پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۳۸۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
دانشمند گفت: معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه سال‌ها قبل در زمان وزارت علی‌اکبر ولایتی و کمال خرازی نیز وجود داشت اما در نیمه دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این معاونت برچیده شد. از این رو محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه فعلی با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی، این معاونت را در وزارت امور خارجه احیا کرد.این فعال بخش خصوصی افزود: پاسخ این سوال واضح است‌. واقعیت این است که همراهان وزیر امور خارجه در سفرهای تجاری بخش خصوصی واقعی نیستند و تنها فعالان اقتصادی هستند که به طور مستقیم یا زیرپوستی به دولت وابستگی دارند. از این رو بدون برنامه و هدف قبلی تنها دولتمردان را در این سفر همراهی می‌کنند.

شعار سالمسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه سال‌ها قبل در زمان وزارت علی‌اکبر ولایتی و کمال خرازی نیز وجود داشت اما در نیمه دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این معاونت برچیده شد. از این رو محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه فعلی با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی، این معاونت را در وزارت امور خارجه احیا کرد.

مسعود دانشمند با بیان اینکه کار در این وزارتخانه بیشتر با رویکرد سیاسی انجام می‌شود، اظهار کرد: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیشتر معاونتی دکوری به نظر می‌رسد که تنها برای خواباندن اعتراضات فعالان اقتصادی و تجار راه‌اندازی شده است‌. بر این اساس این سوال وجود دارد که چرا با وجود سفرهای متعدد ظریف و هیات‌های تجاری به کشورهای مختلف، گشایش اقتصادی در کشور حاصل نمی‌شود؟

این فعال بخش خصوصی افزود: پاسخ این سوال واضح است‌. واقعیت این است که همراهان وزیر امور خارجه در سفرهای تجاری بخش خصوصی واقعی نیستند و تنها فعالان اقتصادی هستند که به طور مستقیم یا زیرپوستی به دولت وابستگی دارند. از این رو بدون برنامه و هدف قبلی تنها دولتمردان را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته وی، ظریف در سفرهای تجاری مذاکرات و تفاهمنامه‌های خود را پشت درهای بسته انجام می‌دهد و در این خصوص با فعالان اقتصادی چندان مشورتی نمی‌کند. از این رو در نهایت شاهد این هستیم که بیشتر مذاکرات با رویکرد سیاسی انجام شده و در قراردادها خبری از اهداف اقتصادی و معیشتی نیست‌. نکته قابل تامل در این میان آن است که هیات تجاری همراه وزیر نیز به دلیل اینکه بخش خصوصی واقعی نیستند، نسبت به این رویکرد اعتراضی ندارند.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران بیان کرد: در حال حاضر ما شاهد این هستیم که فعالان معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همراه وزیر قراردادهایی را پشت درهای بسته امضا می‌کنند و در نهایت جزئیاتی از این قراردادها را به اطلاع دیگران می‌رسانند در حالی که پس از آن هیچ پیگیری خاصی در مورد نتایج این قراردادها انجام نمی‌شود.

دانشمند با بیان اینکه دولتمردان و هیات همراه پس از سفر همه چیز را فراموش می‌کنند، افزود: به نظر می‌رسد که این سفرهای تجاری به غیر از جلسه و مهمانی و سخنرانی نتیجه دیگری در بر ندارد. در صورتی که اگر به عملکرد کشورهای دیگر در این خصوص توجه کنیم، به نتایج بسیار خوبی دست پیدا خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: روال فعالیت معاونت اقتصادی در کشورهای دیگر کاملاً شفاف است به طوری که اگر همان روال در کشور ما نیز به کار گرفته شود، در زمینه صادرات، تعاملات بانکی و تجارت تسهیلات و راهکارهای مناسبی را پیش پای تجار قرار خواهد داد.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه ظریف بخش خصوصی واقعی را در سفرهای تجاری همراهی نمی‌کند، گفت: آنچه تاکنون شاهد آن بودیم این است که ظریف نتوانسته عملکرد مناسبی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی انجام دهد در حالی که معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با رویکرد معیشتی اقتصادی راه‌اندازی شد اما در حال حاضر تنها کاری که در آن انجام نمی‌شود، فعالیت‌های اقتصادی در جهت منافع مردم است‌.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری 90 اقتصادی تاریخ انتشار 29 دی 97، کدخبر: 2117117، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
فک کنم این آقای ظریف هرکی دنگه شو بده رو می بره همراه خودش در سفرها.والا تا الان نتیجه قابل تاملی ندیدیم از سفرهای ایشون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین