پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
تعلل وزیر ارشاد برای انتخاب جانشین آقای حیدریان در سازمان سینمایی و گفته ی اخیرشان مبنی بر احتمال انتخاب سرپرست برای این سازمان، در حالیکه چند ماه تا برگزاری مهمترین رخداد سینمایی کشور، یعنی جشنواره ی فیلم فجر باقی نمانده، انسان را بی اختیار بیمناک می کند.
شعار سال : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد در پی ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، این قانون در این وزارتخانه نیز همچون سایر دستگاه‌ها اجرایی خواهد شد. در ادامه تصریح شد که هم‌اکنون چهار نفر از مدیران این وزارتخانه مشمول این قانون می‌شوند که پیش از موعد مقرر، نسبت به‌ جایگزینی افراد جدید اقدام خواهد شد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که یکی از این مدیران حیدریان است و دیگر مدیران در بخش‌های حقوقی یا فنی مشغول هستند که به‌دلیل رسانه‌ای نبودن، قطعاً زیر ذره‌بین نیستند.

**مدیریت‌های دوساله
حیدریان تقریباً دو سال می‌شود که رئیس سازمان سینمایی است و در دولت دوم سید محمد خاتمی نیز دو سال معاونت سینمایی را برعهده داشت. آغاز فعالیت حیدریان در عرصه مدیریت سینما به سال 61 بازمی‌گردد و دوستی با سید محمد بهشتی. مدیرکل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 11 سال (در دوران وزارت سید محمد خاتمی و علی لاریجانی)، نخستین مدیرعامل سیمافیلم و ادامه مدیریت به مدت 6 سال، مدیر شبکه جهانی جام جم، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری (در زمان وزارت احمد مسجدجامعی)، رئیس گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر و... ازجمله سوابق اجرایی اوست.
حالا او با وجود تمام تلاش‌هایی که برای ماندن صورت گرفت، باید برود و گفته می‌شود که چندان از این رفتن خوشحال نیست.


**آن‌هایی که به‌جای حیدریان نمی‌آیند
از زمانی که خبر رفتن حیدریان در رسانه‌ها پیچید، گمانه‌زنی نیز برای انتخاب جانشین‌اش آغاز شد. اسامی مختلف و متفاوتی مطرح شد. تاکنون دو نفر از این اسامی صریح و مستقیم تکذیب کردند.
یکی از این افراد، سیدرضا میرکریمی، مدیرعامل اسبق خانه سینما و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بود که سوم مهرماه در گفت‌وگو با «مهر» ضمن رد این شایعه گفت: «تا امروز هیچ پیشنهادی برای ریاست سازمان سینمایی نداشته‌ام و در صورتی هم که چنین پیشنهادی مطرح شود، اصلاً برنامه‌ای برای پذیرش آن ندارم. همچنان اولویتم در سینما، فیلمسازی است و طرح نامم در میان گزینه‌های احتمالی ریاست سازمان سینمایی به‌هیچ‌وجه مبنای واقعی ندارد.»
گزینه دیگری که نامش مطرح شد و خودش آن را تکذیب کرد علیرضا تابش بود. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی که پیش از این و در یازدهم مرداد در جمع خبرنگاران این جابه‌جایی را تکذیب کرده بود، بار دیگر بحث جایگزینی‌اش به جای حیدریان را رد کرد.


** گزینه‌های جدی‌تر
در میان گزینه‌های احتمالی که نامشان مطرح می‌شود، سه اسم شانس بیشتری دارند: ابراهیم داروغه‌زاده، رئیس اداره‌ نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر، مهدی شفیعی، مدیرکل سابق هنرهای نمایشی و محمدمهدی عسگرپور، کارگردان و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما از گزینه‌های جدی جانشینی حیدریان هستند.
داروغه‌زاده، مدیرعامل مؤسسه‌ رسانه‌های تصویری و مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر بوده و با توجه به سن و سال و سوابقش گزینه سازمان سینمایی است. البته واکنش‌های متعدد به اتفاقات و حضور پررنگ و مداوم در رسانه‌ها، از ویژگی‌های اوست.
شفیعی که اسفند 96 با انتشار نامه‌ای از اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت، در کارنامه‌اش معاونت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان و البرز، مشاور برنامه‌ریزی معاونت هنری وزارت ارشاد، رئیس شورای حمایت از آثار نمایشی کشور، نماینده وزیر ارشاد در پروژه‌های عمرانی و دبیری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی را دارد و البته سن و سالش نیز او را در میان گزینه‌های جایگزینی قرار می‌دهد.
عسگرپور، خالق سریال پرحاشیه «رهایم مکن» است که ماه رمضان از شبکه سوم پخش شد. او متولد 1342 است و معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی، سرپرستی مرکز سینمای تجربی، مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه دوم، مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی و مدیرعاملی خانه سینما ازجمله سوابق اوست. گفته می‌شود او علاقه اصلی‌اش به فیلمسازی است و تمایلی به مدیریت ندارد، اما تجربه نشان داده است با برگزاری جلسات متعدد هر چیزی امکان‌پذیر است.
تعلل وزیر ارشاد برای انتخاب جانشین آقای حیدریان در سازمان سینمایی و گفته ی اخیرشان مبنی بر احتمال انتخاب سرپرست برای این سازمان، در حالیکه چند ماه تا برگزاری مهمترین رخداد سینمایی کشور، یعنی جشنواره ی فیلم فجر باقی نمانده، انسان را بی اختیار بیمناک می کند.
گویا آقای صالحی (وزیر محترم ارشاد) توجه ندارد که بخاطر قطعیت خداحافظی آقای حیدریان از سازمان سینمایی، وضع این سازمان را در بلاتکلیفی نگه داشته و تداوم این شرایط و بی تصمیمی برای انتخاب جانشین رییس فعلی سازمان سینمایی، برای سینمای کشور زیانبار، بازدارنده و خسارت آفرین است.
بارها نوشته ام که سینما ( و در مجموع رسانه های تصویری و مجازی) بسیار جدی تر از آنند که بخواهیم با الگوها و رفتارهای سی سال پیش با آنها مواجه شویم و عنصر حیاتی زمان را در باره شان نادیده بگیریم. اگر متوجه این تغییرات راهبردی در امر رسانه نشویم، بازنده خواهیم بود. و هیچ بازنده ای مغبون تر از آن کسی نیست که شرایط شکست خود را رقم می زند.
 یادمان باشد که در جهان امروز، رسانه ها از کاخ های ریاست جمهوری مهمتر و تاثیرگذارتر اند.

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال تلگرامی گنجه آنلاین
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین