پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۰۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
عراق از شرایط فعلی ایران سوءاستفاده کرده و پول ایران را با وجود درآمد‌های حاصل از نفت و زائران، با تاخیر و به صورت تدریجی ارسال کرده است.
شعارسال: پس از هند و چین، عراق نیز سومین کشوری بود که از روز‌های پیش بحث معاملات با دینار را با ایران به میان آورد؛ این درحالی است که طبق قرارداد‌ها مقررشده بود تا پول حاصل از صادرات گاز به عراق با یورو و در ازای صادارت برق دلار به ایران ارسال شود، اما به نظر می‌رسد این وعده انجام نشده است تا برخی کارشناسان آن را به تلاش برای تقویت پول عراق ارتباط بدهند.

عراق برای تامین برق استان‌های جنوبی‌اش، به برق و گاز ایران وابسته است. تابستان سال اخیر همزمان با قطع صادرات برق ایران به عراق، استان‌های جنوبی خصوصا بصره، شاهد اعتراضات خشونت‌آمیزی بود. عراق روزانه ۴ و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و قادراست بدهی‌های خود را به ایران در زمینه صادرات برق بدهد. تامین برق عراق در دوره‌ای از طریق عربستان و کویت در کوتاه مدت انجام شد، اما در نهایت جایگزین کردن ایران برای تامین انرژی برای عراق بسیار دشوار بود.

عراق از ارسال یورو به ایران خودداری می‌کند

سید حمید حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به رویداد۲۴ گفت: عراقی‌ها اصرار دارند که پول گاز و برق ایران را که قبلا در قرارداد‌ها به یورو و دلار بود را به دینار بدهند دلیلشان هم این است که این امر بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا نشود.

او در پاسخ به این سوال که چرا معاملات براساس یورو انجام نمی‌شود؟ گفته بانک‌های اروپا در این کشور برای تبدیل دلار به یورو در عراق همکاری نمی‌کند و به همین دلیل مقام‌های عراقی از ارسال یورو به ایران خودداری می‌کنند.

به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در شرایطی که کشور نیاز به ارزآوری دارد، اصرار عراقی‌ها به استفاده از ارز محلی شرایط را برای ایران سخت می‌کند. البته دینار هم قابلیت تبدیل به سایر ارز‌ها را دارد و این پیشنهاد درحال بررسی از سوی بانک مرکزی ایران است.

حسینی درباره بدهی عراق به ایران در موضوع صادرات برق گفت: نزدیک به ۱۵ سال است که صادرات به عراق انجام می‌شود و در این سال‌ها زمانی که عراق با مشکل نقدینگی مواجه بوده و ارسال پول را با تاخیر انجام داده است. امسال نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ایران بدهکار بوده است که نتوانسته این پول را به ایران پرداخت کند البته مقام‌های عراقی گفته‌اند این مبلغ را درحساب‌های عراقی ذخیره نگه داشته‌اند و تمایل دارند تا این مبلغ را به دینار عراق بپردازند.

عراق در مبادلات دست بالا را گرفته است

حمیدرضا صالحی دبیر کل فدراسیون صادرات انرژی درباره موضع گیری اخیر عراق دررابطه با پرداخت پول صادرات گاز و برق به ایران به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه شرایط تحریم باعث شده حتی عراق هم دست بالا را برای ایران بگیرد و این نشان می‌دهد که دیپلماسی ایران درمواجهه با آن‌ها موفق عمل نکرده است، درنتیجه افزایش میزان بدهی عراقی‌ها به ایران هرروز رقم بیشتری به خود می‌گیرد و وزارت نیرو در امر تجارت آن‌چنان که باید موفق عمل نکرده و حال صحبت از آن است که بخش خصوصی به عنوان کارگزاری وارد میدان شده تا پول ایران را از دولت عراق بازپس گیرد.

سوء استفاده از شرایط تحریم ایران

صالحی ادامه داد: عراقی‌ها از شرایط فعلی ایران سوءاستفاده کرده و پول ایران را با وجود درآمد‌های حاصل از نفت و زائران، با تاخیر و به صورت تدریجی ارسال کرده است. در حال حاضر نیز این بدهی‌ها انباشته شده و مشخص نیست چه زمانی کل مبلغ بدهی را تسویه کنند.

به گفته او زمانی خروج چمدانی پول ممکن بود، اما حجم بدهی‌ها آنقدر زیاد شده که دیگر از این روش هم برای دولت‌ها امکان‌پذیر نیست البته پیشنهاد ما این بود که می‌توان به جای گرفتن پول نسبت به دادن وام به عراقی‌ها و تبدیل آن به پروژه‌های زیرساختی نظیرانتقال لوله گاز، ساخت فرودگاه، راه اندازی پالایشگاه یا ساخت نیروگاه در عراق توسط پیمانکاران ایرانی اقدام کرد که هم به درآمدزایی برای ایران و هم به ایجاد اشتغال برای ایرانی‌ها مفید باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 28 آبان 1397 ، کدخبر: 154969 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین