پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
کارشناسان حوزه رفاه و تامین اجتماعی نگران این هستندکه بارفتن ربیعی از وزارت رفاه در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه به‌خصوص تامین اجتماعی تغییراتی رخ دهدکه به ضرر جامعه کارگری و بازنشستگی باشد.

شعار سالکارشناسان معتقدند در دوره وزارت علی ربیعی اقدامات مثبتی در سازمانهای ذیربط انجام شد که به رسمیت شناختن سبد معیشتی، وصول ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب تامین اجتماعی از دولت، فروش شرکتهای زیان ده و...ازجمله آنها است که وزیر جدید علاوه بر اقدامات سود بخش برای کارگران و بازنشستگان و اقشار ضعیف جا دارد که این برنامه های مثبت را ادامه دهد.

اکبر شوکت عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی در مورد اقداماتی که طی چند سال اخیر در وزارت رفاه و تامین اجتماعی رخ داده است، گفت: یکی از اقداماتی که در دوره علی ربیعی رخ داد، طرح تحول سلامت بود که از همان ابتدا با این طرح مخالف بودیم اما متأسفانه رئیس‌جمهور نخواست صدای نمایندگان ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را بشنود. این در حالی است که تاکنون بارها اشکالات طرح به صورت کارشناسی به وزیر بهداشت گفته شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود با اجرای طرح تحول، نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود که متأسفانه این‌گونه نشد و ما انتظار داشتیم اجرای طرح بتواند جلوی رانت‌ها را بگیرد که باز هم خلاف این موضوع رخ داد و به بهانه‌های مختلف، حقوق پزشکان به یکباره درصد بسیار زیادی افزایش پیدا کرد.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی افزود: متأسفانه با اجرای طرح تحول سلامت، سالیانه ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش تأمین اجتماعی گذاشته می‌شود؛ این درحالی است که سازمان حقوق بازنشستگان را به زحمت پرداخت می‌کند و در برخی موارد حتی دچار تأخیر در پرداخت‌ها نیز بوده‌ایم درحالی‌که اگر این طرح اجرا نمی‌شد، مشکلات نیز به وجود نمی‌آمد.

نگرانی از تغییرات در زیر مجموعه های وزارت رفاه

شوکت با اشاره به اینکه با تغییر وزیر رفاه احتمال تغییر در زیر مجموعه های این وزارت خانه وجود دارد، تصریح کرد: کارشناسان نگران این هستند که با تغییر وزیر رفاه، به تأمین اجتماعی ضربه وارد شود، به طوری که باعث تغییر در مدیریت این سازمان شود و فردی را روی کار بیاورند که دغدغه بازنشستگان را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته برخی از افراد سکاندار تأمین اجتماعی بودند که مباحث اقتصادی را خوب می‌دانستند، افزود: در آن شرایط جامعه کارگری با خیال راحت‌تری اداره امور را دنبال می‌کرد، اما نگرانی ما این است که در سال‌های آخر دولت، تأمین اجتماعی و وزارت رفاه با برخی گروه‌های سیاسی و افرادی گره بخورد که مانند دوره‌های قبل باز هم گرفتار مشکلات شود.

به گفته عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، حداقل انتظار ما این است که در صورت تغییر، رئیس‌جمهور فردی را روی کار بیاورد که دغدغه بازنشستگان، بیمه‌شدگان و اقشار ضعیف جامعه را که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، داشته باشد.

وزیر جدید رفاه مقابل دست اندازیها بایستد

شوکت به تحریم‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها در زندگی کارگران و بازنشستگان تأثیر بیشتری می‌گذارد و افزایش تورم باعث می‌شود ثروتمندان ثروتشان بیشتر شود اما فقرا هر روز فقیرتر خواهند شد که نتیجه آن چیزی جز آسیب‌های اجتماعی نیست؛ به همین دلیل از رئیس‌جمهور می‌خواهیم که فردی که سکان دار وزارت رفاه می شود اقداماتی انجام دهد که باعث شود خیال جامعه کارگری راحت باشد و مقابل دست‌اندازی‌ها بایستد.

به گفته وی، در دوره مدیریت فعلی، با تصویب هیئت امنا، اقداماتی در جهت خروج از بنگاهداری انجام شد، به طوری که مدیرعامل دغدغه کارگری داشت. اگرچه نوربخش از سوی دولت تعیین شده است اما باز هم اقدامات مفیدی در جهت افزایش حقوق بازنشستگان انجام داد.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه مطالبات سازمان باید به صورت واقعی، محاسبه و با سود آن پرداخت شود، گفت: تمامی سرمایه تأمین اجتماعی، حاصل حق بیمه‌های کارگران و بازنشستگان است و حق‌الناس محسوب می‌شود و این اتفاقات باعث ضربه خوردن نظام و حاکمیت خواهد شد.

درمان نباید از تامین اجتماعی جدا شود

شوکت با اشاره به اینکه وزیر جدید نباید در جهت جداسازی درمان از تامین اجتماعی اقدام کند، گفت: در تمامی کشورها، تأمین اجتماعی یک بسته کامل رفاهی، درمانی و بیمه‌ای است که به اثبات رسیده اما اگر بخواهیم این بخش را از سازمان، جدا و به وزارتخانه دیگری منتقل کنیم، دوباره بازگشت به سال ۶۸ است که اشتباهی تاریخی رخ داد.

وی با بیان اینکه «تیم وزیر بهداشت آش را با ظرف آن می‌خواهد»، گفت: حتی اگر درمان را هم به وزارت بهداشت بدهیم و با تمام پولی که از سرانه درمان و یارانه می‌گیرد، باز هم برایشان کافی نیست؛ تا جایی که شاید در نهایت خود سازمان را نیز بگیرند.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: در سال ۹۲ سرانه درمان ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود درحالی‌که امروزه با افزایش بیش از ۶ برابری به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این نشان‌دهنده تصمیمات اشتباه طی این مدت بوده است.

شوکت ادامه داد: ما کارشناسان حاضریم به همراه اقتصاددانان، طرح تحول را بررسی و به جبران کاستی‌های آن کمک کنیم تا شاید راهی برای نجات از وضعیت فعلی آشفته و نگران‌کننده پیدا کنیم.

وی گفت: اشخاص خیلی برای جامعه کارگری مهم نیستند بلکه کار و رزومه آنها مهم است و عملکرد آنهاست که تعیین می‌کند می‌توانند سکاندار وزارتخانه و یا زیر مجموعه‌های ذیربط باشند.

ترکیب هیات امنای تامین اجتماعی ظالمانه است

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی فعالیت نوربخش را در این سازمان مثبت دانست و افزود: وی در این سال‌ها سعی کرده جلوی وزارت بهداشت بایستد اما چون توسط دولت تعیین شده در برخی موارد مجبورشده به حرف دولت گوش دهد.

شوکت خواستار اصلاح ترکیب هیئت امنای تامین اجتماعی شد و گفت: در حال حاضر ۶ نفر دولتی، یک کارگر و یک نفر کارفرما در این هیئت حضور دارند که این ترکیب ظالمانه‌ای است و باید اصلاح شود، چرا که باید تصمیم‌گیران اصلی، نمایندگان کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی باشند و از دولتی بودن، سازمان را دور کنیم.

به رسمیت شناختن سبد معیشتی دستاورد مثبت دوره قبلی

وی تصریح کرد: طی این سال‌ها در راستای تعیین دستمزد و رسمیت شناختن سبد معیشت، اقدامات خوبی در وزارت رفاه و تامین اجتماعی انجام شده که دستاورد مناسبی برای جامعه کارگری است، چرا که سبد معیشت حقی بود که سالیان سال از این افراد گرفته شده بود. همچنین افزایش دستمزدها حتی در مواردی بیش از تورم، اقدام مناسب دیگری بود که در دوره ربیعی و نوربخش انجام شد.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: در راستای افزایش حقوق نیز تا کنون حرکت خوبی صورت گرفت اما متأسفانه طی در ماههای اخیر یکباره با چند برابر شدن نرخ‌ها، این حق نیز از کارگران گرفته شد و با حقوق و دستمزد سال ۹۷، در حال حاضر با مشکلاتی روبرو هستند.

شوکت گفت: امیدواریم وزیر جدید وزارت رفاه تحت تأثیر وزرای قبلی قرار نگیرد و اقدامات مثبت این وزارتخانه را دنبال کند.

فروش شرکتهای زیان ده و وصول طلب تامین اجتماعی از دولت دو اتفاق مهم

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب، فروش شرکت‌های زیان‌ده بود که باید ادامه پیدا کند و از منابع حاصله برای خرید سهام شرکت‌های پرسود در بورس استفاده شود.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: وصول ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی نیز اقدام مثبت دیگری بود که در این دوره انجام شد که امیدواریم وزیر جدید بتواند همچنان مطالبات تأمین اجتماعی از دولت را طلب و دریافت کند.

تامین اجتماعی در حد سه وزارتخانه است

محمد اشرفی کارشناس تامین اجتماعی و دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی به تغییراتی که در وزارت رفاه رخ داده اشاره کرد و گفت: باید فردی برای وزارتخانه و سازمانهای ذیربط مطرح شود که بتواند علاوه بر رفع مشکلات، آنها را نجات دهد چرا که خود سازمان تأمین اجتماعی با توجه به بخش درمان، بیمه و اقتصادی، در حد سه وزارتخانه است که باید به آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که اهداف اصلی شناسایی نشود، نمی‌توان به وضعیت تأمین اجتماعی سر و سامان داد، افزود: باید فردی که در رأس امور قرار می‌گیرد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر مالی از تعهدات لازم برخوردار باشد و از بدنه این سازمان انتخاب شود و برخی از مدیران دولت ششم و هفتم با توجه به سوابق و تجربیات مدیریتی در این سازمان کارنامه درخشانی داشته و می‌تواند آن را نجات دهد.

دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی با تأکید بر اینکه باید استقلال تأمین اجتماعی حفظ شود، تصریح کرد: کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص می‌توانند با شناسایی راهکارها و آسیب‌های تأمین اجتماعی در راستای رفع مشکلات آن اقدام کنند و در نهایت به دنبال مستقل شدن آن باشند.

تامین اجتماعی از دولتی بودن خارج و مستقل شود

وی گفت: ماهیت وجودی تأمین اجتماعی به گونه ای است که به لحاظ قانونی باید در حوزه‌های اداری، مالی و حقوقی مستقل اداره شود چون دولتی بودن نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه در مواقع با توجه به بحران و چالش‌های پیش‌روی حکومت، منبعی برای آنها خواهد بود و تمام دولت‌هایی که تاکنون روی کار آمده‌اند، به تأمین اجتماعی چشم طمع داشته‌اند درحالی‌که اموال سازمان برای بیمه‌شدگان است و چنانچه مشکلی در آن به وجود بیاید، تمامی تنش‌ها به حوزه اجتماعی جامعه برمی ‌گردد.

اشرفی با اشاره به اینکه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش این سازمان هستند، افزود: تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران به همراه خانواده‌هایشان به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد که حدود نیمی از جمعیت کشور هستند که خودشان در سازمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هنگامی که سازمان دست دولت بیفتد و افرادی در رأس امور قرار گیرند که آشنایی با مباحث موجود در سازمان نداشته باشند، به طور حتم هر جایی از دولت که نیازمند سرمایه باشد، از اموال تأمین اجتماعی هزینه می‌کند. درحالی‌که دارایی‌های سازمان مربوط به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

این کارشناس تامین اجتماعی با تأکید بر اینکه تمامی تنش‌هایی که امروز جامعه کارگری و بازنشستگی با آن روبرو است، ناشی از عملکرد ضعیف و سوءمدیریت در سال‌های قبل است، افزود: البته مدیریت فعلی در حد توان سعی در رفع مشکلات آنها داشته است اما در کل چون وابسته به دولت است، کار زیادی نمی‌تواند انجام دهد.

حوزه اقتصادی تامین اجتماعی در حال ورشکستگی است

وی با اشاره به اینکه حوزه اقتصادی تأمین اجتماعی در حال ورشکستگی است، گفت: حوزه بیمه‌ای نیز به دلیل اشتغال ناقص موجود در کشور، حال و روز خوبی ندارد به طوری که نسبت بیمه‌شده به بازنشسته ۵.۵ به ۱ است یعنی در ازای هر ۵ نفر شاغل، یک نفر مستمری‌بگیر است که این آفت بخش بیمه‌ای است.

دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی به بخش درمان نیز اشاره کرد و افزود: متأسفانه در طرح تحول نظام سلامت، هزینه‌ای که مردم از جیب پرداخت کردند، بیشتر شده که البته این وضعیت در کل مجموعه تأمین اجتماعی و رفاه حاکم است و دولت‌ها بایستی از این فرصت استفاده کنند و این سازمان را زیر نظر شخص رئیس‌جمهور برده و اداره کنند.

اشرفی به راهکار خروج از مشکلات رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد واظهار داشت: تنها راه رهایی از بحران تأمین اجتماعی این است که شخص رئیس‌جمهور در رأس کار قرار گیرد و از شرکای اجتماعی (جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان) در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود که اگر این اتفاق رخ دهد، احتمال اینکه از این وضعیت فاصله بگیریم، وجود دارد.

ضرورت پرهیز از نگاه سیاسی در وزارت رفاه

وی با تأکید بر اینکه بحران اجتماعی در راه است، گفت: بحران تأمین اجتماعی باعث می‌شود شرایط نامساعدی برای نظام به وجود بیاورد که لازمه آن، این است که شرایط مساعدی را برای تأمین اجتماعی و بیمه‌شدگان فراهم کنیم و کمیته‌ای از افراد خبره در حوزه رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی تشکیل شود و نظرات آنها بدون توجه به مسائل سیاسی به کار گرفته شود.

اشرفی تصریح کرد: مردم راضی هستند که سازمان به سمت استقلال حرکت کند و رئیس‌جمهور نیز بر اداره آن نظارت داشته باشد.

وی در مورد جدایی درمان از تأمین اجتماعی نیز گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر دکتر بندپی سرپرست وزارتخانه را بر عهده گرفته و او نیز پزشک است، پزشکان وامدار وزارت بهداشت هستند و در این شرایط احتمال اینکه این اتفاق رخ دهد، وجود دارد که در این صورت به تصمیم چندین سال قبل برمی‌گردیم که در گذشته میزان رضایتمندی در آن به صفر رسیده بود.

دبیر سابق شورای عالی تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر تأمین اجتماعی و وزارت رفاه، دولتی اداره شود موجب اعتراضات تشکل‌های کارگری می‌شود و هیچ یک از جریان‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی نسبت به اینکه درمان به وزارت بهداشت برود، موافق نیستند و به طور حتم اعتراض خواهند کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 22مرداد 97، کدمطلب: 4372298، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین