پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
جلسه ستاد بازآفرینی شهری کرمانشاه در روز چهارشنبه به بررسی گزارش یکی از دفاتر تسهیل گری شهر کرمانشاه از وضعیت 2 محله حاشیه نشین شهر پرداخت .طرح تاسیس دفاتر توسعه اجتماعی و تسهیل گری از اواخر سال 98 و با هدف کاهش آسیب ها و شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل محلات در به صورت پایلوت در 10 استان آغاز شده است.

شعارسال: جلسه ستاد بازآفرینی شهری کرمانشاه در روز چهارشنبه به بررسی گزارش یکی از دفاتر تسهیل گری شهر کرمانشاه از وضعیت 2 محله حاشیه نشین شهر پرداخت.

فرماندار شهرستان کرمانشاه در ابتدای این جلسه گفت: پنج دفتر تسهیل گری در 10 محله این شهر راه‌اندازی شده که لازم است همه ادارات و دستگاه ها با این دفاتر ارتباط برقرار کرده و از ظرفیت آنها برای پیشبرد خدمات استفاده کنند.

فضل الله رنجبر با اشاره به فرا رسیدن زمان برنامه ریزی برای تامین اعتبارات سال 98 افزود: اطلاعات گردآوری شده از سوی دفاتر تسهیل گری کمک خوبی برای شناخت و کاهش مشکلات محله های مسئله دار است.

طرح تاسیس دفاتر توسعه اجتماعی و تسهیل گری از اواخر سال 98 و با هدف کاهش آسیب ها و شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل محلات در به صورت پایلوت در 10 استان آغاز شده است.

** دفاتر تسهیل گری در گام سوم

در ادامه جلسه رشیدی، کارشناس دفتر اجتماعی استانداری کرمانشاه با اشاره به شناسایی 13 محله حاشیه نشین در شهر کرمانشاه گفت: تاکنون برای هر 2 محله یک دفتر تسهیل گری و در مجموع پنج دفتر راه اندازی شده و ایجاد سه دفتر جدید هم در دستور کار است.

به گفته او ، برای دفاتر تسهیل گری وظیفه هفت مرحله ای تعریف شده که تاکنون 2 مرحله پیش رفته و گام بعدی هم تشکیل شورایاری محلات است که مقدمات آن انجام شده است.

رشیدی از همه دستگاه ها درخواست کرد که برای رفع آسیب ها و مشکلات محلات حاشیه نشین برنامه های اجرایی خود را ارائه دهند تا اعتبار آن اختصاص یابد یا در بودجه سال آینده دیده شود.

علیرضا گودرزی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه پیشتر گفته بود که 20 میلیارد ریال برای یکسال به دفاتر تسهیل گری تخصیص یافته و ابلاغ هم شده است.

همچنین به گفته تقی رستم‌ وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور طرح تاسیس دفاتر توسعه اجتماعی و تسهیل گری در سال 97 در استان‌های کرمانشاه، تهران، لرستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان ، خوزستان، سیستان و بلوچستان در حال اجراست و احتمال دارد تا پایان امسال در بسیاری از استان‌های دیگر هم آغاز شود.

رستم وندی عنوان کرده است که سازمان امور اجتماعی کشور اعتبارات یکساله‌ای را برای هر یک از این دفاتر در نظر گرفته است اما بعد از چند سال این دفاتر باید خودکفا شده و درآمدزایی کنند.

** باغ ابریشم و حکمت‌ آباد، غرق در مشکلات

خانم صادقی، مدیر دفتر تسهیل گری محله های «باغ ابریشم و حکمت آباد» در شمال شهر کرمانشاه در گزارشی گفت: با وجود سکونت 17 هزار و 500 نفر در این 2 محله، هیچ مکان فرهنگی و ورزشی در آنها وجود ندارد و از نظر امکانات آموزشی و بهداشتی هم در سطح پایینی قرار دارند.

او گفت که زمین‌های بایر و مناسب برای احداث اماکن آموزشی، فرهنگی، ورزشی و... در این 2 محله شناسایی و به دستگاه‌های مربوطه معرفی شده است.

صادقی با اشاره به غرق شدن یک کودک سه ساله در رودخانه چم بشیر حکمت آباد اظهار کرد: با وجود وعده‌های داده شده روند ایمن سازی این رودخانه به کندی پیش می رود که با توجه به فرا رسیدن فصل بارندگی لازم است حصارکشی آن سرعت بیشتری بگیرد.

اوایل اردیبهشت امسال 2 کودک در اطراف رودخانه چم بشیر در حال بازی بودند که به داخل کانال آب سقوط کردند؛ کودک 6 ساله توسط افراد محلی نجات داده شد اما سوگند سه ساله غرق شد و جسدش هرگز پیدا نشد.

آسفالت نامناسب، وجود معابر کم عرض، جمع آوری نامناسب زباله، کمبود مخزن، غیر مستحکم بودن بخش زیادی از واحدهای مسکونی، وجود مشاغل آلاینده و مزاحم، عرضه کالاهای سرقتی، اعتیاد فراگیر، عرضه و مصرف علنی مواد مخدر و وجود تعداد قابل توجه زنان بی سرپرست و بدسرپرست از مهمترین مشکلات محله های باغ ابریشم و حکمت آباد بود که صادقی به آنها اشاره کرد.

** ضرورت ریشه یابی و آسیب شناسی مشکلات

فرمانداری کرمانشاه پس از این گزارش با تأکید بر اینکه لازم است همه مسئولان نسبت به وجود این مشکلات و کمبودها از مردم عذرخواهی کنند، تاکید کرد: در عین حال که باید نیازهای اولیه محله های حاشیه نشین مرتفع شود، دفاتر تسهیل گری باید به ریشه یابی و آسیب شناسی مشکلات هم بپردازند و زمینه مشارکت، مطالبه گری و همکاری ساکنان آنها را با دستگاه های خدمت رسان را فراهم کنند تا اثربخشی خدمات مشهود باشد.

حسن ایمانی مقدم، معاون پیگیری حقوق عمومی دادستانی کرمانشاه نیز در این جلسه از وجود 38 نقطه حاشیه نشین در کرمانشاه خبر داد که با مشکلات مشابهی دست به گریبان هستند.

او با تأکید بر ضرورت ریشه یابی و آسیب شناسی مشکلات این محله ها گفت: دادن اجازه ساخت و ساز غیرقانونی در زمین های کشاورزی یکی از مهمترین علل ایجاد مشکلات کنونی در مناطق حاشیه نشین کرمانشاه است.

ایمانی مقدم با اشاره به اینکه خرید و فروش زمین های فاقد کاربری مسکونی طبق قانون ممنوع است، گفت: افراد سودجو پس از خرید املاک کشاورزی حاشیه شهر آنها را قطعه بندی کرده و با قیمت پایین به مهاجران روستاها و شهرهای اطراف می‌فروشند؛ خریداران نیز که توانایی مالی لازم برای تهیه مسکن در شهر مادر را ندارند، پس از خرید این زمین ها اقدام به ساخت و ساز در آنها می ‌کنند.

او اضافه کرد: چون مقابله سختگیرانه ای با این ساخت و سازها نمی شود، پس از مدتی شهر با شهرک های غیرقانونی و انبوهی از جمعیت و آسیب های اجتماعی متعددی روبرو می شود.

ایمانی مقدم پیشنهاد کرد که باید پیگیر ایجاد ضمانت اجرای کیفری برای ناقضان قانون ممنوعیت خرید و فروش اراضی غیرمسکونی باشیم تا یکی از علل مهم شکل گیری محلات حاشیه نشین و آسیب های پیامد آن مرتفع شود.

** مشکل اصلی درست هزینه نشدن منابع است

پژمان پژوهنده از اساتید دانشگاه هم عنوان کرد که مشکل کنونی کمبود منابع اعتباری نیست بلکه مشکل اصلی درست هزینه نشدن منابع است که لازمه آن نیز شناخت صحیح و کافی از مشکلات است.

استان کرمانشاه حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد که یک میلیون و 80 هزار نفر آن در شهرستان کرمانشاه سکونت دارند.

براساس آمار یک سوم از جمعیت شهر کرمانشاه هم در 13 منطقه حاشیه نشین ساکن هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری جماران ، تاریخ انتشار:30 آبان 1397 ، کدخبر:1059397 www.jamaran.ir،

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین