پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
مشکلات کشاورزان استان بوشهر در حوزه های آبزی پروری، تولید گوجه فرنگی و خرما با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.بحران در فروش محصول گوجه فرنگی، ضرورت پویاتر شدن فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت یارانه تولید به کشاورزان، راه اندازی صنایع و واحدهای فرآوری و بسته بندی خرما، اتصال شبکه برق و آب سایت های پرورش میگو از جمله مشکلاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

شعارسال: مشکلات کشاورزان استان بوشهر در حوزه های آبزی پروری، تولید گوجه فرنگی و خرما با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

بحران در فروش محصول گوجه فرنگی، ضرورت پویاتر شدن فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت یارانه تولید به کشاورزان، راه اندازی صنایع و واحدهای فرآوری و بسته بندی خرما، اتصال شبکه برق و آب سایت های پرورش میگو از جمله مشکلاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: بخش زیادی از کشاورزان این استان در حوزه تولید محصول گوجه فرنگی اشتغال دارند که با توجه به همزمانی برداشت محصول آنها با برخی از استانهای کشور با کاهش قیمت روبرو شده است.

محمد عبادی افزود: این همزمانی که باعث نامتوازن شدن عرضه و تقاضا شده، قیمت فروش را بسیار کاهش داده و در این حوزه نیاز است بابهره گیری از کارشناسان مربوطه راهکاری پیش بینی شود که ضرر و زیان بیشتری متوجه گوجه کاران استان بوشهر نشود.

وی بیان کرد: برخی از کشاورزان بیان داشتند که گوجه های صادره به عراق هر کیلو سه هزار ریال است، این در حالی است که هزینه های برداشت، حمل و سبد بسته بندی و غیره بیشتر از این میزان است.

عبادی بیان کرد: برای برخی از محصولات کشاورزی در استان بوشهر تشکلهایی راه اندازی شده که در زمینه گوجه فرنگی نیز آماده هرگونه همکاری هستیم و تحقق این مهم بدون شک می تواند یک کانون مشخص برای پیگیری مسائل مربوط به آنان باشد.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: فعالیت حوزه آبزیان در استان بوشهر در دو بخش برداشت ذخائر طبیعی و پرورش آبزی انجام می شود که در بخش برداشت ذخائر دریا سالانه 58 تا 60 هزار تن انواع آبزی از جمله میگو برداشت می شد و 12 هزار صیاد در این بخش فعالیت دارند.

عباس علی زنده بودی ادامه داد: در بخش آبزی پروری نیز 22 هزار هکتار زمین مناسب پرورش میگو در استان بوشهر وجود دارد که هشت هزار هکتار آن واگذار شده و از این میزان پنج هزار هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: امسال در استان بوشهر 9 هزار تن میگوی پرورشی برداشت شد که 80درصد آن به خارج از کشور صادر می شود و مقصد عمده صادرات میگوی این استان نیز کشور چین است.

زنده بودی اظهارکرد: در زمینه پرورش ماهی در قفس نیز با 40 درخواست پرورش موافقت شده که از این شمار سه مورد در دست اقدام است و با این رویه تا یکماه آینده شاهد راه اندازی اولین واحد پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر خواهیم بود.

وی گفت: در بخشی از زمین های کشاورزی استان بوشهر نیز ای سی آب بالا رفته که این امر باعث ناکارآمدی زمین ها شده طوریکه مناسب کشت نیست ولی برای پرورش میگو مناسب است که سعی داریم زمینه استفاده از این ظرفیت را فراهم کنیم.

زنده بودی گفت: ایجاد شهرک فرآوری شیلات در دلوار نیز از جمله برنامه های این اداره کل در سطح استان است که مقدمات راه اندازی آن فراهم شده و امید است با بهره گیری از فارغ تحصیلان رشته شیلات طرح های نوین و فناورانه در سطح آن اجرا کنیم.

مدیرکل شیلات استان بوشهر یادآور شد: تعریف شهرک های کشاورزی شیلاتی نیز در دستور کار قرار گرفته که نخستین آن در منطقه شیف در آستانه شکل گیری است و با راه اندازی آن شاهد پرورش میگو در چهار فصل سال خواهیم بود.

وی در ارتباط میزان تولید میگو پرورشی استان بوشهر در واحد سطح بیان کرد: هم اکنون در استان در هر مترمربع 300 گرم میگو تولید می شود که در نظر داریم با استفاده از تکنیک های تولید این میزان تولید را به یک کیلوگرم افرایش دهیم.

زنده بودی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در سال های گذشته برای توسعه سایت های پرورش میگو اعتبارات تملک دارایی از دولت دریافت می کردیم ولی از سال 85 توسعه این سایت ها به استانداری ها واگذار شده و به دنبال این تغییر رویه و کاهش اعتبارات این بخش، در زمینه توسعه اقدام جدی صورت نمی گیرد.

وی گفت: برق رسانی به سایت های پرورش میگو و توسعه صنعت نفت و گاز نیز از دیگر مشکلات حوزه شیلات استان بوشهر است که امیدواریم در این زمینه شاهد مساعدت مناسبی از حوزه های مربوطه باشیم.

زنده بودی در ارتباط با صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: برخی از پرورش دهندگان میگو در سال 94 استخرهای پرورشی خود را توسط این صندوق بیمه کردند ولی تاکنون موفق به دریافت خسارت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی نشدند که امیدواریم زمینه برطرف شدن مشکلات این صندوق برای پرداخت خسارت محصولات کشاورزی کمتر شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش میگو استان بوشهر فت: در استان بوشهر 10 سایت پرورش میگو وجود دارد که 276 شرکت دراین شمار سایت پرورش فعالیت دارند.

ابراهیم عباسی بیان کرد: فرسایش خاک عمده زیرساخت های پرورش میگو را با تهدید روبرو کرده و در این زمینه نیاز است با تامین اعتبار لازم شاهد بهبود وضعیت زیرساختی سات های پرورش میگو استان بوشهر باشیم.

عباسی اظهار داشت: چنانچه مرمت و ترمیم لازم در سطح سایت های پرورش میگو صورت نگیرد برای سال های آتی در این بخشبا مشکل اساسی روبرو خواهیم بود.

وی یادآور شد: برخی از سایت های پرورش میگو استان بوشهر هنوز از شبکه های آب، برق برخوردار نیست و حتی برخی از آنها نیز با مشکل تخریب پل های ارتباطی روبرو هستند و نیاز است با تامین اعتبار این مشکلات حل شود.

عضو انجمن ملی خرما گفت: در حوزه خرمای استان بوشهر تامین سردخانه 100 هزارتنی، نوسازی صنایع بسته بندی بویژه پنج واحدی که در زمینه صادرات فعالیت چشمگیر دارند از خواسته های اصلی نخلداران این استان است.

علی محمد صمیمی افرود: تامین دستگاههای بسته بندی از کشورهای غربی و بویژه آلمان و ایتالیا نیز در بخش خرما ضروری است که با پرداخت تسهیلات کم بهره باید زمینه تحقق آن فراهم شود.

وی با اشاره به کیفیت مطلوب خرمای استان بوشهر برای عرضه به بازارهای جهانی تاکید کرد: چنانچه در حوزه خرمای استان بوشهر شاهد اقدامات زیرساختی مناسب نباشیم بخش زیادی از حجم صادرات خرمای این استان کاهش می یابد.

رئیس انجمن ملی خرما در استان بوشهر گفت: با توجه به بحران کم آبی اصلاح کانال های آبیاری باید بطور جد مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه بکارگیری شیوه های نوین آبیاری در نخلستان باید هر چه زودتر اجرایی شود.

ابوالقاسم کاووسی بیان کرد: بحران کم آبی ضایعات خرمای استان را به میزان زیادی افزایش داده که این امر حجم صادرات استان بوشهر از 30 هزار تن را به یک سوم این میزان کاهش داده است.

بخشدار بخش ارم شهرستان دشتستان گفت: سرمازدگی به محصول برخی از گوجه فرنگی کاران این بخش ضرر رسانده که امیدواریم با تدابیر لازم بخشی از این ضررها جبران شود.

محمد مهدی مشایخی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، بخشودگی جرائم اقساط وام های به تاخیر افتاده از سوی بانک کشاورزی از جمله راهکارهایی است که می تواند یاری رسان کشاورزان در این شرایط حساس باشد.

فرماندار دیر گفت: این شهرستان در استان بوشهر از بیشترین سطح زیرکشت گوجه فرنگی با کیفیت بالا برخوردار است و نیاز است با کاهش هزینه های حمل و تعرفه های صادرات، خرید توافقی، پرداخت یارانه تولید، پرداخت تسهیلات کم بهره، بازگشایی مرزهای روسیه و عراق به منظور تسهیل امر صادرات می تواند برای کشاورزان گوجه کار استان بوشهر و بویژه کشاورزان دیری راهگشا باشد.

حمزه اعتماد اضافه کرد: احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه خلیج فارس، فراهم کردن زمینه عرضه محصول گوجه فرنگی، رایزنی با تجار برای بهبود بازار فروش از جمله اقدام هایی است که می تواند به بهبود بازار فروش محصول گوجه فرنگی کمک کند.

یکی از گوجه کاران استان بوشهر گفت: میزان گوجه مورد نیاز پنج میلیون تن است و چنانچه میزان برداشت از هر هکتار 40 تن فرض کنیم باید در 125 هزار هکتار شاهد کاشت گوجه فرنگی باشیم.

غلامحسین کفایی بیان کرد: با توجه به این نیاز باید در هر منطقه با بررسی های ظرفیت آب و خاک فعالیت نظام کشت براساس معیار و برنامه مشخص شود.

مسئول نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر نیز با بیان اینکه هزینه پرداختی سالانه به کارگران در بخش تولید گوجه فرنگی در استان بوشهر حدود 800هزار میلیارد ریال است گفت: کشت گوجه فرنگی در استان بوشهر اشتغال زایی فراوانی داشته تا جایی که در هر هکتار برای 10 نفر بطور مستقیم و 20 نفر بطور غیرمستقیم اشتغال زایی می کند و امر برطرف کردن موانع فراروی این بخش را ضرورت بخشیده است.

علی کرمی اظهار داشت: با توجه به بحران های سالانه در فعالیت بخش کشاورزی استان بوشهر نیازمند یک برنامه ریزی صحیح و اصولی هستیم.

وی گفت: کشاورزان برای هر هکتار کشت گوجه فرنگی 200 میلیون ریال هزینه کردند که با این شرایط قیمت فروش زیر 10 هزار ریال آن را با ضرر و زیان فراوانی همراه می کند.

کرمی ادامه داد: کاهش تعرفه صادرات به عراق از سوی ایران و کشور مقصد صادرات، فعال کردن کارخانه های فرآوری و راه اندازی انبارهای نگهداری گوجه نیز می تواند کمکی شایان برای کشاورزان گوجه کار در استان بوشهر باشد.

فرماندار جم گفت: انجام برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت از راهکارهای مناسب برای برون رفت کشاورزان استان بوشهر در بخش تولید محصول گوجه فرنگی است.

فتح الله نوروزی ادامه داد: در برنامه ریزی کوتاه مدت تصمیم گیری سریع برای حل بحران در فروش محصول گوجه باید مورد توجه کمیسیون کشاوزری در مجلس شورای اسلامی باشد.

وی یادآور شد: فراهم آوردن زمینه کشت گلخانه ای گوجه برای کاهش خسارت های سرمازدگی این محصول نیز یک برنامه مناسب برای دراز مدت است که این مهم تنها با پرداخت تسهیلات با شرایط مناسب محقق شدنی است.

نوروزی با تاکید بر ضرورت ارائه الگوی کشت گوجه فرنگی در سطح کشور بیان کرد: در شهرستان جم برای کشت نزدیک به 50 هکتار گوجه در سطح گلخانه اعلام آمادگی شده که امیدواریم از سوی مسئولان مربوطه زمینه تحقق این مهم فراهم شود.

یکی از فعالان بخش گوجه فرنگی شهرستان دشتی گفت: در این شهرستان ازمجموع 80 هزار نفر جمعیت 60 هزار نفر آن در حوزه کشت گوجه فرنگی فعالیت دارند و در حال حاضر فضای این شهرستان بطور کلی تحت جونامطلوب ناشی از بحران در فروش گوجه فرنگی است.

آبادی بیان کرد: با تداوم این مشکل اجتماعی شاید بعدها در حوزه امنیتی نیز با مشکلاتی روبرو شویم که در این ارتباط دولت تاکنون ورود مناسبی داشته و امیدواریم این ورود با یک نتیجه مطلوب برای کشاورزان همراه شود.

وی گفت: در موضوع گوجه نیز انتظار می رود یک تصمیم آنی و فوری در این حوزه لحاظ تا همانند سال گذشته وضعیت مطلوب فروش گوجه فراهم شود.

عضو کانون کارآفرینی بخش کشاورزی استان بوشهر گفت: مشکلات تولید در منطقه نیازمند تغییر نگرش از سوی تولید کنندگان است و در این ارتباط تلاش برای کاهش سطح زیرکشت گوجه و افزایش محصول تولیدی با تکنیک های نوین باید مورد توجه واقع شود.

حسین مهرابی بیانکرد: با واردات تکنولوژی های برتر در بخش تولید گوجه فرنگی باید زمینه تولید محصول با کیفیت بالا با قابلیت عرضه در بازارهای پررونق جهانی فراهم کنیم زیرا در شرایط کنونی مقصد گوجه های صادرات کشور مانند سوریه و عراق از شرایط خوبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در موضوع فروش نیز که برخی دلالان گوجه کاران را دور می زنند باید ساز و کارهای مناسبی برای اتحادیه مناسب فروش فراهم کنیم.

مهرابی اظهارکرد: در بخش کشاورزی همان طور که رئیس جمهوری بیان داشتند در وضعیت کاهش قیمت نفت، کشاورزی به کمک کشور آمد و با توجه به اینکه در آستانه بحران شدید کم آبی قرار داریم باید از ظرفیت جنوب کشور برای تولید محصولات اقتصادی جهان همانند خرما، آلوئه ورا و گواوا را فراهم کنیم که در این ارتباط باید توسعه باغهای گرمسیری مورد توجه قرار گیرد.

دبیر اجرایی خانه کشاورز استان بوشهر بیان کرد: در برخی از حوزه ها از کمبود اعتبار سخن می گوییم این در حالی است که تمامی برنامه به کمبود اعتبار ارتباطی ندارد.

روح الله حاجب ادامه داد: کم سابقه داشته که در این فصل وضعیت گوجه چنین باشد و با فرا رسیدن زمان برداشت گوجه فرنگی در چند استان دیگر وضعیت موجود بحرانی تر خواهد شد و همین امر ایجاب می کند برای تامین میزان گوجه مورد نیاز کشور یک الگوی کشت طراحی شود تا شاهد تولید مازاد نیاز باشیم.

یکی از گوجه کاران استان بوشهر گفت: معیشت عمده زیادی از ساکنان شهرستان دشتی از طریق کشت گوجه خارج از فصل است.

خسرو ملایی افزود: با این وجود به مشکلات این حوزه توجه جدی صورت نگرفته ومشکل بازار همیشگی است ولی امسال از همان ابتدا همه کشاورزان را با مشکل روبرو کرده که این امر ایجاب می کند برای بلندمدت شاهد برنامه ریزی جامع باشیم.

وی با تاکید بر مدیریت سطح زیر کشت و فروش و عرضه گفت: بخش زیادی از اقدام های صورت گرفته در بخش گوجه فرنگی کارساز واقع نشده که این ایجاب می کند تعاونی های تولید منسجمی در این حوزه راه اندازی می شود که این تشکل ها با ایجاد حلقه های ارتباط بین دولت و کشاورز و تولید و مصرف می تواند نقش چشمگیری در کاهش مشکلات این بخش داشته باشد.

ملایی ادامه داد: ارائه خدمات هواشناسی کشاورزی و احداث خط ریلی در استان و به دنبال واگن های سرمایشی برای حمل گوجه نیز از درخواست های مهم گوجه کاران است که امیدواریم مسئولان ذیربط به آن توجه لازم داشته باشند.

مدیرعامل شرکت پاوره نیز با تاکید بر راه اندازی صنایع تبدیلی در استان بوشهر گفت: از گوجه چندین محصول متفاوت می توان تولید کرد که بر ای تحقق این مهم بکارگیری صنایع تبدیلی با تکنولوژی پیشرفته ضروری است.

خشایار خلیلی افزود: در موضوع گوجه فرنگی باید استانی تدبیر شود زیرا استان های زیادی درگیر بحران در فروش این محصول هستند و ارائه راهکار در سطح کلان نمی تواند گره گشای مشکل آنها باشد.

یکی از گوجه کاران شهرستان دشتیگفت: گوجه فرنگی از دسته سبزیجات پرمصرف جهان است که ایران پنجمین تولید کننده آن در دنیاست.

محمد پولادی ادامه داد: از سال 85 بیش از شش بار این مشکل فروش در سطح استان بوشهر اتفاق افتاده که با این وجود نمی توانیم نام آن را بحران بگذاریم زیرا بحران بطور معمول هر چند سال یکبار رخ می دهد.

وی گفت: گوجه این استان 60 درصد مصرف تازه خوری و مابقی قابل استفاده در واحدهای فرآوری است و تنها راهکار این است کارخانه های فرآوری استان بوشهر را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: از راه اندازی انجمن تولید گوجه در سطح اتاق بازرگانی بندر بوشهر حمایت می کنیم و این یک راهکار سازنده برای حل مشکلات این قشر است.

وی گفت: برای فعالیت در این انجمن کشاورزان نیازی به داشتن کارت بازرگانی ندارند و تنها با داشتن کارت عضویت می توانند در انجمن تولید گوجه فعالیت کنند.

امیر شهریاری افزود: قشر هوشیاری در سطح روستایی استان بوشهر داریم که نقش بسیار بالایی در عرصه تولید کشور دارند و همین امر ایجاب می کند با تامین صنایع موردنیاز محصولات تولیدی آنها را ساماندهی کنیم.

وی یادآور شد: قرار داد سه جانبه ای برای کشت گوجه فرنگی وجود داشته ولی با این وجود عده ای خارج از تفاهم نامه اقدام به کشت گوجه کرده و با بدست آمدن محصول آنها در مدت زمان سریع تر میزان تقاضا و عرضه این محصول در بازار نامتعادل شده است.

شهریاری بیان کردذ: با توجه به بحران جدی در بازاز این محصول باید از برداشت محصول افرادی که خارج از تفاهم نامه اقدام به کشت کرده اند، ممانعت شود.

وی با تاکید بر ضرورت لازم در حوزه حمل و نقل ادامه داد: بانک کشاورزی نیز یکی از نهادهایی که می تواند در کمک به کشاورزان نقش تاثیرگذاری ایفا کند.

شهریاری ادامه داد: برخی از کشاورزان ایرانی نیز با حضور در عراق اقدام به کشت گوجه کردند که این نیز در ایجاد بحران در بازار فروش گوجه بدون تاثیر نبوده است.

استاندار بوشهر گفت: حل مشکلات جامعه کشاورزان از اولویتهای دولت یازدهم است که در این مسیر گامهای موثری تاکنون برداشته شده است.

مصطفی سالاری افزود: در این ارتباط وزارت جهاد کشاورزی عزم و اراده خود را برای نظم دادن تولید و توسعه محصولات کشاورزی جزم کرده است.

وی اظهار کرد: مشکلات بخش کشاورزی تنها با مشارکت و همیاری کشاورزان و با برنامه و سیاست‌های منطقی برطرف می‌شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: نبود نقشه آمایشی از جمله مشکلات کشاورزان است که با تدوین این نقشه الگوی کشت نیز ارائه می‌شود.

سالاری با اشاره به مشکلات گوجه کاران استان بوشهر گفت: با توجه به مشکل گوجه کاران استان در باره قیمت کرایه باربری ها، نظارت در این زمینه امری ضروری است.

وی اظهارکرد: در این ارتباط عرضه مستقیم محصول کشاورزی در کلان شهرها و ایجاد بازارچه می‌تواند راهگشا باشد.

استاندار بوشهر درباره صادرات محصول گوجه فرنگی استان بوشهر گفت: برای انجام صادرات محصول گوجه فرنگی پرداخت تسهیلات کم بهره به صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان بوشهر ضروری است.

سالاری خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از سوی سازمان تعاون روستایی و روان سازی امر صادرات این محصول به کشورهای هدف را از دیگر راهکارهای برطرف کردن مشکل گوجه کاران عنوان کرد.

استاندار بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای رونق اشتغال در روستاها امسال دولت 1.5 میلیارد دلار تصویب کرده که با تصویب این لایحه در مجلس طرح‌های مهم اشتغال‌ زایی در روستاهای استان بوشهر اجرا می‌شود.

سالاری افزود: استان بوشهر ظرفیت راه اندازی دو سردخانه با ظرفیت بالا را در روستاهای خود دارد که با ارائه تسهیلات کم بهره این طرح اجرا می شود.

وی درخصوص اجرای طرح تحول آبیاری نوین در نخلستانهای دشتستان گفت: در این طرح ساخت سد دالکی، انتقال آب به مزرعه ها با لوله‌های فلزی بجای احداث کانال خاکی و توزیع عادلانه آب در این زمینها پیش بینی شده است.

استاندار بوشهر افزود: کلیات طرح تحول آبیاری نوین دشتستان در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور تصویب واعتبار اجرای این طرح در پنج ردیف تامین شده است.

سالاری یادآور شد: با اجرای طرح تحول آبیاری نوین در نخلستانهای دشتستان، سه میلیون اصله نخل در معرض نابودی، نجات می یابند.

وی همچنین با اشاره به قابلیت استان بوشهر در بخش شیلات نیز گفت: برای توسعه زیرساخت‌ها در زمینهای پرورش آبزیان بخشی از اعتبارات از محل تملک دارایی و بخشی هم از سوی سرمایه‌گذاران تامین می‌ شود.

سالاری با تاکید بر کنترل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان بوشهر گفت: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی با حمایت همه جانبه باید مورد توجه قرار بگیرد.

دبیراول کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به مشکلات زیاد گوجه فرنگی کاران استان ناشی از افت قیمت، کمیسیون کشاورزی مجلس پس از بازدید از این مزرعه ها یکشنبه مشکلات این قشر را در مجلس بررسی می کند.

محمدباقر سعادت افزود: برای حل مشکلات کشاورزان گوجه فرنگی کار استان از هیچ کوششی دریغ نمی شود و با تمام توان این مهم مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری‌ کمیسیون کشاورزی را به اطلاع وزارت جهاد کشاورزی می رساند.

وی یادآور شد: تامین بودجه و اعتبار در اختیار دولت و وزارت جهاد کشاورزی است و در این زمینه بر اساس تصمیم‌گیری کمیسیون کشاورزی مجلس باید نسبت به حل مشکلات گوجه کاران بوشهری توجه لازم شود.

سعادت تصریح کرد: گوجه فرنگی‌کاران استان بوشهر هر سال با سرمایه گذاری زیاد اقدام به کشت محصول می کنند ولی به دلیل افت قیمت با مشکلات متعدد روبه رو می شوند.

وی بیان کرد: حل مشکل گوجه کاران نه تنها در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی می‌شود بلکه در دیگر کمیسیون‌های مجلس نیز این مهم مورد توجه قرار می‌گیرد.

سعادت یادآور شد: با وجود توجه دولت به حل مشکلات کشاورزان ولی نیاز است در کوتاه مدت نسبت به برطرف کردن مشکلات گوجه فرنگی کاران استان بوشهر اقدامهای اساسی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: نظام برنامه ریزی در حوزه کشاورزی از بدو تاسیس وزارت جهاد کشاورزی تاکنون دچار اختلال بوده و انتظار است نظام برنامه ریزی در این عرصه هر چه سریعتر تدوین و اجرایی شود.

سعادت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به نقش سد دالکی در نجات نخلستانهای دشتستان از بحران کم آبی، براساس پیگیریهای انجام شده به زودی عملیات اجرایی این سد آغاز می شود.

وی یادآور شد: ساخت سدهای خائیز و دشت پلنگ در استان بوشهر نیز در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشکل گوجه فرنگی کاران استان بوشهر باید از اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی باشد.

سکینه الماسی افزود: کشاورزان با تمام توان خود به تنهایی، بی توقع و بدون رانت تلاش می کنند و حمایت در زمان بحران تنها انتظار این قشر از مسئولان است.

وی اظهار کرد: رونق بخش کشاورزی باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود برهمین اساس باید برای تقویت این بخش برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

الماسی با تاکید بر توجه به بیمه محصولات کشاورزی گفت: بیمه محصولات کشاورزی از ضرورتهایی است که باید مورد توجه کشاورزان و دولت قرار گیرد تا در زمان بحران با پرداخت حق بیمه بخشی از ضررهای این قشر جبران شود.

وی افزود: با توجه به تصویب لایحه بودجه سال آینده باید ردیف مستقلی برای حل مشکلات کشاورزان در نظر گرفته شود تا در زمان بحران بتوانیم گرفتاری‌ کشاورزان را کاهش دهیم.

الماسی تاکید کرد: مشکل کشاورزان گوجه‌فرنگی کار استان بوشهر با خرید توافقی از سوی سازمان تعاون روستایی برطرف می‌شود که در این زمینه باید همکاری لازم انجام شود.

عضو دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای اخیر گوجه کاران در شماری از استانهای شمالی و جنوبی بدلایلی از جمله سرمازدگی و تطابق نداشتن تولید با نیاز بازار دچار خسار جدی شده اند.

احمد علی کیخا افزود: طبق گزارشهای نماینده دشتستان از وضعیت بازار این محصول در استان بوشهر به کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به بازدید از نزدیک این مزارع تصمیم گیری شد.

نماینده زابل ادامه داد: سعی خواهیم کرد گزارش مفصلی از مشکلات کشاورزان به کمیسیون و بدنبال آن وزارتخانه جهاد ارائه شود تا با هماهنگی و همدلی تا حدودی از نگرانی های این زحمتکشان کاسته شود.

وی یادآورشد: نمایندگان مردم طبق تعهداتی که مطابق با ظرفیت مجلس باشد تلاش خواهند کرد که هم وزارت جهاد کشاورزی تصمیم هایی در زمینه تنظیم بازار این محصول بگیرد و هم بانک کشاورزی تا حدودی با کشاورزان مدارا کند.

شهرستان دشتستان قطب کشاورزی استان بوشهر و کشور بویژه در زمینه خرما، گندم و صیفی و سبزی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در راستای جلوگیری از خام فروشی و برطرف کردن مشکلات کشاورزان باید صنایع تبدیلی در مزارع کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

علی ابراهیمی با بیان اینکه مشکلات تولید محصول کشاورزی و افت قیمت آن در همواره مطرح بوده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی جایگاه قانون‌گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرای دارد که در بروز مشکل و بحران با تصویب قوانین دولت موظف به اجرای آن است.

وی با بیان اینکه ریل‌گذاری و هموار سازی مسیر برای حل مشکلات بر عهده مجلس شورای اسلامی است افزود: دولت باید یک نظام برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد تا از هدر رفت منابع در مواقع بحرانی جلوگیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان بوشهر دارای مزیت‌های مهم اقتصادی و تولیدی است خاطرنشان کرد: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی است که این قابلیت‌های طبیعی و اقتصادی مایه افتخار برای کشور است.

ابراهیمی با بیان اینکه نباید از این ظرفیت‌ها غافل شد گفت: استان بوشهر در حوزه تولید محصولات کشاورزی از قابلیت‌های فراوانی برخوردار است که باید برای جلوگیری از بروز مشکلات ظرفیت‌های تولیدی مدیریت شود.

وی با اشاره به سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی و نقش مهم کشاورزی در این عرصه بیان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بدون توجه به کشاورزی امکان پذیر نیست.

ابراهیمی با بیان اینکه تنها شغلی که نیاز به مجوز برای فعالیت ندارد کشاورزی است گفت: ورود به عرصه کشاورزی باید دارای مجوز صلاحیت‌دار شود تا هر کس بدون تخصص به این عرصه وارد نشود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی کمرنگ است، تصریح کرد: برخی از بازارها از دست داده‌ایم که دیگر امکان ورود به آنها مشکل است.

وی با بیان اینکه صادرات کالا با سختگیری‌هایی مواجه است، گفت: بسیاری از محصولات و کالاها به روش غیر اصئلی«قاچاق» وارد کشور می‌شود که جلوگیری از ورود غیر اصولی کالاها عزم جدی می‌خواهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و دولت باید با تعامل از ورود کالا از مرزها بصورت قاچاق جلوگیری کنند افزود: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ورود کالا بدون مجوز باید برخورد قاطع شود.

ابراهیمی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم عرصه کشاورزی خام فروشی است که در این راستا باید صنایع تبدیلی در مزارع کشاورزی مورد توجه قراربگیرد.

وی با بیان اینکه اتحادیه و تشکلی منسجم در عرصه کشاورزی وجود ندارد افزود: در برطرف کردن مشکلات کشاورزی تنها وظیفه جهاد کشاورزی نیست بلکه دستگاه‌های دیگر باید در این عرصه با تعامل با جهاد کشاورزی ورود کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از ظرفیت تعاون روستایی برای برطرف کردن مشکلات کشاورزان گوجه‌فرنگی کار استان بوشهر خاطرنشان کرد: در نخستین نشست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گزارش تهیه شده از مشکلات کشاورزان استان بوشهر ارائه می‌شود تا راهکار اساسی ارائه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرنیز گفت:در راستای حمایت از مصرف و تولید کنندگان محصول گوجه فرنگی بستر مناسب عرضه این محصول در میادین تهران فراهم شده است.

محمد تقی منوچهری اضافه کرد: از برنامه های مهم جهاد کشاورزی جهت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی بخصوص گوجه فرنگی استان بوشهر ، فعال کردن تشکل های بخش خصوصی است.

وی یادآورشد: در سال زراعی جاری 12هزارو 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی رفته است که پیش بینی می شود 560 هزار تن گوجه برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: در راستای رعایت الگوی کشت سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی از 14هزار هکتار به 12هزار و 500 هکتار تقلیل پیدا کرده است.

منوچهر اضافه کرد: سال زراعی جاری بدلیل شرایط مطلوب درجه حرارت ، برداشت گوجه فرنگی در استان بوشهر زودتر از موعد مقرر و همزمان با برداشت این محصول در استان های همجوار شد که باعث تولید انبوه این محصول شده است.

وی گفت:برای جلوگیری بیشتر گوجه کاران پروانه کار دو کارخانه صنعتی تبدیلی دراستان بوشهر صادر شده است وبزودی فعالیت خود را شروع می کنند.

این مقم مسئول افزود: تسهیل و کاهش هزینه های حمل گوجه فرنگی به بازارهای هدف از دیگر اموری است که پیگیری های لازم در این خصوص انجام شده است.

منوچهری گفت: توجه کشاورزان به توصیه های جهاد کشاورزی در خصوص رعایت الگوی کشت و زمان کشت مانع از بروز مشکل در بازار مصرف محصولات کشاورزی خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 28 آذر 1395 ، کدخبر: 82351447، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین