پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۲۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
شهردار تهران پیش‌نیاز جراحی ترافیکی در پایتخت را مشارکت و همراه‌سازی شهروندان عنوان کرد.

شعار سال: پیروز حناچی که ریاست شورای ترافیک تهران را نیز بر عهده دارد، در تازه‌ترین نشست این شورا که عصر روز سه‌شنبه با موضوع بررسی حذف طرح زوج و فرد و اضافه شدن این محدوده به‌عنوان رینگ دوم طرح ترافیک برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح به شهروندان در این زمینه، خواستار تبیین ابعاد ناکارآمدی طرح زوج و فرد برای افکار عمومی شد. وی بر لزوم مشارکت و همراه‌سازی شهروندان در تصمیم‌های مهم شهری تاکید کرد و گفت: این موضوع به قدری بااهمیت است که تا جلسه بعد و تکمیل گزارش‌های کارشناسی درباره جزئیات آن صبر کنیم. به این ترتیب با توجه به اجماع اعضای شورای ترافیک تهران درباره ناکارآمدی طرح زوج و فرد، مقرر شد کمیته کارشناسی نظر نهایی خود را درباره سناریوهای پیشنهادی جایگزین و ابعاد اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی آنها به شورای ترافیک ارائه کند.

در این جلسه، گزارش مطالعات انجام‌شده توسط گروه برنامه‌ریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس که با نظارت مرکز مطالعات شهرداری و استادان دانشگاه تهران انجام شده بود، ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این گزارش، تجارب جهانی در زمینه تردد نوبتی خودروها و پیامدهای آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه شد. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که اجرای طرح‌های تردد نوبتی در کشورهای مختلف صرفا در کوتاه‌مدت، نتیجه مثبت داشته و در بلندمدت اثر معکوس روی آلودگی هوا داشته است. نتیجه این گزارش مطالعاتی، این بود که شیوه کنونی اجرای طرح زوج یا فرد کارآیی خود را از دست داده و نه‌ تنها تاثیری بر حجم ترافیک و آلودگی هوا ندارد، بلکه اثر معکوس هم داشته و نیاز به راهکارهای جایگزین آن وجود دارد.

مشاور طرح از دانشگاه تربیت مدرس در این جلسه ضمن ارائه نتایج نظرسنجی‌های مربوط به طرح ترافیک جدید، خاطرنشان کرد که میزان موافقت و رضایت شهروندان از طرح ترافیک جدید که در اسفند ۹۶ کمتر از ۴۰ درصد بود، در دی‌ماه ۹۷ به بیش از ۷۰ درصد رسیده است که نشان از موفقیت این نوع طرح‌ها دارد. اعضای اصلی شورای ترافیک در این جلسه با بررسی ابعاد مختلف پیشنهادهایی که برای جایگزینی نحوه کنترل محدوده زوج و فرد مطرح شده است، به ناکارآیی شیوه فعلی و لزوم تجدیدنظر در آن اذعان داشتند و در عین حال بر ضرورت توجه به ابعاد اقتصادی و اجتماعی این پیشنهادها تاکید کردند. بر این اساس مقرر شد تغییرات نحوه کنترل این محدوده به شکلی انجام شود که رویکرد اصلی به سمت کنترل آلودگی هوا باشد، عدالت بیشتری بین پلاک‌های زوج و فرد ایجاد شود و به مردم و به‌ویژه ساکنان محدوده زوج یا فرد، فشار اقتصادی مضاعف وارد نشود.

سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از برگزاری جلساتی در عالی‌ترین سطوح پلیس برای هماهنگی‌های بیشتر درخصوص بازنگری در محدوده زوج یا فرد خبر داد. وی با اشاره به اینکه پلیس هم نظرسنجی‌هایی را در این باره انجام داده و گزارش‌هایی درباره ابعاد ترافیکی این موضوع در دست تهیه دارد، خاطرنشان کرد: گزارش نهایی پلیس در این زمینه تا پایان هفته آینده آماده خواهد شد.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم تاکید کرد که در شهرهای مختلف جهان، یا از الگوی «مدیریت تقاضا» استفاده می‌کنند یا «محدودیت تردد نوبتی». اما تلفیق این دو روش به شکلی که در سال‌های اخیر در تهران برقرار بوده، یک ابداع غیرقابل توجیه است که فایده‌ای ندارد و مشکلات زیادی هم ایجاد کرده است. وی خواستار تجدیدنظر درباره اجرای طرح زوج و فرد شد و در عین حال تصریح کرد: باید حقوق شهروندان و ملاحظات اجتماعی در این باره دقیقا در نظر گرفته شود.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت نیز در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی از بررسی طرح ترافیک و موضوع الحاق محدوده طرح زوج و فرد به آن شد و تاکید کرد: نظر پلیس این است که اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید کار کارشناسی و بررسی شود. به گفته وی مهم‌ترین شرط پلیس برای اجرای هر طرح جدید آرامش و رضایت شهروندان است. رحیمی با اشاره به آثار و تبعات این طرح نیز اظهار کرد که اجرای آن بر سایر محورها و شریان‌های ترافیکی فشار ایجاد می‌کنند و حتی ممکن است برخی‌ها را مجبور به انجام تخلفاتی کند که شاید دلشان نخواهد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین اظهار کرد: طرح‌هایی باید مطرح شود که برای مردم مشکل و نگرانی ایجاد نکند و دسترسی‌های مردم را تسهیل کند، البته با توجه به حجم جمعیت شهر تهران و تعداد خودرو، بحث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز باید در این طرح‌ها مدنظر قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 27 دی 97، شماره: 3487109


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین