پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که ایران دارای بزرگ‌ترین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در خاورمیانه است، از صادرات 10 میلیارد کیلووات ساعت برق به کشورهای منطقه در سال گذشته خبر داد.

شعارسال: هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پانزدهمین همایش بین‌المللی انرژی که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد اظهار داشت: ظرفیت نیروگاه جمهوری اسلامی ایران بیش از 74 هزار مگاوات است که از این ظرفیت حدود 3.21 درصد نیروگاه بخاری، 35 درصد نیروگاه گازی، 25 درصد نیروگاه سیکل ترکیبی، 15 درصد نیروگاه برق آبی و بقیه ظرفیت‌ها توسط نیروگاه های دیزلی ومنابع تجدید پذیر تشکیل شده است.

وی افزود: 35 درصد این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های گازی، 25 درصد سیکل ترکیبی و 14 درصد برق‌آبی است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که ایران در 10 سال گذشته 37 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کرده است، افزود: کشورمان همچنان از این نظر رتبه چهاردهم را در جهان دارد.

فلاحتیان گفت: هم اکنون میزان مصرف سالانه برق در کشور به 231 تراوات ساعت رسیده که تا سال 2020 به 318 تراوات ساعت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همچنین ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی نیز تا سال 2020 از 74 هزار به 100 هزار مگاوات بالغ می شود.

وی با بیان این که در 10 سال گذشته تعداد مشترکان برق از 20 به 32 میلیون رسیده است، از پیش بینی افزایش آن به 43 میلیون تا سال 2020 خبر داد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اظهار این که در سال 2015 میزان تولید انرژی کشور 279 میلیارد کیلووات ساعت بوده است، در ادامه به افزایش مصرف گاز و کاهش استفاده از سوخت‌های مایع در نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: سال گذشته مصرف گاز در نیروگاه‌ها 16 درصد افزایش یافت و بیش از 80 درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها گاز طبیعی بود.

فلاحتیان درباره صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز گفت: ایران هم اکنون با کشورهای پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، عراق و ترکیه تبادل برق دارد، به گونه‌ای که سال گذشته 10 میلیارد کیلووات ساعت به این کشورها صادر شد.

وی با بیان این که ایران در نظر دارد از طریق کابال‌های زیردریایی شبکه برق خود را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متصل کند، به چالش‌های پیش‌روی صنعت برق اشاره کرد و گفت: افزایش بدهی به پیمانکاران، کاهش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، نبود تعادل میان هزینه‌های بخش تولید و درآمد و راندمان پایین نیروگاه ها از جمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.

وی گفت‌: در راستای اقتصاد مقاومتی و برای استفاده هرچه بیشتر از فرصت‌ها اقدام هایی برنامه‌ریزی شده است که از جمله آنها می‌توان به بالا بردن راندمان نیروگاه‌ها اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو درامور برق و انرژی افزود: همچنین در نظر داریم با استفاده از توان داخل توربین‌های استفاده شده در نیروگاه‌ها را به کلاس F‌ ارتقا دهیم. همچنین در نظر داریم در سال جاری از دو هزار و 500 مگاوات ظرفیت جدیدی نیروگاهی بهره‌برداری کنیم.

فلاحتیان کاهش تلفات شبکه انتقال به کمتر از 10 درصد و بهینه‌سازی مصرف را از دیگر برنامه های در دست انجام این مجموعه عنوان کرد.

*هوشمندسازی شیکه برق راهکاری برای حل چالش‌های کنونی است

فلاحتیان با اشاره به توسعه استفاده از لامپ‌های کم مصرف و پربازده بیان کرد: با توجه به راندمان پایین لامپ‌های رشته‌ای حذف لامپ‌های پرمصرف از روشنایی و گسترش لامپ‌های کم مصرف به ویژه LED در ایران طی سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به هوشمند سازی شبکه برق اظهار داشت: شبکه هوشمند راهکاری برای حل چالش‌های شبکه کنونی شامل چالش‌های قابلیت اطمینان، زیست محیطی و بازدهی انرژی ارائه میکند و گفتنی است که یکی از بخش‌های هوشمندسازی شبکه برق استفاده از کنتورهای هوشمند است که ما میتوانیم با هوشمندسازی کنتورهای برق امکان تشخیص موارد استفاده غیرمجاز از برق، کاهش دخالت عامل انسانی در قرائت، افزایش دقت در اندازه گیری‌ها و تشخیص سریع خطای دستگاه اندازی گیری میسر میگردد.

وی ادامه داد: گسترش استفاده از شبکه‌های هوشمند یکی از برنامه‌های مورد نظر وزارت نیرو که از مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دارای این فناوری پیشرفته در این موضوع استقبال می شود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به توسعه طرح‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری یادآور شد بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری‌های مختلف از طریق موتورهای الکتریکی پیشرفته، خودروهای برقی ، توربین‌های بادی، نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی برنامه سازی و مدل سازی برق و انرژی سیستم‌های انتقال برق با ظرفیت بالا و ابزار دقیق که به طور مستقیم بر تشدید و استقرار شرکت دانش بنیان و واحدهای فن‌آور در مراکز توسعه فناوری صنعت برق و اشتغال نیروهای متخصص تاثیر گذار است از سوی وزارت نیرو در حال بررسی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 10 خرداد 1395، کدمطلب: 5629143 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین