پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۸۴۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸
مهدی نیکدل امروز سه‌شنبه در جلسه مشترک مدیران عامل و هیات مدیره شرکت های تابعه و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان افزود:دولت مطابق قانون باید معادل سهمی که از حقوق فرهنگیان به مبلغ یک و دو دهم درصد کسر و به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می شد پرداخت می کرد که این امر در برنامه پنجم توسعه به طور کامل نادیده گرفته شده بود.اگر این امر محقق می شد اکنون به جای 634 میلیارد تومان مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از دولت می گرفتیم و این حق معلمان بود.

شعارسال: مدیر عامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: با رای دیوان عدالت اداری، دولت موظف به پرداخت 634 میلیارد تومان به این صندوق شد.

 مهدی نیکدل امروز سه‌شنبه در جلسه مشترک مدیران عامل و هیات مدیره شرکت های تابعه و مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان افزود:دولت مطابق قانون باید معادل سهمی که از حقوق فرهنگیان به مبلغ یک و دو دهم درصد کسر و به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز می شد پرداخت می کرد که این امر در برنامه پنجم توسعه به طور کامل نادیده گرفته شده بود.

وی تصریح کرد:اگر بر اساس آنچه تکلیف شده 5 درصد از حقوق معلمان کسر و به حساب پس اندازشان واریز می شد دولت هم موظف به پرداخت همین میزان بود و اکنون به جای 634 میلیارد تومان مبلغ 3 هزار میلیارد تومان از دولت می گرفتیم و این حق معلمان بود.

نیکدل ادامه داد: با تعامل مجلس شورای اسلامی و رای دیوان عدالت اداری، دولتی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان منتفی شد و در 15 دی ماه امسال با این رای، سازمان برنامه و بودجه به دلیل پرداخت نکردن مبلغ یک و دو دهم درصد به حساب فرهنگیان عضو صندوق، محکوم و موظف به پرداخت معوقات از سال 90 تا 95 شد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: بر اساس قانون از سال 76 کارکنان دولت 2.5 درصد حقوقشان کسر و همین مبلغ نیز توسط دولت پرداخت و برای آنها ذخیره می شود.

نیکدل بیان داشت:پیش از این دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که فرهنگیان به دلیل دارا بودن صندوق ذخیره و این مساله که صندوق دولتی است، مبلغی از دولت نمی تواند در حساب آنها ذخیره شود؛ حال آنکه برخی از فرهنگیان اصلا عضو صندوق نیستند و از سوی دیگر صندوق به هیچ وجه دولتی نیست.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه بر اساس حکم دیوان عدالت اداری دولت محکوم به پرداخت وجوه دوران برنامه پنجم توسعه شد، تصریح کرد: صرفا با فشار مدیران وقت صندوق، سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال 90، 91 و 92 مبلغی را گذاشته بود که آن هم تا سال 95 پرداخت نشده بود که در این رابطه مبلغ 305 میلیارد تومان بابت این سال ها وصول کردیم که بخشی از آن به حساب معلمان واریز شده و بخش دیگر نیز به زودی به حساب آنها واریز می شود.

نیکدل بیان داشت: معلمانی هم که در سال های 95 و 96 بازنشسته شده اند اکنون تمامی وجوهی که از سال 90 تا 95 دریافت می کنیم به حساب آنها واریز می شود و معلمانی هم که شاغل هستند نیز در حساب آنها می وارد خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه معادل مبلغی که از حقوق معلمان کسر می شود را دولت مکلف است در بودجه سالانه لحاظ کند که در برنامه 2، 3 و 4 دولت این وظیفه به خوبی انجام شد و تمامی وجوه واریز شد اما آنچه که از حقوق معلمان کم شده یک و دو دهم درصد بوده در حالی که قانون اجازه داده بود معلمان تا 5 درصد از حقوق آنها کسر شود که به هر دلیلی این 5 درصد در طول 22 سال گذشته که از تاسیس صندوق می گذرد، کم نشده و به یک و دو دهم درصد بسنده شده است.

وی با بیان اینکه دولت تا پایان برنامه چهارم توسعه همین مبلغ یک و دو دهم درصد را به صندوق پرداخت کرده و از آن به بعد مبلغی واریز نشده است، گفت: در برنامه پنجم توسعه، تکلیف دولت برای واریز سهم معلمان در صندوق ذخیره به طور کامل نادیده گرفته و حذف شد و سازمان برنامه و بودجه به دلیل اینکه در برنامه نبوده خود را مکلف به پرداخت ندانست و در بودجه هم لحاظ نکرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: از سال 76 تصمیم گرفته شد 2.5 درصد از حقوق کارکنان کسر شده و معادل همین مبلغ را دولت به حساب کارکنان واریز کند اما در مورد فرهنگیان اعلام شد این قشر صندوق دارند و به دلیل اینکه دولت سهمی را به حساب آنها واریز می کند، از این قانون مستثنی هستند و معلمانی که عضو صندوق نبودند را در نظر نگرفتند.

نیکدل ادامه داد: در سال 94 هیات مدیره از آنجا که سهم دولت در صندوق ذخیره در برنامه پنجم نادیده گرفته شده بود مکلف به شکایت از سازمان برنامه و بودجه شد و در چهارم تیر 94 دادخواستی به مراجع قضایی برای تامین این معوقات ارائه شد که در دادگاه اول دیوان عدالت اداری آن را رد و اعلام کرد که صندوق ذخیره فرهنگیان دولتی است و شکایت دولت علیه دولت مورد قبول نیست.

وی اضافه کرد: مجددا این دادخواست در دادگاه تجدید نظر رد شد تا اینکه در سال 95 نیز با وجود پی گیری صندوق مبنی بر تجدید نظر خواهی در دوم اردیبهشت 96 بار دیگر مورد قبول مواقع نشد و در 16 خرداد 96 درخواست اعمال ماده 79 مبنی بر اینکه رئیس دیوان عدالت اداری باید در این حکم ورود پیدا کند، ارائه شد که این کار انجام شد و کارشناسان نظر دادند صندوق ذخیره فرهنگیان دولتی نیست و در 30 تیر 96 به شعبه همعرض ارجاع شد و در نهایت فشارها منجر به این شد که دیوان عدالت اداری علیه سازمان برنامه و بودجه رای صادر کرد.

نیکدل با بیان اینکه اکنون 100 هزار معلم سهم خود را در صندوق ذخیره فرهنگیان تا 5 درصد افزایش داده اند، گفت:معلمانی که بازنشسته شده اند نیز همچنان می توانند عضو صندوق ذخیره باقی بمانند و این به نفع آنها است زیرا تا اواسط سال آینده شرکت کیمیا پارس خاورمیانه به بهره برداری می رسد و با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، فروش آن افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: همچنین بهره برداری از انرژی سبلان هم اگر تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد و همین دو پتروشیمی سالی 2 تا 3 هزار میلیارد تومان به سود صندوق اضافه می کند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: امسال سود صندوق دو برابر سال گذشته بود که با نظر مجمع این سود را تقسیم و به حساب معلمان عضو واریز خواهیم کرد و از آنجا که سال آینده، سال بهره برداری از پروژه ها است سود به دست آمده بیش از این است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 2بهمن 1397 ، کدخبر: 83179578،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین