پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۴۷۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۵
سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه عراق فرصتی برای تجار و شرکت‌های ایرانی است، احتمال جایگزینی عربستان با ایران را در این کشور مردود می‌داند.

شعارسال: ایرج مسجدی از اعضای بلندپایه نیروی قدس سپاه و سومین سفیر ایران در عراق بعد از سرنگونی رژیم بعثی صدام است. او دی‌ماه 95 به‌عنوان سفیر ایران منصوب و از همان زمان انتسابش به نیروی قدس سپاه و شخص سردار سلیمانی خبرساز شد.

مسجدی  تأکید کرد حدود 18سال معاون سردارقاسم سلیمانی در نیروی قدس‌سپاه بوده و به این سابقه افتخار می‌کند. آخرین مسئولیت مسجدی قبل از انتصاب به‌عنوان سفیر ایران در عراق، مشاورعالی سردار سلیمانی بود. این فرمانده ارشد نیروی قدس‌سپاه بر این باور است اگر ایران قصد بستن تنگه هرمز را داشته باشد کسی قادر به بازگشایی آن نخواهد بود. سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه عراق فرصتی برای تجار و شرکت‌های ایرانی است، احتمال جایگزینی عربستان با ایران را در این کشور مردود می‌داند. مسجدی در این گفت‌وگو به سؤالاتی درباره وضعیت، لغو روادید با عراق، مشکلات فرودگاه نجف برای زوار، صادرات آب و برق به عراق، انتخابات پارلمانی عراق و معضل ریزگرد‌ها پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید:

آقای مسجدی! روابط ایران و عراق هم‌اکنون در محورهای مختلف در چه شرایطی قرار دارد؟

در روابط سیاسی هیچ مشکلی با عراق نداریم، دولت عراق با ایران رابطه بسیار خوبی دارد. ایران علاوه بر سفارت در 5شهر بصره، نجف، کربلا، اربیل و سلیمانیه کنسولگری دارد که نشان‌دهنده روابط مثبت 2کشور است. در بخش اقتصادی روابط ایران و عراق در بخش تجاری و بازرگانی 5/6 میلیارد دلار در سال است که در سال 96 نسبت به سال 95حدود 7درصد افزایش صادرات داشته‌ایم.

در ‌ماه 50 تا 60میلیون دلار برق به عراق می‌فروشیم و علاوه بر این در‌ماه حدود 60 تا 70میلیون دلار گاز به این کشور صادر می‌کنیم و با گاز ایران عراقی‌ها برق تولید می‌کنند. به‌عبارت دیگر در سال حدود یک‌میلیارد و 820میلیون دلار برق و گاز صادر می‌کنیم که به رقم 5/6میلیارد دلار همکاری اقتصادی 2 کشور اضافه می‌شود.

همچنین میزان قراردادهای خدمات فنی و مهندسی با عراق حدود 8میلیارد دلار است و الان 50شرکت ایرانی در عراق مشغول انجام پروژه‌های نیروگاه، ورزشگاه، هتل، لوله‌کشی، تصفیه‌خانه و... هستند.

در سال 6میلیون نفر زائر بین ایران و عراق مبادله می‌شود که سهم ما با احتساب اربعین، 4میلیون نفر است و سهم عراق یک‌میلیون و 800 هزار تا 2میلیون نفر که به ایران می‌آیند که در دوره اخیر به‌دلیل فصل گرما و تعطیلات و تغییر قیمت دلار شاهد افزایش حجم سفر زوار عراقی به تهران بوده‌ایم و در همین ایام اخیر قبل از اینکه به تهران بیایم همکاران ما روزانه 25هزار ویزا برای عراقی‌ها صادر می‌کردند.

در بخش‌های دیگر اقتصادی هم فعالیت‌هایی مثل سوآپ نفتی داریم که روزانه 60هزار بشکه نفت کرکوک را تا تنگ فنی منتقل می‌کنیم و معادل آن را از دریا برای عراقی‌ها صادر می‌کنیم.

مجموع تبادلات ایران و عراق را می‌توان 12تا 13میلیارد دلار دانست که رقم قابل‌توجهی است و می‌توان گفت عراق یکی از مقاصد مهم صادرات محصولات ایران است.

در زمینه فرهنگی و اجتماعی روابط ما خوب است و ارتباط خوبی بین حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مؤسسات ایرانی و عراقی وجود دارد. حدود 4تا 5هزار دانشجو به‌صورت رسمی و تعدادی هم به‌صورت آزاد در دانشگاه‌های ما مشغول به تحصیل هستند؛ مثلا هم‌اکنون 700دانشجوی عراقی در دانشگاه فردوسی مشهد درس می‌خوانند.

بخش نظامی و دفاعی هم مشخص است؛ در جنگ با تروریسم و مبارزه با داعش، ایران در کنار دولت و نیروهای مسلح و مردم عراق حضور جدی داشت و ما از نظر آموزشی، پشتیبانی، تسلیحاتی، فروش برخی اقلام لجستیکی با عراق همکاری خوبی داشتیم که این همکاری‌ها هنوز ادامه دارد و مناسبات امنیتی و دفاعی ما مثبت است.

عراق یک بازار و ظرفیت مناسب است که می‌توانیم روابط خود را در سطوح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... افزایش دهیم.

1400کیلومتر مرز مشترک بین ایران و عراق مرز دوستی و امنیت است و از گذرگاه‌های مرزی ایران هزاران کامیون صادرات انجام می‌شود.

به صادرات برق اشاره کردید، اخیرا سوءتفاهماتی ایجاد شد که ایران با وجود نیاز به برق در حال صادرات برق به عراق است و از سوی دیگر در داخل عراق اعتراضاتی مطرح شد که چرا ایران برق را قطع کرده. حتی تغییر وزیر برق عراق را هم به ایران نسبت دادند.

ما 1200مگاوات برق به‌صورت مستقیم به عراق صادر می‌کنیم. به‌دلیل فصل گرما و کمبود برقی که خود ما در جنوب کشور داریم وزارت نیرو مجبور شد در برخی ساعات روز صادرات برق به عراق را قطع کند و این به‌دلیل نیاز داخلی بود. از طرف مقابل طبیعی بود عراقی‌ها گله‌مند شوند البته برق بعدازظهر و شب‌ها وصل است اما به‌دلیل فصل گرما در ساعات روز مشکلاتی برای مردم عراق ایجاد می‌شد این باعث شد مشکلاتی پیش بیاید. بعد از مدت کوتاهی که از شدت گرما کم شود مشکل صادرات برق به عراق حل می‌شود.

گفته بودید بخشی از این نارضایتی‌ها به‌خاطر مشکلات معیشتی است.

اصل موضوع همین است. علت این اعتراضات فقط برق نبود، مردم عراق مدتی است مطالبات و مشکلاتی در زمینه‌های مختلف دارند که آب، برق، خدمات، مقابله با فساد اداری و... ازجمله این مطالبات است. دولت عراق تا‌کنون درگیر مبارزه با داعش بود و فرصت نکرد خدمات مناسب ارائه بدهد، از سویی مردم عراق هم خواسته‌هایی دارند که در بصره، نجف و برخی شهرها شاهد اعتراضات در جهت مطالبات امکانات و معیشت بودیم و به نوعی می‌توان این مطالبات را در جهت اصلاحات دانست البته الان که صحبت می‌کنیم تا حد زیادی این اعتراضات متوقف شده است.

شاهد بودیم که همزمان با کمبود آب، در آبادان و خرمشهر اخباری مبنی بر صادرات آب به عراق و کویت منتشر شد. البته تکذیب هم شد ولی همچنان این شایعه وجود دارد.

در عراق می‌گویند ایران آب را به روی ما قطع کرده، در ایران می‌گویند ایران دارد آب را به عراق صادر می‌کند، مشخص است نه این درست است نه آن؛ چون اگر صادر می‌کرد نمی‌گفتند ایران آب را به روی ما بسته است. الان از طرف ایران آبی به عراق صادر نمی‌شود و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. به‌دلیل خشکسالی و کمبود آب در منطقه همه با کمبود آب مواجهند، آب رودخانه‌ها کم شده و آب ورودی به عراق کاهش یافته. در عراق یکی از خبرنگاران سؤال کرد که شما آب را به روی عراق بسته‌اید؟ گفتم چنددرصد آب‌های عراق از رودخانه‌های ایران سرچشمه می‌گیرد؟ جوابی نداشت درحالی‌ که پاسخش این است که سرچشمه‌های اصلی آب‌های عراق دجله و فرات است و در کنار آن آب‌های مرزی هم هست که به‌طور کلی 8درصد آب‌های عراق سرچشمه‌هایی در ایران دارد و 92درصد آب‌های عراق کاری به ایران ندارد؛ یا داخلی است یا از سوریه و ترکیه است. بنابراین اگر عراق مشکل آب دارد 92درصد مربوط به‌خودشان است. در عین حال ایران با کمبود آب مواجه است. کارون و کرخه را می‌بینید، زاینده‌رودی که همیشه زیبا و پرآب بوده الان به زمین بازی بچه‌ها تبدیل شده؛ پس کمبود آب ناشی از خشکسالی‌های اخیر است.

ایران هیچ‌گاه نه آب را به روی عراق می‌بندد و نه راضی است مشکلی برای مردم عراق به‌وجود بیاید اما به‌دلیل مشکلاتی که خودمان داریم صادرات آب هم به عراق نداریم.

درباره اعتراضات در عراق رسانه‌های خلیج‌فارس اینگونه القا می‌کنند که بدنه‌ای از مردم جنوب عراق نسبت به حضور ایران در عراق نارضایتی دارند. از طرف دیگر می‌گویند این قشر همان قشری است که صدری‌ها روی آن نفوذ زیادی دارند. با توجه به اینکه این جریان در انتخابات پارلمانی پیروز شد، نسبت ایران با جریان صدر چیست؟

در فضای مجازی و... حرف و حدیث زیاد است به‌خصوص در رسانه‌های خلیج‌فارس و سعودی‌ها، که عمدتا منطق و پایه و اساس هم ندارد. نمی‌خواهم به این مسائل جواب بدهم چون بارها در رسانه‌ها شاهد بوده‌ام از قول خود من مسئله‌ای منتشر شده درحالی‌که مصاحبه‌ای نکرده بودم.

آنچه درباره انتخابات و جریان صدر باید به آن اشاره کنم اینکه آقای مقتدی صدر که جریان صدر را رهبری می‌کند یکی از دوستان جمهوری اسلامی ایران است. جریان صدر یکی از جریانات اسلام‌گرا و شیعی است که هم ایران به صدری‌ها علاقه دارد و هم صدری‌ها به ایران علاقه‌مند هستند. به‌دلیل اینکه ایران کشوری شیعی و همسایه با عراق است که در طول سال‌های مبارزات مجاهدین عراق با صدام، با آنها همراهی و همکاری کرده بنابراین رابطه ایران با جریان صدر مثبت و خوب است البته این نیست که صدری‌ها تابع ما و تحت دستورات ایران باشند، هیچ‌کدام از جریانات عراق اینگونه نیستند؛ همه مستقل هستند و دیدگاه‌هایی دارند برخی هم با هم اختلاف دیدگاه دارند اما معرفی جریان صدر به‌عنوان جریان ضد‌ایران خلاف واقع است و خود صدری‌ها نمی‌پذیرند کسی آنها را متهم به این مسئله کند. ارتباطات ما از گذشته تا‌کنون با جریان صدر ادامه داشته و رابطه خوبی داریم. در موضوع انتخابات هم باید اشاره کنم صدری‌ها هم در انتخابات قبل و هم در انتخابات اخیر به‌ دلیل برنامه‌ریزی خوب و سازماندهی مناسب و طرفداران خوبی که دارند رأی خوبی آوردند که قابل‌توجه است. ما هم نسبت به رأی جریان صدر خوشحال هستیم. چرا باید ناراحت باشیم از اینکه یک جریان شیعی در انتخابات عراق رأی قوی آورده است. سائرون و فتح هم رأی خوبی آوردند، همچنین بقیه گروه‌ها مثل عبادی، مالکی و سیدعمار حکیم. ما از اینکه جریانات اسلامگرای عراقی رأی خوبی آوردند استقبال می‌کنیم در عین حال نسبت به بقیه طوایف هم همین احساس را داریم. کرد‌ها حدود 60کرسی به‌دست آوردند و جریانات اهل سنت عرب هم حدود 70کرسی کسب کردند که ما نسبت به اینها هم خرسند هستیم؛ به‌دلیل اینکه نمایندگان مجلس و رهبران اکثر جریانات سیاسی کرد و عرب روابط خوب و مثبتی با ایران دارند. رابطه سفارت ایران در بغداد با گروه‌های شیعه، اهل سنت و کرد‌ها بسیار نزدیک و مثبت است. خود من قبل از انتخابات با رهبران همه این جریانات دیدار داشتم و همفکری کردیم و مساعدت‌ها و همکاری‌هایی که به‌نظرمان می‌آمد را انجام دادیم و تمام جریانات یعنی 3 جریان اصلی کرد، شیعه و اهل سنت عراق روابط مثبت و سازنده‌ای با ما دارند البته طبیعی است شیعیان به‌دلیل عقبه فرهنگی به ایران نزدیک‌تر باشند و این به معنی مخالفت با 2 جریان دیگر نیست. یا کرد‌ها به‌دلیل اینکه خود را هم نژاد با ایران و آریایی می‌دانند به نسبت جریانات عربی تعلق خاطر بیشتری به ایرانیان دارند. ما با اهل سنت هم رابطه خوبی داریم. خود من با آقای سلیم‌الجبوری، رئیس پارلمان و بسیاری از وزرای اهل سنت و گروه‌های سنی در ارتباط هستم. کسی هم نمی‌تواند مانع این روابط شود و روابط ما را با گروه‌های عراقی تضعیف کند و ما حتما گام‌های بهتر و بیشتری به سمت تحکیم روابط برخواهیم داشت. به‌نظر من استحکام روابط ایران و عراق بیشتر هم خواهد شد.

با گذشت چند‌ماه از انتخابات عراق هنوز نتیجه مشخص نیست و بحران‌ها هم رو به‌افزایش است. دولت کی قرار است تشکیل شود؟

انتخابات عراق که برگزار شد به‌دلیل اینکه شکایت‌های مختلفی صورت گرفت و اعتراضاتی شد دادگاه عالی فدرال عراق که دادگاه قانون اساسی است مجبور شد آرا را مورد بازشماری قرار دهد. این بازشماری باعث شد زمانی حدود 2ماه تشکیل دولت جدید عقب بیفتد. الان دادگاه در مراحل پایانی بازشماری است؛ بنابراین تأخیر در این موضوع به دلیل رسیدگی به شکایات بود. انتخابات به‌صورت الکترونیک بود و بازشماری به‌صورت دستی و این امر زمان‌بر بود.

سؤال دیگر اینکه به روابط با گروه‌های سیاسی اشاره کردید. جز شما چه‌کسی با رهبران عراقی دیدار داشته‌است. اشاره‌ام به خبر یکی از روزنامه‌هاست که نوشته بود ائتلاف شیعیان بعد از دیدار حاج قاسم سلیمانی با سران احزاب بود.

دیدارهای رسمی با سطوح مختلف از طریق سفارت ایران انجام می‌شود. بله آقای سردار سلیمانی هم به‌عنوان کسی که از طرف ایران مسئول پرونده عراق است و نماینده ایران در مراودات با عراقی‌ها با مقامات، احزاب و مسئولان عراقی ارتباط دارد و این چیز جدیدی نیست. از بعد از سقوط صدام این روابط وجود داشته است و سردار سلیمانی و مسئولان عراقی جلسات متعددی داشته‌اند.

با آقای مقتدی صدر هم دیدار داشته‌اند؟

بله دیدار داشته‌اند.

به‌تازگی؟

بله. این ارتباطات طبیعی است. ممکن است رسانه‌ای نباشد اما مذاکرات و هم‌فکری طبیعی است و انجام می‌شود.

درباره برق رسانه‌ها خبرهایی منتشر کردند که عراق درصدد است عربستان را با ایران جایگزین کند. علاوه بر این، اخباری مطرح بود که سعودی‌ها قصد افزایش تبادلات تجاری با عراق را دارند.

عراق بعد از جنگ با داعش و عبور از فضای امنیتی رویکرد جدیدی در حوزه اقتصاد دارد که با هدف پاسخ به مطالبات مردم و درصدد اقداماتی در زمینه سازندگی است؛ یعنی عراق از جنگ و درگیری خارج شده و وارد مرحله اقتصاد و سازندگی شده است. در اینجا دولت عراق نیاز به حل مشکلات در همه سطوح دارد. طبیعی است با هرکشوری که بتواند این نیازها را رفع کند وارد همکاری شود. بخشی از این نیاز توسط ایران مرتفع می‌شود و برخی نیازمندی‌ها هم ممکن است از طرف ایران قابل تأمین نباشد. طبیعی است عراق باید از همسایگان دیگر مثل ترکیه، عربستان، اردن و... استفاده کند. رویکرد عراق به سمت سازندگی است، چه با ایران و چه دیگران. در بحث برق عراق بین 25تا 26هزار مگاوات برق نیاز دارد که الان نیمی از این مقدار تأمین می‌شود؛ یعنی 13هزار مگاوات برق کم دارد، باید یا نیروگاه بسازد یا از جایی این مشکل را حل کند؛ مثلا از عربستان یا ترکیه. بنابراین رویکرد عراق به تأمین برق، چه داخلی یا خرید به نیاز آنها برمی‌گردد. اول این نیاز را از ما درخواست کردند که ما نتوانستیم همه خواسته‌های عراق را جواب بدهیم. الان سطح مناسبات کشورهایی مثل سعودی، اردن و... با عراق نسبت به ایران اصلا قابل‌مقایسه نیست. آمارهای رسمی وجود دارد، الان صادرات عربستان به عراق چقدر است؟ زیر 300میلیون دلار! این کجا و 7میلیارد دلار صادرات ایران کجا. البته ما می‌توانیم این 7میلیارد را با یک برنامه‌ریزی به 10تا 12میلیارد دلار افزایش دهیم. در بخش‌های دیگر اگر شرکت‌های فنی و مهندسی ما فعال شوند می‌توانند پروژه‌های بیشتری را برای اجرا داشته باشند. در رابطه با سرمایه‌گذاری، دولت عراق 1200پروژه را در قالب 100میلیارد دلار به دولت‌ها و شرکت‌های دنیا اعلام کرده‌ و شرکت‌های ایرانی اگر قدرت سرمایه‌گذاری داشته باشند می‌توانند در این سرمایه‌گذاری شرکت کنند. به‌نظر من شرکت‌های ایرانی می‌توانند حداقل 12میلیارد دلار پروژه بگیرند البته اگر شرکت‌های ایرانی اقدام نکنند عراق منتظر نمی‌ماند زیرا می‌خواهد کشورش را بسازد.

تحریم‌ها در کار شرکت‌های ایرانی در عراق از نظر همکاری‌های بانکی مانعی ایجاد نمی‌کند؟

ما مشکلات بانکی با عراقی‌ها داریم اما همکاری‌های اقتصادی صورت می‌گیرد. ممکن است در مبادلات بانکی مشکلاتی باشد اما این مشکلات مانع همکاری نیست. در برخی شهرهای عراق مناطقی از بین رفته مانند استان الانبار و موصل. عراقی‌ها قصد بازسازی دارند البته بازسازی از نوع سرمایه‌گذاری و نه پیمانکاری؛ بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند برنده این فرصت هستند. در جلساتی که من با عراقی‌ها داشتم بارها از حضور ایران در انجام پروژه‌ها استقبال کرده‌اند. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری عراق به شرکت‌های ایرانی بسیار علاقه‌مند است و می‌گفت چرا شرکت‌های ایران پای کار نمی‌آیند؟!

با توجه به تردد 6میلیون زائر بین 25 کشور چرا برای تسهیل رفت‌وآمد روادید حذف نمی‌شود؟

ایران با لغو روادید موافق است و آن را مصوب کرده و خواهان لغو روادید هستیم اما عراقی‌ها تا امروز هنوز قبول نکرده‌اند، تاجایی که من می‌دانم علت مخالفت آنها، درآمدی است که از ویزا به‌دست می‌آورند. آنها در سال حدود 150میلیون دلار از فروش ویزا درآمد کسب می‌کنند و به این پول نیاز هم دارند؛ بنابراین تا امروز عراقی‌ها نپذیرفته‌اند والا ما رسما درخواست لغو روادید را به دولت عراق داده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

فرودگاه نجف هر چند وقت یک‌بار برای زوار مشکلاتی ایجاد می‌کند.

موضوع فرودگاه نجف از این قرار است که اداره این فرودگاه خصوصی است. آنجا برای هر مسافر 10دلار به‌عنوان عوارض استانی درنظر گرفته‌اند که این در فرودگاه بصره و... وجود ندارد. مذاکرات زیادی داشته‌ایم که این را بردارند اما تا‌کنون نپذیرفته‌اند و می‌گویند یکی از منابع درآمد ماست. گرفتن این پول قابل‌قبول نیست و بنده نسبت به آن معترض هستم اما علتی دارد که می‌گویند درآمد‌زایی است.

هر سال زوار زیادی از ایران برای اربعین عازم می‌شوند و امسال هم در حال نزدیک‌شدن به ایام محرم هستیم. برای بهبود تسهیلات زوار در مرز‌ها که مشکلات سال‌های قبلی پیش نیاید چه اقداماتی شده است؟

ما در سال گذشته در مراسم اربعین مشکلی نداشتیم، امسال هم از‌ ماه رمضان برنامه‌ریزی اربعین را شروع کرده‌ایم و با مسئولان عراقی جلسات مشترکی داشته‌ایم و تفاهم خوبی بین وزارت کشور ایران و عراق تدوین شد که امسال کامل می‌شود و همکاری‌های 2کشور در موضوع اربعین در آن مشخص شده است.

امسال هم مثل سال گذشته برای زوار محترم ایران که به عراق می‌روند ویزای انفرادی صادر می‌شود. در سال گذشته مشکلی بابت ورود زائر غیرمجاز به عراق نداشتیم، برای همین عراقی‌ها از زوار ایران رضایت داشتند. البته در سال‌های قبل مشکلاتی بود ولی در سال 96 مراسم اربعین با نظم و امنیت خوبی برگزار شد و برای سال 97برنامه‌ریزی‌های داخلی و مشترک داشته‌ایم. بعد از بازگشت به عراق برنامه‌های اجرایی مراسم اربعین آغاز می‌شود.

به‌صورت مقطعی احتمال دارد برای اربعین ویزای عراق حذف شود؟

خیر بحثی نیست و الان این موضوع مطرح نیست.

درباره ریزگرد‌ها مشکلاتی در مناطق غربی و جنوبی ایران وجود دارد. اخیرا آتش‌سوزی هورالعظیم و عمدی بودن آن مطرح شد، درباره این موضوع چه اقداماتی شده است؟

مذاکرات زیادی بین ما و عراق انجام شده. موضوع ریزگرد‌ها از طرفی موضوعی منطقه‌ای است و اختصاص به ایران و عراق ندارد و عربستان، اردن و... هم در این امر دخیل هستند و آنچه مسلم است اینکه تا‌کنون اقدام جدی برای رفع این موضوع و مهار ریزگردها صورت نگرفته. شاید یک علت اصلی این بوده که عراقی‌ها به‌دلیل درگیری در پرونده‌های نظامی و امنیتی فرصت این کار را پیدا نکرده‌اند. باید هر دو کشور تلاش کنند با همکاری مشترک و با حضور دیگران درباره ریزگرد‌ها اقدامی صورت بگیرد. بحث ریزگرد‌ها موضوع مهمی است که هنوز اقدام جدی برای رفع آن صورت نگرفته است. درباره آتش‌سوزی هم باید اشاره کنم آن منطقه نیزار و منطقه‌ای خشک است و کم‌آبی باعث می‌شود آتش‌سوزی رخ دهد. عمدی بودن یا نبودن را من اطلاع ندارم اما ما به‌عنوان ایران برای اطفای حریق از طریق بالگرد‌های هوانیروز اقدام کردیم.

چند سؤال نظامی هم دارم؛ اخیرا تحرکات پژاک افزایش یافته و به‌نظر می‌رسد در اقلیم کردستان عراق اقدام جدی برای تأمین امنیت مرزهای ایران انجام نمی‌دهد.

ما با مقامات اقلیم کردستان عراق مذاکراتی داشته‌ایم و آنها باید امنیت مرزهای ما را تأمین کنند؛ چون منطقه این تحرکات ضد‌امنیتی به اقلیم مربوط است و حتما باید از تحرکات ضد‌انقلاب پژاک و دیگر گروه‌هایی که به‌صورت مسلحانه می‌خواهند از مرزهای ایران عبور کنند جلوگیری به عمل آورند. مسئولان امنیتی اقلیم به ما قول همکاری داده‌اند که مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.

عراقی‌ها از سرنوشت قطعی ابوبکرالبغدادی اطلاعی دارند؟

مشخص نیست زنده است یا مرده.

فکر می‌کنید در عراق باشد؟

بعید می‌دانم. اگر زنده باشد در عراق نیست مگر به‌صورت مخفیانه در نقطه‌ای خاص چون هیچ شهر و روستایی از عراق الان در دست داعش نیست البته این به‌معنای امنیت کامل عراق نیست. ناامنی یک بحث است اما اینکه منطقه‌ای دست داعش باشد بحث دیگری است.

به‌عنوان یک کارشناس نظامی خواستم نظر شما را درباره اظهارنظر مقامات ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز بپرسم. ارزیابی شما چیست؟ با توجه به حضور آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس، ایران چگونه می‌تواند اقدام به بستن تنگه کند؟

اینکه ساده‌ترین کار است. بستن تنگه هرمز برای ایران مثل بستن کوچه تورج (منطقه استقرار روزنامه همشهری) است!

از طرفی گفته می‌شود آمریکا می‌تواند به‌راحتی تنگه را باز کند.

خیر به این راحتی‌ها نیست، تنگه هرمز کاملا در تسلط و مدیریت ایران است و ایران تا الان نخواسته ببندد اگر بخواهد ببندد می‌بندد و کسی هم نمی‌تواند آن را باز کند، این را به‌عنوان یک کارشناس نظامی گفتم. امیدواریم این اتفاق نیفتد و کسی مانع صادرات نفت ما نشود اما اگر این اتفاق بیفتد ایران ساکت نمی‌نشیند و تماشاچی نخواهد بود.

تصاویر زیادی از رهبر ایران و مسئولان ایرانی در شهرهای عراق مشاهده می‌شود. برخی این را ناشی از عمق نفوذ فرهنگی ایران و علاقه‌مندی به برخی شخصیت‌ها مثل سردار سلیمانی می‌دانند.

دلیلش خیلی طبیعی است، مردم عراق شاهد بودند که ایران در جنگ عراق در کنار مردم عراق و نیروهای مسلح این کشور کمک کرد تا این کشور از لوث داعش پاکسازی شود. البته نقش اصلی را خود عراقی‌ها به‌خصوص حشدالشعبی داشتند و آنها جوانان زیادی برای پاکسازی‌ عراق تقدیم کردند؛ نه اینکه ایران بخواهد بگوید خود عراقی‌ها معترفند که ایران در این موضوع کمک قابل‌توجهی داشت. سرسلسله این کمک و فرمانده این کار سردار سلیمانی بود. موقعی که عراقی‌ها می‌بینند یک فرمانده ایرانی در میدان نبرد علیه تروریسمی که شهرهای آنان را مورد تاخت قرار داده و جنایت مرتکب می‌شود آمده تا با این تروریست‌ها مقابله کند طبیعی است به ایشان علاقه‌مند شوند. یکی از مسئولان عراقی به خبرنگار سعودی که درباره حضور سردار سلیمانی در این کشور سؤال می‌کرد جواب داده بود اگر عربستان هم یک قاسم سلیمانی داشته باشد ما از او استقبال می‌کنیم. آنها ندارند و نمی‌آیند و چه بسا خودشان حامی داعش هستند. بنابراین علاقه سردار سلیمانی به‌خاطر معرفت مردم عراق است که در جریان اوضاع هستند و کمک‌های ایران را دیده‌اند. این نوعی قدردانی و قدرشناسی از طرف مردم عراق است البته درباره عکس هم این نکته را بگویم که مردم عراق اصولا علاقه خاصی به عکس دارند و در شهرها معمولا تصاویر زیادی از علما، تمثال‌های ائمه، مراجع، امام‌ها، فرماندهان، مجاهدین، شهدا و... مشاهده می‌کنید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 17مرداد1397، کدخبر: 26225: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
من که میگم باید دور عراق رو برای همیشه خط بکشیم! اون ها خودشون رو به ما نشون دادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین