پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۸۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعریفی که گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی از تروریسم ارائه کرده اند، عمل مجرمانه‌ای با خصوصیات مدنظرشان است و در مصداق آن، حتی جمهوری اسلامی ایران را جزو مصادیق می دانند.

شعارسال: محمد حسین صفار هرندی در پاسخ به کسانی که مدعی حق شرط ایران در پیوستن به FATF هستند و بر تصویب و اجرای آن تاکید دارند گفت : اینکه گفته می‌شود ما می‌توانیم حق تحفظ و شرط داشته باشیم در بعضی موارد ممکن است پذیرفته باشد یعنی بگوییم که فلان کشور می‌گوید که مطابق آئینی که دارم نمی‌توانم این کار را انجام دهم و خودم را معاف می دانم.

 وی افزود: اما در مواردی هم خطاب به این کشورها تصریح می‌کنند که به علت اینکه برخی بندها، دربردارنده روح اصلی این قانون است، اگر کسی بخواهد حق شرط بگذارد پذیرفتنی نیست. مانند قانون اساسی ما که می‌گوئیم برخی موادش مثل اصول مربوط به جمهوریت، استقلال و آزادی که جزو اصول بنیادین است و کسی نمی‌تواند به هیچ بهانه‌ای آن را برهم بزند یا در آن تجدیدنظر کند. صفارهرندی تاکید کرد: همانطور که به فرض بازنگری در قانون اساسی ما، حق ندارند آزادی یا استقلال را به عنوان روح این قانون حذف کنند، واضعان این کنوانسیون‌ها یا تکمیل کنندگان آن برخی از این بندها را با دقت در آن گنجانده‌اند و اگر بگویید بخشی از آن را قبول نداریم می‌گویند اصلش همان است و نمی‌شود قبول نداشته باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تعریفی که گروه ویژه اقدام مالی در پولشویی از تروریسم ارائه کرده‌اند، عمل مجرمانه‌ای با خصوصیات مدنظرشان است و در مصداق یابی آن، حتی جمهوری اسلامی ایران را جزو مصادیقش می‌دانند چنانکه گاهی ما را به اعتبار این تعریف محکوم کرده‌اند.وی افزود: به عنوان نمونه، از دید امریکا، وزارت دفاع ما به علت اینکه حامی تروریسم تلقی می‌شود محکوم شده است. طبق تعریف امریکا از تروریسم نه فقط سپاه پاسداران بلکه حتی وزارتخانه‌های دفاع و اطلاعات ما را که بخشی از دولت است به عنوان مدافع تروریسم محکوم می‌کنند پس با استناد به تعریفشان از تروریسم، این نهادها را تحریم و تراکنش‌های مالی آنان را رصد می‌کنند و با کسانی که با آنان همکاری کند، برخورد می‌کنند.

صفارهرندی با تأیید اینکه پیوستن به FATF به معنی خودتحریمی است هشدار داد: خوشبختانه تا به حال خودتحریمی نکرده‌ایم اما اگر بخواهد این طور باشد مجبور می شویم که خودمان وزارت دفاع و اطلاعاتمان و به تدریج دیگر نهادهای حاکمیتی را تحریم کنیم.وی با تبیین پیامدهای تصویب و پیوستن به FATF تاکید کرد : برخی رهنمودهای کلی و دستورالعمل‌های FATF به کشورها مانند مقابله با پولشویی ، ضروری است و باید در قوانین داخلی کشورها در قبالش اقدام و با آن مقابله شود چنانکه ما نیز در این باره قانون داخلی داریم.

صفارهرندی افزود: البته ما در موضوع مقابله با پولشویی؛ در دهه ۸۰ که اصلاً بحث FATF مطرح نبود با احساس ضرورت ، قانونی در این باره در مجلس تصویب کردیم و اخیراً هم به نظر آمد که می‌شود آن را تکمیل و روزآمد کرد که برای تجدیدنظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع، بررسی و تأیید شد.وی همچنین قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم را اقدامی پذیرفته دانست و تاکید کرد: کشورها باید برای مقابله با چنین کار ناپسند و خطرناکی، زمینه قانونی داشته باشند و اقدامات تروریستی را جرم بیانگارند. به این علت می‌گوئیم کشورها باید خودشان در این زمینه قانون داشته باشند چون ممکن است روایت کشور دیگری از تروریسم، متفاوت از روایت ما باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از دید امریکا هر کس با رژیم صهیونیستی مبارزه کند تروریست است اما آیا ما که موجودیت این رژیم اشغالگر را به رسمیت نمی‌شناسیم می‌خواهیم این تعریف را قبول کنیم؟ از این گذشته، ما که دیدیم سرباز صهیونیست دست کودک فلسطینی را گرفت و آنقدر با سنگ روی استخوانش کوبید که دستش شکست، کدام طرف این معادله ناجوانمردانه را محق می‌دانیم؟ ما طرف آن کودکیم که آن جلاد دستش را شکست یا طرف آن قاتل؟

صفارهرندی افزود : قواعدی که در ماجرای FATF ممکن است بر ما تحمیل شود همین است که جای این دو را عوض کنیم یعنی آن کودک فلسطینی را باید تروریست بدانیم و آن قاتل را فرشته صلح و نجات ؟ آیا می‌توانیم این کار را کنیم؟

وی اضافه کرد: گفته‌اند که اگر به این کنوانسیون بپیوندیم در مجامع جهانی راهمان می‌دهند و تحویلمان می‌گیرند که البته هنوز راستی آزمایی نکردیم که واقعاً پس از این کار، نگاهشان به ما بهتر می‌شود. از کجا می‌توانیم حدس بزنیم که چه اتفاقی می‌افتد؟

صفارهرندی، برجام را قرینه FATF دانست و تصریح کرد : وقتی وارد مذاکرات برجام شدیم و به خواسته‌هایشان تن دادیم، حاصلش باید این می‌شد که بهتر تحویلمان می‌گرفتند و مشکلاتمان را رفع می‌کردند، مشکلاتی که خودشان برای ما ایجاد کردند مانند تحریم‌ها که باید لغو می‌کردند اما مشاهده می‌کنیم که نه فقط لغو نشد که بدتر هم شد و تحریم‌های جدید نیز تحمیل کردند. از کجا معلوم که تن دادن به این ماجرا نیز از همان نوع نباشد؟

وی محل بررسی و تصمیم گیری درباره این موضوعات را محیط‌های آرام با حضور صاحبنظران، حقوقدانان و صاحبان اندیشه درست سیاسی و مطالعات روابط بین الملل دانست و افزود: خطای کنونی این است که به جای بررسی و تصمیم گیری این موضوع در این فرایند طبیبعی، آن را به سطح جامعه بکشانیم و هیجانات و احساسات رابرانگیزیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ادعای کاهش ۲۰ درصدی مشکلات اقتصادی در صورت تصویب برجام و تکرار آن در موضوع FATF گفت: ممکن است کسی در جلسه‌ای رسمی چنین ادعایی کند اما می آیند مردم را تحریک می‌کنند طوری که باورشان می‌شود که با پذیرش برجام، چنین می‌شود. هزار تومانی در دست می‌گیرند و می‌گویند قیمت دلار به هزار تومان کاهش می‌یابد و خیال می‌کنند چنین می‌شود اما با تصویب برجام از دلار هزار تومانی خبری نمی‌شود.وی تصریح کرد: در نتیجهء بازی با احساسات مردم، ذهن جامعه دچار بهم ریختگی و آشوب شد؛ موضوعی کاملاً فنی، تخصصی را به وسیله‌ای برای انفکاک و تجزیه مردم و نیروهای اجتماعی تبدیل کردند و گاهی در بدترین حالت به قشرهای خاص مانند هنرمندان سرایت می‌کند به نحوی که رو در روی هم قرار می‌گیرند.

صفارهرندی افزود: این گونه، چهره‌های شاخص اجتماعی، هنری، ورزشی و فرهنگی به ابزار دست سیاستمداران تبدیل و برای جنگ‌های حیدری - نعمتی جلودار می‌شوند که هیچ فایده‌ای ندارد و به انسجام ملی لطمه وارد می‌شود. وی گفت: در آستانه انتخابات ۸۸ خیرخواهانه و از روی علاقه به هنرمندان گفتم " خودتان را وارد این بازی که آخرش یکی انتخاب می‌شود نکنید بازی‌ای که پس از فرونشستن غبار انتخابات به سراغ زندگی خود می روید و قرار نیست به کاری غیر از تخصصتان بپردازید؛ اگر در این تکاپو، زیادی بالا و پایین بپرید از چشم کسانی که به نامزد مورد علاقه و معرف شما رای نمی‌دهند می‌افتید و تجزیه می‌شوید.صفارهرندی افزود: اما به غلط استنباط کردند که اینها می‌ترسند گزینه مطلوبشان رای نیاورد درحالی که منظورم این نبود یعنی حس می‌کردم قشری که محبوب مردم هستند باید مبرا از این دسته بندی ها باشند و باید سرجایشان بمانند تا از آنان سوء استفاده نشود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جهان نیوز ، تاریخ انتشار: 5بهمن 1397، کدخبر:668000 ،www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
پالرمو هم که تصویب نشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین