پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
آمارهای موجود نشان می دهد که واردات آمریکا بسیار بیشتر از صادرات این کشور به چین بوده است. هرچند این کسری تراز تجاری برای آمریکا تازگی ندارد اما موضوع مهم درباره مناسبات تجاری چین و آمریکا این است که این بزرگترین کسری تجاری آمریکا با یک کشور به شمار می آید و از روندی رو به رشد برخوردار است.

به شعار سال: آمارهای موجود نشان می دهد که واردات آمریکا بسیار بیشتر از صادرات این کشور به چین بوده است. هرچند این کسری تراز تجاری برای آمریکا تازگی ندارد اما موضوع مهم درباره مناسبات تجاری چین و آمریکا این است که این بزرگترین کسری تجاری آمریکا با یک کشور به شمار می آید و از روندی رو به رشد برخوردار است.

طبق آمارهای موجود چین طی سال جاری 103 میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده در حالیکه صادرات آمریکا به چین در دوره زمانی مورد نظر تنها 25 میلیارد دلار بوده است. در سال 2015 آمریکا بیش از 480 میلیارد دلار از چین واردات داشته در حالی که در همان سال چین تنها 116 میلیارد دلار از آمریکا کالا وارد کرده است. یکی از دلایل این تفاوت در تراز تجاری به نفع چین این است که چینی ها کالاهای خود نظیر لباس و اسباب بازی را با هزینه های به مراتب کمتری تولید می کنند.

در حال حاضر، چین یکی از بزرگترین تامین کنندگان بازار تلفن همراه در آمریکا به شمار می آید و محصولاتی مانند آیفون که از سوی شرکت اپل در کالیفرنیا طراحی شده در چین مونتاژ و به آمریکا صادر می شود. اخیرا مدیرعامل اپل گفته است که تاکید چین به توسعه مهارت های فنی درکنار هزینه های ناچیز مربوط به استخدام نیروی کار خیلی ها را در آمریکا نسبت به افزایش میزان خروج فرصت های شغلی از این کشور نگران کرده است.

یک بررسی از سوی ام آی تی نشان می دهد که از سال 1999 تا سال 2011 ، حدود 17% از فرصت های شغلی از دست رفته در آمریکا در بخش تولید، در اثر تجارت این کشور با چین بوده است.

در پانزده سال گذشته فرصت های شغلی مربوط به بخش تولید در چین افزایش قابل توجهی داشته و این افزایش در حالی اتفاق افتاده که نرخ بهره وری رشد چندانی به خود ندیده و از زمان پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 انتشار گاز دی اکسید کربن از سوی این کشور سه برابر شده است.

در مقابل، صادرت محصولات قابل حمل نظیر تلفن همراه و لباس از چین به آمریکا، صادرات آمریکا به چین عمدتا مربوط به فروش هواپیما و صادرات تجهیزات مربوط به فن آوری های فضایی بوده است.

بوئینگ اعلام کرده که چین طی 20 سال آینده یکی از بزرگترین بازارهای هدف تجاری در بخش حمل و نقل هوایی خواهد بود. در مقابل چین نقش مهمی در رونق بخش کشاورزی در آمریکا ایفا کرده است. به عنوان مثال، طی سال گذشته چین 60 % سویای تولید شده در آمریکا را خریداری نموده است .

در مجموع، هر چند دیدگاه های مختلفی درباره سطح مبادلات تجاری بین آمریکا و چین وجود دارد اما این کاملا واضح است که نه چین و نه آمریکا نمی توانند روزی را تصور کنند که بدون هم به حیات خود ادامه دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سيما، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395، کد مطلب: ۱۱۵۳۹۴۵:www.iribnews. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین