پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
چهره ماندگار روان‌شناسی و مشاوره کشورمان معتقد است که عملیاتی‌نشدن الگوهای رفتاری و فاصله‌گرفتن از ارزش‌ها و اخلاقیات مشکل امروز جوانان و جامعه ماست
شعار سال : چهره ماندگار روان‌شناسی و مشاوره کشورمان معتقد است که عملیاتی‌نشدن الگوهای رفتاری و فاصله‌گرفتن از ارزش‌ها و اخلاقیات مشکل امروز جوانان و جامعه ماست.
شکوه نوابی‌نژاد درباره تجربیاتش در حوزه مشاوره و روانشناسی اظهار کرد: قبل از هر چیز باید خداوند متعال را شکرگزار باشم و از او سپاسگزاری کنم که به من توفیق داده که در این زمینه خدمت کنم.
وی ادامه داد: ۵۰ سال تجربه تدریس، پژوهش و از همه مهم‌تر مشاوره با خانواده‌های ایرانی از تمام نقاط ایران را دارم. به نظر من هیچ لذتی برای من بالاتر از این نیست، خانواده‌ای که در آستانه طلاق و فروپاشی است بعد از چند جلسه مشاوره بیایند و برای حفظ و شکل‌گیری مجدد کانون گرم خانواده تشکر کنند و یا هیچ لذتی بالاتر از این نیست که جوانی که در آستانه بزهکاری قرار دارد، بیاید و از مسیر درستی که ما به او نشان داده‌ایم از ما سپاسگزاری کند. اگر همه مشاوران بتوانند این شرایط را داشته باشند و بتوانند آن فضا را آماده کنند به‌واقع می‌تواند تغییرات و تحولات زیادی را ایجاد کند.

روان‌شناسان و مشاوران همراه با علم روز جهان نیستند

چهره ماندگار روان‌شناسی و مشاوره در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه میزان از مشاوره‌هایی که انجام می‌شود، معمولاً موفق است، بیان کرد: متأسفانه الان آمار ندارم؛ اما در کل ناراضی هستم و آن رضایت و خشنودی را از روان‌شناسان و مشاوران ندارم به دلیل اینکه دائماً خودشان را به‌روز نمی‌کنند و همراه با علم روز روان‌شناسی و مشاوره جهان نیستند و دانش، مهارت و توانایی‌های خودشان را بالا نمی‌برند. نکته مهم‌تر اینکه از نظر شخصیتی باید خودشان را پرورش دهند؛ بنابراین ما با تمامیت وجود مراجعان سروکار داریم؛ چون در همه زمینه‌ها محرم‌ترین انسان روی زمین هستیم.
پیشکسوت نظام روان‌شناسی و مشاوره کشورمان ادامه داد: در همه سخنرانی‌هایم به خانواده‌ها توصیه می‌کنم که نزد هر مشاوره‌ای که می‌روید با سازمان روان‌شناسی هماهنگ کنید که اگر تأیید شده هستند، مراجعه کنند؛ بنابراین خیلی از همکاران هستند که پروانه کار دارند؛ اما همه آنها کد نظام روان‌شناسی کشور را دارا نیستند و ضعفی که در سازمان وجود دارد، این است که ما سیستم نظارتی که بتواند سطح علمی و رضایت‌مندی مراجعان در کشور را رصد کند،  نداریم.

مشاوره از پیچیده‌ترین حرفه‌های روی زمین است

نوابی‌نژاد   درباره اینکه توصیه‌اش به‌عنوان یکی از مشاوران برتر کشور و به‌نوعی مادر مشاوره ایران برای مشاوران جوان کشور چیست؟ اظهار کرد: حرفه مشاوره یکی از پیچیده‌ترین و ارزشمندترین حرفه‌های روی زمین است به‌دلیل اینکه در این حرفه به عنوان مشاور با تمامیت وجودی مراجعان سروکار داریم؛ بنابراین نه تنها از نظر علمی باید قوی باشیم و مهارت‌های لازم و دانش و علم را کسب کرده باشیم، از نظر اخلاقی ارزشی و شخصیتی نیز باید در جایگاهی باشیم که بتوانیم به‌عنوان الگو با مراجعان خود کار کنیم. به همین دلیل وقتی تحصیلات یک مشاور تمام می‌شود در حقیقت تازه آغاز راه است برای اینکه بتواند خود را برای این رسالت مهم تجهیز کند.
وی ادامه داد: در این خصوص مشاور باید مطالعات به‌روز و در کنار آن در فضای مجازی به دنبال تحقیقات جدید و به‌روزکردن با الگوهای خوب مشاوره‌ای باشد. در حقیقت مشاوره یک فرآیند است نه یک مقطع. به لحاظ اینکه مشاور دوران تحصیلات خود را به پایان رسانده و مستقیم به سراغ مشاورشدن برود به همین دلیل یک فرایند محسوب می‌شود و از روزی که به سراغ مشاوره می‌رود و تا روزی که زنده است در آن مقطع است که این ارزشمندترین کار است، یعنی رضایت درونی و جایگاه اجتماعی او ارزشمند است.

الگوهای زیادی برای جوانان داریم، اما عملیاتی نیستند

چهره ماندگار روان‌شناسی و مشاوره درباره اینکه اکنون بزرگترین دغدغه و مشکل جوان‌های کشور ما در حوزه مشاوره چیست؟ توضیح داد: بروز مشکلات اخلاقی، نخستین دغدغه جوانان ماست که کم‌رنگ‌شدن دین جزء نخستین علل آن است. متأسفانه جوانان کشور ما قدر توانمندی و ارزش‌های خودشان را نمی‌دانند و یکی از مشکلات کشور این است که الگوهای خوبی در اختیار جوانان ما قرار داده نشده است، الگوهای توصیفی زیادی معرفی می‌کنند؛ اما هیچ کدام از آن الگوها الگوهای عملیاتی نیستند.
وی با بیان اینکه  بزرگترین مشکلات جامعه ما مشکلات اخلاقی است، تصریح کرد : دلیل مشکلات فاصله‌ای است که از ارزش‌ها و اخلاقیات خوب جامعه گرفته‌ایم و زمینه همه آنها برمی‌گردد به ضعیف‌بودن رسانه‌های  ما، رادیو و تلویزیون که نقش اصلی را در جامعه بازی می‌کنند. کم‌کاری این رسانه‌ها باعث کم‌رنگ‌شدن خانواده شده است.
نوابی‌نژاد با انتقاد از اینکه رسانه‌ها باید بهترین ساعت‌های خود را صرف پخش برنامه‌هایی جذاب برای معرفی الگوهای مثبت جامعه کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز شاهد گرایش افراد به شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم، فیلم‌هایی که در هیچ جای دنیا فروش ندارند، خانواده‌های ما از زن و مرد، دختر و پسر، گرایش به شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی دارند که معمولا  بر اخلاقیات آنها تأثیر منفی دارد.
مادر مشاوره ایران تصریح کرد: اگر ما الگوهای خوب را به جامعه معرفی نکنیم و مسئولان فرهنگی جامعه دست از این کم‌کاری برندارند و در این راه خود را مسئول ندانند، بعدها دچار پشیمانی خواهیم شد و باید هزینه سنگین و جبران‌ناپذیری برای آن بپردازیم.

احساس می‌کنم که در قلب بهشت هستم

این محقق و پژوهشگر کشورمان که در حاشیه بازدیدش از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی  درباره این دانشگاه هم گفت: سطح علمی واحد آیت‌الله آملی بسیار بالا بود، به لحاظ اینکه چند تن از استادان بنامی که می‌شناسم در دانشگاه شما حضور دارند و در این واحد مشغول به فعالیت هستند. من برای آنان بسیار احترام و ارزش قائل هستم و خیلی خوشحالم که با آنان تجربه کاری و تدریس داشتم و بسیار مسرور هستم که در کسوت استادی در این واحد مشغول به فعالیت هستند.
نوابی‌نژاد خاطرنشان کرد: واحد آیت‌الله آملی از نظر فضا، یکی از زیبا‌ترین دانشگاه‌ها حتی در سراسر دنیاست، واقعاً برایم زیبا و به‌یادماندنی خواهد بود. می‌خواهم صادقانه عرض کنم به چنین محیطی غبطه می‌خورم، احساس می‌کنم که در قلب بهشت هستم. از آقای دکتر فاضل لاریجانی به دلیل مدیریت موفق در این دانشگاه و همه همکارانتان سپاسگزارم.
شکوه نوابی‌نژاد متولد ۱۳۲۵ و متخصص در رشته مشاوره روان‌شناسی است. سال ۱۳۸۷ چهره ماندگار کشور شد و به او لقب مادر مشاوره ایران دادند.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 21 آبان 1397، کدخبر:324365، ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین