پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نهم در مقطع حساسی از تاریخ انقلاب طلوع و غروب کرد که تغییر دولت، مذاکرات هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای همزمان با آن بود.

شعار سال: علی لاریجانی در پایان آخرین جلسه علنی دوره نهم مجلس شورای اسلامی در سخنانی، با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و روز دزفول اظهار داشت: مجلس نهم در مقطع حساسی از انقلاب طلوع و غروب کرد.

وی ادامه داد: تغییر دولت، مذاکرات هسته‌ای، بحران‌های منطقه‌ای در عراق، سوریه و یمن و مشکلات اقتصادی داخلی همه در این دوره پیش آمد.

مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در یک ارزیابی کلی، در همه این ماجراها انقلاب اسلامی حرکت تکاملی خود را طی کرد و مجلس نهم یکی از ارکان نظم‌بخشی به این حرکت تکاملی بود.

لاریجانی ادامه داد: دلمشغولی همه ما نمایندگان در وصف انقلاب و آینده آن باقی خواهد بود و باید با نفسی تازه در راه آن مجاهدت کرد.

دوره قانونگذاری پس از انقلاب، در مقابل ۲۴ دوره قانونگذاری قبل از انقلاب

وی در ادامه با بیان اینکه از دوران مشروطه تاکنون ۳۳ دوره مجلس در کشور فعالیت کرده است، اظهار داشت: از این ۳۳ دوره، ۲۴ دوره مربوط به قبل از انقلاب اسلامی و ۹ دوره مربوط به بعد از انقلاب بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ۲۴ دوره قبل از انقلاب در مقاطعی، مجالس دلسوز کشور وجود داشته است که از جمله آنها می‌توان به دوره‌های صدر مشروطه، نظیر ادوار اول تا ششم مشروطه و دوره‌های سیزدهم تا هفدهم مجلس یعنی فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ اشاره کرد که با کودتای آمریکایی ـ انگلیسی، دولت ملی سرنگون شد.

لاریجانی تاکید کرد: غالباً مجالس در دوران پیش از انقلاب شکل ظاهری پارلمان را برای کمک به دیکتاتوری سامان داده‌اند و ارتباط خوبی با مردم نداشته‌اند.

وی گفت: اگرچه در برخی از این ادوار، قوانین خوبی هم تصویب شد، اما نقایصی وجود داشت که از جمله آنها می‌توان به عدم توجه به دین مبین اسلام، عدم توجه به منافع ملی و وادادگی در برابر بیگانگان از قبیل تصویب قانون کاپیتولاسیون و عدم ارتباط با مردم و خواسته‌های آنان اشاره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس شرایط متفاوتی یافت؛ امام (ره) تکیه جدی بر جایگاه مجلس می کرد و آن را در جایگاه والایی قرار داد.

لاریجانی گفت: امام مجلس را عصاره زحمات طاقت فرسای یک ملت مسلمان و برآمده از اهداف بزرگ آنان می دانست، امام (ره) این سخنان را در برابر بنی صدر می گفت و رئیس قوه مجریه گستاخ در برابر قانون را تحقیر می کرد تا اشتباهات گذشته درباره مجلس تکرار نشود.

وی افزود: قانون در نزد امام راحل در حکم ناموس نظام بود که هیچ بدیلی برای حفظ آن نیست و تخلف از آن را تا سر حد مفسد فی الارض می دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین به گفته مقام معظم رهبری قانون آمده است که جلوی صداهای کلفت را بگیرد؛ امام (ره) نیز تاکید می کرد کسانی که با قانون مخالفند با اسلام مخالف هستند؛ به گفته رهبری قانون برای تهذیب کل جامعه است، البته دزدها و دیکتاتورها از قانون بدشان می آید.

لاریجانی تصریح کرد: این نگاه رهبری نشان می دهد که قانون در جمهوری اسلامی با هیچ چیز قابل جابجایی نیست.

وی ادامه داد: در مجالس پس از انقلاب، نمایندگان مجلس در همه مسائل وقت می گذاشتند و تصمیم گیری می کردند که قضایای عزل رئیس جمهور، حل و فصل گروگان های آمریکایی و بررسی برنامه های توسعه و مذاکرات هسته ای از جمله آنهاست.

*یک بخشدار امکانات بیشتری از یک نماینده مجلس دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، با بیان اینکه نمایندگی مجلس از پرمشغله ترین کارهای کشور است، تاکید کرد: دلیل این امر آن است که نمایندگان باید پاسخگوی مشکلات مردم باشند. در حالی که یک بخشدار امکانات بیشتری از یک نماینده مجلس در اختیار دارد.

وی گفت: با این کاستی ها، نمایندگان علاوه بر قانون گذاری و نظارت باید به نیازهای حوزه انتخابیه خود نیز بپردازند.

رئیس مجلس اظهار داشت: مجالس پس از انقلاب در مقابل گردن کشی بیگانگان خود را سپر بلای ملت کردند و در اکثر مسائل مهم در سطح منطقه ای و بین المللی که لازم بود، از حقوق ملت و امت اسلامی دفاع کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آخرین مصوبه مجلس در چند روز پیش برای الزام دولت در جهت مقابله به مثل با دولت آمریکا اقدامی ارزشمند و انقلابی بود.

*تمرکز مجلس نهم بیشتر بر لوایح دولت بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گوشه ای از عملکرد مجلس نهم اظهار داشت: در مجلس نهم ۶۹۷ طرح و لایحه مطرح شد که ۶۹ درصد از آنها طرح و ۳۱ درصد لایحه بود؛ همچنین ۲۰ درصد از این طرح ها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شد که قدری زیاد است.

لاریجانی ادامه داد: از طرح های ارائه شده ۱۸ درصد و از لوایح ۴۵ درصد به قانون تبدیل شد که نشان می دهد مجلس نسبت به لوایح دولت توجه کرده است.

وی همچنین با اشاره به موضوع قوانین مصوب مجلس نهم و نسبت آنها یادآور شد: ۳۲ درصد قوانین مصوب مجلس مربوط به موافقت نامه های همکاری متقابل میان ایران و دولت های مختلف، ۳۰ درصد مربوط به حوزه صنعت و کشاورزی و اقتصادی، ۱۱ درصد مربوط به امور اجرایی و حمایتی از قبیل کمک به هلال احمر و کمیته امداد، ۶.۷ درصد مربوط به حوزه قضایی، ۵ درصد مربوط به حوزه آموزشی و فرهنگی، ۲.۵ درصد مربوط به حوزه انتخابات و مسائل سیاسی و دو درصد مربوط به حوز دفاعی و امنیتی بوده است و سایر مصوبات در حوزه مدیریت عمومی و شهری جای گرفت است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه حوزه اقتصاد و معیشت نقطه ثقل قانون گذاری در مجلس نهم بوده است، عنوان کرد: از جمله قوانین مصوب مجلس نهم در حوزه اجتماعی می توان به قانون مجازات اسلامی، قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، قانون جرم سیاسی و قانون جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد.

لاریجانی با اشاره به اقدامات مجلس نهم برای قانون گذاری ذیل اصول هشتم، ۲۵ و ۱۶۸ قانون اساسی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات مجلس نهم تنقیه برخی قوانین در برخی حوزه ها بوده است که باید به سای رحوزه ها نیز تسری یابد.

*وجه نظارتی مجلس نهم برجسته بود

وی در ادامه با بیان اینکه بعد نظارتی این دوره از مجلس برجسته تر بوده است، خاطرنشان کرد: در این ۴ سال مجموعا ۶ گزارش از کمیسیون اصل ۹۰ به مجلس ارائه شد، همچنین ۲۷ مورد در صحن علنی در جهت نظارت بر امور اجرایی از وزرا و مسئولان اجرایی دعوت به عمل آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های دیوان محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: میزان واریز به حساب خزانه ناشی از اجرای احکام دیوان محاسبات حدود ۱۳ میلیارد تومان بوده است که اقدام ارزنده ای است.

لاریجانی افزود: همچنین کاهش مدت رسیدگی در دادسرای دیوان محاسبات نیز از دیگر اقدامات پسندیده مجلس نهم بوده است.

وی همچنین با اشاره به برخی اقدامات مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرد: عناوین و موضوعات پژوهشی مرکز پژوهش ها از ۸۷۰ مورد در مجلس هشتم به بیش از ۱۲۰۰ مورد در مجلس نهم افزایش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مجلس نهم در برابر استکبار جهانی موضعی قاطع داشته و آن را جوهره انقلاب می دانست، تصریح کرد: بر این اساس حمایت قاطع مجلس از فرمایشات مقام معظم رهبری ناشی از همین روحیه انقلابی بوده است.

وی با بیان اینکه مصوبه اخیر مجلس در زمینه مقابله با دزدی آمریکا و دست اندازی آن به اموال ایران غرور انگیز بوده است، ادامه داد: در زمینه بحران های تروریستی منطقه ای در سوریه، یمن و عراق مجلس بر موضع ایستادگی و مقاومت و کمک به مردم منطقه اصرار داشته و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز مدام شرایط منطقه ای و بین المللی را رصد و پیگیری کرده است.

لاریجانی ادامه داد: تصمیم سنجیده و حکیمانه مجلس نهم در موضوع هسته ای، باعث آرامش در کشور و رفع موانع شکوفایی اقتصادی شد.

وی در پایان از حمایت های مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و قوای مجریه و قضاییه از مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و از خبرنگاران رسانه ها نیز به دلیل اقدامات آنها سپاسگزاری کرد

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395، کد مطلب: 3666508:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین