پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
معاون وزارت نیرو در امور آب پیش‌بینی کرد که با قابلیت پیش‌فروش پساب هزار و ۲۰۰ شهر از مجموع یک هزار و ۴۰۰ شهر به بخش صنعت، به‌تدریج وابستگی واحد‌های این بخش به آب‌های تمیزتر در ایران کاهش خواهد یافت.

شعار سال: عباس سروش چهارشنبه‌شب در نشستی با عنوان «سازگاری باکم آبی استان یزد» با اشاره به نقش صنعت در ایجاد و حفظ اشتغال و بهره‌وری تأکید کرد: با این وجود، بیش از نیمی از آب تحویلی به این بخش شرب است که علاوه بر کاهش، باید به قیمت واقعی از پساب شهر‌ها تأمین شود.
وی افزود: برای تأمین آب و با توجه به تداوم پدیده خشکسالی در کشور باید در این ارتباط فکری کرد که لازمه این کار، تکمیل طرح‌های آمایش سرزمین است.
معاون وزیر نیرو در ادامه تصمیم‌گیری دراین‌ارتباط درباره آینده صنایع را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: در طرح‌های آمایش سرزمین هم باید توجه به صنایع کم آبخواه یا نزدیکی صنایع به آب در اولویت باشد، ضمن آنکه استفاده از منابع آب‌های متعارف و غیرمتعارف در وزارت نیرو بر اساس معیار‌های خاصی صورت می‌گیرد.
سروش در ادامه بابیان اینکه طرح‌های انتقال آب از زاگرس همچنان ادامه دارد، گفت: در مورد گزینه‌ها اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و با توجه به اینکه این طرح‌ها علاوه بر هزینه‌بر، زمان‌بر نیز است باید با دقت بیشتری، در این مورد تصمیم‌گیری شود.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر نمی‌توان برای اجرای این طرح‌ها صرفاً به منابع دولتی متکی بود بااین‌حال تا پایان آذرماه تکلیف مشخص خواهد شد که یکی از آن‌ها مبدأ خط دوم آب انتقالی به یزد است.
این مسئول درباره شرایط یزد هم اظهار داشت: نسبت به اصلاح شبکه و استفاده از پساب در استان کار‌های خوبی صورت گرفته و یزد جزو مناطق پیشرو در این خصوص است به‌گونه‌ای که می‌توان این طرح‌ها را به‌عنوان الگوی در کشور استفاده کرد.
همچنین رئیس امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شرایط خشکسالی در یزد یادآور شد: باید در ارزیابی‌ها به افت سالانه ۵۰ سانتیمتر از سطح آب سفره‌های زیرزمینی در این منطقه توجه جدی شود.
فرخ مسجدی بابیان اینکه یزد از مناطق پیشرو در مدیریت مصرف آب است، افزود: با توجه به پیشینه مردم استان و قناعت آن‌ها، غیر از این نخواهد بود که یزد در توجه به مسأله آب پیشگام باشد.
وی در ادامه به نبودن تفاهم در بحث سهم مصرف آب در صنایع و راندمان پایین آب در بخش کشاورزی یادآور شد: از سوی دیگر باید برای جلوگیری از هدر رفت بخشی از آب شرب در شبکه توزیع نیز برنامه‌ریزی کرد.
رئیس امور آب سازمان برنامه‌وبودجه ادامه داد: برنامه‌های دولت در مسیر حفظ آب موجود است و در سازمان مرکزی نیز اولویت اول تأمین آب شرب شهروندان است و بودجه خوبی برای این بخش و سازگاری باکم آبی در نظر گرفته‌شده است.
مسجدی بابیان اینکه دولت سال آینده برای تأمین آب شرب اهتمام ویژه‌ای خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ۲ طرح عمده برای تأمین آب شرب استان یزد مدنظر است که یکی از این طرح‌ها انتقال آب از خلیج‌فارس و دیگری هم از سرشاخه‌های کارون است که در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: تأمین آب از بهشت‌آباد از لحاظ محیط زیستی، منابع آب و هزینه‌های بالا با مشکلاتی مواجه شده، ولی تأمین آب از سرشاخه‌های کارون در حال پیگیری است، امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، رئیس امور آب، کشاورزی و محیط‌زیست سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس و اعضای کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی دیروز چهارشنبه برای شرکت در هفتمین اجلاس ملی منابع آب ایران و بازدید از طرح‌های در دست اجرای یزد به این استان سفر کردند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستا‌ها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
بیش از ۶۰ درصد آب مصرفی یزد از منابع خارج استان تأمین می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ 3 آبان 97، کد مطلب: 437211:www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین