پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
پس از فیلترینگ تلگرام ۷ پیام رسان داخلی برای جایگزینی آن در نظر گرفته شدند، اما برخی از آن‌ها علاوه بر حمایت‌های دولتی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و به همین دلیل از پوشش حمایتی دولت خارج می‌شوند. معاون وزیر ارتباطات در این باره توضیح داده است.فتاحی عنوان کرد در ابتدا این برنامه‌ها با باگ‌های امنیتی روبرو بوده‌اند که وزارت ارتباطات مکاتبات لازم را جهت رفع چنین مشکلاتی انجام داده است. حتی وزیر ارتباطات شخصا با مقام معظم رهبری مکاتباتی را داشته‌اند که ایشان در جواب نامه وزیر ارتباطات عنوان کردند حریم خصوصی مردم باید حفظ شود و در این خصوص سازوکار اجرایی آن باید فراهم گردد.

شعار سال: حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد شورای عالی فضای مجازی جهت حمایت از پیام رسان های داخلی، مصوبه‌ای تصویب کرده که برای چند ارگان، تعدادی وظایف مشخص شد و وزارت ارتباطات، قوه قضاییه، صدا و سیما، بانک مرکزی و وزارت ارشاد هر کدام به اندازه سهم خود می‌بایست از 7 پیام رسان داخلی حمایت کنند. همچنین مصوبه شورای عالی فضای مجازی تکلیف قانونی دارد و وزارت ارتباطات نیز با جلسه‌ با کارشناسان خود سازوکار لازم جهت حمایت از پیام رسان های بومی را فراهم کرده است.

در ادامه عنوان کرد وزارت ارتباطات با اقدام خود همواره سعی دارد مشکلاتی که مانع دسترسی مردم به پیام رسان های بومی می‌شود را برطرف سازد و اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است. وزارت ارتباطات بر این باور است که پیام رسان های داخلی نتوانستند مردم را قانع کنند و به همین دلیل با استقبال کمی مواجه‌اند و این موضوع به موارد فنی ارتباطی ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد اگر این پیام رسان‌ها بتوانند با ویژگی‌های خود مردم را راضی نگه دارند و با استقبال خوبی رو به رو باشند، با وجود موضوعات فنی نیز مردم همچنان از آن‌ها حمایت می‌کردند؛ چرا که تلگرام نیز در ابتدا با مشکلات فنی بسیاری مواجه بود و در شبکه آن باگ‌های فنی وجود داشت که موجب تاخیر مبادله پیام‌ها می‌شد.

مشکلات حریم خصوصی کاربران

فتاحی عنوان کرد در ابتدا این برنامه‌ها با باگ‌های امنیتی روبرو بوده‌اند که وزارت ارتباطات مکاتبات لازم را جهت رفع چنین مشکلاتی انجام داده است. حتی وزیر ارتباطات شخصا با مقام معظم رهبری مکاتباتی را داشته‌اند که ایشان در جواب نامه وزیر ارتباطات عنوان کردند حریم خصوصی مردم باید حفظ شود و در این خصوص سازوکار اجرایی آن باید فراهم گردد.

فتاحی در ادامه افزود ما جهت حفظ حریم خصوصی مردم به تهیه لوایح صیانت از کاربران در فضای مجازی پرداخته‌ایم و نظر وزارت ارتباطات این است که ابتدا باید فضای مناسبی مهیا شود و مردم نسبت به چنین برنامه‌هایی به اقناع برسند، اما عده‌ای به ما می‌گویند چرا عنوان می‌کنید که پیام رسان های داخلی مورد اعتماد مردم نیستند.

عدم اعتماد مردم به پیام رسان داخلی

فتاحی در ادامه تاکید کرد ما باید سازوکار مناسب برای اقناع مردم از این پیام رسان‌ها را فراهم کنیم. البته اقناع با موضوعات جاسوسی که در خصوص این برنامه‌ها مطرح می‌شود متفاوت است. اقناع به معنای این است که در ذهن کاربران دیدگاهی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به شکل یک تفکر حمایت‌گونه ایجاد شود که بخواهند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه گفت در شرایط فعلی اقدام فرهنگی خوبی صورت گرفته است و مردم همراه با چنین اقداماتی پیش می‌روند، اما باید شرایط به گونه‌ای پیش برود که مردم پس از سال‌ها استفاده از برنامه‌ای که غیر بومی بوده و اطلاعات آن‌ها مدتی است در آن قرار دارد، خارج شده و به سمت برنامه‌های داخلی بروند.

اعطای وام 5 میلیارد تومانی به پیام رسان‌ها

فتاحی همچنین بیان کرد بر اساس وظایفی که به وزارت ارتباطات محول شده بود به هر یک از پیام رسان‌های داخلی وام 5 میلیارد تومانی اعطا شد. البته ما شرایط سختی برای دریافت این تسهیلات قرار ندادیم، چرا که از 7 پیام رسان داخلی تنها 2 پیام رسان دولتی بوده و سایر آنها شرکت‌های کوچک و دانش بنیان هستند.

فتاحی افزود از دیگر اقدامات حمایتی وزارت ارتباطات واگذاری کولوکیشن (هم مکانی) به پیام رسان داخلی بوده است. در واقع برای پیام رسان های بومی، فضایی اختصاص داده‌ایم تا بتوانند سرورهایشان را در آنجا قرار دهند و پاور و کولینگ آن‌ها را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.

اختصاص رایگان 5 گیگ اینترنت و 50 گیگ اینترانت

فتاحی عنوان کرد یکی دیگر از اقدامات حمایتی وزارت ارتباطات واگذاری پهنای باند اینترنت به صورت رایگان به پیام رسان داخلی بوده است. در واقع به هر یک از پیام رسان های بومی 5 گیگابایت پهنای باند رایگان اختصاص یافت و پهنای باند داخلی اینترانت برای اتصال به IXP نیز به هر کدام به مقدار 50 گیگابیت اعطا شد. البته همه این ظرفیت‌ها قابل افزایش است. در همین رابطه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعرفه استفاده از پیام رسان های بومی را به یک سوم اینترنت، کاهش داد.

هدف ما پیشرفت پیام رسان بومی است

معاون وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد یکی از اهداف ما شکل‌گیری پیام رسان های داخلی است، اما این وزارتخانه از هر دو سمت مورد فشار قرار می‌گیرد. از طرفی عده‌ای می‌گویند چرا برای این پیام رسان‌ها که به جایی نمی‌رسند، آنقدر هزینه می‌کنید و از طرف دیگر اعلام می‌کنند با 5 میلیارد تومان مگر می‌شود پیام رسانی مانند تلگرام ساخت.

فتاحی تاکید کرد رفتار این عده از افراد جهت پیشرفت پیام رسان داخلی نبوده و با اهداف سیاسی چنین حرف‌هایی را عنوان می‌کنند. عده‌ای هم با شکل‌گیری پیام رسان داخلی از اهداف خود دور می‌شوند و برای حفظ منابع خود چنین ادعاهایی را منتشر می‌کنند. هرچند وزارت ارتباطات بدون توجه به ماهیت سرویس شبکه اجتماعی، پیام رسان، هرمدل استارتاپ و اپلیکیشنی را که توجیه داشته باشد، حمایت فنی و اقتصادی می‌کنیم.

15 میلیون کاربر در پیام رسان داخلی

فتاحی عنوان کرد تا الان در حدود 15 میلیون کاربر پیام رسان های داخلی عضویت داشته‌اند و از 1.5 میلیون کاربر در دی‌ماه 96 به 15 میلیون کاربر در مهرماه 97 رسیده است که رشد 10 برابری این پیام رسان‌ها را نشان می‌دهد. البته اگر بسته‌های حمایتی انجام نمی‌شد، این پیام رسان‌ها نهایتا 3 برابر رشد می‌کردند.

حمایت از 5 پیام رسان داخلی متوقف می‌شود

فتاحی در ادامه عنوان کرد از همان ابتدا قصد داشتیم از بین 7 پیام رسان بومی، 2 پیام رسان که با استقبال و کیفیت خوبی برخوردارند، انتخاب شوند و حمایت‌های ویژه‌ای به آن‌ها اختصاص یابد. سایر پیام‌ رسان‌ها که از بسته‌های حمایتی یکسانی برخوردار بوده‌اند، باید خود را در این مدت به خوبی نشان می‌داند؛ چرا که بعضی از آنها پس از 10 ماه فعالیت تنها 200 هزار کاربر دارند.

فتاحی تاکید کرد مشکل پیام رسان‌ داخلی مسائل فنی نیست و موضوعات فنی به آسانی برطرف می‌شود. اگر کاربران واکنش مثبت به یک پیام رسان نشان بدهند، مشکلات فنی قابل برطرف شدن است. از طرفی کاربران اطمینان داشته باشند که با وجود قوانین سختگیرانه، هیچ پیام رسانی حق تعدی به حریم خصوص آنها را ندارد.

امنیت تلگرام های فارسی پایین‌تر از خود تلگرام است

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند وزارت ارتباطات از تلگرام های فارسی حمایت می‌کند که این تصور اشتباه است. وزارت ارتباطات به صورت بسیار شفاف اعلام کرده این وزارتخانه در پیدایش تلگرام فارسی نقشی نداشته و هیچ حمایتی از آن‌ها انجام نداده است. حتی در همان دی‌ماه 96 معاونت امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خبری اعلام کرد که امنیت اتصال از طریق کلاینت‌های تلگرام از خود تلگرام پایین‌تر است. از طرفی فعالیت نسخه های فارسی تلگرام به صورت مقطعی بوده و جزو بسته‌های برنامه رفع انحصار از پیام رسان خارجی بوده است و اینکه درباره ادامه فعالیت آنها چه تصمیم‌هایی اتخاذ شده است به نظر مرکز ملی فضای مجازی ایران بستگی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز تاریخ انتشار 5 آبان 97، کدمطلب: 15131، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین