پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
امکان رویش گیاهان دارویی درچهارمحال وبختیاری یکی از مهمترین ظرفیت ها برای توسعه به شمار می رود که حرکت در مسیر این ظرفیت موجب حل بسیاری مشکلات از جمله بیکاری است.

شعارسال: امکان رویش گیاهان دارویی درچهارمحال وبختیاری یکی از مهمترین ظرفیت ها برای توسعه به شمار می رود که حرکت در مسیر این ظرفیت موجب حل بسیاری مشکلات از جمله بیکاری است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های جنوب غربی کشور است که در ارتفاعات رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. این استان با داشتن ظرفیت های متعدد خدادادی همچنان در محرومیت قرار دارد و از مشکلات مختلف از جمله بیکاری رنج می برد.

ظرفیت های و پتانسیل هایی در این استان وجود دارد که اگرچه برای همه شناخته شده اما آن گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته است و این استان همچنان در پیچ و خم مشکلات قرار گرفته است.

وجود شرایط آب و هوایی مناسب برای رویش گیاهان دارویی یکی از مهمترین ظرفیت ها و پتانسیل ها در این استان به شمار می رود که هنوز به جایگاه مناسب خود در مسیر توسعه این استان نرسیده است.

شرایط کوهستانی و وقوع بارش های قابل توجه برف و باران در این استان موجب رویش گونه های مختلف گیاهان دارویی شده است که بسیاری از این گیاهان دارویی نادر و گران قیمت هستند. یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری رویش دارد که بیش از ۲۷۰ گونه گیاه دارویی است.

امکان رویش گیاهان دارویی درچهارمحال وبختیاری یکی از مهمترین ظرفیت ها برای توسعه به شمار می رود که اگرچه طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز تا جایگاه مطلوب آن فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری به خاطر شرایط توپوگرافی و خاص و آب و هوای معتدل محل رویش بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی است مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: چهارمحال و بختیاری به خاطر شرایط توپوگرافی و خاص و آب و هوای معتدل محل رویش بیش از یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی است.

شهرام احمدی عنوان کرد: ۲۷۰ گونه گیاهی رویشی در استان چهارمحال و بختیاری دارویی و خوراکی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ۲۷ گونه گیاهی به علت شرایط طبیعی وکوهستانی خاص چهارمحال وبختیاری تنها در این استان رویش دارد.

وی ادامه داد: بهره گیری مناسب از این ظرفیت تاثیر مطلوبی در ایجاد اشتغال و حفظ منابع طبیعی در سطح استان دارد.

وی تاکید کرد: حرکت در مسیر توسعه و تولید گیاهان دارویی جدا از ایجاد اشتغال نقش مهمی در حفاظت از آب و خاک در سطح استان دارد.

کارشناس ارشد کارآفرینی در خصوص ظرفیت گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر گفت: تجربه نشان داده است که دنیا در زمان های مختلف دچار تغییرات بسیار زیادی در سبک و روش زندگی مردم شده است.

سید جلال الدین موسوی بیان کرد: دستیابی به فناوری ها و تکنولوژی ها و دستیابی به علم های مختلف به ویژه در بخش پزشکی و دارویی موجب تغییر در زندگی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است که گرایش مردم در استفاده از داروهای شیمیایی به علت داشتن عوارض در حال تغییر است، بیان کرد: طی سال های اخیر گرایش مردم به سمت داروهای گیاهی افزایش یافته است و بخش گیاهان دارویی در حالی تبدیل به یکی از صنعت های پردرآمد در سطح جهان به شمار می رود.

طی سال های اخیر گرایش مردم به سمت داروهای گیاهی افزایش یافته و بخش گیاهان دارویی به یکی از صنعت های پردرآمد در سطح جهان تبدیل شده استوی بیان کرد: رویش گیاهان دارویی در یک منطقه یک ظرفیت و پتانسیل بسیار ارزشمند به شمار می رود که جدا از ایجاد درآمد و اشتغال در بخش تولید زمینه را برای دایر شدن واحد های صنعتی و فرآوری فراهم می کند.

وی عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری یک استان توانمند در بخش گیاهان دارویی است که باید از این ظرفیت در مسیر توسعه استان بهره گیری کرد.

این کارآفرین بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری می تواند به قطب کشت و صنعت گیاهان دارویی کشور و حتی منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه معرفی این ظرفیت در نمایشگاه های مختلف ملی و بین المللی برای جذب سرمایه گذار ضروری است، تاکید کرد: جذب سرمایه گذار در بخش فرآوری و راه اندازی واحدهای صنعتی در این استان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه واحد فرآوری گیاهان دارویی با تجهیزات به روز و پیشرفته در این استان وجود ندارد، بیان کرد: راه اندازی واحد فرآوری گیاهان دارویی با تجهیزات به روز و پیشرفته در این استان به صورت مستقیم هدایت کننده توسعه این بخش در سطح استان می شود و نقش مهمی در برند سازی در بخش گیاهان دارویی این استان دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت میزان کشت گیاهان دارویی به خبرنگار مهر گفت: رویش گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین ظرفیت های این استان به شمار می رود.

حمید رضا شیرانی تاکید کرد: تولید گیاهان دارویی یکی از مهمترین بخش های پردرآمد بخش کشاورزی و صنعت در بسیاری از نقاط جهان به شمار می رود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طی چند سال گذشته تلاش های بسیار زیادی برای فرهنگ سازی کشت گیاهان دارویی در این استان انجام شده است و گرایش کشاورزان به کشت گیاهان دارویی افزایش یافته است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این چهارمحال و بختیاری به ۹۰۰ هکتار رسیده است

وی ادامه داد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان به ۹۰۰ هکتار رسیده است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: میزان تولید گیاهان دارویی در این استان در سال ۹۳ حدود ۲۲ تن بوده است که هم اکنون میزان تولید به یک هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

وی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی در استان به علت تنوع و اقتصادی بودن یکی از مهمترین ظرفیت ها در بخش توسعه استان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه تعداد زمین های خرد و کوچک در مناطق روستایی این استان زیاد است، بیان کرد: امکان کشت گیاهان دارویی در زمین های خرد و کوچک به خصوص در مناطق روستایی وجود دارد و این امر موجب تولید بیشتر در این بخش می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشترین وسعت اراضی کشاورزی در بخش تولید گیاهان دارویی اختصاص به کشت گل محمدی دارد، اظهار داشت: ۲۵۰ هکتار اراضی چهارمحال بختیاری زیر کشت گل محمدی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین تولید گل محمدی در این استان سه تن در یک هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه زعفران جایگاه دوم بیشترین تولید بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در بخش گیاهان دارویی را دارد، بیان کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت زعفران اختصاص دارد که میزان عملکرد تولید زعفران پنج کیلوگرم در یک هکتار است.

زعفران یکی از مهمترین تولیدات بخش گیاهان دارویی در سطح کشور به شمار می رود که به علت قیمت بسیار بالا و بازارپسندی بالا جزو پردرآمد ترین محصولات کشاورزی به شمار می رود. تولید این محصول طی سال های اخیر رشد قابل توجهی در سطح استان چهارمحال و بختیاری داشته است و هم اکنون در حال تبدیل به یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در این استان است.

برگزاری کارگاه های آموزشی و بازدید کشاورزان از واحدهای کشت و صنعت گیاهان دارویی در سایر استان ها باید مورد توجه قرار گیردیکی از کارشناسان بخش گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برگزاری دوره های آموزشی کشت و صنعت گیاهان دارویی برای کشاورزان چهارمحال و بختیاری ضروری است، بیان کرد: آشنایی کشاورزان با بخش گیاهان دارویی نقش مهمی در گرایش آنها به سمت تولید این محصولات دارد.

حمید صابری بیان کرد: فرهنگ سازی و ترویج کشت گیاهان دارویی در این استان نیازمند تلاش مسئولان دارد.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و بازدید کشاورزان از واحدهای کشت و صنعت گیاهان دارویی در سایر استان باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارش ها در این استان و کمبود منابع آب بخش کشاورزی، بیان کرد: کشت گیاهان دارویی با توجه به نیاز آبی پایین و درآمد بالا می توان زمینه ساز حفظ اشتغال پایدار دربخش کشاورزی شود.

توسعه واحد های بسته بندی و برند سازی در بخش زعفران، توسعه واحد های اسانس گیری و تکمیل زنجیره تولید در بخش گیاهان دارویی، استفاده از اراضی شیب دار برای کشت گیاهان دارویی به صورت دیم، جذب سرمایه گذار در بخش توسعه کشت و صنعت گیاهان دارویی از مهمترین مواردی است که باید در این استان مورد توجه قرار گیرد تا زمینه بهره گیری مناسب از ظرفیت گیاهان دارویی برای توسعه این استان فراهم شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:22 دی 1397 ، کدخبر: 4510054،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین