پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۱۷۳۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
بسیاری از دانش آموزان در شهرهای کوچک آذربایجان غربی به خصوص حاشیه شهر ارومیه به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به مدرسه بروند که باید شناسایی شده و هزینه تحصیل آن ‌ها پرداخت شود.
شعار سال: در حالی که همواره از گذشته در مقایسه علم و ثروت، انشاهای بسیاری از دانش آموزان «علم» را به «ثروت» ارجحیت داده و آن را عامل خوشبختی و رسیدن به سعادت می دانند، اما در روزگار فعلی شاهد برتری ثروت بر علم هستیم.

کودکان بازمانده از تحصیل که شامل گروه سنی شش تا ۱۸ سال می‌شود دو گروه هستند، کودکان مناطق عشایری و روستاهای دورافتاده و کم ‌جمعیت که از اول وارد سیستم آموزشی نمی‌ شوند. به جز این کودکان تعداد کمی از کودکان و به ویژه دختران در روستاها و حاشیه شهرها به دلیل ناآگاهی، تعصب و فقر والدین، رنگ مدرسه را نمی‌ بینند و این ها بی‌سواد مطلق هستند.

گروه دوم کودکانی هستند که در شش سالگی وارد مدرسه می‌ شوند و پس از چند سال تحصیل به دلایل مختلفی ترک تحصیل می‌ کنند؛ این کودکان بیشتر در سن کم وارد بازار کار شده و در شرایط نامناسب و ظالمانه ‌ای به ناچار به کودکان کار تبدیل می‌ شوند.

هر چند برای کودکان بازمانده از تحصیل دلایل دیگری نیز به غیر از فقر وجود دارد تا نتوانند آرزوهای خود را در رسیدن به مدارج علمی جامه عمل بپوشانند، اما ناتوانی مالی در تامین مخارج تحصیل از مهم ترین دلایل است.

بسیاری از دانش آموزان در شهرهای کوچک آذربایجان غربی به خصوص حاشیه شهر ارومیه به دلیل مشکلات مالی نمی‌ توانند به مدرسه بروند که باید شناسایی شده و هزینه تحصیل آن ‌ها پرداخت شود.


فقر، مهم ترین عامل بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل

استاندار آذربایجان غربی، در این رابطه با اشاره به وضعیت بحرانی افراد بازمانده از تحصیل در استان، اظهار می‌دارد: گزارش‌ هایی که همه روزه از شهرستان ‌ها دریافت می‌کنم نشان می ‌دهد که تعداد بسیاری از دانش آموزان به سبب مشکلات مالی نمی‌ توانند تحصیل کنند و بازماندگان از تحصیل در شهرهای کوچک آذربایجان غربی به خصوص حاشیه شهر ارومیه به دلیل مشکلات مالی است.

محمدمهدی شهریاری، با تاکید بر اهمیت و لزوم توجه به موضوع بازماندگان از تحصیل در آذربایجان غربی، بیان می‌کند: این موضوع بسیار اهمیت دارد به طوری که حتی مادر یکی از همین افراد بازمانده از تحصیل به سبب ناتوانی مالی در پرداخت هزینه تحصیلی فرزندش خودکشی کرده بود.

وی، ابراز می‌کند: باید این بازماندگان از تحصیل شناسایی شده و سپس ساماندهی شوند و هزینه‌ های آن‌ها نیز پرداخت می ‌شود از لحاظ پرداخت هزینه ‌های آن‌ ها مشکلی وجود ندارد.

استاندار آذربایجان غربی، معتقد است که با این کار می‌شود شاخص ‌های تحصیلی و آموزشی استان را بالا برد چراکه نسبت به دیگر استان‌ها متأسفانه شاخص‌های آموزشی آذربایجان غربی کم است.

شهریاری، می‌گوید: یک ردیف برای آذربایجان غربی در ارتباط با سرانه فضای آموزشی است. در نظر داریم که برای بودجه ۹۸ مطرح شود و باید نمایندگان استان نیز این موضوع را پیگیر باشند.

فقر عامل ترک تحصیل ۵۰ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم در این خصوص می‌گوید: در چالدران و پلدشت و برخی از شهرستان‌ های دیگر تنها ۴۵ درصد دانش‌ آموزان دوم متوسطه به مدرسه می ‌روند و خانواده ‌ها به سبب فقر معیشتی و فرهنگی اجازه رفتن به مدرسه را به دانش ‌آموزان به ویژه دختران نمی‌ دهند.

ابراهیم محمدی، خاطرنشان می‌کند: هشت هزار و ۷۰۰ نفر بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی شناسایی شده که دلیل بازماندن این افراد از تحصیل بیشتر به لحاظ فقر اقتصادی است، به طوری که به سبب مسائل معیشتی کودک کار می‌کند و به مدرسه نمی‌رود.


وی، بیان می‌کند: فقر حاکم بر آذربایجان غربی و روستاها مشکلی است که فراتر از بحث آموزش و پرورش است و باید یک حرکت جهادی انجام شود و تمامی مسئولان در این زمینه همکاری کنند. آموزش و پرورش آذربایجان غربی از مهرماه امسال بحث شناسایی بازماندگان از تحصیل را شروع کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، می‌گوید: در شهرستان ‌های چالدران و پلدشت علی‌ رغم بهره‌ مند بودن از فضای آموزشی مناسب و کافی تنها ۴۵ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم به مدرسه می ‌روند که بیشتر این افراد که از این مقطع به مدرسه نمی‌ روند دختر هستند و خانواده ‌ها به سبب فقر معیشتی و فرهنگی اجازه رفتن به مدرسه را به آن‌ها نمی ‌دهند.


دو هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی

محمدی، در ارتباط با تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی در آذربایجان غربی تصریح می‌کند: حدود دو هزار نفر بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی وجود دارد و انتظار داریم یک کار جهادی در این زمینه رخ دهد.

وی، می‌افزاید: با دستور استاندار آذربایجان غربی در هزار و ۴۰۰ روستا در ۳۰ کیلومتر مرزی بحث تغذیه آغاز شده که امسال برای نخستین بار در سطح کشور رخ می ‌دهد و در هیچ جایی از کشور این موضوع وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی، ابرلاز می‌کند: مشکلاتی نیز در زمینه انشعابات مدارس وجود دارد به طوری که به میزان ۷۵۱ مورد انشعابات برق و گاز و آب مدارس مشکل دارد.

با توجه له گفته مسئولان و نیز مشاهداتی که روزانه توسط مردم و اهالی رسانه منعکس می‌شود، باید دید عاقبت بازماندگان از تحصیل در استان مرزی و دارای حساسیت‌های ویژه آذربایجان غربی به کجا ختم می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری اروم نیوز، تاریخ 12 آذر 97، کد مطلب: 306264: www.uromnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین