پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۶
در روزهاي منتهي به سي‌وهفتمین جشنواره فيلم فجر، ابراهيم داروغه‌زاده، دبير اين دوره از جشنواره، جمعه، 14 دي، با حضور اصحاب رسانه درباره چگونگي برگزاري اين رويداد هنري و اسامي نهايي فيلم‌هاي حاضر در جشنواره فيلم فجر صحبت کرد. در ابتداي اين نشست جمشيد مشايخي از پوستر سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر با طراحي حميدرضا بيدقي رونمايي کرد. مشايخي در صحبت‌هاي کوتاهي گفت: «تشکر مي‌کنم که به‌عنوان کوچک‌ترين عضو خانواده بازيگري اجازه دادند در اين مراسم حضور داشته باشم.

شعار سال: سال ۱۳۴۲ به اتفاق آقاي کشاورز و منوچهر فريد در فيلم «خشت و آيينه» ۳۰ جلسه تمرين داشتيم. در آن‌ زمان فروغ فرخزاد هم با ابراهيم گلستان همکاري داشت. در اين ۳۰ جلسه ما شاگردي کرديم و بازي مقابل دوربين را ياد گرفتيم و فهميديم بازي روي صحنه با جلوي دوربين فرق دارد و ابراهيم گلستان اين را به ما ياد داد. اميدوارم سينماي ايران براي تمام دنيا الگو شود».

حواشي ارائه نسخه‌اي از فيلم توقيف‌شده «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» توسط محسن اميريوسفي، کارگردان اين فيلم سينمايي، پيش از اعلام اسامي نهايي فيلم‌هاي حاضر در اين دوره از جشنواره در نشست خبري اين رويداد هنري توجهات بسياري را جلب کرد. داروغه‌زاده درباره اين فيلم سينمايي گفت: «اين فيلم سال ۹۱ توليد شد و تا سال ۹۶ پروانه نمايش نداشت. علت آن‌ هم اين بود که بخش‌هاي کوتاهي از فيلم که به بحث انتخابات ۸۸ ربط داشت و سوءتفاهم‌هايي ايجاد شده بود، درنهايت با اصلاحات توانست پروانه نمايش بگيرد. ما در تلاش هستيم که آن را اکران کنيم. اين فيلم موضوعش گفت‌وگو و وحدت است و توصيه به گفت‌وگو مي‌کند. اميدوارم سوءتفاهم‌هاي آن برطرف شود و طبيعتا پخش هيچ فيلم سينمايي‌ای نمي‌تواند مشکلي براي نظام ايجاد کند. اميدوارم انعطاف بيشتري نسبت به حوزه فرهنگ داشته باشيم و سينما محلي باشد براي مناظره و گفت‌وگو. در همين چند ماه گذشته شبکه ۴ برنامه «شوکران» را پخش کرد و هيچ مشکلي هم ايجاد نشد، اميدوارم براي سينما هم چنين فضايي ايجاد و از آن‌ براي نزديک‌شدن دل‌ها استفاده شود.

اميريوسفي نيز که در اين نشست حضور داشت، در پاسخ صحبت‌هاي داروغه‌زاده گفت: «شما آن‌قدر قشنگ صحبت کرديد که فکر کردم خودم در حال صحبت‌کردن هستم. صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران‌شدن و ديده‌شدن اين فيلم مي‌دانم، اما سؤال من از هيئت انتخاب اين است که چرا استثنايي را به وجود آوردند به نام «آشغال‌هاي دوست‌داشتني»؟ در زمان آقاي شمقدري براي گرفتن پروانه ساخت اين فيلم، من تا مرز سکته پيش رفتم. سؤالم اين است که تا توي گور بروم، اين فيلم اکران مي‌شود يا نه؟ تکليف اکران اين فيلم چيست؟ شما در اين نشست با صداقت صحبت و بحث مي‌کنيد، اما بگوييد بالاخره اين فيلم بايد نمايش داده شود يا خير؟ شما از کرسي‌هاي آزادانديشي صحبت مي‌کنيد، اين بر سر تمام عوامل فيلم شکسته شد».

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «من به تک‌تک اشخاصي که در اين دوره حضور دارند تبريک مي‌گويم، ولي امسال تمام کساني که در جشنواره فيلم دارند مديون فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» و عوامل آن هستند، غير از کارگرداني اين فيلم که هيچ ادعايي ندارد، در مورد تک‌تک عوامل، بازي‌ها، طراحي، صحنه، گريم و ويژوال کامپيوتر اين فيلم که ۷۵ درصد آن را دربر مي‌گيرد، درباره همه آن ادعا دارم. تمام فيلم‌سازاني که در جشنواره هستند بدانند مديون اين فيلم هستند. آقاي داروغه‌زاده واقعيت را بگوييد. آيا فشاري از جايي هست؟ چرا پس ما با هر جايي صحبت مي‌کنيم مي‌گويند مشکل از ما نيست. بحث شوراي امنيت ملي را گفتند، ما صحبت کرديم، به من گفتند بزنيد در دهان کسي که مي‌گويد شوراي امنيت ملي با اين اثر مشکل دارد!». اميريوسفي گفت: «در چهلمين سال انقلاب من هنوز حقي در اين نظام ندارم که يک نمايش در جشنواره داشته باشم. بنده نه سيمرغ مي‌خواستم نه چيز ديگري. ۱۲ سال تقاضاي حضور در جشنواره داشتم و فقط يک سال فيلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذيرفته شد. بنابراين نه توقعي دارم و نه ادعايي، اما در مقابل اين‌همه بي‌احترامي و تحقير نمي‌دانم چه‌کار کنم».

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «تکليف اين فيلم چه خواهد بود؟ حتي مخالفان اين فيلم هم مي‌گويند اين اثر براي وحدت ملي و گفت‌وگو است. بنابراين نبايد فرصتي براي ديده‌شدن فيلم وجود داشته باشد؟ شأن من بالاتر از آن است که از هيئت انتخاب بخواهم اين فيلم را بپذيرند، من فقط مي‌خواهم آن را براي هيئت انتخاب نمايش دهيد. ممکن است آنها اين فيلم را ببينند و از آن خوششان نيايد. اما در اين شش سال اين بازي پليسي چيست؟ سال گذشته گفتيد هيئت انتخاب آن را رد کرده اما هيئت انتخاب گفتند اين‌طور نيست! امسال صحبت از سال توليد است که من ۹۱ پروانه ساخت گرفتم و ۹۶ پروانه نمايش. مقصر اين اتفاق من نيستم. دوم اينکه نسخه آخر فيلم در سال ۹۷ ساخته شد و هنوز DCP آن گرفته نشده و سکانسي که گفتيد مجددا فيلم‌برداري شود، امسال انجام شد. بنابراين پروانه دوم را مهر امسال گرفتم. عملا فيلم من توليد سال ۹۷ است پس با کلمات بازي نکنيد و بگوييد نمي‌شود! چرا وادار مي‌کنيد آقاي سيمونيان حرف‌هاي ناراست بزند. سال توليد فيلم من ۹۶ يا از نظر من ۹۷ است! صادقانه بگوييد اميريوسفي، پايت را به جشنواره نگذار و ما نمي‌خواهيم اين فيلم را ببينيم؛ اين بسيار صادقانه‌تر است».

داروغه‌زاده در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه نسخه کامل فيلم‌ها بايد به قضاوت هيئت انتخاب برسد گفت: «اين يک اختيار براي فيلم‌سازي است که هنوز فيلمش به صورت کامل ساخته نشده است. طبيعي است هيئت انتخاب فيلم‌هايي را که نسخه‌شان کامل‌تر باشد، راحت‌تر قضاوت مي‌کنند اما ما اين امکان را براي هيئت انتخاب ايجاد کرديم که فيلم‌هاي ناقص را هم ببينند و قضاوت کنند، در واقع هيچ حقي از کسي ضايع نمي‌شود و در اين کار فرصتي را از کسي نگرفته‌ايم».

در ادامه دبير جشنواره فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي مختلف سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر را به اين ترتيب اعلام کرد:

فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ سي‌وهفتمين جشنواره فيلم فجر:

انيميشن‌ها: (آخرين داستان) اشکان رهگذر، (بنيامين) محسن عنايتي، (شب آفتابي) علي مدني

آثار سينمايي: (آشفته‌گي) فريدون جيراني، (ايده اصلي) آزيتا موگويي، (بنفشه آفريقايي)

مونا زندي حقيقي، (۲۳ نفر) مهدي جعفري، (پالتو شتري)- مهدي علي ميرزايي، (تيغ و ترمه) کيومرث پوراحمد، (جمشيديه) يلدا جبلي، (خون خدا) مرتضي علي عباس ميرزايي، (درخونگاه) سياوش اسعدي، (سال دوم دانشکده من) رسول صدرعاملي، (سرخپوست) نيما جاويدي، (سمفوني نهم) محمدرضا هنرمند، (شبي که ماه کامل شد) نرگس آبيار، (طلا) پرويز شهبازي، (غلامرضا تختي) بهرام توکلي، (قسم) محسن تنابنده، (قصر شيرين) رضا ميرکريمي، (ماجراي نيمروز ۲: رد خون) محمدحسين مهدويان، (متري شش‌ونيم) سعيد روستايي، (مردي بدون سايه) عليرضا رئيسيان، (مسخره‌باز) همايون غني‌زاده و (ناگهان درخت) صفي يزدانيان.

سه فيلم «آنجا همان ساعت»، «بي‌حسي موضعي» و «مديترانه» در فهرست رزرو قرار گرفتند که در صورت نرسيدن فيلم‌هاي بخش مسابقه به اين بخش اضافه مي‌شوند.

فيلم‌هاي کوتاه: «اس» (s) حامد اصلاني، «بچه خور» محمد کارت، «تشريح» سياوش شهابي، «تو هنوز اينجايي» کتايون پرمر و محمد روحبخش، «درياي تلخ» فاطمه احمدي، «رورانس» سوگل رضواني و «گسل» سهيل امير شريفي

فيلم‌هاي بخش نگاه نو: پالتو شتري/ کارگردان: مهدي علي‌ميرزايي/ تهيه‌کننده: مجيد شيخ‌انصاري

جان‌دار/ کارگردان: حسين اميري‌دوماري ‌و پدرام پوراميري/ تهيه‌کننده: کامران مجيدي

حمال طلا/ کارگردان: تورج اصلاني/ تهيه‌کننده: منصور سهراب‌پور

ديدن اين فيلم جرم است!/ کارگردان: رضا زهتابچيان/ تهيه‌کننده: محمد حمزه‌زاده

روزهاي نارنجي/ کارگردان: آرش لاهوتي/ تهيه‌کننده: عليرضا قاسمخان

زهر مار/ کارگردان: سيدجواد رضويان/ تهيه‌کننده: جواد نوروزبيگي

سونامي/ کارگردان: ميلاد صدرعاملي/ تهيه‌کننده: علي سرتيپي

مسخره‌باز/ کارگردان: همايون غني‌زاده/ تهيه‌کننده: علي مصفا

معکوس/ کارگردان: پولاد کيميايي

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه شرق تاریخ انتشار 15 دی 97، کدخبر: 212989، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین