پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۲۶۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۴
مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌ غربی گفت: از اول مهر ماه سال جاری تاکنون، میزان بارش‌ها در آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 106 درصد افزایش داشته است.

شعارسال: حبیب عبدلی، با اشاره به اینکه براساس اندازه‌گیری تجمعی از اول مهر تا به امروز، میزان بارندگی متوسط در آذربایجان‌غربی 145.9 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: در دوره زمانی سال گذشته، میزان بارندگی‌ها در سطح استان 70.8 میلی‌متر و در دوره آماری بلندمدت 89.1 بوده که با توجه به این آمار، امسال میزان بارش‌ها در استان 106 درصد نسبت به سال گذشته و نسبت به دوره آماری ایستگاه‌های استان یا همان دوره بلندمدت 63 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه در دو حوزه شرق و غرب بررسی می‌شود، ادامه داد: در حوزه شرق که در محدوده آذربایجان‌شرقی بوده میزان بارش‌ها 104.2 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که بارش‌ها 45.4 میلی‌متر بوده 130 درصد و نسبت به دوره آماری 50 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه امسال میزان بارش‌ها در حوزه غرب دریاچه ارومیه بیشتر از حوزه شرق بوده است، ادامه داد: نسبت بارش‌ها در این حوزه نسبت به سال قبل 154 درصد و نسبت به دوره بلندمدت افزایش 56 درصدی داشته و در واقع میزان بارش‌ها در حوزه غرب دریاچه ارومیه امسال 114.4 میلی‌متر و در سال گذشته 45.1 و در دوره بلندمدت 73.5 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به میزان بارندگی‌ها در سطح استان عنوان کرد: امسال در سطح آذربایجان‌غربی میانگین بارش‌ها 146 میلی‌متر و در دوره مشابه سال پیش 70.8 میلی‌متر و در دوره بلندمدت 89.7 میلی‌متر بوده و همچنین متوسط بارش‌ها در حوزه دریاچه ارومیه 109.3 میلی‌متر و در سال قبل 45.3 میلی‌متر و در بلندمدت 71.6 بوده که نسبت به سال گذشته 142 درصد و نسبت به دوره آماری 53 درصد افزایش بارندگی داشته است.

عبدلی با بیان اینکه دمای هوای آذربایجان‌غربی نسبت به سال گذشته 1.1 درجه سلیسوس و نسبت به دوره آماری 1.8 درجه سیلیسوس افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: بررسی کلی بارندگی در سطح استان نسبت به بارش‌های کل کشور نشان می‌دهد به طور میانگین وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده به طوری که در سطح کشور میزان بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته از اول مهر تا آخر شهریور97، آذربایجان‌غربی رتبه اول بیشترین میزان بارش‌ها را در کشور داشت، گفت: ارومیه در بدترین شرایط در طول سال 168 میلی متر بارش داشته و به طور کلی و طبیعی، بارندگی سالانه ارومیه 323.9 میلی‌متر بوده و در بهترین شرایط میزان بارش‌ها در این کلان‌شهر 582.1 میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی با اشاره به تعداد روزهای آلاینده در سال جاری اظهار کرد: امسال 188 روز هوای سالم، سه روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز هوای ناسالم وجود داشته است و از آنجا که برای تشخیص وجود وارونگی دما در جو آذربایجان‌غربی باید داده‌های سطوح فوقانی اتمسفر اندازه‌گیری شود و در حال حاضر سخت‌افزار و زیرساخت‌های لازم در استان برای اندازه‌گیری پارامترهای سطوح فوقانی وجود ندارد، امکان تشخیص وارونگی دما با مشکل سخت‌افزاری مواجه هست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 30آذر1397 ، کدخبر: 13970930000109: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین