خواهد داشت، خصوصاً آنکه آموزش و پرورش از یکسو و به ناچار به دنبال تامین بودجه خود از طریق منابع مالی ناپایدار باشد و از سوی دیگر بخواهد بخش بزرگی از مشکل کمبود نیروی خود را از طریق اضافه تدریسِ معلمان شاغل، آنهم به واسطه طرح های تشویقی، جبران نماید.
طرح موسوم به رتبه بندی معلمان که اخیراً در برخی رسانه ها مطرح شده است، یک طرح بسیار کلی کوتاه ۹ ماده ای است که جزئیات آن مشخص نیست. برای قضاوت دقیق ترِ این طرح باید منتظر رونمایی از جزئیات بیشتری ماند.
در حال حاضر اطلاعات دقیقی از ملاک ها و شاخص‌های رتبه بندی و نحوه کسب امتیازات مورد نظر و اِعمال آنها وجود ندارد. اینکه این شاخص ها تا چه اندازه عینی و کسب شدنی هستند یا معلمان باید از قبل واجد چه شرایطی باشند، اینکه فرآیند سنجش صلاحیت معلمان چگونه و توسط چه کسی یا چه کسانی انجام می گیرد، اینکه اولویت‌های مربوط به مدرک تحصیلی، در این طرح چگونه مورد توجه قرار گرفته است و موارد دیگر از جمله ابهاماتی است که تا قبل از زمان انتشار کامل جزئیات این طرح، باقی خواهد ماند.
اما از سوی‌دیگر هم نمی توان پذیرفت قانونی با این درجه از اهمیت که در برگیرنده تمامی امور و شئون معلمان از نحوه جذب و استخدام و بازنشستگی گرفته تا ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای و پرداخت حقوق و مزایا می باشد، بدون در نظر گرفتن نظرات ذینفعان اصلی آن بررسی و تصویب شود. شاید برای اعتبار بخشیِ بیشتر به چنین طرحی لازم بود که آموزش و پرورش  تدوین ملاک‌ها، شاخص ‌ها، ‌نظام مالی و پاداش ها را با نظرخواهی از صاحب نظران معلمان و تشکل های آنان مورد توجه قرار دهد. اگر آموزش و پرورش به مشارکت معلمان و تشکل های فرهنگیان در اداره این نهاد، فراتر از یک شعار، اعتقاد دارد، می بایست حداقل همزمان با ارسال پیش نویس لایحه رتبه بندی معلمان به هیئت دولت، نسخه ای از آن را در اختیار تشکل های فرهنگیان می گذاشت و نظرات آنان را در تدوین نهایی این لایحه مدنظر قرار می داد.

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال اخبار فرهنگیان

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
1
0
معلمان شدیدا مشکل اقتصادی دارن....



س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین