پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۹۶۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
15 روز از تعطیلی دولت در آمریکا می گذرد؛ تعطیلی ای که به یکی از طولانی ترین تعطیلی ها در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد.

شعار سال: روزنامه یو اس ای تودی گزارش داد تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا وارد سومین هفته خود شده و در صورت تداوم تا روز چهارشنبه و ورود به نوزدهین روز، به دومین تعطیلی طولانی مدت دولت در تاریخ این کشور تبدیل خواهد شد.

امروز شنبه پانزدهمین روز تعطیلی دولت آمریکا است؛ تعطیلی ای که دستکم تا چند روز دیگر هم تداوم خواهد یافت و به یکی از طولانی ترین تعطیلی ها در تاریخ آمریکا بدل خواهد شد.

این در حالی است که نشانی از توافق میان کاخ‌ سفید و دموکرات‌ ها برای بازگشایی دولت دیده نمی‌ شود.

طولانی‌ترین تعطیلی دولت آمریکا 21 روز بوده، اما کارمندان دولت فدرال اکنون نگران هستند که ترامپ که سابقه‌ ای طولانی در ثبت رکوردهای مختلف دارد، این رکورد را هم بشکند و طولانی‌ ترین تعطیلی دولت در تاریخ را به نام خود ثبت کند. ترامپ رکورددار اخراج بیشترین کارکنان، ثبت بالاترین رقم بدهی دولتی، بیشترین دروغ و ... را تاکنون در پرونده خود دارد.

ترامپ در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرده است که برای رسیدن به هدف خود اگر لازم شود پای تعطیلی طولانی مدت دولت هم خواهد ایستاد.

او گفته است: «بله من این را گفتم (در دیدار با رهبران دموکرات‌ ها)، دقیقا همین را گفتم. فکر نمی‌ کنم کار به آنجا بکشد اما من آماده‌ ام. من به آنچه در حال انجامش هستم افتخار می‌ کنم. من اسمش را تعطیلی دولت نمی‌ گذارم. به نظر من این کاری است که باید برای تامین امنیت و منافع کشور انجام دهم.»

وقتی خبرنگاران از ترامپ درباره احتمال استفاده از اختیاراتش در پی اعلام وضعیت فوق‌ العاده پرسیدند او گفت: «ممکن است چنین کنم. من می‌ توانم وضعیت فوق‌ العاده اعلام کنم و بعد به سرعت این دیوار را بسازیم. این هم یک راه دیگر برای این کار است.»

بحث تامین بودجه ساخت دیوار مکزیک در حالی دوباره بالا گرفته و به تعطیلی طولانی مدت بخش هایی از دولت انجامیده که ترامپ در دوران انتخاباتی بارها تاکید کرده بود هزینه ساخت این دیوار را مکزیک تقبل خواهد کرد. این بن بست سیاسی در واشنگتن، حدود 800 هزار کارمند دولت فدرال آمریکا را از روز 22 دسامبر گذشته بدون حقوق گذاشته است.

380 هزار کارمند دولتی که شغل آن‌ ها «غیرضروری» تشخیص داده شده، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌ اند. 420 هزار نفر دیگر هم هرچند کارشان ضروری است و مجبور به ادامه حضور در محل کار هستند، اما تا تکلیف بودجه روشن نشده و حکومت فعالیت خود را از سر نگرفته، حقوقی دریافت نمی‌ کنند.

از 15 وزارتخانه دولت فدرال، نه وزارتخانه عملا نیمه‌ تعطیل هستند و بسیاری از ادارات دولتی هم خدمات‌ رسانی به مردم را به بعد از بازگشایی دولت موکول کرده‌ اند.

این روزها اگر در واشنگتن کسی بخواهد ازدواج کند، دستکم برای ثبت رسمی ازدواج، باید صبر داشته باشد تا بلکه دموکرات‌ ها و جمهوری‌ خواهان به توافق برسند و دستور از سرگیری فعالیت‌ های دولت فدرال صادر شود، چرا که دادگاهی که در پایتخت آمریکا گواهی ازدواج صادر می‌ کند، فعلا تعطیل شده است. اگر تعطیلی دولت تا 11 ژانویه (21 دی) ادامه پیدا کند، بودجه بقیه دادگاه‌ها هم تمام می‌ شود و آنها هم مجبور به توقف کار می شوند.

روز جمعه «نانسی پلوسی» رئیس جدید مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر دموکرات‌ ها در مجلس سنا برای ادامه مذاکره با ترامپ به کاخ‌ سفید رفتند اما همچون جلسه روز چهارشنبه، دست خالی بیرون آمدند.

چاک شومر پس از خروج از جلسه با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «مسئله بسیار ساده است. ما بار دیگر از رئیس جمهور خواستیم که میلیون‌ ها آمریکایی و صد‌ها هزار کارگر را گروگان کار‌های خودش نکند. به او گفتیم که فعالیت بخش‌ های تعطیل شده دولت ازسرگرفته شود و بعدا این گفتگوهایمان ادامه یابد. ما به رئیس جمهور گفتیم که لازم است فعالیت بخش‌ های تعطیل دولت آغاز شود. ایشان مقاومت کرد. در واقع او گفت که می‌ تواند فعالیت بخش‌ هایی از دولت را برای مدت طولانی و ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها تعطیل نگاه دارد. ما در این جلسه درباره مسائلی صحبت و بحث کردیم و همانطور که رئیس مجلس نمایندگان (پلوسی) گفته است برخی از این بحث‌ ها پرمناقشه بود. بی تردید ما به بحث هایمان ادامه خواهیم داد. اما تا زمانی که فعالیت بخش‌ های تعطیل شده دولتی از سرگرفته نشود، بسیار دشوار است که بتوانیم شاهد پیشرفتی در امور باشیم.»

«لارا براون» استاد دانشگاه «جورج واشنگتن» گفته است: «وعده های انتخاباتی ترامپ برای احداث دیوار در مرز با مکزیک با ناکامی مواجه شده است. »

براون گفت: «این رئیس جمهور بر روی احداث دیوار در سراسر مرز جنوبی حساب کرده بود اما واقعیت این است که او طی کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود که مکزیک هزینه احداث این دیوار را پرداخت خواهد کرد. اما مقامات مکزیک اعلام کردند چنین اقدامی را انجام نخواهد داد و هزینه احداث این دیوار را تامین نخواهند کرد. در سال 2017، او گفت ما باید مکزیک را برای پرداخت این پول تحت فشار قرار دهیم و سپس او در سال 2018، او در حال برگزاری مذاکرات مجدد بر سر نفتا یا همان توافق نامه تجارت آزاد در آمریکای شمالی است که در حال حاضر توافقی بین آمریکا، مکزیک و کانادا محسوب می شود تا در نهایت از طریقی بتوان هزینه ساخت این دیوار را تامین کرد. اما هیچ یک از سخنان او درست نیستند و بیشتر دموکرات ها می گویند ببینید ما 1.3 میلیارد دلار برای بودجه امنیت مرزی اختصاص داده ایم که مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته آن را تصویب کرد و این همان بسته ای است که سنا سه هفته پیش تصویب کرد و رئیس جمهور آمریکا همچنان حاضر به پذیرش آن نیست.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی جماران، تاریخ 15 دی 97، کد مطلب: 1089145:www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین