پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۸۹۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
احتمالا در گرانی بازار دلار و یورو، خرید طلا و سکه راهی بی دردسر برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد اما سوال اینجاست که بی‌ثباتی بازار چقدر احتمال ریسک خرید سکه و طلا را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد، چه اینکه سکه و طلا نسبت به بقیه کالاها به طور مستقیم‌تری ریسک نوسان‌های نرخ ارز را پوشش می‌دهند و اگر کسی نخواهد ارز بخرد، گزینه بعدی او می تواند سکه و طلا باشد.
شعارسال:احتمالا در گرانی بازار دلار و یورو، خرید طلا و سکه راهی بی دردسر برای سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد اما سوال اینجاست که بی‌ثباتی بازار چقدر احتمال ریسک خرید سکه و طلا را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد، چه اینکه سکه و طلا نسبت به بقیه کالاها به طور مستقیم‌تری ریسک نوسان‌های نرخ ارز را پوشش می‌دهند و اگر کسی نخواهد ارز بخرد، گزینه بعدی او می تواند سکه و طلا باشد.

نرخ سکه نسبت به قیمت دلار تغییر می‌کند

میثم رادپور کارشناس بازار سکه و طلا در گفت و گو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا باید در این شرایط سکه خریداری کرد یا خیر؟ گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سکه، استقلال ماهوی ندارد و نرخ آن نسبت به قیمت دلار و اونس طلا تغییر می‌کند. اما نگرانی‌ای که در حال حاضر وجود دارد، این است که در آینده درگیر تورمی شویم که ارزش پول ما را نسبت به تمام کالاها و خدمات تضعیف کند که یکی از این کالاها سکه است.

رادپور در ادامه افزود: به عبارت دیگر زمانی که اقتصاد تورم های بالایی را تجربه می کند، باید انتظار تضعیف ارزش پول را داشت، زیرا افزایش تورم به معنای رشد قیمت کالاها و خدمات است که به مثابه تضعیف ارزش ریال است.

بررسی حباب بازار قبل از خرید سکه

او با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد سکه هم مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها است، اظهار داشت: قاعدتا افراد برای خرید سکه، باید حباب موجود در بازار را بررسی کنند. در شرایط فعلی با فرض اینکه اتفاق خاصی برای اونس طلا نیفتد، اگر مردم دلار یا سکه بخرند، گویی که یک چیز را خریده اند و تفاوتی نمی‌کند. این در حالی است که اگر تورم ناشی از دلار به تورم کالاها منتقل شود، باز هم خرید دلار و سکه به معنای آن است که کالاهایی مشابه هم خریده ایم.

خرید سکه یکی از گزینه‌های پوشاندن ریسک ناشی از افزایش قیمت ارز است

این کارشناس تصریح کرد: به هر حال یکی از گزینه‌های پوشاندن ریسک ناشی از افزایش قیمت ارز، خرید سکه است، زیرا سکه و طلا نسبت به بقیه کالاها به طور مستقیم تری ریسک نوسان‌های نرخ ارز را پوشش می‌دهند و اگر کسی نخواهد ارز بخرد، گزینه بعدی او می‌تواند سکه و طلا باشد.

بازار سکه مستقل از بازار ارز نیست

رادپور با بیان اینکه به طور کلی بازار سکه مستقل از بازار ارز نیست و تمام اینها هم مستقل از تورم نیستند، گفت: بنابراین اگر بخواهیم در مورد گزینه‌های سرمایه‌گذاری صحبت کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که آیا افزایش نرخ ارز و در پی آن افزایش نرخ تورم را تجربه می‌کنیم یا خیر و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، باید ببینیم که کدام یک از سرمایه‌گذاری‌ها برای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز یا پوشش افزایش نرخ تورم مناسب‌تر است که یکی از گزینه‌ها حتما طلا و سکه خواهد بود.

تصمیم به نفروختن سکه یعنی سرمایه‌گذاری

این کارشناس در ادامه در پاسخ به این سوال دیگری در مورد اینکه آیا باید در این شرایط سکه فروخت یا خیر؟ اظهار داشت: تصمیم به خریدن یا حتی نفروختن از یک جنس هستند و زمانی که تصمیم می‌گیریم کالایی را نفروشیم به معنای آن است که تصمیم به سرمایه گذاری گرفته‌ایم.

رادپور با تاکید بر اینکه خرید و فروش، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری هستند، گفت: در بلندمدت تصمیم به نگهداری سکه و طلا به معنای آن است که مردم نگرانند اقتصاد وارد یک دوره تورمی شود و علت این نگرانی هم نوسان‌های رو به بالای ارز است و بنابراین تلقی مردم این است که اگر سکه‌هایشان را نفروشند، تا حدودی از آثار تورمی مصون می‌مانند، زیرا سکه و طلا می‌تواند بخش زیادی از ریسک نوسان نرخ تورم را بپوشاند.

کی سکه بخریم، کی سکه بفروشیم؟

این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح کرد: اگر دارندگان سکه تصور می‌کنند که قیمت این کالا به اندازه کافی افزایش پیدا کرده یا دلار به اندازه کافی گران شده و تاثیر آن در قیمت سکه منعکس شده، به معنای آن است که باید سکه‌های خود را بفروشند. اما از آنجا که به نظر می‌رسد آثار ناشی از افزایش قیمت ارز به صورت کامل پدیدار نشده و دوره‌ای که وارد آن شده‌ایم، دوره طولانی مدت و پرنوسانی است و اگر قیمت ارز تقویت شود، قیمت سکه هم بالا خواهد رفت و از این بابت باید توصیه کنیم که مردم سکه‌هایشان را نفروشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار 29 اردبیهشت 97، کد خبر: 125360، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
این یعنی رکود جامعه ما دچار مردم و فراگیر ششده که اقبال عمومی به سمت سکه داریم
ا.ف75
ناشناس
Norway
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
به نظر من باید فعلا باید دست نگه داریم تا ببینیم چی پیش میاد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین