پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۱۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
یکشنبه ۲۶ دی ماه سال جاری به یک‌ باره خبر بازداشت خبرنگار شبکه پرس تی وی توسط دولت آمریکا به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد.
شعارسال:یکشنبه ۲۶ دی ماه سال جاری به یک‌ باره خبر بازداشت خبرنگار شبکه پرس تی وی توسط دولت آمریکا به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد.

یکشنبه ۲۶ دی ماه سال جاری به یک‌ باره خبری به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد. خبری مبنی بر اینکه مرضیه هاشمی روزنامه‌نگار و مجری شبکه ایرانی «پرس تی وی» که برای دیدار با خانواده و برادر بیمار خود به آمریکا سفر کرده بود، در فرودگاه بین‌المللی لامبرت سنت‌لوئیس بازداشت و توسط ماموران «اف بی آی» به مرکز بازجویی در واشینگتن دی سی منتقل شد.

خوشبختانه این بانوی ۶۰ ساله پس از تحمل رنج ها و تحقیرهای فراوان از اسارت آمریکا رها شده است.

اما به راستی آمریکا با اسارت مرضیه هاشمی در صدد چه بود؟ چه کسی جوابگوی شکنجه های بدون دلیلی است که مرضیه هاشمی در این مدت متحمل شده است؟

آیا داستان اسارت مرضیه هاشمی هایی که تنها جرمشان انتقاد از غرب است، به همین‌جا ختم می شود؟

ملانی، خسته از تبعیض در غرب

ملانی فرانکلین (Melanie Franklin) شهروند سیاه پوست و متولد شده در شهر نیواورلئان آمریکا است که سال‌های زیادی تبعیض‌ها و رفتارهای نژادپرستانه دولت این کشور در مواجهه با سیاه پوستان را با گوشت و پوست خود لمس کرده است.

در قسمتی از مصاحبه سالها پیش مرضیه هاشمی با ماهنامه عصر جدید درباره شیوه برخورد دولت ایالات متحده آمریکا با سیاه پوستان این کشور آمده است: «بخشی از خانواده ام سرخ پوست هستند که صاحب اصلی آن سرزمینند و بخشی دیگر از آفریقا آمده اند. ما فقط می‌توانیم چند نسل به عقب برگردیم. آمریکائی‌ها تاریخ ما را پاک کرده اند. وقتی بچه ای به دنیا می آمد، او را از پدر و مادرش جدا می کردند و برای بردگی به نقطه دیگری می فرستادند. آن بچه اصلا نمی‌دانست کیست و از کجا آمده است. سیاه پوستان آمریکا نام خانوادگی آمریکایی دارند. مثلا نام خانوادگی من فرانکلین است و بعضی ها جکسون هستند. این نام ها اروپایی است؛ سیاه پوست ها از فامیلی صاحب شان(صاحب برده ها) استفاده می کردند

این بانوی آمریکایی تبار در حالی که ۲۲ ساله بود و در رشته خبرنگاری (Broadcasting) در آمریکا تحصیل می‌کرد، در بحبوحه روزهای انقلاب اسلامی ایران با اندیشه مردی آشنایی پیدا می کند که مردم را خلیفه خدا در زمین قلمداد کرده و کرامت انسانی را بزرگترین و بنیادی ترین اصول حقوق بشر. بیانات مردی که گویی گمشده اصلی ملان در روزگار سیاه بی عدالتی غرب بود. مردی به نام آیت الله روح الله خمینی.

ملانی پس از آشنایی با اندیشه های اسلام ناب و تجلی بیرونی آن در کلام امام خمینی به دین اسلام گروید و خود یکی از مبلغان اصلی اسلام و ارزش های نظامی اسلامی ایران شد.

وی در این باره می گوید: «مسلمان شدن من به انقلاب اسلامی ایران و شخصیت امام‌خمینی(ره) ربط مستقیم دارد. آن موقع من دانشجو بودم و درباره مسائل سیاسی کشورهای جهان و به‌خصوص آمریکای‌لاتین مطالعه و تحقیق می‌کردم. بیشتر به‌خاطر تفکر مقاومت و مبارزه با ظلم، جذب بچه‌های چپ آمریکای‌ لاتین شده بودم. با اینکه من مسیحی پروتستان بودم و عقاید غیرمذهبی بچه‌های چپی را قبول نداشتم، از ۱۹ سالگی در جلسات مختلف آنها شرکت می‌کردم و در فعالیت‌های سیاسی با آنها همکاری داشتم. به‌عنوان یک سیاهپوست و سرخپوست آمریکایی، مقاومت‌طلب بودم و از واقعیت سیاست‌های دولت آمریکا و دخالت‌هایش در امور دیگر کشورها خبر داشتم. در همان دوران، با دانشجویان کشورهای مختلف در دانشگاه‌مان هم در ارتباط بودم. در زمان اوج مبارزات انقلابی در ایران، بچه‌های طرفدار و مخالف انقلاب، جلساتی در دانشگاه برگزار می‌کردند و من برای نخستین بار متوجه شدم که در ایران هم اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است. نوع انقلاب برایم جالب بود و به همین‌خاطر تا بعد از پیروزی وقایع آن را دنبال کردم

روزهای ملانی در ایران

این بانوی آمریکایی تبار در خصوص ازدواج خود می گوید: «۲۲ سالم بود که با احسان آشنا شدم، در انجمن اسلامی دانشگاه کلورادو فعالیت می‌کرد. مدتی که از آشنایی‌مان گذشت، از من خواست با هم ازدواج کنیم. بعد هم با خانواده‌اش تماس گرفت تا از آنها کسب اجازه کند و ما ازدواج کردیم. زمانی که برای نخستین بار به ایران آمدیم، ۲ فرزند داشتیم؛ حسین و سارا و بعد از مدتی هم خدا پسر دیگرمان رضا را به ما عطا کرد. همسرم بهترین و نزدیک‌ترین دوست من بود و متأسفانه سال ۱۳۷۹ از دنیا رفت

مرضیه هاشمی که تهران را فضایی آزاد در زمینه نشر عقاید انقلابی اش می‌دید، ایران را به عنوان وطن خود انتخاب کرده و در شبکه برون مرزی «پرس تی وی» به فعالیت پرداخت. حال او دیگر ملانی فرانکلین شهروند آمریکایی نبود، او مرضیه هاشمی بانوی مسلمان شده و شهروند ایرانی بود.

پرس تی وی؛ رسانه ای برای رساندن صدای اعتراض مرضیه هاشمی به بی عدالتی غرب

همان روزهای آغازین که ظاهر خانم هاشمی گواه بر اسلام آوردنش بود، برخلاف شعارهای آمریکا مبنی بر اینکه تفکرات افراد نباید تاثیری بر فعالیت اجتماعی آنها داشته باشد، هیچ‌کدام از رسانه های آمریکایی حاضر به همکاری با وی نشده و کار او در عرصه رسانه با مشکل رو به رو شد. اما خانم هاشمی سرسخت تر از آن بود که از مسیر خود پا پس بکشد.

وی در این باره می گوید: «مادر من یک دختر ایرانی را می‌شناخت که بی‌حجاب بود. به من می‌گفت چرا شما نمی‌توانی مثل او باشی؟ او هم مسلمان است ولی حجاب ندارد. گفتم دین ما چیز دیگری می‌گوید. قرآن، کلام کامل خداست و این دستور خداست. خدا بهتر می‌داند که ما باید چکار کنیم. مادرم زن معتقدی بود و با این حرف من تاحدی قانع شد ولی به هر حال برایش سخت بود. او به من گفت به‌زودی شغلت را از دست خواهی داد و دیگر نمی‌توانی در رشته خودت پیشرفت کنی. شاید تا پیش از این می‌توانستی در رشته و شغلت فرد موفقی باشی اما الان دیگر نه. گفتم مسئله‌ای نیست. او به‌عنوان یک سیاهپوست تجربه زندگی در آمریکا را داشت و می‌دانست با وجود آنکه در قانون اساسی نوشته شده که نژاد، مذهب و رنگ پوست تأثیری در موقعیت‌های کاری و اجتماعی نباید داشته باشد، واقعیت چیز دیگری است

مرضیه هاشمی رسانه های ایران را تریبونی می دید که از طریق آن می‌توانست صدای خسته خود از بی عدالتی غرب را به گوش مردم جهان برساند. رسانه ای که اگرچه غربِ مدعی آزادی بیان هرگز حاضر به پذیرش پخش برنامه های آن نشده و مخاطبان آن تنها از طریق اینترنت آن را دنبال می‌کردند.

نادر طالب زاده فعال رسانه ای درباره فعالیت های مرضیه هاشمی می گوید: «خانم هاشمی پیشانی پرس تی وی و از برجسته ترین خبرنگاران و مجریان این رسانه است. ایشان به دلیل آمریکایی الاصل و سیاه پوست بودن، خیلی مورد توجه رسانه های غربی است چون که خیلی مصمم صحبت می کند و در عقاید و نظرات خود پایدار است، لذا شاید حساسیت این ارگان ها و اتاق های فکری که این مدل دستگیری ها را طراحی می کنند روی وی زیاد بوده و به همین جهت نیز او را دستگیر کرده اند

وی همچنین با ساخت مستند «تقاطع» که از پروژه شوم کشته سازی در فتنه ۸۸ پرده می برداشت، مورد هجمه بسیاری از معاندان داخلی و خارجی قرار گرفت.

روزهای مبهم مرضیه هاشمی پشت میله های زندان آمریکا

مرضیه هاشمی ۱۱ روز تمام در حالی متحمل اسارت و شکنجه های سخت شده بود که به گفته مقامات ایرانی و حتی مسئولین دادگاه‌های آمریکا هیچ اتهامی متوجه او نبوده است.

پیمان جبلی تحلیلگر مسائل سیاسی و معاون برون مرزی صدا و سیما درباره وضعیت مرضیه هاشمی در روزهای اسارتش گفته است: «نوع برخورد با خانم هاشمی و نوع رفتاری که با ایشان در فرودگاه سن لوییس شد و او را با دست و پای زنجیر شده به زندان بردند که به شکل وحشیانه ای بوده است. ایشان علیرغم آنکه گفته است من مسلمان هستم و اعتقاداتی دارم که باید آنها را حفظ کنم، حجاب او را برداشتند و او را به خوردن گوشت خوک وادار کردند

لازم به ذکر است که حتی اگر بپذیریم مرضیه هاشمی به عنوان شاهد بازداشت شده بود بر اساس قانون این می‌بایست بلافاصله پس از اطلاع از ضرورت ادای شهادت، آزاد می‌شد در حالی که وی روزهای زیادی بدون کوچکترین گناهی در بازداشتگاه های آمریکا روزگار می گذراند و به گفته فرزند ارشدش، حسین هاشمی عدم درج موضوع دستگیری‌اش فرآیند تسخیر وکیل را با نیز مشکلاتی مواجه کرده بود.

اما به راستی رسانه های غربی که همیشه اخبار جزئی ترین اتفاقات ایران را به طرز غلوآمیزی گزارش می دهند، چرا مانند همیشه چشم از اقدامات ظالمانه آمریکا بسته و حتی کوچکترین خبری در رابطه با ستمی که در خصوص شهروندان این کشور به خصوص سیاه پوستان رخ می‌دهد منتشر نکردند؟

نخستین جلسه دادگاه مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس‌ تی‌وی ایران روز ۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی‌ در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن برگزار شد و قاضی اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرد که مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. خانم هاشمی در مجموع سه بار در دادگاه آمریکا حاضر شد و هیئت ۲۳ نفره بازپرسی هیچگونه اتهامی بر خانم هاشمی وارد نکردند.

تجلی حقوق بشر در بازداشتگاه های آمریکا !

اما به راستی شیوه برخورد آمریکا با فردی مانند مرضیه هاشمی واقعا جای تعجب داشته و یا از ابتدا نحوه برخورد این کشور در مواجه با متهمان همین گونه بوده است ؟

روزنامه «گرانما» چاپ کوبا در گزارشی با اشاره به وضعیت بسیار بد اسیران در زندان‌های آمریکا نوشت: از هر ۴ زندانی سراسر جهان یک نفر از آن‌ها در یکی از زندان‌های آمریکا زندانی است. ترکیب این زندان‌ها به طرز متبحرانه‌ای نژادپرستانه است؛ از هر ۱۵ سیاهپوست، یکی از آن‌ها زندانی هستند و از هر ۹ نفر یکی از آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۴ سال سن دارد.

گرانما در ادامه نوشته است: هر سال ۷ هزار نفر در زندان‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر این تعداد یا به قتل می‌رسند یا خودکشی می‌کنند. در زندان‌های دولتی و فدرال آمریکا، ۵/۴ درصد از زندانیان از یک حمله جنسی یا بیشتر رنج می‌برند و ۹/۲ درصد از آن‌ها از حوادثی که مرتبط با کارکنان زندان است، رنج می‌برند. بسیاری از آن‌ها در زندان‌های انفرادی هستند، اما دولت آمریکا این اطلاعات را منتشر نکرده است.

آمریکا، مهد دموکراسی و یا کشتارگاهی با هدف تفتیش عقاید؟

در اینجا سه نمونه از ظلم هایی که آمریکای معتقد آزادی بیان و متحدانش در مواجهه با مسلمانان انجام داده اند را بیان می کنیم.

سید محمدعلی شاه موسوی، پزشک تبعه کشور افغانستان که در برابر متجاوزان ارتش سرخ شوروی ایستاده بود و در دفاع مقدس علیه متجاوزان بعثی حضور داشت، چهار سال از عمرش را بدون هیچ اتهامی در زندان‌های بگرام و سپس گوانتانامو سپری کرد. این پزشک مجاهد پس از آزادی، دوباره به وطن خود بازگشت و در حین خدمت به هموطنانش قربانی عملیات تروریستی داعش شد.

عافیه صدیقی متخصص بیولوژی و بیوفیزیک پاکستانی به اتهام ارتباط با القاعده در سال ۲۰۰۳ توسط«اف بی آی» دستگیر و پس از تحمل آزار‌های جنسی سربازان آمریکایی به آمریکا منتقل شده و دیگر نامی از او برده نشد.

سهیل کریمی یکی از مستندسازان شناخته‌شده کشورمان هم زمانی که در سال ۸۲ به عراق سفر کرده بود، توسط آمریکایی‌ها بازداشت و بدون هیچ دلیلی ۱۲۶ روز در اسارت باقی ماند.

اسرائیل و آمریکا، پشت پرده اسارت مرضیه هاشمی

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که تصمیم دستگیری مرضیه هاشمی در سطح بالای مقامات کاخ سفید اتخاذ شده و وی تنها وسیله ای برای تلافی مواضع وی نسبت به جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا بوده است. وسیله ای که البته با بیداری افکار عمومی تبدیل به ابزاری بر ضد سیاست های غیر انسانی آمریکا شد.

نادر طالب زاده در این باره اظهار کرده است: به نظرم دستگیری مرضیه هاشمی، طرح جدید جان بولتن بود. جان بولتون به دنبال رودرویی با ایران است. بولتن به دنبال بهانه برای دعواست و تصور من این است که طرح دستگیری خبرنگاران ایرانی هم کار اوست که یک بهانه‌ای برای رودرویی فراهم شود.

پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در روز شنبه در نشست «حقوق بشر آمریکایی» درباره بازداشت مرضیه هاشمی گفت: دعوای دولت آمریکا فقط با این مجری و خبرنگار نیست، بلکه دعوایی چهل ساله در عرصه های مختلف به دلیل اقتدار، اخلاص و پایداری ملت ایران و جبهه مقاومت است که در تمامی مقاطع امریکا را با شکست مواجه کرده است.

همپنین حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: به طور قطع مسائلی نظیر بازداشت خانم مرضیه هاشمی که بازخورد بین المللی داشته و خبرنگاران برون مرزی نیز به آن واکنش نشان دادند بدون اذن و تصمیم افرادی نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا امکان پذیر نبوده است.

ترقی ادامه داد: به طور مسلم خبرنگارانی که نقش موثری در جهت افشای ماهیت آمریکا در حمایت و توسعه تروریست داشته و حقایق حوادثی را که توسط کاخ سفید برضد ملت های جهان تحمیل شده را افشا می‌کنند، همواره در معرض تهدید آمریکا قرار خواهند گرفت. به طور قطع فشار واشنگتن به این افراد و شخصیت‌های موثر با این هدف صورت گرفته است تا از تکثیر چنین افراد شجاع و با شهامتی در عرصه رسانه‌ای دنیا جلوگیری شود.

همچنین سینتیا مک‌کینی نماینده ۶ دوره کنگره آمریکا می گوید: «در فشارهای اخیر به مرضیه هاشمی نه مردم نقشی داشتند و نه کنگره آمریکا بلکه عامل اصلی فشار، دولت پنهان اسرائیل بوده است. آنان نقشه می‌ریزند که مردم را غافل‌گیر کنند. دولت پنهان در آمریکا همان نیوکان‌های صهیونیستی هستند. متأسفانه باید بگویم که مردم آمریکا و کنگره برای دولت آمریکا هیچ اهمیتی ندارد، بلکه اولویت‌های تحت کنترل اسرائیل برای آنان مهم است. آنان تمایل دارند که آمریکا را نابود کنند و در ادامه قصد دارند با نابودی کشورهای عرب خاورمیانه، زمینه‌سازی نابودی ایران را فراهم کنند

آزادی مرضیه هاشمی/ بیداری افکار عمومی نظام سلطه را وادار به عقب نشینی کرد

حمیدرضا ترقی کارشناس روابط بین الملل ، آزادی مرضیه هاشمی را نوعی غلبه افکار عمومی بر قدرت سلطه‌گر آمریکا تلقی کرده و گفت: آزادی مرضیه هاشمی نشان داد که اگر افکار عمومی جهان آگاه و بیدار شوند، می‌توانند ضد اقدامات غیر انسانی آمریکا بسیج شوند و سران سلطه‌گر این کشور را وادار به تسلیم در برابر افکار عمومی جهان کنند.

وی تاکید کرد: همچنین این اقدام واشنگتن را می‌توان نوعی عقب نشینی از مواضع خصمانه ای دانست که ممکن بود در آینده دامان دیگر خبرنگاران آمریکایی تبار را هم بگیرد.

اسکات بنت، تحلیل‌گر آمریکایی در برنامه تلویزیونی عصر در ارتباطی تصویری با نادر طالب‌زاده، درباره آزادی مرضیه هاشمی گفت: «فکر می‌کنم که دستگیری مرضیه هاشمی اشتباه بزرگ ایالات متحده بود و باعث شد تا فشارها بر دولت ترامپ افزایش پیدا کند. رسانه‌ها واکنش‌های قهرمانانه‌ای به این موضوع داشتند. آنان صرفا حقیقت را نشان دادند و آن‌چه که رخ داده بود را به تصویر کشیدند. باید دقت داشت که دستگیری مرضیه هاشمی تحول قابل توجهی را برای اشاعه حقیقت در آمریکا به وجود آورد چرا که آنان کسی را برای بازداشت انتخاب کردند که شخصیت بسیار مهم و تاثیرگذاری بود

وی در مورد آینده اتفاقات، پس از آزادی مرضیه هاشمی گفت: «دولت سایه و پنهان در آمریکا پیش‌بینی می‌کرد که پس از دستگیری مرضیه هاشمی، ایرانیان خشم‌آلود، واکنشی غیر معقولانه نشان خواهند داد و این مسئله زمینه‌ساز اقدامات بعدی آمریکایی‌ها در مجامع بین‌المللی می‌شود. در حقیقت، آنان قصد داشتند تا این ماجرا را ادامه داده و از آن استفاده کنند اما ایرانی‌ها، در موضعی اخلاقی قرار گرفته و واکنشی بالاتر داشتند. به نظرم انتخاب مرضیه هاشمی برای این موضوع، تبعات سنگینی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت چرا که آنان عملی را مرتکب شدند که در مخالفت با قانون اساسی بود

روایت مرضیه هاشمی از روزهای اسارتش

مجری و خبرنگار آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی یک روز پس از آزادی در مصاحبه باخبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دلیل بازداشتش حرفه و اعتقادات وی بوده است.

این خبرنگار آمریکایی الاصل در ادامه گفت که بازداشتش هیچ ضرورتی نداشته چون وی داوطلبانه برای پاسخ دادن به سوالات حاضر می شده و از دادگاه فدرال تبعیت می کرده است.

وی با اشاره به شعار انتخاباتی دونالد ترامپ گفت: من مطمئن نیستم که «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» چه معنایی دارد اما اگر این شعار اساسا به معنی فاصله گرفتن هر روزه و بیشتر از حقوق بشر است، برای من آمریکا بسیار با عظمت به نظر نمی‌رسد.

مرضیه هاشمی در اولین صوت خود برای خانواده اش تاکید کرد که در مورد آنچه در زندان کشیده است،حرفهای زیادی دارد.

اکنون بازداشت مرضیه هاشمی درحالی که با واکنش بسیاری از سران جمهوری اسلامی مواجه شد به اتمام رسیده است. اما در این میان ننگ سکوتی تلخ بر پیشانی شبه روشنفکرانی که فریاد وا عدالت شان گوش تاریخ را پر کرده مانده است و باید از آنها پرسید که به راستی رفتاری چنین شنیع در حق یک بانوی خبرنگار تا این اندازه پیش پا افتاده بود که حتی هشتگ هایتان را نیز از آن دریغ کردید؟

حال که افکار عمومی جهان آمریکای سرکش را وادار کرد تا دستانش را از گریبان بانوی مسلمان ۶۰ ساله باز کند چند سوال کماکان در ذهن بسیاری از آزادگان جهان باقی مانده است.

به راستی آمریکا چه نیرویی را در دل مرضیه های مسلمان یافته است که تا این اندازه آتش کینه اش زبانه گرفته و واهمه اش از این افراد را در اقدامات ظالمانه اش جلوه گر می‌کند؟

حقیقتا کشوری مانند آمریکا که اقدامات رذیلانه اش در برخورد با یک بانوی مسلمان بیش از هر چیز گواه بر شکننده بودنش است به رغم شعارهای قدرت مندانه اش تا چه زمانی با تکیه بر دیوار پوسیده ظلم هایش می‌تواند سر پا بایستد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار6 بهمن 97 ، کدخبر: 6809696/، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین