پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۴۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
طی سال های گذشته به محض کاهش نرخ سود بانکی، بازارهای رقیب شروع به جنب‌و‌جوش کردند،بسیاری به دنبال بازار مالی مناسب بودند که بورس احتمالاً اولین انتخاب حرفه‌ای‌ها و مسکن انتخاب غیرحرفه‌ای‌ها بود. بعد از آن، بازار مسکن جهشی خارج از کنترل نشان داد که هیجان در آن کاملاً ملموس بود، سرمایه‌گذاران به محض بروز افزایش قیمت در بازار مسکن مسیر دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند؛ بازار ارز و طلا ، اما اکنون و در این شرایط بهترین گزینه برای سرمایه گذاری کدام است؟

شعار سال: در روزهایی که پیش‌بینی بازار‌های سرمایه‌گذاری برای کارشناسان هم سخت به نظر می‌رسد و ریال‌های کم‌جان روزبه‌روز رمق خود را از دست می‌دهند بهتر است بازاری بیابیم که در عین داشتن بازده بالا بتواند ریسک کمی را در پی داشته باشد، آنهم در سالی که قیمت‌ها ثانیه‌ای تغییر می‌کند؛ قیمت سکه طلا طی شش ماه بیش از ۵۰% رشد داشت و نرخ دلار از زیر پنج هزار تومان به بالای ۱۲ هزار تومان رسید!

اقتصاد در همه کشور‌ها افت‌و‌خیز‌های مخصوص به خود را دارد؛ پس یافتن راهی که کم‌ترین آسیب از شرایط موجود را متحمل شویم و در عین حال به بهبود شرایط کمک کند مهم است؛ پس بهتر است برای سرمایه‌گذاری راهی بیابیم که در عین داشتن ریسک کم و بازده قابل توجه بتواند باعث افزایش قدرت خرید شده و کمترین زیان را به همراه داشته باشد.

طی سال‌های گذشته به محض کاهش سود بانک، بازارهای رقیب شروع به جنب‌و‌جوش کردند، بسیاری به دنبال بازار مالی مناسب بودند که بورس احتمالاً اولین انتخاب حرفه‌ای‌ها و مسکن انتخاب غیرحرفه‌ای‌ها بود. بعد از آن، بازار مسکن جهشی خارج از کنترل نشان داد که هیجان در آن کاملاً ملموس بود. سرمایه‌گذاران به محض بروز افزایش قیمت در بازار مسکن مسیر دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند: بازار ارز و طلا.

از سوی دیگر، ناکارآمدی صنایع و عدم امکان رقابت و به‌روزسانی محصولات در کلاس جهانی باعث شد خودروهای وارداتی در پیک قیمتی قرار بگیرند و عملا ًبرای کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند شرایط خوبی به وجود آمد اما پس از مدتی واردات خودرو نیز ممنوع شد.

در این میان کارشناسان یک مورد را در ذهن نداشتند: «از دست دادن برجام». شایعه از دست رفتن برجام همه معادلات را به هم ریخت. بازی ترامپ بسیار دقیق و حساب شده نظم بازارهای ایران را از هم پاشید. به طوری که تا لحظه آخر خبر از عدم امضا بود اما تا چهار ماه بازار ایران را در حالت کما قرارداد تا برجام را نابود کند.

با تهدید برجام توسط ترامپ همه چیزعوض شد. شوک به سرعت به بازار ارز و طلا وارد شد، مسکن دوباره وارد رکود شد وحتی بازار سهام به شدت سقوط کرد. در این شرایط علاوه بر به هم ریختن بازارها، تورم تک رقمی از دست رفت و رکود بسیار شدید به دلیل ناروشن بودن آینده به وجود آمد. در پی آن افزایش قیمت سکه و افزایش قیمت دلار را شاهد بودیم.

در شرایط کنونی فقط بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند

در شرایط کنونی این پرسش را مطرح می شود که بهترین اولویت برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است؟ کاظم دوست حسینی عضو هیات مدیره بانک ایران و ونزوئلا می‌گوید: هیچ کدام از بازار‌ها در شرایط کنونی نمی‌تواند سودی را نصیب سرمایه‌گذاران کند و معقو‌ل‌ترین حوزه برای سرمایه‌گذاری بانک است.

او با بیان اینکه حوزه ارز، سکه و طلا به رشد خوبی در این مدت رسیده ادامه می‌دهد: نرخ سود سپرده سیستم بانکی در حال حاضر ۲۰ درصد است و به صورت روزشمار بالاتر هم هست و با توجه به اینکه در بازار‌های دیگر امکان رشد وجود ندارد سپرده‌گذاری در بانک معقول‌تر از سایر حوزه‌هاست سپرده بانکی دارای درجه نقد شوندگی بالا و مکانی امن برای سرمایه‌گذاری است؛ اما ارزش‌افزوده آن بسیار کمتر از تورم واقعی جامعه است.

هرچند سرمایه‌گذاری در بانک‌های قابل اطمینان این قابلیت را دارد که سرمایه‌گذار با ضرر زیادی مواجه نخواهد شد، اما این بدان معنا نیست که فرد قرار سود مناسبی به دست بیاورد زیرا با رشد دلار و افزایش تورم در جامعه، سود بانکی تغییر نمی‌کند. برخی کارشناسان این موضوع را اینگونه تحلیل کرده‌اند که با ایجاد تورم، سودی که فرد از بانک می‌گیرد، نه تنها قابل قبول نیست، که در نهایت به معنی بی ارزش شدن پول موجود در بانک است.

هر کس سکه خرید، اکنون فروشنده سکه شده است

دوست حسینی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه سکه و طلا گفته افرادی که در این مدت سکه خریداری کردند هم اکنون فروشنده شده‌اند، ضمن آنکه در حوزه مسکن هم قدرت خرید خوبی وجود ندارد.

معمولان فعالان اقتصادی می‌گویند سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه مخصوص افراد بسیار ریسک‌پذیر است، از این جهت کارشناسان توصیه می‌کنند کسانی که مبالغ بالا در اختیار ندارند یا قرار است بخش اعظم سرمایه‌شان را به بازار وارد کنند، بهتر است دور خرید و فروش سکه را در این شرایط خط بکشند.

دوست حسینی در مورد سرمایه گذاری در بورس و بازار سرمایه نیز می‌گوید: با توجه به عدم شفافیت در بازار سرمایه و بازدهی در این بازار روند این بازار نزولی خواهد بود مگر اینکه دولت اوراق بدهی و اوراق مشارکت منتشر کند که سود آن حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد برآورد می‌شود و می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی باشد.

شرایط اقتصادی کنونی ثبات قابل قبولی ندارد و به دلیل همین عدم قطعیت، سرمایه‌گذاری در بورس کمی سخت‌تر خواهد شد؛ بنابراین اگر کسی تخصصی در بورس ندارد یا مشاوره مناسبی در اختیار ندارد، بهتر است از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نظر کنند. .

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار 18 آذر 97، کد مطلب: 157560، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین