پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
روز استعفای شهردار سابق ، تازه شروع چالش ها در شورای شهر پنجم بود. “علی بهارمست” به عنوان سرپرست شهردار رشت انتخاب شد تا شورا هم خود را آماده انتخاب دومین هیات رییسه و سپس شهردار کند. اما هنوز کار به انتخاب شهردار نرسیده، اعضای شورا بر سر انتخاب هیات رییسه به چالش های جدی برخوردند.

شعارسال: شورای پنجم رشت در میان بیم و امید شهروندان تشکیل شد. نهادی که از دوره چهارمش، میراثی جز نزاع و جدل بین شهردار و شورا برای رشت نداشت. شهرداری که به زعم موافقینش موفق در اجرای پروژه های عمرانی بود و به نظر مخالفینش ، بی محاسبه و بی محابا ماشین پروژه سازی و گاه پروژه خواری اش را به جلو می راند و شهر را ” بدهکار” می‌کرد. آن روزها گذشت و شورای پنجم به روی کار آمد که ترکیبی از افراد جوان و مسن ، سیاسیون کم‌تجربه و باتجربه و اصلاح طلب و اصولگرا بود. شورایی که هر آنچه در توان داشت خرج کرد تا در فضایی آرام و بی دغدغه رای به یک شهردار متخصص دهد. اگر چه قرعه فال به نام شهرداری افتاد که بومی نبود اما کارنامه مدیربتی اش نشان می داد که در حوزه مدیریتی از شهرداران با تجربه، با ثبات و با کارنامه موفق شهری است. او قرار بود به شهری وارد شود که بدهی ها و حقوق معوقه زیادی داشت و از نظر توسعه ، چندان پیشرفتی نداشت.

استعفای شهردار و شروع چالش ها قرار بود” مسعود نصرتیِ” شهردار، رشت را از این تنگه های باریک عبور دهد تا بلکه روزی برسد که شهروندان رشتی روی خوش ببینند. اما به سالی نکشیده صدای اعتراض و گلایه ها بلند شد. برخی به عدم اجرای پروژه های عمرانی در زمان وی انتقاد داشتند و برخی نیز به پرداخت منظم حقوق کارکنان و پرداخت بدهی گذشته، از سوی او اشاره کرده و عملکردش را مثبت می پنداشتند. با این حال شهردار میانسال و کارکشته شهر رشت پس از ۹ ماه عطای شهرداری را به لقایش بخشید و برای پستی دیگر در وزارت کشور در حوزه شهرداری‌ها ورود کرد. روز استعفای شهردار سابق ، تازه شروع چالش ها در شورای شهر پنجم بود. "علی بهارمست” به عنوان سرپرست شهردار رشت انتخاب شد تا شورا هم خود را آماده انتخاب دومین هیات رییسه و سپس شهردار کند. اما هنوز کار به انتخاب شهردار نرسیده، اعضای شورا بر سر انتخاب هیات رییسه به چالش های جدی برخوردند. از افشاگری عضو جوان و تازه راه یافته شورا در شبکه اینستاگرام و اینستاپست های دوپهلو و مجادله انگیز عضو دیگر شورا در انتقاد از بازی ها و لابی های شوراییان‌ تا اختلافات عمیق بین چهار عضو لیست امید شورا که در نهایت منجر به خروج عضو جوان از لیست امید شد، همه و همه اتفاقات ناخوشایندی بود که بر سر انتخاب هیات رییسه اتفاق افتاد و عمق اختلافات اعضای شورا را جلوی چشمان هزاران شهروند رشتی عیان کرد. هیات رییسه ای که انتخابش در گرو انتخاب شهردار بود!

” بهراد ذاکری” عضو جوان لیست امید شورا دلیل تاخیر در انتخابات هیات رییسه را بحث انتخاب شهردار دانسته و بیان کرده بود: "هیچ گونه فشار یا لابی در خصوص بودن بر ریاست کمیسیون ها یا هیات رییسه و… را نمی پذیرد و ترجیح می دهد به جای تبعیت بی چون و چرا از لیست امید و مجمع اصلاح طلبان ، استقلال رای خود را حفظ کند.” این اقدام شفاف عضو شورای شهر رشت مورد تمجید بسیاری از اقشار حتی طیف اصولگرا بود،اما از سوی دیگر انتقادات بسیاری را بر انگیخت که اعتقاد داشتند این رفتار از نظر سیاسی حرفه ای نیست. از سوی دیگر یکی دیگر از اعضای شورا از اختلافاتی سخن به میان آورده بود که در جریان انتخاب هیات رییسه رخ داد. ” رضا رسولی” نفر بعدی بود که در اینستاگرام خود از لابی های پشت پرده برای انتخاب هیات رییسه که بی ارتباط با انتخاب شهردار نبود سخن گفت که بخش زیادی از صحبت های وی حول این محور بود که حتی لابی های دوستانه هم در شورا جایی نداشته و افراد در دقیقه نود بر سر منافع کاملا شخصی، منافع جمعی، لابی های هم طیف و هم حزبی را کنار می گذارند و راه خود را می روند. وی نوشته بود: ” اگر بخواهی به علت توهم اشتراک سیاسی و اجتماعی در کنارشان قرار بگیری باید خیلی پسر خوبی باشی و هر چه حضرات والا می گویند تابعیت کنی!…معنی و مفهوم آن این است که حضرات والا تو و دو نفر دیگر را دایورت کرده اند و کل مدیریت شهری را معامله کرده اند با "مشاعات”! شش جلسه مخفیانه با کاندیدای خاص برگزار کردند و تمام. که ” ایشان” رییس شوند و ” اوشان” شهردار!…. و قص علی هذا!

برخورد افکار عمومیِ خسته از جنگ و جدال، اما با این حواشی و جنجال ها چندان مثبت نبود. از این رو "رضا رسولی” در مصاحبه ای در صحن شورا اعلام کرد: "در خصوص اتفاقات شهرداری رشت در گذشته می‌بایست بگویم که باید این شهامت را داشته باشیم که به‌اندازه سهم مان از مردم عذرخواهی کنیم. وی که خود یکی از کاندیداهای شهرداری رشت شده بود، درباره دلایل کاندیداتوری اش گفت: دلیل اینکه به موضوع انتخاب شهردار ورود کرده‌ام این است که احساس کردم نسبت به شاخص‌هایی که در سال ۹۲ برای بحث انتخاب شهردار، تعریف‌شده بود و نسبت به گزینه‌هایی که برای شهرداری مطرح‌شده بود، می‌توانم در این برهه زمانی کمک کنم. به‌هرحال به نظر بنده می‌توان تعامل با شورای شهر را افزایش داد و فاصله بین سیاست‌گذاری و اجرا به حداقل برسد.” هر چند که این عضو شورا در همان مراحل اولیه انتخاب شهردار، اقدام به انصراف از کاندیداتوری داد. چالش بر سر کمیسیون ها به جای انتخاب شهردار در هیاهوی انتخاب شهردار هنوز بحث بر سر کمیسیون های شورا و انتخاب هیات رییسه تداوم داشت. در یکی از جلسات شورا ” احمد رمضانپور نرگسی” عضو شورای شهر رشت و سر لیست امید به کنار گذاشته شدنش از کمیسیون برنامه و بودجه اعتراض کرد و گفت: رییس شورا باید توضیح دهد دلیل کنار گذاشته شدنم از این کمیسیون چه بوده است. تنها کسی که در شورا تخصص برنامه و بودجه داشته است من بودم اما رییس شورای شهر باید به من و مردم رشت پاسخگو باشد که دلیل این اتفاق چه بوده است. ماراتن انتخاب شهردار هر روز داغتر از قبل شد. ۶ نفر به دور نهایی راه یافتند و اعضای شورا در جلسه ماقبل آخر انتخاب شهردار در حالیکه قرار بود به کاندیداها رای دهند بدون شنیدن برنامه یک کاندیدا-سیده فاطمه مقیمی- که از زنان کارآفرین و مدیران مطرح کشور در بخش خصوصی بود، رای به ورود ۶ نفر به مرحله دوم انتخاب شهردار دادند. این اقدام با موجی از اعتراض شهروندان روبرو شد و اغلب فعالان رسانه ای گیلان آن را معادل بی حرمتی به یک کاندیدا که سوابق مدیریتی اش بیش از دیگر کاندیداها بود دانستند. حتی تعدادی از فعالان مدنی استان در خصوص تبعات این رفتار شورا در قالب بیانیه ای هشدار دادند. در بیانیه این فعالان آمده بود:”ما امضا کنندگان این بیانیه از شما اعضای محترم شورای شهر رشت می‌خواهیم که نام سرکار خانم فاطمه مقیمی که یکی از سرمایه‌های ملی اهل رشت و از کارآفرینان به نام و موفق ایران هستند را به لیست نهایی کاندیداهای شهرداری رشت اضافه کنید تا برنامه کاندیدایی را که در عرض کمتر از ۴۸ ساعت به واسطه سابقه درخشان مدیریتی و علمی‌اش، موجی از حمایت‌های مدنی را در شهر برانگیخت، بشنوید و خود با سابقه و برنامه کاندیداهای دیگر مقایسه کنید .” هر چند که این اتفاقات باعث شد تا اعضای شورا در ظاهر فرصتی دوباره به مقیمی برای بیان دیدگاه ها و برنامه هایش دهند و او را به لیست نهایی کاندیداهای شهرداری اضافه کنند اما رسانه های وابسته به یکی از کاندیداهای اصلی شهرداری هر چقدر می توانستند با مطالب سخیف و دور از شان رسانه ای سعی کردند مقیمی را کنار بزنند. حتی خبر از عدم حضور و انصراف او در صحن شورا دادند. پیش از این خبر هم شنیده شده بود که یکی از چهره های سیاسی اصلاح طلب با مقیمی تماسی برقرار کرده بود تا او را از ورود به بازی انتخاب شهردار برحذر دارد.

هرچه بود مقیمی اگرچه مورد اقبال نخبگان جامعه قرار گرفته بود اما از کاندیداتوری انصراف داد تا همچنان حکایت انتخاب شهردار رشت دنباله دار باشد. بهراد ذاكري با گلايه از روند نامناسب انتخاب شهردار گفت: امروز و با شفافیت به مردم می گویم که هیج اراده ای برای رای به افراد بر اساس برنامه در شورای شهر رشت وجود ندارد. اعلام کاندیداها و روند رای گیری تنها بر اساس چیدمان گروه ها برای برنده شدن در بازی ای است که باخت مردم پیامد آن خواهد بود. اين عضو شورا با ابراز تاسف از برخي اتفاقات ناگوار پشت پرده انتخاب شهردار افزود: کاندیدا هایی که حاضرند برای شهردار شدن دست به جیب شوند قطعا کوچکترین دلسوزی برای این شهر نخواهند داشت و من اجازه نمی دهم این اتفاق در پشت درهای بسته و جلسات غیرعلنی مدیریت شود. تنزل جایگاه رشت و امتناع چهره های شاخص از کاندیداتوری از سوی دیگر انتقاد شدید برخی از اصلاح طلبان از سه عضو لیست امید و مخصوصا سرلیست آن، به خاطر رای احتمالی به یک کاندیدای خاص که از وجه مدیریتی چندانی برخوردار نیست، موجب واکنش ” احمد رمضانپورنرگسی” شد. وی با انتقاد از عملکرد برخی منتقدان در پست اینستاگرامی اش عنوان کرد: ” این افراد کوردلانه آب به آسیاب دشمن می ریزند و رذالت سیاسی را دنبال می‌کنند.” همین ادبیات کافی بود تا مجددا جو متشنج شده و بخش زیادی از جوانان اصلاح طلب به این نوع گفتمان انتقاد کنند. غیر از این افرادی که نام برده شد، مابقی اعضای شورا تقریبا در شرایط سکوت به کاندیداهای خاص خود پرداخته و حمایت ها و لابی های خود را انجام‌ می دهند.

ورود جمشید رسایی با ابهامات زیاد خلاصه آن که آنقدر فشار افکار عمومی و جامعه مدنی بر اعضای شورا و مخصوصا اصلاح طلبان عضو شورا زیاد بوده است که هنوز آن ها حاضر نشده اند به حامد عبداللهی رای دهند که می گویند حمایت حداقل ۶ عضو شورا را دارد. از این روست که شاید جمشید رسایی از چهره های برجسته اصلاح طلبان در ثانیه های آخر به لیست کاندیداها اضافه شد تا با توجه به سابقه زیاد مدیریتی اش بتواند تاحدودی افکار عمومی را راضی کند. اما رسایی نتوانست موج حمایتی ای که مقیمی ایجاد کرده بود را برانگیزاند. رسایی حتی نتوانست حمایت تمامی احزاب اصلاح طلب و شخصیت های مهم اصلاح طلب را تا اینجای کار از آن خود کند. درست برخلاف فاطمه مقیمی که مورد حمایت شورای هماهنگی احزاب اصلاج طلب قرار گرفت. معلوم نیست رسایی به چه دلیل ورود کرده است. تنها دلیل منطقی اش این است که سه عضو اصلاح طلب شورا که پیش از این نشان داده بودند به هیچ وجه از حامد عبداللهی عبور‌نمی کنند تصمیم گرفته اند رسایی را شهردار خود کنند. در این بین احتمالا بهراد ذاکری هم نمی تواند برخلاف ادعایش که تبعیت از مصوبه شورای هماهنگی اصلاح طلبان باشد عمل کند و اگر در لحظات آخر شورای هماهنگی رسما از رسایی حمایت کرد او هم رایش را به حساب رسایی خواهد ریخت. اما آیا دیگر اعضای شورا مانند رسولی و شیرزاد که حاضر به همراهی با فاطمه مقیمی شده بودند این بار هم حاضر می شوند به گزینه سیاسی ترِ اصلاح طلبان رای دهند تا پرونده انتخاب شهردار بسته شود؟ یا اینکه مطرح کردن جمشید رسایی صرفا یک بازی سیاسی عجیب است. برای مردم رشت ملموس است که این کش و قوس ها و شاخ و شانه کشیدن ها تنها فرصت های شهرشان را برای داشتن یک شهردار مقتدر و کارآمد از بین می برد. شهروندانی که روزی برای توسعه و پیشرفت شهری – همانگونه که کاندیداها شعار می دادند – پای صندوق های رای آمده بودند امروز در حال تماشای سوداگری قدرت و ادعای نشستن بر صندلی شهردار هستند. در این میان هشدارها و اندرزهای دلسوزان هم موثر واقع نشده و یازده عضو شورا با فرصت سوزی و تداوم چالش ها جایگاه مدیریت شهری را در حد بسیار زیاد تنزل داده اند. شهری که نزدیک یکسال است پروژه های شهری آن خوابیده است و نبضش کند می زند، رشتی که اغلب اعضای شورایش از اسم و رسم و آب و هوا و بارانش و فرهنگ اش سخن به میان می آورند اما کسی به واقع دلش برای این روزهای رشت نمی سوزد. شاید باید نگاهی دوباره به متن انصراف دکتر مقیمی کنیم. آنجا که نوشته بود: "شهردار شهری مانند رشت اولا باید محل سکونت خود را به رشت منتقل کند و ثانیا دغدغه ای به غیر از رشت و مردمش نداشته باشد” حالا اعضای شورای شهر رشت باید به شهروندان پاسخ دهند، چند نفرشان واقعا دغدغه رشت و شهروندانش را دارند؟ و یک سوال مهم را از خود بپرسند: به راستی چرا در دوره اخیر کسانی را کاندیدای پست شهرداری کردند که وزن چندانی برای مدیریت یک شهر، با سابقه تاریخی رشت را ندارند؟ حتی برخی از آنها، برای مدیریت یک دهیاری هم مناسب نیستند! شورای رشت در دوره اخیر که بخشی از امتیاز خواهی هایش میراث شورای گذشته است، چه رفتاری کرده است که مردان شهیر و مدیران لایق و کارکشته از شهرداری شهری چون رشت سرباز می زنند و از ترس آبرو و نام وارد کارزار انتخابات نمی شوند؟چه کسانی جایگاه رشت را تا این اندازه تنزل داده اند که به جای انتخاب یک مدیر واقعی برای این شهر، یک ماه است شهر بازیچه لابی های ناتمام شده و هزینه هایش را باید شهروندان بپردازند

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه گیلان، تاریخ انتشار: 29مهر1397 ، کدخبر: - : www.rahegilan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین