پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۶۸۲۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
در حالیکه آقای وزیر قسم حذف کنکور را می گوید جناب معاون با انتشارات گاج قرارداد میبندد این نشان می دهد منابع مالی کنکور آنقدر جذاب هست که هر کسی را گمراه کند.
شعار سال : مسلما در طول این سال ها برخی از شرکت ها از برگزاری کنکور سراسری سودهای کلان بهره برده اند، اما اقدام اخیر سازمان سنجش، این شائبه را در اذهان تقویت می کند که دست هایی برای استفاده از سود سرشار بازار آزمون سراسری مانع از حذف کنکور هستند. چگونه می توان پذیرفت از یک سو مدیران ادعای حذف کنکور و کاهش بار آثار روانی آن داشته باشند و از سوی دیگر تمام امکانات و انحصارها را در اختیار موسسات غیردولتی قرار دهند تا از این طریق داوطلبان بیشتری را جذب و سود بیشتری را کسب کنند.
کنکور سراسری ۹۷ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پنجشنبه و جمعه، هفتم و هشتم تیر ماه برگزار شد.
،در کنکور امسال جمعا تعداد یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، تعداد ۲۰۵ هزار و ۲۶ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب در گروه آزمایشی هنر و ۷ هزار و ۵۳۸ نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام نموده‌اند. در واقع بیشترین ثبت‌نام کنندگان آزمون سراسری ۹۷ در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارند.

اما آنچه در کنکور همواره بحث مهمی بوده است. موضوع حذف کنکور بوده و هست. موضوعی که از اوایل دهه ۸۰ همواره نقل محافل بوده، اما علیرغم تشکیل چندباره کارگروهایی گوناگون و تاکید و ادعاهای مداوم مسئولان، در سال های پایانی دهه نود نیز محقق نشده و همچنان به عنوان آرزویی از آن یاد می شود. در حال حاضر کنکور یکی از دغدغه های جامعه بوده و اثر روانی و اجتماعی زیادر در نسل نوجوان و جوان کشور دارد.

با این حال مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم از طراحی فاز اول حذف کنکور برای رشته های کم متقاضی در سال ۹۸ خبر داد. طرحی که بر اساس آن، آن دسته از داوطلبانی که به صورت طبیعی می توانند وارد دانشگاه شوند، بدون شرکت در فرآیند کنکور وارد دانشگاه شوند. البته وی تصریح کرد که رشته‌های پرمتقاضی به دلیل وجود رقابت سنگین در آنها ممکن است که تا مدت‌ها در قالب کنکور دانشجو پذیرش کنند.

آیا می توان به حذف کنکور امید داشت؟

همانطور که پیداست با توجه به سیاست های یک بام و دو هوای آموزشی کشور، نمی توان چندان امیدی به حذف کنکور داشت. آنچه این امید را کمرنگ تر می کند، برخی اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور، نهاد اصلی مرتبط با برگزاری کنکور سراسری است.
در اقدامی قابل تامل، تنها چند ساعت پس از آغاز و برگزاری کنکور در روزهای پنج شنبه و جمعه، اپلیکیشن روبیگاج (ادغام شده از روبیکا و موسسه گاج) اقدام به انتشار سوالات کنکور همراه با پاسخ تشریحی و تحلیل آن ها نمود. این درحالیست که انحصار انتشار سوالات کنکور در اختیار سازمان سنجش بوده و هیچ ارگان یا موسسه ای بدون مجوز این سازمان حق دسترسی به سوالات آزمون سراسری و انتشار ان ها را ندارد. حال اینکه چگونه روبیگاج تنها چند ساعت پس از برگزاری کنکور به سوالات دست پیدا کرده و در کمال تعجب آن ها را همراه با پاسخ و تحلیل منتشر کرده است؟ مسلما در طول این سال ها برخی از شرکت ها از برگزاری کنکور سراسری سودهای کلان بهره برده اند، اما اقدام اخیر سازمان سنجش، این شائبه را در اذهان تقویت می کند که دست هایی برای استفاده از سود سرشار بازار آزمون سراسری مانع از حذف کنکور هستند. چگونه می توان پذیرفت از یک سو مدیران ادعای حذف کنکور و کاهش بار آثار روانی آن داشته باشند و از سوی دیگر تمام امکانات و انحصارها را در اختیار موسسات غیردولتی قرار دهند تا از این طریق داوطلبان بیشتری را جذب و سود بیشتری را کسب کنند. موسساتی که اتفاقا در روزهای اخیر و در روزهای پرهزینه تبلیغات تلویزیونی، آنتن صداوسیما را نیز قبضه کرده و با همراهی تعجب برانگیز سازمان سنجش آموزش کشور، عرصه را برای یکه تازی خود، بازتر می بینند.
جالب آن که وزیر آموزش و پرورش نیز در توئیتی از سودبرخی از موسسات در بازار آزمون های متعدد در کشور انتقاد کرده است. بطحایی نوشت: سال گذشته یادتان هست؟! وقتی با شما از مافیایی صحبت کردم که با اضطراب فرزندانمان دلالی می کنند و آن روز تمام توان خود را برای مقابله با حذف آزمون های زائد گذاشتند. امروز حجم گسترده تبلیغات آن ها را به بهانه کنکور می بینید؟ جملاتی که را شائبه وجود برخی رابطه ها بین موسسات و دستگاه های آموزشی برای جلوگیری از حذف آزمون ها را تقویت می کند.
با این تفاسیر این سوالات برجسته تر می گردد که آیا منفعت برخی موسسات مانع از حذف کنکور دارد؟ آیا دست های پشت پرده مانع از حذف کنکور هستند؟ آیا علیرغم تاکید مسئولان برحذف کنکور، برخی سازمان ها عزم و تمایل چندانی برای حذف آزمون سراسری نداشته و تمایل به سودبری از بازار کنکور را دارند؟ حال مردم باید قسم حضرت عباس را بپذیرند یا دم خروس را؟


شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال اخبار فرهنگیان و پایگاه شفقنا



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
س.ح75
مافیا کنکور خیلی قویتر از این حرفاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین