پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
هر روز بیش از گذشته مشخص می‌شود ترکیه می داند که چگونه باید پرونده قتل خاشقچی را مدیریت و در عالی ترین سطح در حوزه‌های مختلف به خصوص شمال شرق سوریه از آن بهره برداری سیاسی کند. این کشور از هر فرصتی برای سرکوب آرمان طلبی کردهای سوریه به عنوان بزرگترین خطر برای امنیت ملی خود استفاده می کند؛ کردهای سوریه در تلاشند حکومت مستقلی برای خود تاسیس کنند و در این حکومت، هواداران حزب کارگران کردستان نفوذ زیادی خواهند داشت

شعارسال:هر روز بیش از گذشته مشخص می‌شود ترکیه می داند که چگونه باید پرونده قتل خاشقچی را مدیریت و در عالی ترین سطح در حوزه‌های مختلف به خصوص شمال شرق سوریه از آن بهره برداری سیاسی کند. این کشور از هر فرصتی برای سرکوب آرمان طلبی کردهای سوریه به عنوان بزرگترین خطر برای امنیت ملی خود استفاده می کند؛ کردهای سوریه در تلاشند حکومت مستقلی برای خود تاسیس کنند و در این حکومت، هواداران حزب کارگران کردستان نفوذ زیادی خواهند داشت.

دونالد ترامپ، رئیس دمدمی مزاج جمهور آمریکا قصد دارد نیروهای خود را از شرق سوریه خارج کند. وی اعلام کرده است نیروهای آمریکایی ماموریت اعلام شده خود در سوریه یعنی نابودی گروه تروریستی داعش را به انجام رسانده اند بنابراین دیگر دلیلی برای ادامه حضور آنها در این کشور وجود ندارد. این در حالی است که ترکیه خود را برای عملیات نظامی علیه کردهای مسلح در سوریه آماده می کند؛ نتیجه ای که از این فرآیند به دست می آید این است که آمریکا تصمیم گرفته است متحدان تاکتیکی خود را رها کند و آنها را در مقابل حمله نظامی احتمالی ترکیه تنها بگذارد که این خود به تنهایی دستاورد بزرگی برای ترکیه در سوریه است.

از سوی دیگر فاش شده است که ترامپ قصد دارد موضوع تحویل فتج الله گولن، مخالف دولت ترکیه را که در حال حاضر در آمریکا به سر می برد، در دستور کار قرار دهد. آنکارا گولن را طراح اصلی کودتای نظامی در این کشور علیه رجب طیب اردوغان می داند. پیش از این آمریکا حاضر نبود گولن را اخراج کند یا او را به مقامات ترک تحویل دهد. در واقع تصمیم جدید ترامپ و باج اخیر او به ترکیه، نتیجه دیگری از دردسر بن سلمان است که رئیس جمهور آمریکا و دامادش کوشنر، در قامت یک روابط عمومی، عزم خود را برای نجات این گاو شیرده جزم کرده اند.

علاوه بر همه اینها دولت آمریکا اجازه امضای بزرگترین قرارداد نظامی با آنکارا را صادر کرده است؛ این قرارداد شامل فروش جنگنده های اف ۳۵ و سامانه پاتریوت است این در حالی است که ترکیه حاضر به لغو قرارداد خرید سامانه موشکی پیشرفته اس ۴۰۰ از روسیه نشده است.

همچنین ترکیه به خوبی می داند که چگونه از پرونده قتل خاشقچی علیه بن سلمان بهره برداری کند مخصوصا که در کنار متحد عرب خود یعنی قطر رو در روی ائتلاف چهارگانه عربی متشکل از عربستان، مصر، امارات و بحرین ایستاده است.

همه این پیچیده گی‌ها و تضادها و تنش هایی که بن سلمان ایجاد کرده و در کنترل و مدیریت آنها در مانده است، دولت آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی را مجبور کرده است تا به خاطر حفظ گنجینه استراتژیک خود در منطقه یعنی بن سلمان تمام تلاش‌شان را برای کنترل اوضاع و سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقچی و فرستاده آن به هزارتوی تحقیقات به کار گرفته و به محکوم کردن موضوع بسنده کنند طوری که به عربستان به خصوص بن سلمان برنخورد.

نباید فراموش کرد که ترامپ قصد داشت در همان اوایل زمامداری خود، آمریکای ها را از سوریه خارج کند اما به درخواست عربستان و در ازای دریافت پول هنگفتی از این کشور، از تصمیم خود منصرف شد. اما اکنون وضعیت تغییر کرده و هزینه ها بالا رفته است و عربستان برای نجات ولی عهد به اصطلاح اصلاح طلب خود چاره ای جز دادن چک سفید امضا ندارد؛ ولی عهدی که از اصلاح طلبی به ناگاه تغییر چهره داده و تبدیل به ارباب اره ها شد.

این ولی عهد نه تنها ده ها میلیارد دلار کسر بودجه روی دست عربستان گذاشت بلکه با ارتکات جنایات فجیع و جنایت جنگی در یمن، وجهه اسلامی آن را هم از بین برد و جایگاه آن را در جهان اسلام متزلزل کرد. به خاطر سیاست ها و کارهای وی، شورای همکاری خلیج فارس دچار شکاف و تفرقه شد تا جایی که دیگر حرفی برای گفتن نداشت. و در نهایت با قتل خاشقچی بهای سیاسی و مالی دوچندان بر عربستان تحمیل کرده و آمریکا و رژیم صهیونیستی را ناچار کرد تا برای حفظ این گنجینه استراتژیک در منطقه باج های سنگینی بدهند و این حمایت تا زمانی ادامه دارد که هزینه حفظ وی از محاسبات سود و زیان آمریکا و "اسرائیل" فراتر نرود که اگر چنین شود چاره ای جز قربانی کردن وی نمی ماند و این امر چندان بعید و دور نیست.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت الف، تاریخ انتشار29 آذر 97، کدخبر: 3970929062 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین