پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
‌تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار مقابله با مداخلات فرامنطقه‌ای و اختلاف‌افکنی میان کشورهای غرب آسیا از ضروریات امروز کشور است.

شعارسال: ‌تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار مقابله با مداخلات فرامنطقه‌ای و اختلاف‌افکنی میان کشورهای غرب آسیا از ضروریات امروز کشور است.

 موقعیت استراتژیک ایران در غرب آسیا باعث شده تهدیدهای امنیتی علیه اقتدار ایران در طول ۴۰ سال گذشته نو به نو از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای پیگیری شود. تلاش آمریکا برای حضور در غرب آسیا و تسلط بر حاکمان مرتجع منطقه، فروش گسترده سلاح و تجهیزات نظامی و تحریک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران، همگی اهمیت نگاه ویژه به بخش دفاعی کشور را گوشزد می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر افزایش آمادگی‌ها، فرمودند: هرچه می‌توانید توانایی‌ها و آمادگی‌های خود را افزایش دهید تا دشمنانِ ایران حتی جرئت تهدید این ملت بزرگ را نداشته باشند.

طرح معامله قرن و مقابله جمهوری اسلامی ایران با آن و هر طرح‌ دیگر برای رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی از جمله دلایل فشارهای آمریکایی علیه ایران اسلامی است. چرا که آنان ایران را نقطه کانونی حرکت‌های ضد صهیونیستی در منطقه و جهان می‌دانند و با تمام قوا با آن مخالفت می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش همچنین افزایش آمادگی نیروهای مسلح را موجب بازدارندگی و ترس دشمنان عنوان و تصریح می‌کنند: جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد، اما باید آن‌چنان توانایی‌های خود را افزایش دهد تا دشمن نه تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد، بلکه به برکت همبستگی، اقتدار و حضور مؤثر نیروهای مسلح در میدان، سایه تهدید نیز از سر ملت ایران دور شود.

تقویت بنیه دفاعی اولویت کشور

کمال دهقانی‌فیروز‌آبادی با اشاره به تحولات منطقه و توطئه‌های خارجی علیه کشورمان به خبرنگار آنا می‌گوید: تقویت بنیه دفاعی در شرایط کنونی منطقه از اولویت‌های کشور است.

وی با بیان اینکه باید از نیروهای مسلح کشورمان اعم از سپاه و ارتش با افتخار یاد کنیم که با کمترین امکانات، امنیت را برای کشور به ارمغان آورده‌اند، گفت: بودجه دفاعی کشور ما به شکلی نیست که بخواهیم از کشورهای دیگر تجهیزات دفاعی خریداری کنیم، اما با تلاش نیروهای مسلح، اکنون بهترین تسلیحات بازدارنده را در صنایع دفاعی کشور داریم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با استعانت از دانش بومی و توان نخبگان داخلی، مدرن‌ترین فناوری‌ها را در عرصه‌های مختلف دفاعی اعم از ساخت زیردریایی، کشتی، موشک، پهپاد و ... در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه از کمترین بودجه دفاعی برخوردارند و حتی کشورهایی که عرض و طولشان به اندازه کوچکترین استان کشور ماست، برای صنایع نظامی خود بودجه‌ای بسیار کلان‌تر از آنچه ما در اختیار نیروهای مسلح گذاشتیم، هزینه می‌کنند.

دهقانی‌فیروز‌آبادی تأکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که تجهیزات دفاعی کشورمان را خودمان می‌سازیم. بنابراین باید برای بودجه نظامی و دفاعی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری کلان دشمن برای ایجاد اختلال در امنیت ایران

امیر خجسته تقویت بودجه دفاعی سال آینده را از اولویت‌ها عنوان و  تصریح می‌کند: اقتصاد و امنیت دو مقوله اولویت‌دار در شرایط کنونی کشور هستند که دشمن سرمایه‌گذاری کلانی در برای مختل کردن آن انجام داده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با توجه به زمان بودجه‌بندی در کشور تصریح کرد: بنیه و بودجه نظامی و دفاعی باید متناسب با شرایط منطقه تقویت شود و به همان اندازه که دشمنان برای برهم زدن امنیت این کشور تلاش می‌کنند ما هم باید قدرت دفاعی کشور را تقویت کنیم.

خجسته با تأکید براینکه امنیت مقوله‌‌ای‌ است که اگر نباشد، معیشت را هم مختل می‌کند، گفت: قدرت دفاعی ضامن امنیت کشور است و مردم این نعمت را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنند، بنابراین لازم است بودجه نظامی مورد توجه ویژه قرار گیرد و همه باید در این مورد اتفاق‌نظر داشته باشند. چرا که تضعیف قدرت نظامی موضوعی جبران‌ناپذیر است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه معیشت مردم و جلوگیری از فشارهای اقتصادی از دیگر وظایفی است که دولت باید در بودجه سال آینده به آن توجه کند، خاطرنشان کرد: تنگناهای اقتصادی نباید به اقشار کم‌درآمد جامعه فشار وارد کند. البته مردم به شرایط ویژه در کشور واقفند، اما باید مراقب کید دشمنان در پروژه فشار بر مردم و ایجاد نارضایتی هم باشیم.

حمایت ویژه مجلس از بودجه دفاعی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جریان بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعت دفاعی با بیان اینکه دست تک‌تک متخصصان گمنام، متعهد و جوان وزارت دفاع را می‌بوسم، تصریح می‌کند: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم و انواع دشمنی‌ها تلاش کردند به ملت ایران آسیب وارد کنند، اما با تلاش متخصصان صنعت دفاعی و اقتدار نیروهای مسلح کشورمان تا به امروز جرئت هیچ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته‌اند.

وی با تأکید بر حمایت جدی مجلس شورای اسلامی از مباحث مربوط به امور راهبردی و قدرت دفاعی، تأکید می‌کند: در زمان عضویتم در کمیسیون تلفیق تلاش کرده بودم تصمیمات خوبی برای تقویت توان دفاعی و افزایش اعتبارهای این حوزه گرفته شود و همچنان از نیروهای مسلح حمایت ویژه خواهیم کرد؛ متخصصان این وزارتخانه نشان داده‌اند می‌توانند اقدام‌های برجسته‌ای در حوزه دفاعی انجام دهند. بنابراین نه تنها این کمیسیون، بلکه تمام مجموعه مجلس شورای اسلامی بر افزایش بودجه دفاعی تأکید فراوان دارد.

باید به سمت افزایش توان بازدارندگی حرکت کنیم

سردار رسول سنایی‌راد هم به آنا می‌گوید: بودجه دفاعی باید متناسب با تهدیدات و موقعیت‌ ژئوپلیتیک کشور باشد، زیرا جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای واقع شده که به چهارراه ناامن جهان معروف است و ما با تهدیداتی مثل رژیم‌صهیونیستی، جریانات تروریستی و تکفیری، جریان ضدانقلاب و دشمنی آمریکا مواجه هستیم که همه آن‌ها تلاش می‌کنند تا با تحمیل جنگ و ناامن کردن محیط پیرامونی، جمهوری اسلامی را تسلیم خواسته‌های خودشان کنند، بنابراین باید به سمت افزایش توان بازدارندگی حرکت کنیم و در این خصوص افزایش بودجه دفاعی کشور و توجه به توان بازدارندگی امری منطقی تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه دفاعی ایران قابل مقایسه با بودجه دفاعی کشوری مانند آمریکا نیست تصریح می‌کند: حتی بودجه نظامی کشورهای همسایه مثل عربستان،‌ امارات، بحرین و کویت از بودجه نظامی ایران بیشتر است اما تفاوتی میان قدرت دفاعی جمهوری اسلامی با این کشورها وجود دارد و این تفاوت، همان خودکفایی در تولید تجهیزات دفاعی است و به همین دلیل مانند این کشورها وابستگی به صنایع دفاعی خارجی نداریم. بنابراین حفظ قدرت بازدارندگی و مقابله با تهدیدات محیط پیرامونی ایجاب کرده تا فرمانده معظم کل قوا بر ضرورت افزایش توان و بودجه دفاعی تأکید کنند و ایشان برآورد دقیقی از تهدیدات دارند و بااین وجود نباید هیچ‌گونه تردیدی برای مشارکت مجموعه‌های ذی‌ربط باقی بماند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا بر ضرورت توجه به دیپلماسی دفاعی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی کشورهای همسایه اشاره می‌کند و می‌گوید: واقعیت این است که سال‌هاست کشورهای غربی مانند آمریکا و وابستگان منطقه‌ای آن مثل رژیم‌ صهیونیستی برای سرکیسه کردن کشورهای منطقه، پروژه ایران‌هراسی و حتی اسلام‌هراسی را پیش می‌برند و از طریق کشورهایی که به گاو شیرده معروفند هزینه‌های نظامی خود را در منطقه تأمین می‌کنند، بنابراین با رصد شرایط منطقه‌ای و جهانی باید دیپلماسی دفاعی را با کشورهای همسایه جدی بگیریم و به آن‌ها این را بفهمانیم که تجهیزات نظامی ما فقط جنبه دفاعی دارند نه جنبه تهاجمی و در نظر داشته باشیم که به موازات دیپلماسی دفاعی، نوعی هوشیاری را هم برابر سران کشورهایی که از ملت‌هایشان می‌ترسند و برای بقای خود پروژه ایران‌هراسی را پیش می‌برند، داشته باشیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 20آذر 1397 ، کدخبر: 343106،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین