پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۱۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
سایت سازمان هواپیمایی کشوری را باز می کنم تا اقدام به ثبت شکایت خود از تاخیر پروازی یک شرکت هواپیمایی بکنم.کنجکاو می شوم و بخش های مختلف سایت را بررسی می کنم. آنچه که برایم بسیار تعجب برانگیز بود، تبلیغ یک شرکت انتفاعی(تعاونی) در سایت یک سازمان رگولاتوری بود. تعجبی که مرا وادار به نگارش متن حاضر کرد.
شعار سال :
سایت سازمان هواپیمایی کشوری را باز می کنم تا اقدام به ثبت شکایت خود از تاخیر پروازی یک شرکت هواپیمایی بکنم.کنجکاو می شوم و بخش های مختلف سایت را بررسی می کنم. آنچه که برایم بسیار تعجب برانگیز بود، تبلیغ یک شرکت انتفاعی(تعاونی توسعه ایمن پرواز ) در سایت یک سازمان رگولاتوری بود. تعجبی که مرا وادار به نگارش متن حاضر کرد.

تعاونی توسعه ایمن پرواز :
به دنبال جمع آوری اطلاعاتی در خصوص شرکت تعاونی توسعه ایمن پرواز می روم. به مصاحبه ای از مدیرعامل محترم این تعاونی(جناب آقای شمس) با یک سایت خبری، برخورد می کنم. در این مصاحبه عنوان شده بود:
شرکت تعاونی «توسعه ایمن پرواز» با نام اختصاری «تاپ» در سال ۱۳۸۹ با این ایده که بازوی اجرایی دولت در بخش تخصصی هوانوردی باشد تشکیل شد. از دلایل تشکیل این شرکت تعاونی علاوه بر انگیزه های حرفه ای، کمک به معیشت کارکنان ودر راستای تسهیل در امور اداری، با استفاده از تخصص پرسنل سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد. راه اندازی این شرکت تعاونی تلاشی بوده است برای استفاده از تخصص و تجربه کسانی که در زمینه صنعت هوایی آموزش دیده بودند و دولت برای آموزش آنها هزینه کرده بود. ما تلاش کردیم این افراد را در یک جا گرد هم بیاوریم و از تخصص و تجربه آنها استفاده کنیم.

طبق قانون، تعاونی ها برای برون سپاری بخش تصدی گری خدماتی که دولت ارائه می دهد در اولویت هستند و این یکی دیگر از انگیزه های تاسیس شرکت تعاونی توسعه ایمن پرواز است. با توجه به اینکه این تعاونی از نظر ملاحظات دولتی و حاکمیتی تحت کنترل و مورد اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری است، با تاسیس این شرکت موافقت شد. به همین سبب برخی از مجوزهایی که امکان واگذاری آنها به غیر وجود ندارد، مانند مجوز اعمال نظارتها و بازرسی ها، به تعاونی تاپ واگذار شد. با همه این ها، شرکت تعاونی تاپ، در اصل یک شرکت نوظهور است چرا که بسیاری از مراحل قانونی ثبت و اخذ مجوز و نیز فراهم کردن الزامات تخصصی مورد نیاز شرکت تنها در ۶ سال گذشته پیگیری شده اند. علی رغم بهره مندی شرکت تعاونی تاپ از انواع متخصصین صنعت هواپیمایی و هوانوردی، این سازمان مقررات سخت گیرانه تری نسبت به دیگر بخش های خصوصی برای شرکت تعاونی تاپ اعمال می کند تا شائبه سوء استفاده از موقعیت پیش نیاید. به عنوان مثال، اخذ مجوزهای اولیه برای راه اندازی شرکت تعاونی تاپ بیش از ۵ سال به طول انجامید.

شرکت تعاونی تاپ ۲۸۰ عضو دارد که همه از کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری هستند و البته امکان عضو شدن در تعاونی فقط برای پرسنل و بازنشستگان سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد. ما تنها شرکت تعاونی هستیم که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز فعالیت داریم. در سازمان هواپیمایی کشوری پیش از این تعاونی های دیگری هم جود داشت، مثلاً تعاونی مصرف و تعاونی مسکن، اما هیچ تعاونی تخصصی غیر از تعاونی توسعه ایمن پرواز در زیر مجموعه سازمان وجود ندارد و ...... .(تعاون آنلاین).

آنچه که من متوجه نشدم :
آنچه که من متوجه نشدم این است که کدام قانون اجازه فعالیت کارکنان دولت در هیات مدیره شرکت تعاونی را می دهد(بغیر از تعاونی مصرف و مسکن کارکنان)(ناگفته نماید که شخصا از حضور کارکنان دولت در قالب هیات مدیره این تعاونی بی اطلاع هستم).
آنچه که من متوجه نشدم این است که کدام قانون اولویت را به بخش تعاون می دهد؟ اگر منظور اصل 44 قانون اساسی و اصلاحیه آن است، اولویت بر بخش تعاون قرار دارد و اولویت شرکتی مطرح نیست. اولویت شرکت تعاونی تنها در وضعیتی مطرح می شود که شرایط رقابتی بین شرکت تعاونی و خصوصی برابر باشد.صرفا در این شرایط، اولویت با شرکت تعاونی خواهد بود.
آنچه که من متوجه نمی شوم این است که تبلیغ یک شرکت تعاونی در سایت یک سازمان رگولاتوری(حتی در حد یک پیوند) چه می کند؟ آیا قراردادی بین این شرکت تعاونی و سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص وجود دارد؟ اگر جواب مثبت باشد،آیا این فرصت تبلیغات برای سایر شرکت های تعاونی و خصوصی فعال در بخش هوانوردی کشور ، فراهم است؟


منتظر شفاف سازی و ابهام زدایی سازمان محترم هواپیمایی کشوری در این خصوص هستیم. بشدت نیز تاکید داریم که وضعیت قوانینی همانند منع مداخله کارکنان دولت، مصادیق دو شغله بودن ، شفافیت و سلامت در معاملات دولتی، قوانین مربوط به رقابت و مواردی همانند در تعامل یک شرکت انتفاعی(هرچند از نوع تعاونی) با بخش دولتی(سازمان رگولاتوری همانند سازمان هواپیمایی کشوری)، مورد توجه قرار گیرد.

متن دریافتی از خوانندگان
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین