پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات امور مشترکان آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه خدمات زیربنایی در همه کشورهای دنیا مشمول آبونمان است، گفت: دلیل دریافت آبونمان پوشش برخی هزینه‌های شرکت‌های آب، برق، تلفن و گاز همچون ارائه خدمات قرائت کنندگان کنتورها، صدور قبض و سایر هزینه‌های مشترکان است.
شعار سال: معصومه آذرگون با اشاره به اینکه نرخ آب در سال جدید تغییری نداشته و تغییرات در قبوض آب مشترکان از ابتدای پاییز سال گذشته اعمال شده است، گفت:در قبوض آب مبالغی تحت عنوان آب‌بها، کارمزد دفع فاضلاب (حسب مورد)، آبونمان آب، آبونمان فاضلاب (حسب مورد)، سهم آبفای روستایی (به ازای هرمترمکعب مصرف 150 ریال)، تبصره و مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد کل قبض به غیراز تبصره‌ها و سهم آبفای روستایی) از مشترکان دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات زیربنایی در همه کشورهای دنیا مشمول آبونمان است، دلیل دریافت آبونمان را پوشش برخی هزینه‌های شرکت‌های آب، برق، تلفن و گاز همچون ارائه خدمات قرائت کنندگان کنتورها، صدور قبض و سایر هزینه‌های مشترکان عنوان کرد.

آذرگون با بیان اینکه مبالغ آبونمان در همه قبوض آب، برق و گاز تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مشترکان و مصرف کنندگان دریافت می‌شد، اما با اجرای این قانون کنار گذاشته شد، ادامه داد: دولت دهم از ابتدای دی ماه سال 1389، با پرداخت یارانه نقدی به خانوارها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کرد.

آذرگون در ادامه به آبونمان فاضلاب اشاره کرد و افزود: این آبونمان از سال 1370 و هم‌زمان با تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب از مشترکانی که این خدمات را دریافت می‌کردند، گرفته می‌شد و تا سال 1389 و آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها ادامه داشت و سپس قطع شد.

وی گفت، دریافت آبونمان از ابتدای سال گذشته توسط وزارت نیرو در بخش برق و از ابتدای مهرماه 1394 توسط شرکت آب و فاضلاب مجدداً برقرار شد.

آذرگون افزود: هم اینک جمعیتی نزدیک به 42 درصد مشترکان کشور از خدمات فاضلاب بهره‌مندند و مشمول آبونمان فاضلاب می‌شوند؛ اما از سایر مشترکانی که این خدمت را دریافت نمی‌کنند اخذ نمی‌شود.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات امور مشترکان شرکت آبفای کشور ادامه داد: وقتی لوله‌کشی فاضلاب از مقابل درب منزل و یا محل کار مشترکان عبور می‌کند، موظف به دریافت این خدمت هستند، اما برخی به دلیل هزینه بر بودن این موضوع از وصل انشعاب مربوطه سر باز می‌زنند و این مساله سبب نمی‌شود تا مبلغ آبونمان فاضلاب در قبض‌های آنان درج نشود.

وی همچنین در توضیح درج مبالغی در قبوض آب تحت عنوان تبصره که شامل تبصره‌های 2 و 3 است، گفت: تبصره 2 از مشترکان شهرهایی که دارای طرح فاضلاب اجرایی باشند اخذ می‌شود، به طوری که اگر هنوز مشترک فاضلاب نشده باشند 10 درصد به مبلغ آب بهایشان به عنوان تبصره 2 اضافه می‌شود.

به گفته آذرگون، این مبلغ فقط مشمول حدود 150 شهر کشور می‌شود و سایر مشترکان چنین مبلغی را پرداخت نمی‌کنند.

وی بیان داشت: موضوع تبصره 3 نیز بر مبنای قانون مجلس شورای اسلامی بوده و مربوط به سال 1377 است که بر اساس آن، برای توسعه طرح‌های فاضلاب‌های آب شهری و تاسیسات آب در حدود 55 شهر کشور گرفته می‌شود و چیز جدیدی نیست.

این مقام مسئول در پایان یک بار دیگر تاکید کرد: هنوز هیچ گونه افزایش نرخ آب در قبوض آب مشترکان در سال 1395 اعمال نشده، بلکه تغییرات داده شده از ابتدای پاییز گذشته انجام شده و مبالغی بوده که از گذشته وجود داشته است، اما به دلیل قانون هدفمندی یارانه‌ها حذف شده بود که بار دیگر با دریافت مصوبه ای از ستاد هدفمندی یارانه‌ها برقرار شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور، بر روی قبوض آب که در آبان ماه گذشته توزیع شده بود و میزان بهای آب مصرفی تا مهر ماه همان سال را نشان می‌داد، مبلغ قبض آب بر اساس چهار پارامتر آب‌بها، مبلغ دفع فاضلاب، مالیات و سهم آبفای روستایی محاسبه شده بود. این رویه‌ای بود که از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه 1389 اجرایی شده بود و تا مهرماه سال گذشته ادامه داشت.

برخی رسانه‌ها روز گذشته از اعمال تغییراتی بر روی قبوض آب خبر داده بودند که در آن، علاوه بر آب‌بها، کارمزد دفع فاضلاب، آبونمان آب، آبونمان فاضلاب، مالیات، عوارض تبصره 2 و سهم آبفای روستایی از مشترکان بر مبنای میزان مصرف مشترک، دریافت می‌شود و در نحوه محاسبه سه مورد از سال 95 نسبت به گذشته تغییراتی ایجاد شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 13950213000908، www.farsnews.com .

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین