پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۸۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
ایران اقداماتش را در جهت مبارزه با پولشویی و تروریسم تقویت کرده و ممکن است تا ماه فوریه همه لوایح مد نظر FATF در مجلس به تصویب برسد. به این ترتیب توطئه هیچ یک از کشورها علیه ایران منجر به اعمال فشار بیشتر نخواهد شد.

شعارسال: با پیوستن اسرائیل به گروه اقدام مالی در هفته جاری، این سوال پیش آمده که آیا در نشست ۱۷ فوریه که قرار است بار دیگر درباره وضعیت ایران تعیین تکلیف شود، آمریکا برای تغییر موضع گروه قدام مالی چه خواهد کرد و چگونه فشار خود را بر ایران ادامه خواهد داد.

موضوع پیوستن اسرائیل به گروه اقدام مالی از نظر رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز اهمیت ویژه داشته است؛ پایگاه خبری اسرائیلی «اورشلیم پست» در گزارشی به مواضع FATF در دوران مختلف در قبال ایران اشاره کرده و تاثیر عضویت اسرائیل در این سازمان را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، ایران هم اکنون با FATF درگیر است و این گروه به تهران و پیونگ یانگ به دلیل وضعیت مالی سال‌های اخیر هشدار داده است. علاوه بر این در ماه اکتبر‌ این گروه در بیانیه‌ای از اعضای خود خواسته تا به توصیه‌هایشان به نهاد‌های مالی برای افزایش دقت از جمله به دست آوردن اطلاعات لازم در تراکنش‌ها و تجارت‌هایشان با افراد حقیقی و حقوقی ایرانی بیافزایند.

با این وجود این بیانیه FATF در برابر اقدامات مقابله‌ای که این گروه می‌توانست علیه ایران اعمال کند، بسیار حداقلی است.

گروه آمریکایی «ویسکانسین» که مسائل و تحولات مربوط به ایران را رصد می‌کند در ماه نوامبر در گزارشی نوشته بود تصمیم FATF برای عدم اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نوعی حمایت موقت از طرف‌های باقیمانده برجام بود تا این توافق حفظ شود. این اقدام با اقدامات آمریکا در تضاد بود.

از این گذشته این گروه گفته تصمیمات FATF تصمیمات ترکیبی است، اما بیانیه اخیر نمایانگر تمایل اروپا برای یافتن مکانیزم ویژه مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

FATF در بیانیه ماه اکتبر خود به ایران هشدار داد که باید اقداماتش را در جهت مبارزه با تروریسم و پولشویی تا ۱۲ فوریه تقویت کند در غیر این صورت با اقدامات بعدی روبه رو خواهد شد.

اگر FATF بخواهد فشار همه جانبه به ایران بیاورد، این شامل اقدامات مقابله‌ای از جمله جلوگیری از گشایش شعب بانک‌های ایران در خارج از کشور، درخواست از بانک‌ها برای توقف حساب ایرانیان در بانک‌ها، و محدود کردن روابط تجاری یا اعمال نظارت‌های قوی‌تر و احذ گزارش‌های لازم از تراکنش‌های مالی با ایران خواهد بود.

مروری بر بیانیه‌های عمومی این گروه درباره ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که درخواست‌های این گروه از ایران برای پایبندی به اصول و درخواست‌ها روز به روز سنگین‌تر می‌شود.

اما بازبینی وضعیت دیگر کشور‌ها با اف‌ای تی اف نشان می‌دهد که این سازمان با تسامح بیشتری با آن‌ها رفتار کرده و منتظر نتیجه درخواست‌هایش شده بدون اینکه رویکردی خصمانه داشته باشد.

یک تفاوت فاحش هم وجود دارد. اف ای تی اف روند بررسی وضعیت سوریه و یمن را متوقف کرده است. بیانیه‌های اف ای تی اف درباره این کشور‌ها وضعیت جنگی را به عنوان یک واقعیت فنی که بر پیشرفت کار تاثیر میگذارد به رسمیت شناخته است.

حضور و عضویت اسرائیل در اف ای تی اف با توجه به حمایت اروپایی‌ها از برجام و همچنین اختلافات کشور‌هایی نظیر ترکیه و آفریقای جنوبی با این رژیم، تاثیر اسرائیل بر گروه برای اعمال فشار بیشتر به ایران را کم خواهد کرد. از این گذشته بیانیه نیمه اکتبر اف ای تی اف در حالی منتشر شد و به ایران وقت اضافه داد که رییس وقت آن یک آمریکایی بود.

از طرفی ایران اقداماتش را در جهت مبارزه با پولشویی و تروریسم تقویت کرده و ممکن است تا ماه فوریه همه لوایح مد نظر FATF در مجلس به تصویب برسد. به این ترتیب توطئه هیچ یک از کشورها علیه ایران منجر به اعمال فشار بیشتر نخواهد شد.

در نتیجه با عضویت با بدون عضویت اسرائیل، اف ای تی اف به مسیر خود در مورد ایران ادامه می‌دهد و گرچه انتقاداتش به ایران بیشتر خواهد شد، اما نتیجه تغییری نمی‌کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری رویداد 24 ، تاریخ انتشار: 23آذر 97، کدخبر 158304: ،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین