پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
شایعات سهمیه‌بندی بنزین از مرداد ماه سال جاری شدت گرفت و از همان ابتدا پرسش‌هایی را در میان افراد مطرح کرد، در پی افزایش قیمت ناگهانی قیمت ارز و ثابت ماندن قیمت سوخت، قاچاق در کشور رواج پیدا کرد و همین موضوع باعث شد دوباره بحث سهمیه‌بندی سوخت به میان بیاید.
شعارسال: طرح سهمیه‌بندی سوخت موافقان و مخالفان زیادی دارد. در این طرح قرار بر این است تا یارانه بنزین به‌جای خودرو به فرد تعلق گیرد، هنوز طرح سهمیه‌بندی بنزین به مرحله اجرا نرسیده، با این وجود اما و اگرهای بسیاری درباره این طرح شکل گرفته است.

افرادی که توسط خودروهای‌شان معیشت می‌گذرانند خواهان سهمیه بیشتر هستند، اما منتقدان به این طرح می‌گویند در صورت سهمیه بیشتر برای کسب‌وکارهایی که توسط خودروها ایجاد شده است امکان دارد راهی برای سوءاستفاده ایجاد شود.

به این شکل که افرادی صرفا برای دریافت همین سهمیه وارد سیستم کار شوند. همچنین باید در این میان برنامه برای جلوگیری از فروش بنزین توسط افراد وجود داشته باشد.

دغدغه بسیاری از منتقدان همین موضوع است، و به نظر می‌رسد که این طرح نیازمند یک بررسی همه جانبه است تا راه هرگونه سوءاستفاده در این جریان بسته شود ضمن آنکه احتمال افزایش نرخ سوخت هم وجود دارد و قیمت بنزین یارانه‌ای و قیمت بنزین آزاد و همچنین مقدار سهمیه‌ای که هر ماه به افراد تعلق می‌گیرد جزو پارامترهای بسیار مهم و تاثیرگذار در این طرح به‌شمار می‌رود.

بیژن حاج محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه‌دارن سوخت کشور در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره طرح تخصیص یک لیتر بنزین به هر ایرانی می‌گوید: از زمان اعلام این طرح ما مخالفت خود را با آن مطرح کردیم و دلایل مخالفت خود را هم به آقایان گفتیم.

او ادامه می‌دهد: شاید این طرح برای جمعیت ۵۰۰ میلیونی می‌توانست مناسب باشد، اما برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران طرح خوبی نیست و اگر واقعا هدف کمک به مردم است باید طرح‌های دیگری در نظر گرفته شود، زیرا اختصاص یک لیتر بنزین و مراجعه مردم به جایگاه‌ها برای دریافت یارانه روش درستی نیست و جایگاه‌ها نمی‌توانند این سرویس را ارائه دهند.

حاج محمدرضا می‌گوید: به جای ارائه این طرح بهتر بود آقایان یارانه را به سمت ساخت کارخانه‌ها و فعالیت‌های عمرانی می‌بردند به اعتقاد بنده اختصاص یارانه از زمان آقای احمدی‌نژاد اشتباه بود. این طرح مانند این است که به هر ایرانی بابت هر لیتر آب پول نقد بپردازیم!

رییس جایگاه داران سوخت کشور با تاکید بر اینکه این طرح با مشکل روبرو می‌شود ادامه می‌دهد: این طرح از ابتدا غلط بود و به جز دلالی ثمر دیگری ندارد، زیرا هر نوع محدودیتی رانت را همراه خود می‌آورد و آقایان تنها پشت شعار‌های بنزینی به دنبال ژست‌های جناحی خود هستند. هم اکنون در کل کشور ۴ هزار جایگاه بنزین وجود دارد و نباید تصمیمات وزیر نفت یک طرفه باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1397 ، کدخبر: 162965 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین