پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۸۸۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۴
دانشگاه شیراز با پیشینه بیش از نیم قرن، یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه‌های کشور است که قطب پژوهشی کشور نیز به شمار می‌آید.

شعارسال: جایگاه ایران در آموزش، گستردگی تحصیلات تکمیلی، پژوهش و فناوری و تولید علم جهان با یک جهش روبرو بوده است. طی ۲۰ سال اخیر مدارک و مقالات علمی ثبت شده توسط پژوهشگران کشور از ۹۸۳ مدرک در سال ۱۳۷۶ به ۴۹۶۹۶ مدرک تا پایان سال ۱۳۹۶ رسیده است که این عدد، افزایش بیش از ۵۰ برابری را نشان می‌دهد.

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قصد داریم با دستاورد‌های دانشگاه‌های استان شیراز آشنا شویم.

با بررسی های انجام شده چند دانشگاه مهم ایران در شیراز قرار دارند. مهم‌ترین دانشگاه آن دانشگاه شیراز می‌باشد که شامل دانشکده‌های مهندسی، علوم، کشاورزی، دامپزشکی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری، حقوق و علوم سیاسی و علوم تربیتی و روانشناسی می‌شود.

قدمت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ۶۰ سال می‌رسد. دانشگاه صنعتی شیراز، دانشکده صنایع مخابرات راه دور ایران، دانشکده صنعت الکترونیک، دانشکده فنی شهید باهنر، مرکزآموزش عالی حافظ شیراز و مرکز آموزش عالی پاسارگاد شیراز از دیگر دانشگاه‌های شیراز می‌باشند.

دانشکده صنعت الکترونیک شیراز به دلیل فعالیت‌های خاص خود و موفقیت‌هایی نظیر ساخت نخستین لامپ تصویر در ایران بسیار شناخته شده‌است در ضمن دانشکده صنایع مخابرات و راه دور ایران به دلیل وجود صنایع الکترونیک ومخابرات راه دور ایران در شیراز تأسیس شده‌است.

دانشگاه آزاد شیراز که متشکل از چندین دانشکده می‌باشد از مراکز مهم دانشگاه آزادایران است همچنین دانشگاه پیام نور نیز در شیراز وجود دارد.

دانشگاه شیراز اولین دانشگاه کشور است

دانشگاه شیراز در سال ۱۳۲۵ با تأسیس آموزشکده بهداشت بنیان گذاری شد که هدف آن تربیت متخصصین در علوم پزشکی در طول یک دوره ۴ ساله درسی بود.

دانشگاه شیراز که پیش از انقلاب اسلامی دانشگاه پهلوی نام داشت، در سال ۱۳۳۳ با دانشکده های مهندسی و دامپزشکی تشکیل شد. دیگر دانشکده‌هایی که به تدریج به آن افزوده شدند، دندانپزشکی در سال ۱۳۴۸، آموزشکده الکترونیک در ۱۳۴۸ و دانشکده‌های حقوق و علوم تربیتی در سال ۱۳۴۹ بودند.

دانشگاه شیراز با پیشینه بیش از نیم قرن، یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاه‌های کشور است که قطب پژوهشی کشور نیز به شمار می‌آید. ۶۱۰ عضو هیأت علمی و بیش از ۱۹۰۰۰ دانشجو دارد. در این دانشگاه ۸۰ رشته کارشناسی، ۱۸۳ رشته کارشناسی ارشد، ۱۰۲ رشته دکترای تخصصی و یک رشته دکترای حرفه‌ای ارائه می‌شود. به عنوان یک دانشگاه جامع، دانشگاه شیراز مسئولیت تربیت اعضای هیأت علمی کارآمد برای مراکز پژوهشی و آموزش عالی در کشور را بر عهده دارد. اکنون دانشگاه شیراز در بردارنده ۱۶ دانشکده و یک مرکز آموزش عالی می‌باشد و چند دانشکده نیز در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.

دانشگاه شیراز اولین دانشگاه کشور است که مدرکش بین‌المللی شد و همچنین «اولین دانشگاه ایران» که برنده جایزه نوبل در آن سخنرانی کرد در زمان پهلوی نیز دانشگاه شیراز خواهر دانشگاه پرینستون ایالات متحده آمریکا خوانده می‌شد. همچنین دانشگاه شیراز اولین دانشگاه دارای هیئت مدیره در ایران است.

به گفته سید مجتبی زبرجد معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز این دانشگاه در سال گذشته در نظام رتبه بندی isc (پایگاه استنادی جهان اسلام) رتبه سوم کشور و رتبه ۲۵ را در بین دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور‌های اسلامی را کسب کرد.

دانشگاه شیراز در رتبه بندی نظام‌های معتبر جهانی مانند تایمز و qs نیز وارد شده است و در بین دانشگاه‌های دنیا رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ را به صورت کلی دریافت کرد. در همین رتبه بندی در علوم کامپیوتر واجد رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهان شد و در رشته مهندسی و فناوری رتبه ۵۰۱ تا ۶۰۰ را به دست آورد؛ همچنین در علوم زیستی رتبه ۶۰۱ و در علوم طبیعی نیز رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ را به خود اختصاص داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، افزود: خالص بودجه پژوهشی دانشگاه شیراز در سال جاری ۱۳ میلیارد تومان بوده است و پیشنهاد ما برای بودجه پژوهشی سال ۹۸ دانشگاه شیراز مبلغ ۲۰ میلیارد تومان است؛ چراکه قسمتی از فعالیت‌های پژوهشی ارتباطی مستقیم با قیمت ارز دارد و از همین رو این بودجه حتما باید افزایش یابد.

دانشگاه شیراز که برای اولین بار بود در سیستم رتبه بندی ui green metric شرکت می‌کرد، موفق به کسب رتبه‌٢٢٨ جهان و جایگاه چهارم در بین ده دانشگاه ایرانی منتخب دراین رتبه بندی در سال ٢٠١٧ شد.

همچنین، در راستای معرفی دانشگاه‌های استان فارس در ادامه به معرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی، صنعتی، و آزاد این استان می‌پردازیم.

دانشگاهی به قدمت 70 سال

قریب به ۷۰ سال پیش هسته اولیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاسیس آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۵ به منظور تربیت متخصصین در طی دوره‌های چهار ساله شکل گرفت.

در سال ۱۳۲۸ این آموزشگاه به دانشکده پزشکی تبدیل گشته و در کنار سایر دانشکده‌های دانشگاه شیراز شروع به کار کرد.

در سال ۱۳۳۲ آموزشگاه عالی پرستاری نمازی به عنوان دومین مجموعه تربیت کادر پزشکی تشکیل شد؛ که این آموزشگاه در سال ۱۳۵۵ به دانشکده پرستاری ارتقاء یافت. به دنبال این دانشکده در فواصل دیگر سایر دانشکده‌های علوم پزشکی تشکیل شد.

بدنبال تصویب لایحه تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور اســتفاده مطلوب و هماهنگ از امکانات پزشــکی در جهت تأمین و تعمیم بهداشــت، درمان، آموزش و پژوهش، دانشــگاه علوم پزشکی شیراز از دانشــگاه شیراز جدا شد و از سال ۱۳۷۳ با ادغام ســازمان‌های منطقه‌ای بهداشـت و درمان اسـتان‌ها در دانشــگاه‌های علوم پزشــکی، این دانشــگاه تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس موجودیت یافت.

اکنون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو و دستیار تخصصی، ۹۱ رشته مختلف تحصیلی، ۷۸۲ عضو هیئت علمی و بیش از ۱۸۰۰۰ پرسنل بهداشتی، درمانی و پشتیبانی علاوه بر تعلیم و تربیت جوانان این مرز و بوم، مسئولیت تأمین بهداشت و درمان استان را نیز بر عهده دارد.

این دانشگاه علاوه بر کیفیت مطلوب آموزشی و پژوهشی با انجام فعالیت‌های درمانی پیچیده‌ای نظیر پیوند کبد، قلب، کلیه و دیگر درمان‌های پیشرفته به بیماران و نیازمندان خدمت ارائه نموده و به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های ایران و خاورمیانه مشغول فعالیت می‌باشد.

اولین دانشگاه صنعتی در منطقه جنوب کشور

دانشگاه صنعتی شیراز بعنوان اولین دانشگاه صنعتی در منطقه جنوب کشور با رویکرد کلی تحصیلات تکمیلی و توجه ویژه به صنعت یکی از مراکزمهم آموزش علوم مهندسی درجنوب کشور محسوب می‌شود.

این دانشگاه با قدمت بیش از چهل سال بعنوان یکی از دانشکــده‌های مهم دانشگاه شیراز با عنوان دانشکده صنعت الکترونیک به تربیت نیرو‌های کارآمد ومورد نیاز جامعه صنعتی پرداخته است. امکانات آموزشی و پژوهشی بسیار مناسب و اساتید مجرب و کارآزموده علمی و صنعتی موجب گردید که این دانشکده درسال ۱۳۸۲ به دانشگاه صنعتی شیراز تبدیل شد.

طرح فعلی این دانشگاه، شامل هفت دانشکده مهندسی برق، دانشکده مهندسی مکانیک وهوافضا، دانشکده علوم، دانشکده مهندسی مواد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشکده صنایع و دانشکده مهندسی شیمی نفت وگاز می‌باشد که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعال می‌باشند.

از افتخارات بسیار مهم این دانشگاه نسبت بالای اعضای هیات علمی به دانشجو وقرارگرفتن این دانشگاه در رتبه چهارم بین کل دانشگاه‌های کشوراز نظر پذیرش دانشجو درمقاطع بالاتر می‌باشد.

قابل توجه است که این دانشگاه تنها در رشته‌های مهندسی برق، مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و سایر دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) می‌باشند.

واحد پردیس دانشگاهی این دانشگاه نیز با کسب مجوز از دفتر شورای گسترش آموزش عالی از مهرماه ۱۳۹۲ در رشته‌های مهندسی برق (الکترونیک – قدرت – مخابرات)، مهندسی شیمی گرایش گاز، مهندسی عمران – زلزله و مهندسی فناوری اطلاعات (it) گرایش شبکه‌های کامپیوتری در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.

توسعه شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه آزاد

توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس به عنوان یکی از مهمترین و همچنین وسیع‌ترین استان‌های کشور، همواره از بدو تاسیس این مجموعه عظیم دانشگاهی مورد توجه بوده است.

در حال حاضر، این استان با حدود چهل واحد و مرکز دانشگاهی و بهره گیری از حدود دو هزار عضو هیات علمی تمام وقت، شرایط تحصیل در دوره‌های مختلف تحصیلات تکمیلی را برای حدود یکصد هزار دانشجوی بومی و غیر بومی تامین کرد است.

دانشگاه آزاد استان فارس شامل دو واحد شیراز و مرودشت با درجه جامع و واحد‌های دانشگاهی بسیار بزرگ و بزرگی از جمله آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، جهرم، داراب، سپیدان، فسا، فیروزآباد، کازرون، لارستان، لامرد، نی ریز، بیضا، زاهد شهر، زرقان، سروستان، صفاشهر، ممسنی، زرین دشت و داریون و نیز مراکز دانشگاهی خنج، قیروکارزین، فراشبند، گراش، خرامه، کوار، اوز، بوانات، آباده طشک، میمند، پاسارگاد، بیرم، علامرودشت، خفر، قادرآباد و مهر می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس دارای ۲۷ میلیون متر مربع عرصه (زمین) و ۸۴۰ هزار متر مربع اعیان (ساختمان ها) است و از ۲۷ میلیون متر مربع عرصه، هفت میلیون و هشتصد هزار متر مربع اراضی کشاورزی، یک میلیون و هفتصد و هشتاد هزارمتر مربع فضای سبز، یک میلیون چهارصد و پنجاه هزار متر مربع محوطه سازی بوده و پرو‍ژه‌های در دست احداث حدود ۳۰ هزار متر مربع است که از این متراژ نیمی فعال و نیم دیگر به دلیل کمبود بودجه در واحد‌ها و مراکز دانشگاهی غیر فعال است.

توجه خاص به افزایش سطح کیفی واحد‌های دانشگاهی، توسعه رشته‌های تحصیلات تکمیلی و نیز توجه به مراکز رشد واحد‌های فنآورو راه اندازی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان را می‌توان از اهداف اصلی در دانشگاه آزاد اسلامی این استان دانست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:18بهمن1397 ، کدخبر: 744519: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین