پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶
سخنگوی قوه قضاییه در نشست نود و ششم خود اعلام کرد شکایت دولت علیه 9 نماینده تهران ثبت شده است و برخی از این موارد در دادسرای تهران و برخی نیز در دادسرای ویژه روحانیت در حال رسیدگی است.

شعارسال: غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول دستگاه قضا و سخنگوی این قوه در نشست خبری شماره 96 خود که امروز تشکیل شد، در پاسخ به سئوال درباره سرنوشت شکایت های دولت از برخی نمایندگان با اشاره به 9 شکایت از سوی دولت از نمایندگان تهران اعلام کرد پرونده ها در حوزه تهران باز است.

او در ابتدای سخنانش با اشاره به گذشت اولیای 370 مورد پرونده قتل و قصاص، اعلام کرد این 370 نفر در سال 94 از قصاص نجات پیدا کردند. او گفت: این تعداد مردم حس کردند می توانند از قصاص صرف نظر کنند با اخذ دیه یا بدون آن، از قصاص جانی گذشت کردند. همچنین در سال 94 نیز 694 هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف با صلح و سازش ختم شد. البته در دادسرا و دادگاه ها نیز تعداد زیادی از پرونده ها با رضایت طرفین، مختومه شده است.

*ادامه پرداخت به طلبکاران موسسه ثامن الحجج

اژه ای در خصوص تعاونی اعتبار ثامن الحجج نیز گفت: تا آخرین خبر، 1730 میلیارد تومان به سپرده گذاران تا مبلغ 35 میلیون تومان به ازای هر نفر، پرداخت شده و بیش از 800 هزار صاحب حساب تعیین تکلیف شده اند و تلاش می شود با هماهنگی بانک مرکزی و سایر دستگاه ها، این مشکل مردم نیز حل شود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره طرح کاداستر نیز گفت: طرح حد نگاری در سال 94، در حدود 1 میلیون و 258 هزار و 212 هکتار از اراضی شهری و 2میلیون و 449 هزار و 110 هکتار از مزارع و اراضی زراعی و همچنین 18 میلیون و 134 هزار و 965 هکتار از اراضی مربوط به منابع طبیعی حد نگاری شده. امیدواریم با بودجه بیشتر نسبت به سرعت بخشیدن این طرح، گامهای بلندی برداشته شود.

*گزارش آماری اقدامات قوه قضاییه در سال 94

معاون اول قوه قضاییه درباره گزارش عملکرد قوه قضاییه در سال 94 نیز گفت: در نیمه دوم سال 93 که دادستان کل کشور جناب آقای رئیسی را عهده دار شدند و مسئولیت ستاد اصل 49 به اینجانب سپرده شد، تا پایان سال 94 موفق شدیم از 6 استان بازرسی دقیق داشته باشیم. در برخی استانها پرونده ها متراکم بود. در این استانها، قرار شد این پرونده ها در حد معمول و متعارف در بیاید. در استانهای بوشهر و مازندران این پرونده های متراکم را داشتیم که الان در حد متعارف است. در شعب تجدید نظر استان تهران نیز 1130 پرونده موجود بود که عدد بالایی است. رسیدگی به صورت عادی ممکن است چند سال طول بکشد. اقدام فوق العاده ای در این باره انجام شد و با وقت اضافه برخی قضات، پرونده ها به روز رسیده و در پایان سال 94 به 42 فقره پرونده رسید.

اژه ای درباره پرونده هایی که درخواست رسیدگی فوق العاده شده بود، گفت: 249 پرونده از تا پایان سال 94، در دستور کار بود که در مرحله مقدماتی رسیدگی، به 72 پرونده، آمار کاهش یافت. این پرونده ها نیز استعلام و تحقیقات نیاز داشت که رسیدگی مقدماتی به آن، طول کشید.

*کشف حدود 6 تن مواد مخدر در 18 روز اردیبهشت ماه

وزیر اسبق اطلاعات درباره کشفیات مواد مخدر نیز گفت: در اردیبهشت ماه جاری، حدود 5هزار و 700 کیلوگرم مواد مخدر از انواع مختلف تریاک، حشیش، هروئین و ... کشف شده است که از این میزان، بیش از 580 کیلوگرم هروئین بود که اگر این میزان مواد توزیع می شد، اتفاق بسیار ناگواری در کشور می افتاد.

او درباره غوغاسالاری علیه قوه قضاییه نیز تذکر داد و گفت: ما در این قوه، بنا و تلاشمان بر عمل به قانون است و بر اساس قانون اگر فردی محکوم شد و حکم قطعی شد، بدون هیچگونه تبعیضی حکم را اجرا می کنیم. برخی اوقات در تشکیل پرونده یا اجرای حکم، فشار و غوغاسالاری می شود و صحبتهایی بیان می شود که خارج از واقعیت و دور از انصاف است. مردم نیز می بینند که این اخبار راست نیست و به رسانه یا تریبونی که مطالب را منعکس می کند، بی اعتماد می شوند. بنای ما بر این است که بدون تبعیض بر اساس موازین قانونی اقدام کنیم. برخی اوقات نیز دستگاه های نظارتی گزارش می دهند که در دادگاه ثابت نمی شود. ممکن است بگویند چرا این فرد را دستگیر کردیم و تحویل دادیم، چرا آزاد شد؟ ممکن است از لحاظ دادسرا، جرم اثبات شود، ولی دادگاه به این اثبات نرسد یا در مرجع تجدید نظر، حکم نقض می شود. این نقض و ابرامها، دلیلی بر بی طرفی دستگاه و اجرای قانون است.

اژه ای در ادامه سخنانش در این باره گفت: گاهی اوقات شنیده می شود کسی به مرخصی رفته یا آزاد شده و برخی می گویند قوه قضاییه بر اثر فشار او را آزاد کرد. بارها گفته ایم محکومان اگر سعی در جبران خسارات داشته باشند و پشیمان باشند وتوبه کنند، قانون اجازه داده اگر اخلاق و رفتار محکوم مناسب است، آزادی مشروط، مرخصی یا عفو در نظرمی گیرند. برخی می گویند چرا این فرد مشمول عفو شد یا مرخصی گرفت و دیگری مرخصی نرفت یا مشمول عفو نشد، اینها در قانون احراز شده است. هر چند ما هرگز نمی گوییم اشتباهی صورت نمی گیرد. ممکن است کسی توبه واقعی نکرده باشد ولی به ظاهر بگویند توبه کرده. ما در جهت کاهش زندانیان در سال 94 برنامه هایی داشتیم که منجر به کاهش 20 درصد زندانیان شد. این سیاست در سال 95 هم ادامه دارد که کسانی که امکان بهره برداری از عفو، مرخصی و آزادی مشروط را دارند، به تشخیص هیات مربوطه، مشمول این موارد می شوند.

معاون اول قوه قضاییه درباره رسیدگی به وضع زندانیان نیز گفت: سلسله دستورالعملهایی برای نگهداری از زندانیان وجود دارد. ما از لحاظ بودجه و مکان در مضیقه ایم. اگر بودجه و مکان فیزیکی امکان تفکیک زندانیان بر اساس سن و جرم را به ما می داد، خیلی بهتر بود. اما همه امکانات برای طبقه بندی فراهم نیست. در حدی که مقدور است، امکانات در زندان وجود دارد. برخی افراد از امکانات فعلی زندان نیز در بیرون برخوردار نیستند. ممکن است هر فردی چه آزاد و چه زندانی بیمار شود یا با دیگری دعوا کند. مداوا در حد مقدور در داخل زندان صورت می گیرد و در صورت نبود امکانات در زندان، بیرون از زندان، مداوا صورت می گیرد. اگر کسانی فکر می کنند با جوسازی و فضاسازی تاثیرگذار هستند، بدانند هیچ اثری ندارند ولی ممکن است برای خانواده یک زندانی، دردسرساز باشند. اگر تحت تاثیر فشارها باشیم یک روز می گویند چرا مجازات نمی کنید و روز دیگر می گویند چرا مجازات کردید. مبنای کار ما، موازین و قانون است.

جدول خلاصه نشست خبری نود و ششم سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

درباره اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی توسط آقای زاکانی نماینده تهران علیه دولت، پرونده ای تشکیل شده. به کجا رسیده؟

خبرآنلاین

در ادوار مختلف علیه همدیگر شکایت می کنند. برخی نمایندگان علیه افراد یا دولت سابق از دولت اسبق، دولت فعلی از دولت سابق، شکایت می کنند. معاونت حقوقی دولت از 9 نفر نماینده شکایت کرده بود. برخی روحانی بودند و برخی به دادسرای ویژه رفت. برخی نیز روحانی نبودند و در دادسرای تهران پرونده است. موارد زیاد است. بعضا رضایت می دهند. بعضا پرونده دارای جنبه عمومی است. موارد وجود داشته و دارد.

پرونده حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد چه شد؟

روزنامه ایران

محاکمه هنوز صورت نگرفته ولی تعداد 48 نفر که کیفرخواست گرفتند، به دادگاه رفته اند. از 4 نفری که در دادگاه ویژه روحانیت بودند، اطلاعی ندارم. وکیل این افراد باید پرونده ها را بخواند و لایحه دفاعیه تنظیم کند.

پرونده خودکشی بیمار در بیمارستان میلاد به خاطر 300 هزار تومان با وجود طرح تحول سلامت چه شد؟

روزنامه اطلاعات

در این که دولت و وزیر محترم آقای هاشمی تلاشهای فراوانی کردند و این تلاشها به ثمر نشسته، تردیدی نیست. جزئیات طرح را باید از مسئولان دولتی پرسید. بازرسی کل کشور در موضوعات دولتی یا وابسته به دولت برنامه دارد و همه سالانه به همه وزارتخانه ها ورود می کند. برخی از اینها ممکن است به خاطر گزارشها، سریعتر رسیدگی می شود. ولی به طور کل سازمان بازرسی برای همه دستگاه ها برنامه نظارتی دارد. درباره اتفاقی که افتاده نیز پرونده تشکیل شده، لکن این فرد می گویند در کماست و امکان تحقیق و سوال و جواب از او میسر نشده، پرونده پیشرفتی نداشته و تحقیقات جانبی صورت می گیرد. امیدواریم بهبودی پیدا کند و از او توضیح بخواهیم.

آیا لیست وکلای ماده 48 اعلام شده؟

خبرگزاری آنا

این نیست که رئیس قوه قضاییه به لیست ماده 48 وکلا اعتقاد نداشته باشد. با وجود نقد، باید همه ملتزم به قانون باشیم. این تبصره پیشنهاد قوه قضاییه نبوده ولی مجلس این تبصره را تصویب کرد. ما ملتزم به قانون هستیم و مسئله خاصی در این باره نیست.

پرونده آزار و اذیت به زن توریست فرانسوی چه شد؟

خبرگزاری میزان

قرار بود دادگاه تشکیل شود ولی اطلاعی از برگزاری دادگاه ندارم. شما که میزان هستید، قبلا سوال را می پرسیدید تا کسب اطلاع کنیم!

چرا اسامی متهمان اقتصادی اعلام عمومی نمی شود؟

آیین نامه اعلام دارایی مسئولان چه شد؟

روزنامه همشهری

هنوز احکام قطعی نشده. برخی از متهمان فراری در پرونده روزچنگ هستند و احکام به آنها ابلاغ نشده. هنوز فرصت 20 روزه اعتراض برای محکومان نیز وجود دارد و تا حکم پرونده قطعی نشود، قادر به بیان نیستیم. امیدوارم درباره دارایی های مسئولان نیز در فرجه قانونی، آیین نامه تهیه و اجرا شود. هر چند مشکلات قانونی در این بین است و به صرف تهیه آیین نامه، ممکن است قادر به اجرا نباشیم.

برخی مدیران در بیمه مرکزی ماهانه 180 میلیون تومان حقوق می گیرند. آیا موارد قابل تعقیب است؟

-

من صحبتهایی که شده را نشنیدم. بعضا شنیدم حقوق ها 48 میلیون بوده. مبلغ را نمی دانم چقدر است. اگر خلافی صورت گرفته مسئولان از جمله وزیر اقتصاد گزارش کنند تا پیگیری کنیم. اگر محمل قانونی دارد، ما ورود نمی کنیم لکن از لحاظ اداری، خودشان اصلاح می کنند. اگر تخلف باشد، دولت رسیدگی می کند و اگر جرم باشد قوه قضاییه ورود می کند. تاکنون کسی به عنوان جرم، موردی را به قوه قضاییه منعکس نکرده و مدعی العموم هم وارد نشده.

مسئول دفتر یکی از معاونان صدا و سیما بازداشت شده؟

سایت دانشجو

چیزی در ذهنم نیست. درباره خراسان شمالی موردی بیان شده بود که یکی از مدیران سابق صدا و سیما بازداشت شده که پیگیری کردیم که بازداشت نبوده و احضار بوده. قراری هم صادر نشده.

وزیر دادگستری اعلام کرد با اعدام بابک زنجانی پولی به بیت المال برنمی گردد. عملکرد دستگاه قضایی برای پاسخ خواستن از دولت سابق چیست؟

شبکه خبر

این بحث وجود دارد متهم چه زمانی بازداشت می شود یا اموال او تکافوی بدهی هایش را می دهد یا نه. اموال شناسایی شده او بالغ بر 5هزار میلیارد است که تکافوی همه بدهی متهم را نمی دهد. اموال دیگری شناسایی نشده. این حرفها مستندی ندارد. اموالی که همه دستگاه ها تلاش کردند و 2 سال بازپرس تلاش کرد، شناسایی شود، بیش از این مقدار نیست. آیا اموالی هست و نمی گوید؟ نمی دانیم! پرونده هنوز تمام نشده و تلاش می شود اموالی شناسایی شود و اموالی فعلی نیز استیفا شود. دادستان ناظر بر اموال است و متهم نیز وکالت لازم درباره اموال به وزارت نفت داده که طلبکار اصلی است. از کسانی که در این پرونده به هر نحوی مطرح بوده اند، تحقیق شده. برای 3 نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده و هنوز این پرونده تمام نشده. اگر ثابت شود کسی در این پرونده مرتکب جرمی شده، تعقیب می شوند.درباره مسئولان بانک مرکزی هم تحقیق شده، ولی هنوز اتهامی متوجه کسی جز آن 3 نفر نیست. البته اموال هنوز در حال کارشناسی است. در مراحل مختلف کارشناسی، اعداد مختلف اعلام شد و بعضا از 700 میلیارد تا 8000 میلیارد تومان درباره یک ملک، متغیر بود. البته درباره کارشناسی 8000 میلیاردی نیز بدیهی بود درست نیست و برای کارشناسان نیز پرونده تشکیل شد و تحت تعقیب قرار گرفتند. بعضا افراد فکر می کنند کارشناسان دادگستری، کارمند ما هستند، اینطور نیست. در این مورد، تخلف محرز بود و با ثبت شدن در دفتر، مسئول دفتر نیز تحت تعقیب قرار گرفت. با متهم اصلی هرگز صحبت را قطع نکردیم. گفتیم برو از هر کسی میخواهی بگیر و بیاور. خارج از گود نشستن و حرف زدن خیلی سخت نیست، ولی هر منصفی بیاید متوجه می شود احتمالات هم در این پرونده بررسی شده است.

درباره سوءقصد به میرمحمود موسوی، برادر میرحسین موسوی و موارد قبلی، چه پرونده ای تشکیل شده؟

روزنامه شرق

امروز مورد را پرسیدم. کسی خبر نداشت موارد قبلی مشابهی بوده. آنچه تاکنون مشخص شده، این است که مسئله امنیتی نبوده. احتمال سرقت و امثال آن می رود. حادثه اخیر امنیتی نیست و ظاهر ماجرا سرقت است. البته باید تحقیقات کامل شود ببینیم چه مسئله ای بوده.

آیا سازمان بازرسی درباره واردات تجهیزات نفتی چینی پرونده ای تشکیل داده؟

روزنامه حمایت

در خصوص واردات برخی از اقلام، بازرسی کل کشور وارد شده ولی هنوز گزارشی به عنوان کشف جرم نداده است. همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز که وابسته به دولت است، وظایفی درباره برخورد با قاچاق و کالاهای بی کیفیت دارد. قاچاق به ضرر کشور است و کارگاه بسیاری از تولیدکنندگان کوچک به خاطر قاچاق تعطیل شده است.

انتشار عکسهای منتسب به نماینده منتخب اصفهان مینوخالقی، مدعی العموم قصد ورود ندارد؟

ایرنا

اگر ایشان شاکی باشد، قطعا قوه قضاییه ورود می کند. در سایتها نیز کارگروه مخصوص این کار که شامل 6 وزارتخانه و یک نماینده قوه قضاییه است، تشخیص بدهند مصداق مجرمانه دارد یا نه. اگر مصداق دارد، اقدام می کنند. اگر این تصاویر موجب اشاعه فحشا می شود دادستان نیز وارد می شود. من نمی دانم ایشان شکایت کرده یا نه. اصفهان امروز به من اعلام کردند تاکنون شکایت نکرده اند. اگر شکایت کنند رسیدگی می کنیم.

آخرین وضعیت پرونده خانم مولاوردی چه شد؟

جانشین آقای بهرامی مشخص شد؟

ایسنا

پرونده ایشان در دادسرای تهران است. ایشان احضار شد و گفت مطلب را اینطور نگفته بودم. لذا قرار صادر نشد و قرار شد کسانی که خبر را اینطور منعکس کرده اند، احضار می کنند. اگر خلاف منعکس شده باشد، فرد تعقیب می شود. جانشین برای آقای بهرامی نیز مشخص نشد.

تاکید رهبر انقلاب بر مسئله امنیت اخلاقی و هنجار شکنی ها امروز باز هم عنوان شد. قوه قضاییه برای برخورد با هنجارشکنان چه می کند؟

فارس

درباره برخورد با برخی ناهنجاری ها قانون داریم و وظیفه برخورد داریم که ناجا نیز کمابیش برخورد می کند و ما نیز اقدامات نیروی انتظامی که با جرایم ظاهری برخورد می کند، حمایت می کنیم. در برخی پرونده ها می بینید با گزارش مردم یا سازمانهای نظارتی، قوه قضاییه ورود و برخورد می کند. باید همه مسئولان نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند. اگر این مسایل گسترش یافت، مشکلات برای جامعه زیاد می شود.اگر ناجا احساس می کند ضعف قانون وجود دارد با کمک دولت و قوه قضاییه و مجلس، نقصها را رفع می کنیم.

پرونده مهرداد اولادی و قاتل ستایش چه شد؟

خبرگزاری مهر

درباره مرحوم اولادی، علت فوت را پزشکی قانون، مصرف مواد و الکل اعلام کرد. دادگاه باید در این باره تصمیم بگیرد. درباره موضوع آن دختربچه نیز پزشکی قانونی نظر داده و پرونده معد برای صدور کیفرخواست و قرار مجرمانه است. تحقیقاتی از لحاظ روانی نیز روی قاتل در حال انجام است. در نهایت هفته آینده قرار مجرمانه صادر می شود.

آیا آقای حدادعادل اطلاعاتی که مدعی است از دخالتهای دولت در انتخابات دارد را به قوه قضاییه داده؟

روزنامه فرهیختگان

تاکنون که چنین اطلاعاتی را به قوه قضاییه نداده.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار خبر 19 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 534688 ،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین