پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۸۴۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سه ماه منتهی به دی‌ماه سال‌جاری، ارتفاع امواج تورم کاهش یافته است. در تیرماه سال‌جاری، نوسان نرخ ماهانه تورم شدت گرفت و در مهرماه این نرخ با ثبت رقم ۷ درصدی به بیشترین مقدار خود در سال‌جاری رسید؛ اما پس از آن به مرور از سطح تورم ماهانه کاسته شد. مطابق گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در سه ماه آبان، آذر و دی زیر ۳ درصد گزارش شده و به‌نظر می‌رسد با توجه به ثبات ارزی و تغییر انتظارات تورمی این کاهش ارتفاع تا پایان سال‌جاری تداوم یابد

شعارسال:گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سه ماه منتهی به دی‌ماه سال‌جاری، ارتفاع امواج تورم کاهش یافته است. در تیرماه سال‌جاری، نوسان نرخ ماهانه تورم شدت گرفت و در مهرماه این نرخ با ثبت رقم ۷ درصدی به بیشترین مقدار خود در سال‌جاری رسید؛ اما پس از آن به مرور از سطح تورم ماهانه کاسته شد. مطابق گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در سه ماه آبان، آذر و دی زیر ۳ درصد گزارش شده و به‌نظر می‌رسد با توجه به ثبات ارزی و تغییر انتظارات تورمی این کاهش ارتفاع تا پایان سال‌جاری تداوم یابد.

آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که با کاهش دمای تورم در نخستین ماه زمستان، این نرخ از فاز هیجانی خود خارج شده است. براساس آمارها نرخ تورم ماهانه در دی‌ماه به رقم ۲ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش ۶/ ۰ واحد درصدی را تجربه کرده است. این سومین ماه متوالی است که نرخ تورم زیر ۳ درصد گزارش شده است، در نتیجه این آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم از فاز هیجان عبور کرده است. اگرچه نرخ تورم ماهانه وارد فاز آرام شده است، اما روند صعودی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ادامه دارد و آمارها نشان می‌دهد که این متغیر به نزدیکی سطح ۴۰ درصد رسیده است. مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای تورم مصرف‌کننده دی‌ماه را در زمان مقرر منتشر کرد. این گزارش در نخستین روز هر ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و عملکرد قیمتی بازار مصرف در ماه قبل را منتشر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد شاخص در دی‌ماه به رقم ۷/ ۱۵۴ واحد رسید که نسبت به ماه قبل به میزان ۲ درصد رشد کرده است. به بیان دیگر، براساس آمارهای این گزارش تورم ماهانه در دی‌ماه معادل ۲ درصد گزارش شده، در حالی که این رقم در آذرماه ۶/ ۲ درصد گزارش شده بود. آمارها نشان می‌دهد که رقم تورم ماهانه دی‌ماه در مقایسه با ۶ ماه قبل از آن کمترین رقم تورم ماهانه بوده است. به بیان دیگر، در تیر ماه سال‌جاری نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم ۵/ ۴ درصد جهش قابل‌توجهی را کسب کرد و این نرخ تا مهرماه سال‌جاری به رقم ۱/ ۷ درصد نیز افزایش یافت. اما پس از این ماه روند نرخ ارز نزولی شد و در دو ماه آبان و آذر نرخ ۶/ ۲ درصد را ثبت کرد. حال آمار جدید نشان می‌دهد که بازهم کاهش دمای تورم در دی‌ماه ادامه داشته است. البته کاهش نرخ تورم با توجه به رفتارهای اقتصادی در ماه‌های اخیر قابل پیش‌بینی بوده است. ثبات در بازار و گذر از انتظارات هیجانی تورم باعث شده که سطح نرخ تورم کاهش یابد. اگرچه، نرخ تورم ماهانه ۲ درصد نیز برای اقتصاد کشور، رقم بالایی محسوب می‌شود، اما می‌توان انتظار داشت با تداوم این روند در دو ماه پایانی از سطح این نرخ نیز کاسته شود.

افت سرعت تورم نقطه‌به‌نقطه

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی‌ماه سال‌جاری به رقم ۵/ ۳۹ درصد رسیده است. این رقم بیشترین سطح از خرداد ماه سال ۱۳۹۲ بوده است. در آذرماه سال‌جاری نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به میزان ۴/ ۳۷ درصد گزارش شده بود، در نتیجه افزایش یک ماهه (دی‌ماه نسبت آذرماه) نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به میزان ۱/ ۲ واحد درصد بوده است. افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آذرماه نسبت به میزان ۶/ ۲ واحد درصد بوده که نشان می‌دهد از سرعت افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کاسته شده است. البته به‌نظر می‌رسد در پایان سال روند فزاینده نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا سطح میانه کانال ۴۰ درصد ادامه داشته باشد و رکورد سال ۹۲ در نرخ تورم شکسته شود. آمار سوم که در گزارش تورم مدنظر قرار می‌گیرد تغییرات ۲۴ ماهه شاخص بهای مصرف‌کننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم متوسط در دی‌ماه به ۶/ ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم در آذرماه در سطح ۱۸ درصد قرار داشت و طی یک ماه به میزان ۶/ ۲ واحد درصد به آن افزوده شده است. آخرین بار که تورم در این سطح قرار داشت، در شهریورماه سال ۱۳۹۳ بود و پس از آن نرخ تورم روند نزولی را طی کرده بود، اما در سال‌جاری افزایش شاخص بهای تورم باعث شد که بار دیگر نرخ تورم به رکورد سال‌های قبل بازگردد.

تورم برابر شهری و روستایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم روستایی و شهری در دی‌ماه در بازه ماهانه به یک میزان بوده است. در هر دو بخش تورم ماهانه در سطح ۲درصد گزارش شده است. البته نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خانوارهای روستایی بیشتر گزارش شده است. براساس آمارها نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق روستایی به میزان ۷/ ۴۲ درصد بوده، این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق شهری در سطح ۳۹ درصد گزارش شده است. در دی‌ماه سال‌جاری نرخ تورم متوسط در مناطق شهری به میزان ۶/ ۲۰ درصد و در مناطق روستایی به میزان ۹/ ۲۰ درصد ثبت شده است. بخشی از گزارش تورمی مرکز آمار ایران درخصوص جزئیات تورم کالاها است. به گزارش مرکز آمار ایران، در دی‌ماه جاری اکثر بخش‌های زیرمجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه گوشت است. گوشت قرمز و گوشت ماکیان در دی‌ماه به میزان ۸/ ۱۰ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت این گروه کالایی نسبت به دی‌ماه سال قبل به میزان ۷۵ درصد رشد یافته است. اگر تورم گروه گوشت مهار شود، نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها نیز در ماه‌های آینده کنترل خواهد شد. مسکن یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که در گزارش مرکز آمار ایران منعکس می‌شود. نرخ تورم ماهانه این گروه ۱/ ۱ درصد ثبت شده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز ۲/ ۲۴ درصد بوده است. بنابراین می‌توان از مسکن به‌عنوان یکی از گروه‌های کنترل‌گر نرخ تورم در دی‌ماه نام برد.

منبع واحد در تورم‌دهی؟

مرکز آمار ایران، آمارهای تورمی خود را در زمان مقرر منتشر کرده است، این در حالی است که انتظار می‌رفت بانک مرکزی نیز در هفته نخست آمارهای تورمی دی‌ماه را منتشر کند. ماه گذشته، بانک مرکزی برخلاف معمول آمار تورم آذر را منتشر نکرد و پس از آن منازعات آماری میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بالا گرفت. در حالی که بانک مرکزی بر حق خود بر انتشار آمار تورمی و رشد اقتصادی اصرار می‌کند، این آمارها را تاکنون منتشر نکرده و انتشار برخی آمارها نظیر گزارش خرده‌فروشی را نیز متوقف کرده است. مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند که عدم‌انتشار آمار تورمی به‌دلیل هماهنگی بیشتر با مرکز آمار ایران است که شواهد هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که همکاری و همیاری درخصوص انتشار آمار وجود ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار2 بهمن 97، کدخبر: 3488881،donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین