پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۰۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
مدارس شبانه روزی با هدف عدالت آموزشی، افزایش پوشش و هدایت تحصیلی ایجاد شده که اکنون با وجود اقدامات انجام شده هنوز با مشکلات نظیر کمبود تجهیزات، امکانات، اعتبار مالی مواجه هستند.

شعارسال: مدارس شبانه روزی با هدف عدالت آموزشی، افزایش پوشش و هدایت تحصیلی ایجاد شده که اکنون با وجود اقدامات انجام شده هنوز با مشکلات نظیر کمبود تجهیزات، امکانات، اعتبار مالی مواجه هستند.

هم اکنون از مجموع 400 هزار دانش آموز مشغول به تحصیل در سه هزار مدرسه شبانه روزی موجود کشور دست کم 6 هزار نفر در استان اصفهان فعالیت دارند.

استان کرمان با 38 مدرسه شبانه روزی عشایری، بیشترین تعداد مدارس شبانه روزی عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

مدارس شبانه روزی به دنبال ارتقای سطح‌ کیفی‌ آموزش‌ و کاهش‌ افت‌ تحصیلی‌، فراهم‌ کردن‌ زمینه‌ های‌ مناسب‌ برای‌ تربیت‌ دانش‌ آموزان‌ با بهره‌گیری‌ از اوقات‌ فراغت‌ آنان، پیشگیری‌ از تبعات‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌ ناشی‌ از مهاجرت‌ دانش ‌آموزان‌ روستایی‌ به‌ مراکز شهری‌ تشکیل شده است.

استفاده‌ بهینه‌ از نیروی‌ انسانی‌، امکانات‌ و اعتبارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ در مناطق‌ کم‌جمعیت، فراهم‌ کردن‌ زمینه‌ تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ مورد نیاز مناطق‌ محروم‌ و عشایری‌ از بین‌ دانش‌آموزان‌ بومی‌ از دیگر اهداف عالی در تشکیل این گونه مدارس عنوان شده است.

این در حالی است که عدالت آموزشی، افزایش پوشش تحصیلی، هدایت درست تحصیلی مهمترین و مطلوب ترین اهدافی است که دولت و آموزش و پرورش می تواند با تاسیس و حمایت همه جانبه از مدارس شبانه روزی، به آن برسد.

شماری از کارشناسان و دست اندارکاران امر در گفت و گو با ایرنا می گویند در صورت ادامه مشکلات اقتصادی و کمبودهای دیگر در ابعاد مختلف نمی توان امیدی به پوشش تحصیلی دانش آموزان داشت زیرا آهنگ ترک تحصیل آنها بصدا در خواهد آمد.

نکته مهم این که توجه اینگونه مدارس به خاطر مشکلات مالی خانواده ها در مقایسه با دیگر بخش های مربوط باید بیشتر و بهتر باشد تا مدیران و دانش آموزان هیج دغدغه ای برای ارایه خدمات و ادامه تحصیل نداشته باشد.

**بیشتر فراگیران مدارس شبانه روزی روستایی و کم درآمد هستند

مدیر مدرسه شبانه روزی شیخ بهایی سمیرم با اشاره به شرایط نامطلوب اقتصادی بیشتر خانواده های دانش آموزان گفت: بیشتر فراگیران مدارس شبانه روزی، روستایی هستند و تعدادی از آنان حتی هزینه رفت و آمد شخصی خود را هم ندارند.

علیداد اسدی، تامین مواد عذایی و گرمایشی را مهمترین چالش مدارس شبانه روزی در شرایط حاضر ذکر کرد و گفت: تامین اعتبار برای سرویس کامل موتورخانه های این مدارس ضرورتی است که تا قبل از سردتر شدن هوا باید انجام و چاره جویی شود.

مدیر این مدرسه شبانه روزی سمیرم از تعاونی های مصرف و نهادهای مرتبط خواست برای تامین گوشت و مواد غذایی با حداقل قیمت ممکن، مدارس و دانش آموزان را یاری کنند.

اسدی استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید را مشکل دیگر مدارس بویژه شبانه روزی ها اعلام کرد و افزود: افزوده شدن این پایه تحصیلی، نیروی انسانی و فضای کارگاهی بیشتری را می طلبد.

مدیر مدرسه شبانه روزی شیخ بهایی سمیرم ادامه داد: این در حالی است که خیرین این منطقه تاکنون کمک های بسیاری برای تامین تجهیزات این مدرسه کرده اند.

**مدارس شبانه روزی سمیرم نیازمند کمک خیران است

مدیر آموزش و پرورش سمیرم گفت: 12 مدرسه شبانه روزی این شهرستان برای تامین مخارج و تجهیزات خود، نیازمند کمک خیران هستند.

محمد نادری در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش این شهرستان افزود: تامین تجهیزات گرمایشی، مواد غذایی و تجهیزات کارگاهی این مدارس با توجه به افزایش قیمت ها، مشکل است.

وی یادآور شد: 961 دانش آموز هم اکنون در مدارس شبانه روزی سمیرم تحصیل می کنند که 140 نفر آنها دانش آموزان مهمان از سایر مدارس عادی هستند که بدلیل نداشتن امکان مالی و خوابگاه در مراکز شبانه روزی مستقر شده اند.

شهرستان 100 هزار نفری سمیرم با 150 روستا، چهار شهر و چهار بخش مرکزی دارای 10 هزار و 300 دانش آموز است که 6057 درصد عشایر استان در این منطقه مستقر هستند.

**هزینه مدارس شبانه روزی فریدونشهر به سختی تامین می شود

مدیر آموزش و پرورش فریدونشهر با اشاره به عمر بالای 25 سال ساختمان ‌های مدارس شبانه ‌روزی این شهرستان گفت: هزینه های نگهداری ساختمان این مدارس به سختی تامین می شود.

علی علوی نژاد افزود: به دلیل فرسوده بودن سیستم گرمایشی و شیرآلات هزینه‌ های نگهداری این ساختمان ‌ها بسیار بالا بوده و هزینه معیشتی روزهای پنجشنبه و جمعه این شبانه‌ روزی‌ ها هم از محل هزینه‌ های داخلی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان به سختی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای 2 مدرسه شبانه روزی دخترانه و پسرانه است گفت: دبیرستان شبانه ‌روزی پسرانه آزادگان و دخترانه الزهرا در مجموع 230 دانش‌ آموز دارد که طبق آیین‌ نامه مقررات باید پنج‌ شنبه و جمعه تعطیل باشند.

مدیر آموزش و پرورش فریدونشهر ادامه داد : اما در شهرستان دانش‌ آموزانی هستند که بدلیل بعد مسافت 6 ماه تحصیلی قبل از عید نوروز را مجبور به ماندن در خوابگاه هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی ضعیف خود و خانواده‌هایشان، متحمل سختی ‌های زیادی می‌ شوند.

فریدونشهر با داشتن بیش از 100 روستا یکی از شهرستان‌ های با پراکندگی جمعیت بالا در استان اصفهان است که وضعیت کوهستانی این شهرستان در فصل زمستان، موجب بروز مشکلات بسیار زیادی برای دانش ‌آموزان می‌شود.

**ترک تحصیل دانش آموزان در صورت حل نشدن مشکلات محتمل است

کارشناس مسوول مدارس شبانه روزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: مدارس شبانه روزی این استان با مشکلات عدیده ای و محرومیت های بسیاری مواجه هستند که در صورتی که راهکاری برای رفع آن اندیشیده نشود ترک تحصیل دانش آموزان را بدنبال خواهد داشت.

علی اعرابی در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون این مدارس به لحاظ فضا، هزینه نگهداری ساختمان، تجهیزات گرمایشی و خوابگاهی و همچنین سرانه غذایی دانش آموزان با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

وی تصریح کرد: 20 منطقه آموزش و پرورش استان اصفهان دارای مدارس شبانه روزی است که بیشترین مدارس در شهرستان سمیرم با 9 واحد آموزشی دایر است.

کارشناس مسوول مدارس شبانه روزی استان اصفهان، همچنین مدارس شبانه روزی شهرستان سمیرم و فریدونشهر را به دلیل وجود دانش آموزانی از روستاهای صعب العبور و محروم دارای بیشترین مشکلات و کمبودها برشمرد و گفت: محرومیت دانش آموزان تا به حدی است که هزینه رفت و آمد شنبه تا چهارشنبه آنها را مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تامین می کند.

وی با اشاره به اعتبارات محدود برای مدارس شبانه روزی گفت: سرانه ای که برای برنامه غذایی هر دانش آموز در ماه اختصاص یافته بین 550 هزار تا 600 هزار ریال است در حالی که برای برنامه غذایی ساده هفتگی هر دانش آموز حدود یک میلیون و 600 هزار ریال هزینه می شود که مابه تفاوت آن از سوی خیرین و نیکوکاران هر شهرستان تامین می شود.

رییس آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: همچنین با وجود آنکه تجهیزات خوابگاهی شامل تشک و پتوها باید هر 2 سال عوض شود ولی برای این منظور هم اعتبارای در وزارتخانه پیش بینی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مدارس شبانه روزی به دلیل مشکلات عدیده ای فرارو نیازمند حمایت خیرین و سازمان های مردم نهاد هستند.

اعرابی، فرسوده بودن فضا و تعمیرات سیستم های گرمایشی این مدارس را از دیگر مشکلات آن برشمرد و گفت: استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید بر مشکلات این مدارس افزود زیرا نیازمند نیروی انسانی و فضای کارگاهی بیشتری است.

وی با اشاره به نیازهای بهداشتی دانش آموزان این مدارس گفت: برای انجام خدمات بهداشتی به مدارس شبانه روزی باید دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت استان را موظف به انجام معاینات دوره ای از دانش آموزان کند.

وی تاکید کرد: هدف تشکیل مدارس شبانه روزی توسعه امکانات آموزشی و پرورشی و ایجاد فرصت تحصیلی برابر برای دانش آموزان روستاهای پراکنده و کم جمعیت است که برای دستیابی به آن نهادهای مردمی و دولتی باید کمک کننند.

اعرابی با بیان اهمیت نقش مسوولان مدارس شبانه روزی در ایجاد انگیزه بین دانش آموزان تصریح کرد: دانش آموزان این مدارس به دلیل دوری از خانواده از نظر روحی نیازمند توجه ویژه هستند و مدیران و متولیان این مدارس، نقش والدین آنها را بر عهده دارند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش تا حد امکان بهترین خدمات را به این دانش آموزان ارائه می دهد، گفت: این دانش آموزان به عنوان امانت نزد ما قرار دارند و وظیفه دست اندرکاران مدارس ایجاد زمینه لازم برای تربیت صحیح آنهاست.

به گفته مسوولان امر وزارت آموزش و پرورش به تناسب شرایط و نیازمندی های مدارس شبانه روزی، از ابتدای سال جاری تحصیلی ماهانه100 میلیارد ریال به طور متوازن بین این مدارس توزیع شده است.

مسوولان امر می گویند یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش شناسایی و استفاده از سایر منابع بودجه ای کشور است که برای پیشبرد اهداف و برنامه ها به آن نیازمندیم از این رو باید بیش از پیش به این موضوع پرداخت و از ظرفیت های قانون بودجه به نحو احسن استفاده کرد.

کارشناسان تاکید دارند آنچه مهم است توجه سایر دستگاه ها به نهاد بزرگ تعلیم و تربیت کشور است که خروجی آن موجبات ارتقای کیفیت نیروی انسانی کشور را فراهم می آورد.

بنابراین همگان باید نظام تعلیم و تربیت را متعلق به خود بدانند و از هیچ کوششی برای رفع تنگناهای آن دریغ نکنند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کمک آموزش و پرورش عشایری اساسنامه مدارس عشایری را در سطح عملی اجرایی کنند تا در این بخش مشکلات کم شود.

 هم اکنون 58 مدرسه شبانه روزی در 20 منطقه استان اصفهان فعالیت دارد که از این تعداد 21 مدرسه در دوره اول متوسطه، 20 مدرسه در دوره متوسطه نظری، 9 مدرسه

دوره کاردانش و هشت مدرسه در دوره فنی و حرفه ای مشغول ارایه خدمات هستند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 12دی 97، کدخبر83156502: ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین