پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
یکی از مهمترین اقدامات دولت‌ها در اداره کشور تهیه و تنظیم بودجه برای مشخص شدن دخل و خرج یک‌ساله کشور است که آن را در قالب لایحه بودجه به مجلس تقدیم می کند تا پس از بررسی و تایید به مرحله اجرا برسد.
شعارسال: بر اساس اظهارات مسئولان ظاهرا بودجه ۹۸ هم برای کرمانشاه چنگی به دل نمی‌زند و به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی، امسال سال مطالبه پروژه‌ها نیست.

 یکی از مهمترین اقدامات دولت‌ها در اداره کشور تهیه و تنظیم بودجه برای مشخص شدن دخل و خرج یک‌ساله کشور است که آن را در قالب لایحه بودجه به مجلس تقدیم می کند تا پس از بررسی و تایید به مرحله اجرا برسد.

لایحه بودجه ۹۸ نیز در چهارم دی ماه امسال با حضور رئیس جمهور و در یک جلسه علنی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و کلیات آن ۱۱ دی ماه به تصویب رسید.

هرچند که استان کرمانشاه از رشد جایگاه خوبی نسبت به سایر استان ها در بودجه ۹۸ برخوردار بوده است، اما  با توجه به اخبار منتشره و اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه در مجموع بودجه ۹۸ نسبت به گذشته بودجه قوی و مناسبی نیست و نمی‌تواند چندان گرهی از مشکلات استان کرمانشاه بگشاید.

* وجود بیش از ۶۰۰ پروژه نیمه‌کاره در استان کرمانشاه

همانطور که بارها بیان شده استان کرمانشاه یکی از استان‌های محروم و بیکار کشور است و بیش از ۶۰۰ پروژه نیمه کاره در این استان وجود دارد که چنانچه احیا شوند و به بهره‌برداری برسند، می‌تواند بخشی از این محرومیت‌ها را رفع و زمینه اشتغال تعدادی از جوانان تحصیل کرده و جویای کار استان را فراهم کند.


علیرغم موارد ذکر شده و با یک بررسی اجمالی از بودجه ۹۸ در استان کرمانشاه می توان به این نتیجه رسید که با وجود رشد جایگاه استان در این بودجه و هزینه‌ای بودن عمده اعتبارات تعیین شده، نمی‌توان چندان امیدی به صرف بودجه مذکور در بخش‌های عمرانی داشت و استان محروم کرمانشاه همچنان باید این زخم محرومیت را بر چهره داشته باشد.

* ارتقا جایگاه استان کرمانشاه در بودجه ۹۸

حبیب الله وفایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص و تغییرات رخ داده در اعتبارات بودجه سال ۹۸ استان کرمانشاه در قیاس با سال ۹۷ اظهار داشت: از نظر اعتبارات هزینه‌ای اعم از حقوق و مزایای مستمر و سایر اعتبارات هزینه ای در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشدی حدود ۲۴.۷۵ درصد داشته‌ایم.

وی اعتبارات هزینه‌ای استان در لایحه بودجه سال ۹۸ را ۴۴۸ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد ۲۴.۷۵ درصدی آن نسبت به سال ۹۷ جایگاه استان نیز از هجدهم به دوم کشور ارتقا یافته است.

این مسئول اعتبارات تعیین شده برای بخش تملک دارایی های سرمایه ای استانی را ۷۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این اعتبارات نیز از رشد ۹.۹۴ درصدی نسبت به بودجه ۹۷ برخوردار است.

وفایی تصریح کرد: از این نظر نیز اعتبارات استان رشد داشته و توانسته از جایگاه دهم در سال ۹۷ به جایگاه پنجم در سال ۹۸ ارتقا یابد.

* رشد اعتبارات استانی نسبت به متوسط کشوری

این مسئول همچنین در خصوص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی در بودجه ۹۸ گفت: این اعتبارات معادل ۵۷۶ میلیارد تومان است و رشد ۵۵ درصدی را نسبت به سال ۹۷ که ۳۷۲ میلیارد تومان بوده است، نشان می‌دهد.

وفایی خاطرنشان کرد: در اعتبارات هزینه ای هم استان کرمانشاه طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از رشد ۱۴.۴۳ درصدی برخوردار بوده و در بخش اعتبارات هزینه‌ای نیز در سال ۹۷ نیز اعتبارات استانی رشد منفی ۹.۸۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین اعتبارات ملی استان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ منفی ۳۰ درصد بوده است.

وی رشد اعتبارات عمرانی استان را از متوسط کشوری بالاتر دانست و خاطرنشان کرد: متوسط رشد اعتبارات عمرانی کشور ۸.۷۵ درصد بوده و در استان کرمانشاه ۹.۹۴ درصد است.

* بودجه ۹۸ کل کشور خوب نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در حالی از رشد اعتبارات عمرانی در بودجه ۹۸ نسبت به ۹۷ خبر می‌دهد که عبدالرضا مصری، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه مجموع اعتبارات بودجه ۹۸ کشور را مناسب نمی داند و معتقد است که سال ۹۸  سال مطالبات پروژه ای نیست.

عبدالرضا مصری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بودجه ۹۸ استان کرمانشاه و اینکه این اعتبارات چقدر در رونق و آبادانی استان نقش خواهد داشت بیان کرد: در اعتبارات ۹۸ اصلا بودجه استانی نداریم و تمام بودجه ۹۸ در قالب ردیف های مختلف تعیین شده است و اعتبارات استان نیز باید از ردیف ها خارج شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: بودجه استان کرمانشاه نسبت به سال ۹۷ خوب است، اما وضعیت کل بودجه کشور خوب نیست.

وی تصریح کرد: اوضاع در کل بودجه سال ۹۸ خوب نیست، اما در این اوضاعی که وضعیت کل بودجه خوب نیست استان کرمانشاه نسبت به استانهای دیگر وضعیت بهتری دارد و جایگاه استان در بخش های مختلف ارتقا یافته است.

* ۴۰۰ هزار پروژه نیمه‌کاره در کشور داریم

این مسئول گفت: در حال حاضر ۴۰۰ هزار پروژه در سطح ملی داریم که همه اینها به صورت نیمه کاره بوده و اجرا و بهره برداری از تعداد زیادی از این ها نیز در اولویت است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سهم استان کرمانشاه از اعتبارات عمرانی بودجه ۹۸ سهم مناسبی است و چقدر می توان به بهره برداری از پروژه های نیمه کاره در این حوزه امیدوار بود؟ گفت: هم اکنون با توجه به محدودیت‌های منابع، وقت آن نیست که در این زمینه بحثی کرد.


مصری تصریح کرد:اگر اعتباراتی وجود داشته باشد و به ما اختصاص ندهند ما باید آن را به هر طریقی شده مطالبه کنیم و یا حتی اگر اعتباراتی وجود دارد و به سایر مناطق تعلق می‌گیرد اما به استان کرمانشاه تخصیص داده نمی‌شود، باید اقدام و مطالبات جدی داشت اما هم اکنون اعتبارات مورد نظر وجود ندارد و در مجموع با محدودیت منابع در کشور مواجه هستیم.

* انجام اقدامات عمرانی در قالب اوراق مشارکت ممکن خواهد بود

وی ادامه داد: اگر قرار است ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان به کارهای عمرانی اختصاص داده شود که البته قالب آن نیز صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران خواهد شد، این اعتبار در قالب اوراق مشارکت ممکن می شود و بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط سال آینده طبیعتاً شرایط سختی است، اما در همین شرایط سخت هم گرایش بودجه به بخش‌های کم درآمد با حقوق ثابت بوده و هدف این است که این بخش ها آسیب بیشتری نبینند.

مصری تصریح کرد: اگر اعتباراتی نیز برای سال آینده وجود داشته باشد، طبیعتاً باید بخش‌های حقوق‌بگیر کم‌درآمد، بازنشستگان و تحت پوششان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده شود و حقوق این ها را قدری افزایش دهیم تا بیش از این صدمه نبینند.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده، سال مطالبات پروژه ای نیست؛ ضمن اینکه باید به اولویت هایی چون آبرسانی و گازرسانی  پرداخته شود و در این زمینه بسیار باید پیگیر باشیم که محقق شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید کرد: آنچه که دلخواه ما و مورد نظر ما است با وضعیت کلی بودجه در سال آینده محقق نخواهد شد و اتفاق نمی‌افتد.

* برخی اعتبارات ملی در بودجه لحاظ شده، اما تحقق آن بسیار مشکل است

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: در عمده بخش‌های بودجه نسبت به سال ۹۷ رشد داشته ایم و ممکن است برخی ردیف‌ها نیز کاهش یافته باشد، اما در مجموع اعتبارات بودجه ۹۸ در استان کرمانشاه نسبت به سایر استان ها بهتر بوده و ما در این زمینه با رشد مثبت همراه بودیم و جایگاه استان در بخشهای مختلف بودجه ۹۸ ارتقا یافته است.


رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از اعتبارات ملی در بودجه لحاظ می‌شود، اما تحقق آنها بسیار مشکل است، افزود: در مجموع وضعیت استان کرمانشاه نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری است.

* مجمع نمایندگان برای افزایش اعتبارات استان تلاش می‌کند

حسینی‌کیا با تاکید بر اینکه بودجه حالت انقباضی دارد و و می‌توان از طرق مختلف آن را افزایش داد، گفت: این بودجه پیشنهاد دولت است و مجمع نمایندگان استان تلاش خواهیم کرد که تا آنجایی که در مجلس ممکن است سهم استان را افزایش دهیم.

ظاهرا برای به ثمر رسیدن پروژه های نیمه کاره استان کرمانشاه چون راه‌ها، بزرگراه‌ها، قطعه دوم راه ‌آهن و پروژه های بزرگی از این دست، نمی توان چندان امیدی به بودجه ۹۸ داشت؛ از سوی دیگر نیز طبق اظهارات مصری اگر اعتبارات عمرانی وجود داشته باشد، صرف مطالبات قبلی پیمانکاران خواهد شد.

همچنین علی رغم اینکه طبق اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نمایندگان استان، سهم استان کرمانشاه از بودجه ۹۸ نسبت به سایر استانها سهم بهتری بوده و جایگاه استان ارتقا یافته است، و شاید از نظر اعداد و ارقام بیش از سایر استانها باشد، اما با استناد به سخنان مصری، می توان گفت این سهم به اندازه محرومیت های استان جنگ زده و آسیب دیده کرمانشاه نیست و حتی بخش کوچکی از زخم محرومیت های این استان را التیام نخواهد داد. لذا می طلبد نمایندگان و مسئولان استانی تلاش و همتی مضاعف داشته باشند تا بتوانند سهم بیشتری از ردیف‌های بودجه‌ای تعیین شده به دست آورند تا مرهمی بر این زخم کهنه و ناسور باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 دی 1397، کدخبر: 4503313 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین