پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
روسای دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه پیام نور با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور، به توقف طرح تغییر اساسنامه این دانشگاه اعتراض کردند.

شعار سال: روسای پژوهشکده آموزش از دور، مرکز مطالعات حقوقی، مرکز مطالعات مدیریت، مرکز آموزش زبان فارسی و دانشکده های علوم تربیتی، ادبیات و زبانهای خارجی، علوم پایه، الهیات، علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، مهندسی، کشاورزی و هنر دانشگاه پیام نور در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار توقف طرح تغییر اساسنامه این دانشگاه شدند.

متن نامه روسای دانشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه پیام نور به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی سلامتی برای حضرتعالی

به استحضار می‌رساند دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ به عنوان یکی از زیرنظام‌های آموزش عالی با هدف توسعه عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور تاسیس شده است از آن زمان تاکنون این دانشگاه همگان با تغییر و تحولات علم و آموزش از دور به روش‌های مختلف خدمات آموزشی خود را ارائه کرده است. در سال‌های نخست با انتشار کتاب‌های خودآموز در کنار نرم‌افزارهای آموزشی و وسایل کمک‌آموزشی فرآیند یادگیری در این دانشگاه سامان یافته است. اما در مراحل بعد با رشد فناوری به ویژه فناوری مبتنی بر وب، دانشگاه سعی کرده است تا همزمان با استفاده از کلاس‌های حضوری و آموزش الکترونیکی دانشجویان را در امر یادگیری هدایت کند.

طبیعی است در این دو مرحله دانشگاه همزمان هم امکانات آموزش حضوری و هم امکانات آموزش الکترونیکی خود را گسترش داده است و اکنون در شرایطی هستیم که با توجه به رویکرد آموزشی برتر جهانی یعنی آموزش ترکیبی، دانشگاه این پتانسیل ر ا دارد که با انتخاب این رویکرد بر کیفیت آموزشی خود بیفزاید. لیکن برخی از مدیران محترم وزارت علوم بدون در نظر گرفتن این واقعیات علمی اظهار کرده‌اند ماموریت دانشگاه پیام نور آموزش غیرحضوری است.

همان‌طور که عرض شد اکنون رویکرد برتر آموزشی قرن ۲۱ آموزش ترکیبی می‌باشد و قطعا اگر هر دانشگاهی از جمله دانشگاه پیام نور بخواهد خدمات آموزشی خود را فقط به صورت غیرحضوری یا تمام حضوری ارائه کند، این انتخاب با یافته‌های علمی حوزه علوم تربیتی و آموزش از دور کاملا منافات دارد. علاوه بر این دانشگاه پیام نور با داشتن ظرفیت‌های آموزش حضوری خواهد توانست خدمات آموزشی متناسبی به دانشجویان ارائه دهد.

بنابراین دلیلی ندارد که دانشجویان این دانشگاه نتوانند از این خدمات استفاده کنند.اگر نظام آموزشی دانشگاه به صورت غیرحضوری تعریف شود، تبعات سنگینی درپی خواهد داشت. نکته اول اینکه در حال حاضر دانشگاه دارای بیش از ۲۵۰ استاد تمام و دانشیار و ۱۳۰۰ استادیار می‌باشد. در صورت غیر حضوری شدن دانشگاه طبق آیین‌نامه‌های وزارتی این دانشگاه نخواهد توانست دوره دکتری داشته باشد. بنابراین اساتید یاد شده فرصت تربیت دانشجوی دکتری را از دست داده و لاجرم جنبه پژوهشی دانشگاه تضعیف شده و شمار مقالات منتشر شده کاهش یافته و در نهایت رتبه دانشگاه از لحاظ پژوهشی به میزان قابل توجهی سقوط خواهد کرد. ضمنا بر طبق اصول حاکم بر هیات ممیزه دانشگاه بسیاری از اعضای هیات علمی را از ارتقای مرتبه محروم خواهد کرد.

نکته دوم این است که دانشگاه نخواهد توانست در بسیاری از رشته‌های فعلی خود که دارای مجوز از مر اجع ذیربط هستند، دانشجو جذب کند چرا که هیچ داوطلبی حاضر نیست رشته مهندسی یا هنر یا رشته‌هایی که نیاز به آزمایشگاه و تعامل حضوری با استاد دارد را در این دانشگاه انتخاب کند. نکته سوم اینکه با کاهش شدید جذب دانشجو بسیاری از اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه امنیت شغلی خود را از دست داده و قطعا این امر منجر به بحران اجتماعی خواهد شد.

در این حالت دولت برای رفع مشکل می‌باید دانشگاه را از یک نهاد شهریه‌بگیر تغییر داده و کلیه هزینه‌های آن را متقبل شود که در این صورت هم اذعان می‌کنید این هم بار سنگینی را بر دوش دولت خواهد افکند.

در مصاحبه‌های مسئولین نظارتی شنیده شده است که دانشگاه پیام نور باید به ماموریت خود بازگردد. بله این دانشگاه در آغاز با ماموریت‌های زیر تاسیس شده است. ماموریت اول، ارائه فرصت‌های ادامه تحصیل در نظام آموزش عالی برای شاغلین بوده است. اما وزارت علوم در این خصوص با تاسیس دانشگاه علمی- کاربردی ارتقای دانشگاه فنی- حرفه‌ای، تاسیس دانشگاه فرهنگیان،‌تاسیس دانشگاه عدالت و ... عملا اکثر شاغلین را از دانشگاه پیام نور دور کرده است چنانچه بخواهیم به این ماموریت بازگردیم می‌بایست شعب دانشگاه علمی- کاربردی البته شعب وابسته به سازمان‌های دولتی، دانشگاه فرهنگیان و ... را تعطیل کند و به هیچ شاغلی اجازه ندهد غیر از دانشگاه پیام نور دانشگاه دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب نماید.

ماموریت دوم دانشگاه برپایی نظام آموزش از راه دور بوده است که در این خصوص اکنون به یمن تاسیس مرکز آموزش مجازی در همه دانشگاه‌های دولتی و دادن مجوز به مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد و تاسیس دانشگاه‌هایی چون "جامعه المصطفی"، "دانشگاه مجازی علوم قرآنی"، "دانشگاه امام رضا (ع) " و اینک قطعا نمی‌توان دانشگاه پیام نور را به عنوان تنها دانشگاه مجازی کشور معرفی کرد. مگر اینکه وزارت علوم یک کار ناشدنی انجام دهد و آن لغو مجوز همه مراکز آموزش مجازی دانشگاه‌های دیگر است.

ماموریت سوم دانشگاه کمک به دولت یا جذب دانشجویان شهریه‌پرداز در کنار دانشگاه‌های دولتی که به صورت رایگان دانشجو می‌پذیرفتد. اکنون با اعطای مجوز به اکثر دانشگاه‌ها جهت جذب دانشجویان پولی شبانه نوبت دوم و تاسیس پردیس‌ها این ماموریت نیز از دانشگاه پیام نور گرفته شده است.

غیر از موارد بالا چنانچه همکاران وزارت علوم قصد دارند دانشگاه‌ها را به ماموریت اصلی خود بازگردانند، صواب این است که در این برنامه جامع در خصوص همه دانشگاه‌ها این عمل انجام شود.

در پایان ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای جنابعالی از شما از استدعا داریم دستور فرمایید طرح تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور فعلی که اواخر دولت یازدهم است، از دستور کار وزارت علوم خارج شود.»س

ایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 9 دی 97، کد مطلب: 96041708919، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین