پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
زمزمه‌های برای اجرای برنامه یک گروه سیرک حیوانات با عنوان «خلیل عقاب» در کردستان شنیده می‌شود که در گزارش ایسنا صحت و سقم این قضیه را پیگیری کردیم.

شعارسال : مردم فهیم استان کردستان همواره دوستدار طبیعت بوده و با هرگونه اقدامی که خلاف اصول زیست محیطی باشد برخورد کرده و اعتراضشان را نسبت به آن اعلام داشته اند.

شکستن تفنگ شکارچی معروف کردستانی، آتش زدن قفس‌های کبک توسط کشاورزان منطقه، اعتراض به ساخت سد داریان و نابودی چشمه بل، اجرای برنامه‌های پاکسازی محیط زیست، حضور خودجوش مردم برای خاموش کردن آتش سوزی‌ سال‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع استان و تجمع 10 هزار نفری مردم برای برنامه‌ حفاظت از زریبار تحت عنوان «یک روزم برای زریبار» تنها نمونه‌هایی از این حس احترام کردستانی‌ها به محیط زیست است.

از طرف دیگر فعالیت بسیار خوب انجمن‌ها و تشکل‌های زیست محیطی را نیز در استان کردستان شاهد هستیم که بسیار فعالانه در انجام برنامه های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب طبیعت مشارکت داشته و کارهای ارزنده ای را با اعضای خود به تنهایی انجام داده‌اند.

* کردستان عضو کمپین "سیرک نه" است

جدای از این مسئله استان کردستان به کمپین «سیرک نه» نیز پیوسته است و مدیرکل محیط زیست کردستان سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنای کردستان به صراحت این مسئله را اعلام کرده است.

عبدالوحید ریاضی‌فر در این گفت‌و‌گو عنوان کرده بود: «طی بازدید کارشناسان این اداره‌کل در سنوات گذشته از وضعیت حیوانات و مشاهده حیوان‌آزاری در این برنامه‌ها تصمیم گرفته شد دیگر هیچ گونه مجوزی به صاحبان سیرک‌ها جهت نمایش در استان صادر نشود و استان نیز به کمپین ممنوعیت نمایش سیرک حیوانات در کشور ملحق شود. بر همین اساس اجرای هرگونه نمایش سیرک حیوانات در استان کردستان غیرقانونی است»

اما این روزها خبرها حاکی از آن دارد که یک گروه سیرک حیوانات با نام "خلیل عقاب" که در استان کرمانشاه طی یک ماه گذشته با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور اجرای برنامه داشته، درصدد اجرای برنامه آتی خود در استان کردستان است.

هرچند اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه هم با برگزاری سیرک‌ در این استان به صراحت مخالفت کرده و مجوزی صادر نکرده است، اما این سیرک طبق برنامه از قبل تعیین شده و بنا بر مجوزی که از سازمان محیط زیست کشور دریافت کرده برنامه خود را در این استان انجام داده است.

در گفت‌و‌گوی ایسنای کردستان با مدیرکل محیط زیست کردستان این مسئله را پیگیری کردیم که در ادامه می خوانید...

* هیچ مجوزی برای اجرای برنامه سیرک در کردستان صادر نشده است

مدیرکل اداره محیط زیست استان کردستان با اشاره به درخواست عوامل سیرک «خلیل عقاب» برای اجرای برنامه در استان کردستان، گفت: این سیرک هیچ مجوزی برای اجرای برنامه در کردستان ندارد و اجازه نخواهیم داد در کردستان برنامه اجرا کند.

عبدالوحید ریاضی فر ضمن تاکید بر ممنوعیت اجرای هرگونه سیرک حیوانات در کردستان، افزود: ما مخالف برگزاری هرگونه سیرکی در کردستان هستیم و طی مکاتبه با فرمانداری نیز به صراحت این مسئله اعلام شده است و سیرک مذکور اجازه اجرای برنامه در کردستان را ندارد.

وی در پاسخ این پرسش که گروه سیرک "خلیل عقاب" مجوز خود را برای اجرای برنامه از سازمان حفاظت محیط زیست کشور دریافت کرده است و آیا این اداره توان جلوگیری از اجرای برنامه گروه مذکور را دارد، عنوان کرد: هرچند سازمان این گروه‌ها را معرفی می کند اما رضایت اداره محیط زیست کردستان برای اجرای برنامه سیرک الزامی بوده و ما نیز به شدت مخالف بوده و به فرمانداری نیز اعلام کرده ایم هیچ گونه مجوزی برای اجرای برنامه این گروه را صادر نکند.

در ادامه باید گفت که این مسئله همچنین اعتراض انجمن‌ها و تشکل های زیست محیطی استان کردستان را نیز دربرداشته و انجمن سبز چیا مخالفت خود را به شدت با برگزاری هرگونه برنامه سیرک در استان کردستان اعلام کرده است.

* سازمان حفاظت محیط زیست کشور و صدور مجوز حیوان آزاری!

اما آنچه در اینجا دارای ابهام است این مسئله بوده که سازمان حفاظت محیط زیست کشور چگونه و بر چه اساسی مجوز حیوان آزاری و سوء استفاده از حیوانات را صادر می کند!

علیرغم صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست در یکی از بندهای اجرای برنامه سیرک « اخذ اجازه از سوی اداره کل استان» میزبان سیرک نیز قید شده است و حالا باید شاهد بود که آیا اداره کل محیط زیست استان کردستان قادر است در مقابل فشارها مقاومت کند یا این سیرک بدون رضایت این اداره کل به اجرا در خواهد آمد؟

لازم به ذکر است؛ برگزاری این گونه سیرک‌ها و دادن مجوز از سوی سازمان‌های مرتبط باعث ترویج حیوان‌آزاری آشکار و بدرفتاری با حیوانات می‌شود و علاوه بر آن جنبه‌های ضد فرهنگی، بدآموزی و بار منفی نسبت به محیط زیست را نیز دربرخواهد داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" استان کردستان ، تاریخ انتشار چهارشنبه 22 مهر 1394 ، کد مطلب : 947-6590-5 : www.kurdistan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین