پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۸۷۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های ما رتبه‌های خوب بین‌المللی دارند و ۲۳ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه برتر دنیاست.وزیر علوم تصریح کرد: جایگاه دانشگاه‌های ما بسیار خوب است. همین رتبه بندی برای سال ۲۰۱۸ برای کشور همسایه ما ترکیه ۱۹ دانشگاه را در لیست هزار دانشگاه دنیا قرار داده است. از مالزی پنج و از عربستان چهار دانشگاه در این لیست قرار دارند. وی با پاسخ به اینکه ما در حمایت از دانشگاه‌ها چه کردیم، گفت: برمبنای افزایش توانمندی پژوهشی، پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه برای آمدن به لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا انتخاب کردیم و در دو سال گذشته تلاش بر این بوده منابع مالی برای این حمایت‌ها در اختیارشان قرار بگیرد که به دلیل عدم تأمین منابع، کمک مختصر هم صورت نگرفته است.

شعار سال: منصور غلامی با حضور در جلسه علنی امروز مجلس به سؤال شهاب نادری در خصوص اینکه چرا دانشگاه‌های کشور رتبه جهانی ندارند پاسخ داد و گفت: در شرایط فعلی حضور ما در رتبه‌های جهانی بسیار مهم و مورد توجه است.

وی افزود: در بحث تولیدات علمی در دنیا جزو کشورهایی هستیم که در رتبه ۱۶ هستیم یعنی در میان ۱۶ کشور برتر از نظر علمی هستیم. این در جایگاه بین‌المللی بسیار مهم است.

غلامی با بیان اینکه به لحاظ تخصص در رشته‌های مختلف، دانشگاه‌های ما رتبه‌های خوب بین‌المللی دارند، گفت: در ارزیابی‌های اخیر بین‌المللی ۲۳ دانشگاه کشور، در میان هزار دانشگاه برتر دنیاست.

وزیر علوم تصریح کرد: جایگاه دانشگاه‌های ما بسیار خوب است. همین رتبه بندی برای سال ۲۰۱۸ برای کشور همسایه ما ترکیه ۱۹ دانشگاه را در لیست هزار دانشگاه دنیا قرار داده است. از مالزی پنج و از عربستان چهار دانشگاه در این لیست قرار دارند.

وی با پاسخ به اینکه ما در حمایت از دانشگاه‌ها چه کردیم، گفت: برمبنای افزایش توانمندی پژوهشی، پنج پژوهشگاه و پنج دانشگاه برای آمدن به لیست ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا انتخاب کردیم و در دو سال گذشته تلاش بر این بوده منابع مالی برای این حمایت‌ها در اختیارشان قرار بگیرد که به دلیل عدم تأمین منابع، کمک مختصر هم صورت نگرفته است.

غلامی بیان کرد: در اینکه دانشگاه‌های ما در رتبه جهانی قرار دارند شکی نیست و اینکه تعداد آنان در مقایسه با اینکه سرعت رشد علمی در دنیا رتبه اول است این تعداد دانشگاه رتبه خوبی است و قطعاً تلاش‌های بعدی این جایگاه را ارتقا می‌دهد.

وزیر علوم اضافه کرد: ما در کشورمان بیش از دو هزار مؤسسه و مرکز آموزشی داریم، اینکه چه تعداد قابلیت بین‌المللی شدن دارند، جای سؤال است. باید بگویم ۱۵۰ مرکز و مؤسسه روزانه دولتی داریم که از میان آن ۹۲ مورد عنوان دانشگاه‌ دارد و در بین این دانشگاه‌ها ۶ مورد کمتر از ۲۰ هیئت علمی دارد و ۹ دانشگاه کمتر از ۵۰ هیئت علمی دارد ، ۱۷ مورد دانشگاه داریم که حداکثر ۱۰۰ هیئت علمی دارد، لذا با این ظرفیت‌ها انتظار دارید عرصه‌های بین‌المللی را طی کنیم؟

وی با بیان اینکه طبیعی است که بار سنگین این مشکلات بر دوش دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌افتد، گفت: از تعداد قریب به ۴۰ دانشگاه مؤثر ما، ۲۳ دانشگاه در لیست رتبه‌های جهانی حضور دارند.

غلامی تصریح کرد: قرار نیست با ظرفیت‌های محدود با کشورهایی رقابت کنیم که با حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی بخش علمی‌شان را حمایت می‌کنند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما در قالب تکالیف قانون برنامه ششم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی مراکز آموزش عالی را شروع کردیم و طرح اولیه آن نهایی شده است. طبیعی است که در این رابطه با ایجاد شبکه‌های علمی بین مراکز دانشگاهی این قوت را افزایش خواهیم داد.

منصور غلامی درباره دیپلماسی علمی گفت: دیپلماسی علمی با توجه به ظرفیت کلان کشور در دستور کار است و در سال ۹۷ بیش از ۱۵۰ طرح تحقیقاتی با دانشگاه‌های اروپایی، آسیایی و آفریقایی منعقد کردیم و بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر عضو هیئت علمی میان دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های خارجی رفت و آمد دارند.

وی اضافه کرد: در سال جاری هم مجوز ایجاد شعبه شهید بهشتی و علم و صنعت در اقلیم کردستان عراق صادر شده و در این راستا تبادل دانشجوی مشترک و صدور مدرک مشترک نیز در دستور کار است. در افغانستان نیز شعبه دانشگاهی داریم. طرحی را در رابطه با دانشگاه خوزستان خصوصاً دانشگاه علوم دریایی خرمشهر در دستور داریم تا با دانشگاه بصره عراق همکاری کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 16 بهمن 97، کدخبر: 358472، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین