پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
طوفان دوباره در جنوب شرق سیستان و بلوچستان جولان می‌دهد و غلظت ذرات غبار در هوای زاهدان مرکز استان را آنقدر بالا برده که دید افقی در این شهر به 100 متر کاهش یافته و مدارس را تعطیل و برخی پروازهای فرودگاه بین‌المللی زاهدان نیز لغو شده است.این شرایط در حالی رخ می‌دهد که درست چند روز پیش«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسیسیستان و بلوچستاناعلام کرد: 9 شهر این استان جزو 25 شهر پرگرد وغبارکشور در تابستان گذشته شد؛ شهرهایی که دو مورد از آنها یعنی زهک و زابل در صدر این فهرست قرار گرفت.

شعار سال: شدت طوفان به حدی است که تردد در برخی راه‌های منتهی به زاهدان بویژه زاهدان- بم با کندی همراه است و هواشناسی نسبت به ترددهای غیر ضروری در این جاده هشدار داده است.

این شرایط در حالی رخ می‌دهد که درست چند روز پیش«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسیسیستان و بلوچستاناعلام کرد: 9 شهر این استان جزو 25 شهر پرگرد وغبارکشور در تابستان گذشته شد؛ شهرهایی که دو مورد از آنها یعنی زهک و زابل در صدر این فهرست قرار گرفت.

اما طوفان روز گذشته به قدری هوا را آلوده کرد که غلطت ذرات معلق در هر متر مکعب هوای زاهدان به 6 هزار و 757 میکروگرم بر متر مکعب معادل 45 برابر حد مجاز رسید.

Image result for ‫طوفان سیستان‬‎

تکرار طوفان‌های گرد وخاک

مدیرکل هواشناسیسیستان و بلوچستاندرباره وقوع طوفان‌های پی‌در‌پی در این استان، گفت: وقوع باد و گرد و خاک و طوفان‌های گرد وغباری اتفاق جدیدی در اقلیم استان نیست چرا که وزش بادهای شدید از ویژگی‌های اقلیمی منطقه است، اما در سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و گسترش بیابانزایی، وزش این بادها بر شدت خیزش گرد وغبار و تعداد تکرار طوفان‌های گرد وخاک افزوده است.

حیدری ادامه داد: اگرچهطوفاندو روز اخیر زاهدان در حدود سه، چهار سال اخیر بی‌سابقه بوده، اما به طور کلی همجواری استان با کویر لوت و کویرهای غرب افغانستان و پاکستان و همچنین خشک شدن تالاب‌های هامون، سبب شده تا اکثر نواحی استان در طول سال با انواع پدیده‌های خاکدار مواجه شوند.

وی افزود: در طوفان اسفند سال 93 سرعت وزش باد در زاهدان به 27 متر بر ثانیه معادل 97 کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی را به صفر رساند. طوفانی که جهت جنوبی و جنوب غربی داشت و منشأ گرد وغبار آن از چشمه‌های تولید گرد وغبار مشترک بین استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان بود.

مدیرکل هواشناسیسیستان و بلوچستانتصریح کرد: طوفان دو روز گذشته نیز که سرعت وزش آن تا 80 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت و دید افقی را به 100 متر کاهش داد، جهت جنوب، جنوب غربی داشت و منشأ گرد وغبار آن از این نواحی و نواحی همجوار زاهدان بود.

حیدری با بیان اینکه در شمال استان نیز به سبب وزش بادهای 120 روزه، چند ماه از سال وزش باد وگرد و خاکجریان دارد، افزود: بنابراین اکثر شهرهای استان همواره در معرض پدیده‌های خاکدار بوده و است. در همین 8 ماه گذشته حدود 170 روز در زابل و بیش از 120 روز در زاهدان پدیده خاکدار داشتیم که دید افقی به کمتر از 10 کیلومتر کاهش یافت.

وی با اشاره به کم بارشی انباشته در زاهدان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها 4 میلیمتر باران در این شهر بارید که عدد بسیار ناچیزی است، این موضوع سبب شده تا بافت خاک منطقه و پوشش گیاهی آن صدمات جدی ببیند و مستعد خیزش گرد و غبار و تراکنش آن شود.

Image result for ‫طوفان سیستان‬‎

سرعت لحظه‌ای طوفان

«محسن بستانی» رئیس اداره هواشناسی زاهدان نیز درباره این طوفان گفت: سرعت لحظه‌ایطوفاندو روز گذشته در زاهدان گاهی به 80 کیلومتر بر ساعت رسید و بیشینه غلظت ذرات معلق در هوای شهر را به 6 هزار و 757 میکروگرم بر متر مکعب معادل 45 برابر حد مجاز رساند.

وی با بیان اینکه طوفان با شدت مشابه در شهر نصرت آباد نیز سبب شد تا دید افقی در آن به 200 متر کاهش یابد، افزود: سرعت طوفان در نصرت آباد به 83 کیلومتر بر ساعت رسید و گرد وغبار آن کیفیت هوای این شهر را بشدت کاهش داد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین تاریخ انتشار 11بهمن 97، کدخبر: 445885، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین