پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۸۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور و همکاری با وزارت ارتباطات برای دسترسی به شماره تلفن‌های خانواده این کودکان گفت: این در حالی بود که ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند. ۲۷ هزار تماس موفق با خانواده‌ها داشتیم که آنها علل مختلفی را برای بازماندگی از تحصیل فرزندانشان بیان کردند.

شعارسال: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور و همکاری با وزارت ارتباطات برای دسترسی به شماره تلفن‌های خانواده این کودکان گفت: این در حالی بود که ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند. ۲۷ هزار تماس موفق با خانواده‌ها داشتیم که آنها علل مختلفی را برای بازماندگی از تحصیل فرزندانشان بیان کردند.

احمد میدری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع بازماندگان از تحصیل به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته گفت: ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق می دهیم. آموزش و پرورش کدملی دانش آموزان بازمانده را در اختیار ما قرار داد. البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه می‌کرد و شمار بازماندگان تا ۵۰۰ هزار مورد هم می رسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق می‌دادیم.

وی افزود: ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست. اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان ماه امسال به وزارت ارتباطات دادیم و وزارت ارتباطات ۳۵۰هزار شماره تماس از خانواده‌ها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانواده‌ها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمی‌رود؟. تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی، مسئول تماس تلفنی با خانواده‌ها شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه البته ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند گفت: کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فورا با مرکز ثبت احوال چک می‌شود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگریک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به ۵ کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد. بسیج ملی نیاز است که این کودکان را شناسایی کنیم.

«فقر» و « نداشتن پول ایاب و ذهاب» بیشترین عامل بازماندگی از تحصیل کودکان به گفته خانواده‌ها

میدری افزود: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر «فقر» را علت بازماندگی اعلام کرده اند. ۱۱۰۰ نفر گفتند «پول ایاب و ذهاب» نداریم. ۱۰ هزار نفر «معلولیت» را علت اصلی عنوان کرده اند. ۱۷۰۰مورد «فوت گزارش نشده» داشتیم. ۱۰۰۰ مورد «خارج از کشور» بودند. ۴۰۰ مورد در «مدرسه دینی» تحصیل می‌کنند و عده‌ای به مباحث «فرهنگی» اشاره کردند.

وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل گفت: این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است. در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد خوبی داشته‌ایم. در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول هستیم.

مراجعه کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها به درب منازل برای حمایت از خانواده‌های دارای فرزند بازمانده از تحصیل

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس می‌تواند فراهم کند گفت: فرایند کاری که با آموزش و پرورش و موسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام می‌شود. اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار می‌شود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه به در منازل مراجعه می کنند.

میدری ادامه داد: همچنین موسسات خیریه سایتی به نام "مشق ما" راه‌اندازی کرده‌اند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند. هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود می‌کنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند گفت: این مورد باید در قانون بیاید؛ ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.

وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است گفت: دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی دارد شروع می‌شود. دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجه‌ای برای پوشش خانوار فقیر می‌دهد و این دو نهاد حمایتی باید اینکار را انجام دهند. بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب هم برای معلولین دارند. به عنوان دستگاه سیاست گذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. هفته آینده وزرای آموزش و پرورش و رفاه جلسه‌ای برای ارتقای شاخص های آموزشی در مناطق محروم دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش: نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی به ۹۸ درصد رسید

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه خوشبختانه بعد از انقلاب در نرخ پوشش دسترسی به آموزش جهش بسیار خوبی داشتیم و از نرخ ۶۰درصد قبل انقلاب به بالای ۹۰ درصد رسیدیم گفت: اکنون نرخ پوشش در دوره ابتدایی ۹۸.۱۳ درصد است.

وی افزود : فراهم کردن دسترسی به آموزش از وظایف اصلی دولت هاست. در قانون اساسی و سایر مستندات بالادستی نیز به این امر اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ برنامه انسداد مبادی بیسوادی به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد گفت: استانداران موظف اند به عنوان روسای شوراهای آموزش و پرورش کارگروه‌هایی تشکیل و کودکان بازمانده را شناسایی و موانع ادامه تحصیل آن‌ها را رفع کنند.

حکیم زاده افزود: مسئولیت‌هایی بر عهده آموزش و پرورش و استانداری ها گذاشته شده که مهمترین آن شناسایی و رفع موانع است. این برنامه به صورت جدی تدوین و با دستورالعمل مشخصی ابلاغ شد. از جمله مسئولیت های راهبران آموزشی نیز شناسایی کودکان بازمانده است. البته بودجه مجزایی به آموزش و پرورش داده نشده در حالی که از مهمترین علل بازماندگی، علل اقتصادی است.

وی با بیان اینکه منظور ما مشکل اقتصادی خانواده ها است اظهار کرد: در برخی مناطق خانواده هایی داشتیم که کودکشان نان آوری خانواده را برعهده داشت.

بیشتر بازماندگان از تحصیل پسرند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال روی این موضوع کار می کنیم گفت:

۱۴۲ هزار و ۵۰۲ بازمانده از تحصیل در سال ۱۳۹۶-۹۷ داشتیم که ۶۹ هزار و ۹۴ نفر دختر و ۷۳ هزار و ۴۰۸ نفر پسر هستند.

استان‌های دارای بیشترین و کمترین بازماندگی از تحصیل

حکیم زاده ادامه داد: در سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد دارای کمترین میزان بازماندگی و سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان دارای بیشترین آمار بازماندگی از تحصیل هستند.

بازگشت حدود ۳۲ هزار بازمانده از تحصیل به مدارس در سال گذشته

وی با بیان اینکه از مجموع آمار بازماندگان در سال تحصیلی گذشته، ۳۱ هزار و ۹۱۰ نفر به مدرسه برگشتند، درباره موانع بازماندگی گفت: موانع اقتصادی، موانع فرهنگی و اجتماعی وجود دارند. خانواده ها ممکن است در مناطقی چون شهرهای مرزی دخترانشان را به دلیل تعصباتی به مدرسه نفرستند که البته در دوره متوسطه محسوس تر است. «فاصله از مدرسه» و «ازدواج زودهنگام دختران» نیز از دیگر عوامل است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: به لحاظ قانونی مانعی نداریم، بلکه حتی جزو معدود کشورهایی هستیم که نه تنها برای فرزندان ایرانی بلکه برای اتباع نیز با دستور رهبری امکان تحصیل حتی برای آنها که فاقد مدارک هویتی بودند فراهم شد.

بی‌توجهی مجامع بین‌المللی به پوشش تحصیلی اتباع

حکیم زاده ادامه داد: ۴۵۰ هزار اتباع به مدرسه می‌روند که ۳۲۰ هزار مورد در دوره ابتدایی اند. امسال ۵۵۰۰کودک فاقد مدارک هویتی ثبت نام شدند و ۱۱درصد رشد داشتیم، بدون آنکه یک ریال کمک بین المللی داشته باشیم و از دولت بودجه مازاد بگیریم. جالب است که چرا مجامع بین المللی به این اتفاق توجهی نداشتند؟.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موانع قانونی نداریم ولی شاید خلاءهای قانونی برای والدینی داشته باشیم که فرزندشان را به مدرسه نمی فرستند گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان به این حق کودکان برای تحصیل تاکید شده است.

شاخص توسعه انسانی ایران

وی با اشاره به رتبه ۶۰ ایران در شاخص توسعه انسانی گفت: متوسط سطح سواد ۳.۲ بوده که به ۹.۲ رسیده است. شیب رشد ایران تند بوده است و در آخرین مرحله ۹ پله صعود داشته ایم و از ۶۹ به۶۰ رسیده ایم. نروژ اولین کشور است. وضعیت ما در این شاخص از ترکیه بهتر است.

عوامل بازماندگی از تحصیل

حکیم زاده درباره عوامل بازماندگی از تحصیل که به صورت حضوری از خانواده ها احصاء شده است گفت: عوامل اقتصادی چون فقر، بحران های اجتماعی، مهاجرت، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و عوامل فرهنگی چون ناآگاهی از حقوق و مسئولیت ها، تبعیض، بی سرپرست و بدسرپرست بودن، خانواده گسسته، خانواده پرتنش، دلایل زیستی و فردی چون معلولیت و مسائل درون مدرسه‌ای چون بی انگیزگی و عدم کسب موفقیت درمدرسه از این جمله‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدارم بودجه اختصاصی برای حمل و نقل دانش آموزان در مدارس روستا مرکزی اختصاص داده شود گفت: نمایندگان مجلس کمک می‌کنند تا عوامل بازماندگی رفع شوند.از مهمترین چالش های ما ثبت آمار صحیح است. امیدواریم همه دستگاه‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بازماندگی از تحصیل را رفع کنیم.


شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 15دی 1397،کدخبر 16768 : ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین