پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
دولت جدیت خود را در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نشان داد و حالا نوبت دیگر قوا، دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است که گام‌های عملی خود را در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام کنند و به اطلاع افکارعمومی برسانند

شعارسال:دولت جدیت خود را در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان نشان داد و حالا نوبت دیگر قوا، دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی است که گام‌های عملی خود را در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام کنند و به اطلاع افکارعمومی برسانند.

 ضرورت کادرسازی برای حوزه مدیریتی کشور بیش از هر زمانی احساس می شود. نمودار میانگین سن مدیران سال به سال سیر صعودی خود را حفظ می کند و این نشان می دهد که ورودی جوانان به این حوزه ناچیز است و در اکثر قریب به اتفاق انتصابات شاهد جابه جایی ها مدیران بین دستگاه های حاکمیتی هستیم.

محمدرضا باهنر به کنایه اعلام کرد: «کادرسازی در کشور خوب انجام نشده است و برخی به من انتقاد می کردند چرا این بار برای مجلس نامزد نشدی. به طنز پاسخ دادم بعضی از ما این قدر مانده ایم که باید حضرت عزرائیل به داد برسد و ما را از صندلی مسئولیت جدا کند.

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان با هدف جوان سازی کادر مدیریتی کشور در جلسه علنی سه شنبه ششم شهریورماه ۹۷ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۱ شهریورماه جاری به تایید شورای نگهبان رسید.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شنبه ۲۴ شهریور ۹۷ طی نامه ای قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به رییس جمهوری ابلاغ کرد.

براساس این قانون بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای روسای قوا، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رییس جمهوری ممنوع است.

رییس جمهوری نیز این قانون را برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد و از اول مهرماه این قانون به اجرا گذاشته شد و طبق اعلام رئیس سازمان بازرسی کل کشور بازنشستگان تا ۱۵ آذر مهلت دارند، مسئولیت های خود را ترک کنند.

معاون جهانگیری گام نخست را برداشت

ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز ۱۷ مهر چراغ اول را روشن و از سمت خود کنارگیری کرد، او در پنجمین همایش ملی روز روستا و عشایر اظهار داشت: این آخرین همایشی است که در خدمت روستاییان عزیز هستم زیرا قانون بازنشستگی ما را از ادامه خدمت محروم می کند. از همه دوستان بابت همه قصورها عذرخواهی می کنم.

بازنشسته های وزارت کشور رفتند

پس از رضوی، ۱۹ آبان ١٤ تن از استانداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان با عبدالرضا رحمانی فضلی جلسه خداحافظی داشتند و روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۴ استاندار جدید در جلسه هیات دولت انتخاب شدند که به جز استاندار کرمان، سه استاندار سیستان و بلوچستان، همدان و زنجان جایگزین‌های استاندارهای بازنشسته بودند.

در همین رابطه سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در این وزارتخانه گفت: وزیر کشور ضمن قدردانی از زحمات و خدمات استانداران این ١١ استان در احکام جداگانه‌ای یکی از معاونان استانداران استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، فارس، قم و یزد را که مشمول این قانون می‌شدند به‌عنوان سرپرست استانداری منصوب کردند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه در روزهای آتی استانداران پیشنهادی به هیئت دولت معرفی خواهند شد، تأکید کرد: تا انتخاب استانداران جدید، تمام امورات استان‌ها توسط سرپرستان انجام خواهد شد تا خللی در پیشبرد برنامه‌ها به‌وجود نیاید.

سامانی همچنین با اشاره به مشمولیت معاون سیاسی وزارت کشور در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: وزیر کشور ضمن قدردانی از زحمات دکتر جبارزاده معاون سیاسی وزارت کشور در حکمی سرمست مدیرکل سیاسی این وزارتخانه را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این معاونت منصوب کرد.

خداحافظی ۱۰ مقام دولتی از پاستور

خروج بازنشستگان از بدنه قوه مجریه به اینجا ختم نشد و رئیس‌جمهوری و رئیس‌دفتر او نیز با استعفای جمعی از مقامات و منصوبان نهاد ریاست‌جمهوری موافقت کردند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور روز چهارشنبه ۳۰ آبان بعد از جلسه هیأت وزیران به جمع خبرنگاران آمد و با اشاره به اینکه تا ساعت ۲۴ امشب همه بازنشستگان ریاست‌جمهوری کنار می‌روند، گفت: ما برای هیچ بازنشسته‌ای در ریاست‌جمهوری اجازه فعالیت نگرفته‌ایم.

این وعده عملی شد و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری با استعفای مسیح مهاجری از نمایندگی رئیس‌جمهور در دانشگاه مذاهب اسلامی، علی یونسی از سمت دستیاری رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها و اکبر ترکان از مشاورت رئیس‌جمهور در احیای بافت‌های فرسوده موافقت کرد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز با استعفای سیدرضا اکرمی از سمت مشاورت رئیس دفتر رئیس‌جمهور، علی جنتی از سمت مشاورت رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، بهمن حسین‌پور از سمت معاونت تشریفات دفتر رئیس‌جمهور، محسن محبی از سمت ریاست مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری، فریدون وردی‌نژاد از سمت مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر رئیس‌جمهور و خلیل معظم‌زاده از سمت معاونت پشتیبانی و منابع انسانی نهاد ریاست جمهوری موافقت کرد.

شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز که خود را پیش از این یک بار بازخرید کرده بود، در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری، کناره گیری خود از حضور در دولت را اعلام کرد.

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان زمانی با موفقیت همراه خواهد شد و تاثیرگذار خواهد بود که بدون هیچ اغماضی اجرایی شود و نیروهای زبده و کارآمد جایگزین نیروهای بازنشسته شوند؛ اگر رانت و سفارش مبنای انتخاب نفرات جدید باشد، باید ناکارآمدی و شکست بیشتر نظام اداری را انتظار داشت.

وقتی مصوبه مجلس درباره منع به‌کارگیری بازنشستگان به تأیید شورای نگهبان رسید، گمانه‌زنی‌ها درباره مصادیقش کلید خورد و سریع بسیاری از مدیران کشور خود را در معرض یا مشمول این قانون دیدند. البته برخی باورشان نمی‌شد که وقت بازنشستگی‌ فرارسیده بنابراین در مقام توجیه برآمدند اما متن قانون روشن و تأکید مراجع نظارتی بر اجرای بدون غماض قانون است.

دولت جدیت خود را در اجرای قانون نشان داد و حالا نوبت دیگر قوا، دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی است که گام های عملی خود را در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام کنند و به اطلاع افکارعمومی برسانند.

شعار سال ،د با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین ، تاریخ انتشار4 آذر 97، کدخبر: 827722،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین