پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
تيم فوتبال پرسپوليس فصلي موفق را پشت سر گذاشت و باوجود تمامي مشکلات امسال، رضايت هواداران را در پي داشت. موفقيت چند فصل اخير پرسپوليس در کنار دانش فني برانکو و تلاش بازيکنان، مرتبط با ثبات نسبي مديريتي است که باعث شد بازيکنان و کادر فني هر چندماه درگير حواشي انتخاب سرپرست جديد نباشند؛ اتفاقي که در سال‌هاي اخير بارها رخ داد.

شعار سال: اين روزها شايعه حضور مهدي محمد‌نبي به‌جاي گرشاسبي مطرح شده است. نبي که چندسال پيش در فدراسيون فوتبال حضور داشت و با حواشي فراوان استعفايش را نوشت، حالا درصدد بازگشت به باشگاهی است که نزديک به دو دهه قبل در آن حضور داشت. هواداران اما در فضاي مجازي از چنين تغييراتي استقبال نکردند و به بازگشت او واکنش داشته‌اند. البته مشکل هواداران با شخص نبي نيست بلکه با تغييراتي است که ممکن است تغييرات در کادر فني و ساختار باشگاه را در پي داشته باشد. نگاهي به چند فصل اخير مديريت در باشگاه پرسپوليس نشان مي‌دهد که نتيجه‌گيري پرسپوليس بي‌ارتباط به ثبات نسبي مديريت در اين باشگاه نبوده است.

بلبشوی تغيير به بهانه خصوصي‌سازي
با پيروزي حسن روحاني در انتخابات، دولت با شعار واگذاري دو باشگاه بزرگ پرسپوليس و استقلال، سعي کرد تا در ابتدا مديران عامل وقت را تغيير دهد و بعد براي خصوصي‌سازي آنها تلاش کند. به همين دليل در تاريخ دوم بهمن 1392 محمد رويانيان از مديرعاملي باشگاه پرسپوليس براي چهارمين بار استعفا کرد و اين‌بار با استعفاي رويانيان موافقت شد. با تصميم اعضاي هيئت‌مديره، علي پروين به‌عنوان سرپرست موقت باشگاه پرسپوليس انتخاب شد. اما پروين که با تصور خريد باشگاه، پیش‌قدم شده بود، بعد از بررسيهايي از تصميم خود منصرف شد و کنار رفت. در تاريخ هشت ارديبهشت ۹۲ وزارت ورزش ترکيب جديد هيئت‌مديره پرسپوليس را اعلام کرد و در نشست صبح هشتم ارديبهشت در وزارت ورزش و جوانان، عليرضا رحيمي به‌عنوان مديرعامل جديد پرسپوليس انتخاب شد. يکي از پرحاشيه‌ترين دوران تاريخ باشگاه پرسپوليس با حضور رئيس فدراسيون سابق هندبال آغاز شد. با شکست پرسپوليس در هفته هفتم ليگ برتر، حميدرضا سياسي به‌عنوان رئيس هيئت‌مديره باشگاه، علي دايي را از کار برکنار و حميد درخشان را به‌عنوان جانشين او انتخاب کرد. اين دو مربي به‌صورت هم‌زمان در ورزشگاه درفشي‌فر حضور پيدا کردند. دايي حاضر به کناره‌گيري نبود و درخشان هم مي‌خواست اولين جلسه تيمش را برگزار کند. خلاصه اينکه دايي در شهريور 93 کنار رفت و درخشان برخلاف فاميلي‌اش دوران تاريکي را براي باشگاه رقم زد. عليرضا رحيمي که با اين تصميم مخالف بود، استعفا کرد و حميدرضا سياسي با ارتقای سمت، مديرعامل باشگاه شد! دوران مديريت سياسي فقط دو ماه به طول انجاميد و 15 آبان با شکايت از دادسراي فرهنگ و رسانه بازداشت شد. علي‌اکبر طاهري جاي او را گرفت و تا بهمن 93 به‌عنوان سرپرست حضور داشت. با نارضايتي فزاينده هواداران و نتايج ضعيف اين تيم تحت هدايت درخشان، وزارت ورزش نژادفلاح را به‌عنوان قائم‌مقام باشگاه پرسپوليس با اختيار تام مديرعاملي منصوب کرد. او در اين دوره با استخدام برانکو ايوانکوويچ شوک مثبتي را به تيم تزريق کرد. برانکو بعد از حدود 10 سال بار ديگر به ايران بازگشت؛ اين بار به‌عنوان سرمربي باشگاه پرسپوليس. هفت هفته پاياني براي برانکو با برد در دربي پايتخت و صعود به مرحله حذفي ليگ قهرمانان همراه شد. 27 خرداد 94 مديريت کوتاه‌مدت نژادفلاح نيز به پايان رسيد.

ليگ پانزدهم؛ آغاز «عصر ثبات» در کنار محروميت‌هاي سنگين
شروع ليگ پانزدهم را مي‌توان «عصر ثبات» مديريتي باشگاه پرسپوليس ناميد؛ چراکه علي‌اکبر طاهري توانست در 28 ماه حضور، رکورد تازه‌اي از حضور بلندمدت در اين باشگاه را به ثبت برساند. طاهري بعد از دوران عابديني، طولاني‌ترين ثبات مديريت را در پرسپوليس داشته است. هيچ مديري در دوران ليگ برتر، نتوانسته بود به اندازه او به‌صورت پياپي و مداوم روي صندلي مديريت پرسپوليس باقي بماند. طاهري تيرماه ۹۴، مديرعامل پرسپوليس شد و تا آبان ۹۶ يعني ۲۸ ماه پياپي، مديرعامل پرسپوليس بوده است. اکبر غمخوار، محمدحسن انصاري‌فرد، محمد رويانيان و حبيب کاشاني (دوره دوم) هم ديگر مديرهايي بودند که بيشتر از يک فصل در پرسپوليس ماندگار شدند اما هیچ‌کدام مثل طاهري، ۲۸ ماه در اين باشگاه باقي نماندند. طاهري اما در تمام اين 28 ماه (به‌جز يك ماه آخر) حکم سرپرستي داشت و هربار اين حکم توسط وزارت ورزش تمديد مي‌شد و درست زماني که حکم او امضا شد، کمتر از يک ماه بعد استعفا داده شد! دوران ثبات علي‌اکبر طاهري شکايات فراواني را از سوي بازيکنان خارجي به باشگاه وارد کرد. همچنين سنگين‌ترين محروميت تاريخ باشگاه (محروميت از دو پنجره نقل و انتقالاتي و چهار ماه محروميت طارمي) نيز دست‌پخت دوران مديريت او است که هيچ‌گاه برای اين اتفاقات حاضر به پاسخ‌گويي نشد اما اگر فقط يک مورد از نکات مثبت مربوط به دوران بلندمدت او از سوي هواداران انتخاب شود، تمديد قرارداد با سرمربي کروات است که باعث شد روند صعودي و موفقيت اين تيم ادامه داشته باشد.

گرشاسبي؛ تمديد قرارداد برانکو مأموريت اصلي
بعد از طاهري، در اواسط ليگ هفدهم (آبان 1396) گرشاسبي که به‌نوعي معاون طاهري محسوب مي‌شد، جاي او را در اين پست گرفت؛ بازهم سمت سرپرستي به‌جاي مديريت. حالا سرنوشت همان بازي مشابه را با معاون طاهري دارد؛ خداحافظي اجباري به دليل بازنشستگي. گرشاسبي نيز در دوران مديريت خود قرارداد دوساله‌اي را با برانکو به امضا رساند تا حداقل مديريت بعدي تا يک سال خيالش از لحاظ رضايت هواداران راحت باشد. حضور دو سال‌و‌نيم طاهري و يك‌ساله‌ گرشاسبي در رأس مديريت اين تيم، ثابت کرد تداوم حضور مي‌تواند باعث موفقيت‌هايي هرچند فقط از بعد فني شود. قياس چهار فصل اخير با 10 سال قبل از آغاز اين روند، نشان مي‌دهد صندلي متزلزل مربيان ارتباط مستقيمي با رفت‌وآمدهاي مديران عامل سرخابي‌ها دارد. هر وقت مديريت باثبات در اين دو باشگاه حضور داشت، مربي هم توانست انديشه‌هاي خود را در زمين پياده کند. هرچند در اين چهار سال ضعف‌هاي مديريتي پشت موفقيت‌هاي پرسپوليس به دليل درايت کادر فني و شخص برانکو و نتايج درخشان تيم مخفي شده بود. بايد ديد حالا مهدي محمدنبي، دبيرکل سابق فدراسیون فوتبال که با مخالفت شديد هواداران مواجه شده، با امضاي وزير ورزش به صندلي پرحاشيه سرخ خواهد رسيد يا خير؛ هرچند گرشاسبي در تازه‌ترين مصاحبه خود گفته از ابقاي خود در پست مديريتي مطمئن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 30 آبان 97، شماره: 3297


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
س.ح75
خداکنه اینطور نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین