پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نبود مدیریت زنجیره تأمین دارو ما را با کمبود برخی از داروها مواجه می‌کند، گفت: باید بتوانیم نیازهای دارویی‌مان را تأمین کرده و بازار سلامت را مدیریت کنیم.

شعارسال: به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان، اکبر عبداللهی اصل در دومین همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری، اظهار داشت: تأمین دارو در بحران‌هایی همچون سیل و زلزله، جنگ و مباحث هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است و به طورکلی در سه گروه بحران‌های غیرمترقبه، بحران‌های قابل برنامه‌ریزی و بیماری‌های واگیر تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با حادثه بم در حوزه تأمین دارو آمادگی نداشتیم، گفت: البته تجاربی در این زمینه حاصل شد که اکنون در حال فراموشی است، این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

عبداللهی اصل اضافه کرد: داروهای روتین و معمولی نیز گاهی با کمبود مواجه می‌شود که نبود مدیریت موجودی و نقصان مدیریت زنجیره تأمین دارو، همچنین مشکلات مالی در این زمینه تأثیرگذار است.

وی به محدودیت ارزی اشاره کرد و گفت: از طرفی ما 2 سال است که اجازه واردات بیش از یک میلیارد دارو را نمی‌دهیم، ولی برخی بیماران اصرار به مصرف برند خارجی داشته و این موضوع برایمان چالش ایجاد کرده است.

مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 95 درصد داروی مورد نیاز کشور در ایران تولید می‌شود، گفت: همچنین 25 درصد ماده اولیه تولید دارو در کشور خودمان صورت می‌گیرد، البته بخش زیادی از این مسئله نیاز به واردات مواد اولیه دارد، لذا تقویت این حوزه لازم و ضروری است.

به گفته وی، برخی از بحران‌های دارویی می‌تواند به دلیل نارضایتی‌های شغلی ایجاد شود و این موضوع نیز ضرورت داشته که مورد توجه مسئولان قرار گرفته تا شاهد عوارض ناشی از آن نشویم.

عبداللهی اصل ادامه داد: ایران مرزهای زیادی داشته و از نظر ورود کالاهای سلامت، درخطر است، البته در حوزه تقلب و قاچاق، درصد قابل توجهی از کالاهای سلامت مربوط به فرآورده‌های آرایشی بوده و دارویی نیست.

وی با تأکید بر اینکه در بحث کمبود دارو در حوزه غیرمترقبه، نیاز به سیستم مدیریت بحران دارو داریم، گفت: مدیریت بحران، ساختار منسجم می‌خواهد و باید مدیریت زنجیره تأمین دارو، به درستی مدنظر قرار گیرد که زمان باز شدن سیستم خصوصی‌سازی به حوزه تأمین زنجیره دارو، وزارت بهداشت گاهی اطلاعی از این زنجیره نداشته و باید بتوانیم نیازهایمان را در بازار سلامت، مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه از 600 میلیون داروی وارد شده به افغانستان، تنها 20 میلیون آن ایرانی است، گفت: مدیریت بازار سلامت، بسیار حائز اهمیت بوده و جای آن در کشور خالی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تمام داروهای کشور در سیستم ردیابی، ردگیری و کنترل تحت عنوان اصالت ثبت شده و تمام داروها کد رهگیری دارد و در طول زنجیره تأمین کنترل، می‌توانیم روی نقشه آن را بررسی کنیم که اکنون این دارو در کدام قسمت ایران توزیع شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 8خرداد 1395، کد خبر: 13950308000480، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین