پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به دلایل مخالفت آمریکا با پیشنهاد روسیه به حمله هوایی مشترک مسکو و واشنگتن علیه گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه پرداخت.

شعارسال: روسیه راه اندازی حملات هوایی مشترک با آمریکا علیه جبهه النصره در سوریه را که یکی از گروه های شبه نظامی خطرناک در خاورمیانه است مطرح کرد تا ابتکار عمل در مبارزه علیه تروریسم را به دست گیرد اما در این راه با برخی موانع غیرمنتظره از جمله مخالفت آمریکا مواجه شد.

سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه با اشاره به تلاش روسیه، آمریکا و احزاب دیگر برای حل مشکلات در سوریه گفت: در این راستا در نشست 25 مه، روسیه پیشنهاد حملات هوایی مشترک علیه تروریستهای جبهه النصره را مطرح کرد.

وی گفت: تا 25 مه، روسیه خواهان همکاری با آمریکا برای ایجاد آتش بس در مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف میانه رو بود اما با اینکه جبهه النصره در لیست گروه های تروریستی قرار داشت پنتاگون پیشنهاد روسیه را رد کرد.

متیو آلن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به اسپوتنیک گفت: همچنان که وزیر دفاع آمریکا گفته همکاری و حمایت از عملیات های روسیه، در واقع ریختن سوخت در آتش است و رژیم اسد را تقویت می کند.

ولادیمیر اوسییو تحلیلگر مسائل سیاسی در موسسه کشورهای همسود، گفت: جبهه النصره یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در سوریه و شمال این کشور است و روسیه ثابت کرد که این گروه به غیرنظامیان حمله می کند.

به گفته این تحلیلگر، ائتلاف به رهبری آمریکا با در نظر گرفتن منافع ترکیه حاضر به انجام عملیات مشترک علیه این گروه نشد.

وی افزود: واشنگتن دوست ندارد به خاطر درگیر شدن با جبهه النصره، دچار مشکلات اضافی با ترکیه شود.

به عبارت دیگر دولت ترکیه از گروه های تندرو حمایت می کند و این واقعیت دیر یا زود آمریکا را عصبانی خواهد کرد.

برخلاف داعش، جبهه النصره این توانایی را دارد که خود را با آتش بس وفق دهد و به طور پنهان و گروه شبه نظامی میانه رو به کار خود ادامه دهد.

روسیه بارها در مذاکرات خود با آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه، به از بین بردن جبهه النصره تاکید کرده اما هر بار طرح های مسکو از سوی واشنگتن رد شده و آمریکا تنها به محکوم کردن این گروه بسنده کرده است.

پیش از این نیز دیپلمات سابق آمریکا گفته های سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد حفاظت و حمایت مذاکره کنندگان آمریکایی از گروه افراطی جبهه النصره را تایید کرده بود.

جیم جاتراس مشاور سابق سیاست خارجی سناتورهای جمهوریخواه در کنگره آمریکا گفت: جای تعجب نیست که آمریکا از این گروه در مذاکرات آتش بس در حلب حمایت کرد.

سرگئی لاوروف در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار کرده بود که آمریکا در مذاکرات آتش بس حلب تلاش می کرد تا جبهه النصره نیز شامل توافق آتش بس جدید شود، اما دولت روسیه اصرار بر حذف گروه های افراطی در توافق نامه جدید داشت.

جاتراس مشاور سابق سیاست خارجی سناتورهای جمهوریخواه در کنگره آمریکا اظهار کرد: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز به طور مداوم از جنبش های اسلام گرا حمایت کرده بود.

وی ادعا کرد: واقعیت این است که دولت اوباما به رغم اینکه گروه های افراطی را دشمنان مرگبار آمریکا عنوان می کند، اما همواره از آنها به نحوی حمایت کرده است.

به گفته جاتراس، فرض واشنگتن که عمدتا ناشی از نفوذ عربستان، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس است بر این بود که جنگ در سوریه یک درگیری فرقه ای است که در پایان می بایست به ایجاد یک دولت سنی می انجامید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 2خرداد1395، کدخبر: 82084057: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین