پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
در افسانه های یونان باستان آمده است که : "پاندورا اولین زنی است که به دست خدایان یونان خلق شد و شهرت پاندورا به خاطر جعبه‌ای است که خدایان به او می‌دهند.

شعارسال: در اساطیر یونانی پرومتئوس خدایی است که بشر را آفرید روزی پرومتئوس مورد غضب زئوس قرار می‌گیرد و خدای خدایان برای تلافی کار او تصمیم می‌گیرد اولین زن را خلق کند و او را پاندورا نام می‌گذارد که به معنی تمام نعمت‌هاست. پاندورا جعبه‌ای اسرارآمیز را به همراه می آورد که هرگز نباید در آن را بگشاید، چون پرومتئوس تمام رنج‌ها و مصائب زندگی را در این صندوق قفل کرده بود تا نوع بشر آسیبی نبیند. اما یک روز پاندورا طاقت نمی‌آورد و در جعبه را باز می‌کند وناگهان تمام مصائب و شرارتهای بشری از جعبه بیرون می ریزد .رنج و بیماری، پیری و مرگ، دروغ، خشم ،دزدی و ریاکاری در همه‌جا پر می‌شود." ( ۱)

از ۵ سال پیش و با روی کار آمدن مدیران جدید در وزارت بهداشت بر خلاف انتظارات و وعده های اولیه ، تصمیمات غیرکارشناسی آغاز شد .

نخستین و شاید مهمترین مصداق این تصمیم ها اجرای طرح کشوری " تحول سلامت" بود . طرحی که از همان ابتدا نقص های بسیاری بر نحوه طراحی و اجرای آن از سوی کارشناسان و دلسوزان سیستم بهداشت و درمان کشور وارد شد .اما گوشی شنوا برای شنیدن حرفها وجود نداشت !

قصد ندارم در این مجال به طرح تحول و مضرات آن و بودجه های کلانی که صرف آن شد بپردازم که کارشناسان خبره بارها در این مقوله سخن گفته اند. بلکه می خواهم اندکی از عوارض این طرح و به طور کلی موضع گیری های مسوولان و اثر آن بر بدنه جامعه پزشکی بگویم .

اجرای این طرح و اثر آن بر کادر بهداشت و درمان به منزله گشودن همان "جعبه پاندورا " بود .

ناگهان تمام مصائب، جامعه پزشکی را فرا گرفت !

"دروغ" نخستین مصیبتی بود که خود را نشان داد. لازمه اجرای این طرح پرطمطراق دروغگویی مسوولان بهداشت و درمان کشور به مردم و کادر بهداشت و درمان بود .

تبلیغات کذب و مصاحبه های فرمایشی در دستور کار مدیران قرار گرفت.

"عوامفریبی" که خود همزاد دروغ است ، به دنبال آن از از این جعبه اسرارآمیز خارج شد . متولیان بهداشت و درمان کشور به جای حمایت از بدنه جامعه پزشکی که بار اصلی این تصمیمات غیر کارشناسی بر دوششان بود ، ژست های عوام فریبانه گرفتند و در لزوم برخورد با پزشکان داد سخن دادند .

حال نوبت ریاکاری بود که از جعبه پاندورای این سیستم خارج شود .

خود را به اصطلاح "مردمی" نشان دادند و برای رسیدن به این مقصود از "حیثیت" جامعه پزشکی خرج کردند . طرح مسائلی مانند لزوم رسیدگی به پرونده های قصور پزشکی خارج از چارچوب سازمان نظام پزشکی و یا فرار مالیاتی پزشکان در همین راستا بود .

جعبه گشوده شده بود و حالا نوبت خشم و خشونت بود .

خشونت علیه پزشکان و کادر درمان ناگهان و به طور بی سابقه ای شدت گرفت . در این میان سکوت و انفعال وزارت بهداشت و مدیران آن در برابر تمام این موارد، بسیار تاسف بار بوده و هست.

مردم را که تحت انواع فشارهای اقتصادی و اجتماعی بودند در تقابل با بدنه جامعه پزشکی قرار دادند و خود کنج عافیت طلب کردند و سودای قدرت در سر پروراندند.

اما دیگر جعبه پاندورای آنها کاملا گشوده شده بود و بدی ها و ناپسندیدگی ها یک به یک از آن خارج می شد :

به جای برخورد قاطع با دامن زنندگان به اختلافات بین رشته ای در برابر آنها تمکین کردند و خود آتش بیار معرکه شدند !

برخوردهای امنیتی و از بالا به پایین را با فعالان صنفی و منتخبان جامعه پزشکی در دستور کار قرار گرفت.

همگونی جامعه پزشکی را در هم ریختند و به هر مدعی ناصالحی اجازه فعالیت در "نظام پزشکان "داده شد!

طب عمومی را به مسلخ بردند و جامعه پزشکان عمومی را قربانی سیاست های ناآگاهانه و مغرضانه کردند. تا جایی که بسیاری از آنها در معیشت روزانه خود درمانده اند .

پزشکان طرحی و ضریب کا را با قوانین ناعادلانه و دیرکرد در پرداخت ها رها کردند و به نورچشمی هایشان کارانه های چندین میلیونی دادند .

و هنوز در این "جعبه پاندورا "باز است و منتظر خارج شدن "شر" های دیگری از آن باید بود ...

اما راهکار چیست ؟

بگذارید آخر افسانه پاندورا را بازگو کنم :

" وقتی تمام شرارت ها و بدی ها از جعبه خارج شد ، تنها یک چیز در آن مانده بود .پاندورا به دقت نگریست .آن چیز امید بود . "(۲)

آری ، امید و امیدواری تنها راهکار بشر برای غلبه بر سختی ها و ناملایمات است .

مصداق بارز این امید به آینده در جامعه پزشکی، اتحاد صنفی همه اعضای این جامعه بزرگ و طرد تفرقه افکنان است .

باشد که با این اتحاد صنفی راستین ، جایگاه حقیقی خود را به دست آوریم .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت قطره، تاریخ انتشار: 3آذر1397 ، کدخبر: 45239746: www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین