پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۸۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷
وزیر آموزش‌وپرورش در مورد موضوعات مهم و روز آموزش‌وپرورش ازجمله بازگشایی مدارس، کتاب‌های درسی، استقرار پایه دوازدهم، لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان و بیمه تکمیلی توضیحاتی ارائه داد.

شعارسال: سید محمد بطحایی،‌ با محکوم کردن حمله تروریستی در شهر اهواز و گرامیداشت یاد شهدای این حادثه و تبریک آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امروز سال تحصیلی جدید با بیش از ۱۴میلیون دانش‌آموز آغاز شد که تعداد دانش آموزان نسبت به سال گذشته حدود ۶درصد افزایش پیداکرده است و از طرفی از امروز حدود ۱۳هزار دانش‌آموز در خارج از ایران در ۶۰ کشور جهان مشغول به تحصیل خواهند شد.

نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش

وی بابیان اینکه یکی از چالش‌های آموزش‌وپرورش کمبود نیروی انسانی است ، گفت: در حال حاضر۹۲۰هزار نفر نیروی اداری و آموزشی داریم که ۸۳۰هزار نفر آموزشی و بقیه نیروی اداری هستند و در مهر ۹۷ برای اولین بار دانشگاه فرهنگیان حدود ۳۳ هزار دانشجوی جدید را جذب کرده است که مشغول به تحصیل خواهند شد و در سال‌های آینده وارد آموزش‌وپرورش خواهند شد تا بخشی از کمبود نیروی انسانی جبران شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده دانشگاه فرهنگیان بتواند تا ۸۵ هزار دانشجو را جذب کند و از برنامه‌های امسال دانشگاه فرهنگیان برگزاری دوره آموزشی برای افرادی است که از طریق ماده ۲۸ جذب‌شده‌اند و حدود ۱۸هزار نفر از ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان با یک سال آموزش برای ورود به آموزش‌وپرورش آماده خواهند شد و انشالله بخشی از مشکلات نیروی انسانی حل خواهد شد.

تغییر در محتوای کتاب‌های درسی

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه باید محتوای کتاب‌های درسی را با افق‌های جدید سند تحول مطابق کنیم، خاطرنشان کرد:در حال حاضر هیچ مشکلی برای کمبود کتاب نداریم. تنها در پایه دوازدهم کتاب‌ها با کمی تأخیر در اختیار دانش‌آموز قرارگرفته که نسخه پی‌دی‌اف تمام کتاب‌های پایه دوازدهم بر روی سایت سازمان پژوهش قرار دارد.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم سند تحول اجرایی شود، اداره مدرسه باید در اختیار معلم قرار گیرد و برای اولین بار در سال تحصیلی جاری در پایه‌های چهارم تا نهم ، دو ساعت از برنامه آموزشی را در اختیار معلم و مدرسه گذاشتیم.

بطحایی تأکید کرد: استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی در دوره ابتدایی ممنوع است و تا زمانی که اولیای دانش آموزان همراهی نکنند این امکان‌پذیر نیست.

بیمه تکمیلی فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در ادامه بیمه تکمیلی ، افزایش تعرفه‌های پزشکی است که به‌اجبار برای حفظ کردن کیفیت حق بیمه‌شده افزایش پیداکرده و تلاش می‌شود تا خدمات بیمه تکمیلی را به نحوی تأمین کنیم که کیفیت حفظ شود.

صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، بطحایی بابیان اینکه گزارش‌های صندوق ذخیره فرهنگیان بر روی سامانه وزارتخانه موجود است، گفت: پول یا سرمایه‌ای از فرهنگیان به هدر نرفته است و اتفاقات پیش‌آمده به یکی از مؤسسات مالی مربوط به صندوق ذخیره بوده است که کاملاً بررسی‌شده و سعی بر رفع مشکل است.

وی افزود: در صندوق ارزش‌افزوده داشتیم و سود پیش‌بینی‌شده در سال مالی منتهی به مهر ۹۷، ۲/۲ برابر سود سال قبل بوده است و برای اطمینان خاطر معلمان، امسال سه نفر از معلمان را با خودشان وارد هیئت‌امنا کردیم.

استقرار پایه دوازدهم

بطحایی با اشاره به مصوبات شورای برنامه‌ریزی کنکور اظهار کرد: در پایه دوازدهم ۳۵ ساعت برنامه درسی داریم و به دنبال روشی هستیم که پس از تائید شورای عالی آموزش‌وپرورش برخی از دروس که امکان برگزاری مجازی دارند غیرحضوری برگزار شوند.

در شورای برنامه‌ریزی کنکور تصمیم گرفته‌شده است در کنکور ورودی دانشگاه‌ها ۲۰درصد از سوابق تحصیلی و ۱۰ درصد سابقه مثبت دانش آموزان در نظر گرفته شود و باید به سمتی برویم که سهم کنکور در پذیرش دانشجو کاهش پیدا کند.

کمبود نیروی انسانی در حوزه پرورشی

وی افزود: در حوزه پرورشی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و البته کار پرورشی فقط بر عهده مربیان پرورشی نیست و خانواده و مدرسه دو شریک تربیتی هستند که سرمایه ارزشمندی همچون دانش آموزان رادارند.

وضعیت مالی

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: علیرغم تمام دشواری‌های مالی که در کشور وجود دارد،حدود ۱۵ درصد نسبت به سال‌های قبل، در پرداخت مطالبات فرهنگیان رشد داشتیم و در سال ۹۸ به دنبال آن هستیم که بتوانیم ردیف اعتبارات خدمات رفاهی را افزایش بدهیم.

وی افزود: لایحه پیشنهادی رتبه‌بندی معلمان به هیئت دولت ارائه‌شده است و با تصویب قانونی آن در مجلس بخشی از کدورت های همکاران برطرف شود.

وزیر آموزش‌وپرورش درسخن پایانی خود خاطرنشان کرد: رویکرد ما در آموزش‌وپرورش این است که مدرسه از فضای خشک امروز تبدیل به کارگاهی برای دانش آموزان بشود تا بچه‌ها در آن مهارت زندگی کردن را بیاموزند و این به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌ها در دستور کار امروز وزارت آموزش‌وپرورش قرار دارد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 2 مهر 97، کدمطلب: 97070201221،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین