پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۶۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
معاون بانک ملی با تاکید بر اینکه مشکلات اینترنت و vpn برای ثبت نام در سامانه دریافت ارز علت کاهش تعداد ثبت نامی ها در سامانه در روزهای اخیر بود، گفت: ثبات نسبی قیمت ارز و دینار به دلیل توزیع ارز بانک ملی بود.

شعارسال: معاون بانک ملی با تاکید بر اینکه مشکلات اینترنت و vpn برای ثبت نام در سامانه دریافت ارز علت کاهش تعداد ثبت نامی ها در سامانه در روزهای اخیر بود، گفت: ثبات نسبی قیمت ارز و دینار به دلیل توزیع ارز بانک ملی بود.

با مسعود خاتونی معاون بانک ملی ایران و مسئول پروژه توزیع ارز به زائران اربعین گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

 بسیاری از زائران در تماس با ما می‌گویند امکان ثبت نام در سامانه وجود ندارد و سامانه مدام پیغام خطا می‌دهد. چرا اینگونه است؟

خاتونی: یکی از دلایلی که این مساله را به وجود آورده است این است که در گوشی تلفن همراه افراد vpn روشن است و به همین دلیل سیستم تشخیص می‌دهد که این کاربر از دیگر کشورها وارد شده است. اغلب زائرانی که با این مشکل مواجه شده‌اند، وقتی به آنها گفتیم vpn را خاموش کنید و وارد سامانه شوید، مشکل ثبت نام برای آنها حل شد.

از طرف دیگر همه زائران می‌توانند با شماره تلفن مرکزی بانک ملی ثبت نام کنند و یا حتی می‌توانند به شعب توزیع ارز مراجعه کرده و ثبت نام کنند. اما مشکل دیگر این است که در عراق اینترنت مشکل دارد و ثبت نام از طریق اینترنت سخت است.

 تاکنون چند نفر ثبت نام‌ کرده‌اند؟

خاتونی: بیش از 190 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

 در سه روز اول حدود 170 هزار نفر ثبت نام کردند. اگر سامانه مشکل ندارد، چرا بعد از سه روز اول فقط 20 هزار نفر به تعداد ثبت نام کنندگان اضافه شده است؟

خاتونی: این را در نظر بگیرید که حرکت زائران از ایران به عراق بعد از سه روز اول سرعت گرفت و عمده زائران وارد عراق شدند. با توجه به مشکلاتی اینترنتی در عراق و همان عامل اختلالی که گفتم، باعث شد تعداد ثبت نام‌ها به میزان سه روز اول نباشد.

 این تصور به وجود آمده که علت بروز اختلال در سامانه، ناتوانی در پاسخگویی به متقاضیان ارز بوده و بانک با اختلال در سامانه تعداد تقاضاها را مدیریت کرده است.

خاتونی:‌ خیر، اصلا چنین چیزی نیست. این دور از انصاف است. اگر هدف ما این بود، وقتی هم‌اکنون که اغلب شعب خلوت است و حتی در برخی شعب یک نفر مراجعه کننده هم ندارد. در این شرایط چرا ما باید جلوی ثبت نام‌ها را بگیریم.

من این را هم اضافه کنم که یکی از دلایلی که باعث شد صفوف زائران برای دریافت ارز زیاد شود، این بود که علاوه بر دریافت کد ملی از زائر کپی پاسپورت و شماره سریال پاسپورت را هم باید به ما می‌دادند. در روزهای اول ما فقط کد ملی را می‌گرفتیم اما بانک مرکزی عراق از ما اطلاعات بیشتری می‌خواست و به همین دلیل مجبور شدیم علاوه بر کد ملی، پاسپورت و شماره سریال پاسپورت را هم بگیریم.

قبول دارید اطلاع‌رسانی کافی به زائران نشد و همین امر باعث شد زائران از روش‌های دیگر ثبت نام مطلع نباشند؟

خاتونی: ما بارها اطلاعیه صادر کردیم. خودم چند بار در رادیو صحبت کردم. در شعب توزیع ارز به همه اعلام می‌کردیم. دیگر چه کاری باید انجام می‌دادیم؟ مشکل این بود که ما در کشور دیگری ارز توزیع می‌کردیم و اتفاقاتی که رخ داد نتیجه این بود.

 پس قبول دارید از ابتدا این روش توزیع ارز اشتباه بود و باید در داخل کشور توزیع می‌شد؟

خاتونی: بله. اما ما عامل بانک مرکزی بودیم و بانک مرکزی به بانک ملی را مامور کرد تا این کار را انجام دهد. بانک مرکزی هم تلاش کرد توزیع دینار عراق را در داخل کشور انجام دهد اما بانک مرکزی عراق همکاری نکرد و اجازه نداد. تا 27 مهرماه مبالغ بانک مرکزی مسدود بود و 27 مهرماه باز شد این در حالی بود که هزاران نفر از زائران وارد عراق شده بودند و صدها هزار نفر دیگر در حال عزیمت به عراق بودند. بنابراین راهی نبود جز اینکه در عراق ارز توزیع کنیم.

این نیست که ما بی‌تدبیری کردیم. ما از اول می‌توانستیم بگوییم بانک ملی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. هر کسی کار می‌کند باید جواب بدهد و مورد انتقاد قرار بگیرد. اما اشکالی ندارد و ما به احترام زائران امام حسین این کار را کردیم و تا آخرین روز تلاش می‌کنیم کار را به نحو احسن انجام دهیم.

مطمئن باشید اگر بانک ملی به توزیع دینار وارد نمی‌شد قیمت دینار در بازار به 25 تومان می‌رسید. ثبات نسبی قیمت ارز و دینار به دلیل توزیع ارز بانک ملی بود. البته مشکلاتی بود و ما نتوانستیم به آن نحو که می‌خواهیم ارز بدهیم و حتی مجبور شدیم توی دیوار ارز بدهیم. اما اگر لازم بود در خیابان هم ارز بدهیم این کار را می‌کردیم چون اولویت ما خدمات رسانی به زائران بود.

 تاکنون چه تعداد از 190 هزار ثبت نام کننده ارز گرفته‌اند؟

خاتونی: تقریبا بالای 80 درصد از ثبت نام کنندگان ارز دریافت کرده‌اند. البته به دلیل مشکلات اینترنت، همکاران ما به صورت آف‌لاین اطلاعات کار می‌کنند و به تدریج اطلاعات را به مرکز می‌فرستند.

 فرآیند ثبت نام و توزیع ارز تا چه روزی ادامه دارد؟

خاتونی: تا روز 11 آبان ماه ثبت نام ادامه دارد. توزیع ارز هم تا 12 آبان انجام می‌‌شود و بعد از آن برنامه پایان می‌یابد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 9آبان 1397 ، کدخبر: www.farsnews.com،13970809000453

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین